Det finnes også en nynorskversjon av undervisningsopplegget.
Undervisningsopplegget er produsert av SSB som et tilbud til lærere med undervisning om demokrati og medborgerskap, og samfunnsfag/samfunnskunnskap. Vi har også undervisningsopplegg om stortingsvalget og om kommunestyre- og fylkestingsvalg.
Dere kan velge å bruke en eller flere deler av opplegget, og i tillegg til å lese tekst, tabeller og figurer så kan elevene lære om temaene ved å løse oppgaver. Dere vurderer selv når dere ber elevene om å løse oppgaver alene, i par, i grupper og i hel klasse.
Hvis dere ønsker å lære mer om statistikkbanken før dere løser oppgavene i dette undervisningsopplegget om sametingsvalg, så gå til kurset Slik finner du tall i statistikkbanken.
Lærere kan få fasit til talloppgavene ved å skrive til skole@ssb.no. Skriv også gjerne til oss hvis dere har innspill til hva vi kan forbedre i dette undervisningsopplegget, eller har andre tema dere gjerne ser at SSB lager undervisningsopplegg om.
- Utforske og presentere fakta om sametingsvalget.
- Kjenne til sentrale utviklingstrekk ved sametingsvalgene.
Undervisningsopplegget er et tilbud til lærere med undervisning om demokrati og medborgerskap, samfunnsfag og samfunnskunnskap.
Opplegget tar utgangspunkt i læreplanen i samfunnsfag for 10. trinn (SAF01-04) og samfunnskunnskap fellesfag vg1/vg2 (SAK01-01).
Kompetansemålene
- demokrati og medborgerskap – denne delen fra SAF01-04: I samfunnsfag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene utvikler kunnskaper og ferdigheter for å kunne skape og delta i demokratiske prosesser. Faget skal bidra til at elevene utvikler kunnskap om og innsikt i demokratiske verdier og prinsipper.
- demokrati og medborgerskap – denne delen fra SAK01-01: Forståelse av sammenhengene mellom individets rettigheter og plikter, slik at de kan bli aktive medborgere, inngår også i dette.
- beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer (SAF01-04)
- bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er (SAF01-04)
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier (SAK01-01)
Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.