• Konsumprisindeksen (KPI) steg 3,0 prosent fra mai 2024 til mai 2025. Det er en oppgang i veksttakten på 0,5 prosentpoeng fra april.
  • Dyrere mat og strøm bidrar til å holde prisveksten oppe.
  • KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg 2,8 prosent fra mai 2024 til mai 2025, en nedgang i veksttakten på 0,2 prosentpoeng fra april.
  • Lavere pris på flybilletter bidrar til å dempe prisveksten.
  • Prisveksten på importerte varer fortsetter å holde seg lav.

KPI steg 0,4 prosent fra april til mai i år, og var i mai 3,0 prosent høyere enn for ett år siden. Dette er en oppgang i tolvmånedersveksten på 0,5 prosentpoeng fra april.

Mat og strøm bidro til å trekke opp veksttakten i KPI denne måneden.

– Etter nedgang i matvareprisene som følge av ulike påsketilbud forrige måned, har prisene nå gått opp igjen. Samtidig er økte strømpriser med på å løfte prisveksten, sier Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå.

Prisen på elektrisitet inkludert nettleie falt 15,7 prosent fra april til mai i fjor, mens de steg 3,9 prosent i samme periode i år. Når strømprisene beveget seg i motsatt retning sammenlignet med samme periode i fjor, bidrar dette til å trekke tolvmånedersveksten i KPI opp fra april til mai. Strømprisene var 16,8 prosent høyere i mai i år sammenlignet med for ett år siden.

Figur 1. 12-månedersendring, KPI og KPI-JAE. Prosent

Matvareprisene opp igjen

Matvareprisene steg med 3,0 prosent fra april til mai i år, og var i mai 5,0 prosent høyere enn på samme tid i fjor.

– Forrige måned så vi en påskeeffekt da matvareprisene falt grunnet ulike tilbudskampanjer. Som ventet ser vi denne måneden en prisøkning. Flere av matvarene er tilbake til samme prisnivå som vi så før påske, mens mange matvarer også er over nivået vi så før påsketilbudene slo inn, sier Espen Kristiansen.

Blant matvarene som steg mest i pris den siste måneden, er sitrusfrukt, kaffe og sjokolade. Prisen på sitrusfrukt økte med hele 72,8 prosent fra april til mai, etter tilbud i mars og april, men er likevel 5,7 prosent lavere enn for ett år siden.

Kaffe- og sjokoladeprisene steg henholdsvis 11,6 og 14,7 prosent den siste måneden.

– Den siste månedens sterke prisvekst på kaffe og sjokolade kommer etter påsketilbud i april, men både kaffe og sjokolade har steget kraftig i pris over tid. I mai registrerte vi et rekordhøyt prisnivå på disse varene, sier Espen Kristiansen.

Blant matvarene som falt i pris fra april til mai, finner vi friske bær og iskrem, hvor prisene gikk ned henholdsvis 22,1 og 5,8 prosent. Det er ikke en uvanlig nedgang for denne tiden av året.

Figur 2. Månedsendring, KPI, KPI-JAE og KPI etter hovedgrupper. Prosent

Avtakende vekst i KPI-JAE

Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer, KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer. En indikator der prisene er justert for reelle endringer i avgiftene. I tillegg ekskluderes energivarene i KPI fra beregningene. Indikatoren er ellers basert på identisk beregningsopplegg som KPI., var 2,8 prosent i mai. Dette er 0,2 prosentpoeng lavere enn veksten som ble målt i april.

– Til tross for prisoppgang på mat, ser vi en nedgang i veksttakten til KPI-JAE i mai. Lavere priser på flybilletter og redusert vekst i husleiene er med på å trekke prisveksten ned, sier Espen Kristiansen.

Etter en oppgang i april, falt prisene på flybilletter med 14,9 prosent i mai. Sammenlignet med samme måned i fjor var prisene 9,8 prosent lavere i år.

Tolvmånedersveksten i betalt husleie endte på 3,3 prosent i mai, og fortsetter med det å falle. En lavere tolvmånedersvekst har vi ikke sett siden januar 2023.

Lav prisvekst på importerte varer

Det siste året har prisveksten på importerte varer avtatt og etter hvert stabilisert seg på et lavere nivå enn for norske varer og tjenester, når vi ser bort fra energivarer. Tolvmånedersveksten for importerte varer i KPI var på 1,0 prosent i mai, mens den var 5,4 prosent for norske varer uten energivarer, og 3,3 prosent for tjenester.

Blant importvarer hvor prisene har gått ned det siste året, finner vi teleutstyr og klær. Prisene på disse varene falt henholdsvis 4,4 og 1,8 prosent fra mai i fjor til mai i år.

Biler har hatt en beskjeden prisutvikling gjennom det siste året, og hadde en tolvmånedersendring som endte på 0,3 prosent i mai.

Figur 3. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. Mai 2024 - Mai 2025

I januar økte terskelverdien for å utløse direktestøtte per kilowattime til 75 øre (ekskl. merverdiavgift) fra 73 øre. Strømstøtteordningen er rettet mot husholdninger, felles målt forbruk i boligselskap og gårdsbruk. Når markedsprisen overstiger 75 øre/kWh, dekker staten 90 prosent av strømprisen over dette nivået. Støtten baseres på gjennomsnittlig pris per time i det prisområdet husholdningen tilhører, og gis for et månedlig strømforbruk på opptil 5000 kilowattimer.

I januar til og med mars innføres en lavere alminnelig sats for el-avgiften. Fra april og ut året 2025 gjelder alminnelig sats. Begge øker sett i forhold til satsene for tilsvarende perioder i 2024 (regjeringen.no). El-avgiften inngår i KPI i beregningen av indeks for nettleie.

Les mer om regjeringens strømtiltak her (regjeringen.no)