• Konsumprisindeksen (KPI) steg 3,3 prosent fra juli 2024 til juli 2025. Dette er en oppgang på 0,3 prosentpoeng fra juni.
  • Uvanlig høy månedsvekst for mat og alkoholfrie drikkevarer bidro til økt tolvmånedersvekst i KPI.
  • Prisutviklingen på energivarer trakk prisveksten opp.
  • KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg 3,1 prosent fra juli 2024 til juli 2025. Det er samme tolvmånedersvekst som i juni.

KPI steg 0,8 prosent fra juni til juli, og var 3,3 prosent høyere enn for ett år siden. Dette er en tolvmånedersvekst som er 0,3 prosentpoeng høyere enn i juni.

– Prisutviklingen på energi- og matvarer bidro betydelig til at veksttakten i KPI økte fra juni til juli. Prisene på drivstoff og mat steg raskere fra juni til juli i år sammenlignet med i fjor. Samtidig falt strømprisene mindre i år enn for ett år siden. Samlet sett trekker dette veksttakten i KPI oppover, sier Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå.

Bensin- og dieselprisene steg henholdsvis 9,1 og 10,5 prosent fra juni til juli.

– Den siste månedens sterke prisvekst på drivstoff kan sees i sammenheng med oppgangen i oljeprisen som følge av urolighetene i Midtøsten i siste halvdel av juni, sier Espen Kristiansen.

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt 2,2 prosent fra juni til juli, men var likevel 13,0 prosent høyere enn i samme måned i fjor. Dette er en gjennomsnittsendring for landet som helhet. Utviklingen i strømprisen siden i fjor ser svært forskjellig ut i ulike deler av landet. I sør var prisene i juli betydelig høyere enn for ett år siden, mens de i nord var lavere.

Figur 1. 12-månedersendring, KPI og KPI-JAE. Prosent

Uvanlig høy månedsvekst for mat og drikke

Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer steg hele 4,4 prosent fra juni til juli i år. Høyere prisvekst i juli måned er kun målt to ganger tidligere.

– Økte matpriser i juli passer godt med mønsteret vi har sett over tid, hvor prisendringer fra leverandørene innfases denne måneden. Samtidig er årets prisvekst i juli blant de høyeste vi har sett, til tross for signaler fra bransjen om at de vil bort fra denne ordningen med fast tidspunkt for prisforhandlinger, sier Espen Kristiansen.

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer var 5,9 prosent høyere i juli enn for ett år siden. Blant varene som bidrar mest til den sterke tolvmånedersveksten finner vi kaffe, kakao, frisk og kjølt frukt.

– Prisene på kaffe og sjokolade har steget mye de siste månedene. Dette kan sees i sammenheng med utviklingen av råvareprisene på kaffe og kakao, som har vært svært høye gjennom 2025, sier Espen Kristiansen.

Figur 2. Månedsendring, KPI, KPI-JAE og KPI etter hovedgrupper. Prosent

Lik tolvmånedersvekst i KPI-JAE som måneden før

KPI justert for avgiftsendringer og uten energipriser, KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer. En indikator der prisene er justert for reelle endringer i avgiftene. I tillegg ekskluderes energivarene i KPI fra beregningene. Indikatoren er ellers basert på identisk beregningsopplegg som KPI., steg 3,1 prosent fra juli i fjor til juli i år. Det er samme tolvmånedersvekst som i juni 2025.

– Sett bort fra prisveksten på energivarer og endringer i avgifter, ser vi en stabil prisvekst de siste to månedene. Selv om veksten i matprisene tiltok var det andre priser som trakk i motsatt retning, blant annet prisene på reiser og utstyr til lyd og bilde, sier Espen Kristiansen.

Prisene på pakketurer falt 3,5 prosent fra juni til juli, og var i juli 1,2 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Det var en sterk nedgang fra tolvmånedersveksten forrige måned, da den var på 6,9 prosent.

Prisene på audiovisuelt utstyr, som for eksempel tv, radio og stereoanlegg, steg mer fra juni til juli i fjor, enn de gjorde på samme tid i år.

Andre funn i tallene for juli

  • Prisene på flyreiser var høyere i feriemåneden juli enn i månedene før, som vanlig. Samtidig var de ganske like som på samme tid i fjor, etter noen år med relativt sterk prisvekst. For utenlands- og innenlandsflyvninger samlet var prisene 0,2 prosent lavere i juli enn i samme måned i fjor.
  • Prisene på klær og sko pleier derimot å gå ned i juli. Det gjorde de også i år. Sammenlignet med juli i fjor var prisene på klær og sko 3,1 prosent lavere i år.
  • Veksten i husleiene avtok gradvis i starten av året, men fallet har bremset opp de siste månedene. I juli var betalt husleie 3,6 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Det er samme tolvmånedersvekst som i juni, og noe høyere enn i mai.
  • Prisveksten på importerte varer fortsetter å være lavere enn prisveksten på tjenester og norske varer utenom energivarer. I juli var tolvmånedersveksten for prisene på importerte varer 1,6 prosent. For tjenester utenom husleie og norske varer utenom energivarer var prisveksten på henholdsvis 3,6 og 4,6 prosent.

Figur 3. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. Juli 2024 - Juli 2025

I januar økte terskelverdien for å utløse direktestøtte per kilowattime til 75 øre (ekskl. merverdiavgift) fra 73 øre. Strømstøtteordningen er rettet mot husholdninger, felles målt forbruk i boligselskap og gårdsbruk. Når markedsprisen overstiger 75 øre/kWh, dekker staten 90 prosent av strømprisen over dette nivået. Støtten baseres på gjennomsnittlig pris per time i det prisområdet husholdningen tilhører, og gis for et månedlig strømforbruk på opptil 5000 kilowattimer.

I januar til og med mars innføres en lavere alminnelig sats for el-avgiften. Fra april og ut året 2025 gjelder alminnelig sats. Begge øker sett i forhold til satsene for tilsvarende perioder i 2024 (regjeringen.no). El-avgiften inngår i KPI i beregningen av indeks for nettleie.

Les mer om regjeringens strømtiltak her (regjeringen.no)