Tabell 2. Energiindikatorer for ulike transportformer. 2005-2024. Prosent

Tabell 2. Energiindikatorer for ulike transportformer. 2005-2024. Prosent
Tabell 2. Energiindikatorer for ulike transportformer. 2005-2024. Prosent
kWh per enhet20052010201520202021202220232024
Passasjertransport
Passasjertog og sporveier samletkWh per passasjerkm....0,140,250,290,200,180,15
PassasjertogkWh per passasjerkm......0,250,290,190,180,15
SporveierkWh per passasjerkm......0,270,270,220,190,17
Fly, innenrikskWh per passasjerkm0,760,760,741,030,900,770,750,73
Personbil (inkl 30% godsbil)kWh per passasjerkm0,410,400,380,380,380,360,340,32
Godstransport
GodstogkWh per tonnkm....0,100,090,100,100,110,11
Lastebil (inkl 70% godsbil)kWh per tonnkm..0,770,730,700,700,680,640,63
Innenriks sjøfartkWh per tonnkm..0,510,410,530,470,550,560,61
Energiforbruk per kilometer
personbil og varebil totalt, bensinkWh per mil7,487,146,706,326,286,556,776,94
personbil og varebil totalt, elbilkWh per mil2,022,012,002,002,012,012,012,01
1Indikatorer for veitransport vil kunne endre seg noe fra høsten 2026 på grunn av endringer i veitrafikkmodellen som påvirker fordeling av flytende brensler mellom ulike transportformer. HBEFA 4.2 er nå kilde for disse fordelingene.
2Energibruk i varebiler / små godsbiler er fordelt med 30 % på personbil og 70 prosent på lastebil. Det samme gjelder fordeling av transportarbeid for godsbiler på hhv. passasjerkm. og tonnkm. Innenriks sjøfart: Her er fritidsbåter ikke inkludert verken i energibruk eller transportarbeid. Passasjer-rutefart til sjøs utgjør svært lite og er omregnet til tonnkm og tatt med i indikatoren for godstransport til sjøs.
3For godstransport er kabotasje, det vil si godstransport mellom flere norske steder utført av utenlandske transportører, inkludert i tall for tonnkm. i beregning av indikatorene.
Tabellen ble endret 8. desember 2025 kl. 08.15
Standardtegn i tabeller