Færre bilar blei vraka mot pant i 2020. Totalt vart 131 348 biler vraka mot pant – ein 5 prosent nedgang samanlikna med 2019. Av dette var det 115 882 personbilar og 15 466 varebilar. Ikkje sidan 2012 har det blitt vraka færre bilar mot pant. Det er i Viken det vrakast flest bilar, heile 29 906 i 2020. Størst mengde bilar vraka nokon sinne var i 1996, då det var ein auke vrakpanta.

Figur 1. Bilar vraka mot pant
Liggende søylediagram med 2 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Tal på bilar. Dataene varierer fra 2856 til 211311.
Highcharts.com
Figur 1. Bilar vraka mot pant
ÅrPersonbilarVarebilar
198550 6992 856
198677 7224 334
198771 3353 987
198869 9464 212
198963 2244 044
199051 6233 306
199151 8543 101
199253 7413 155
199355 1683 129
199453 3393 035
199560 8573 528
1996211 31112 188
199742 1522 930
199876 2214 224
199991 9415 525
200089 6775 960
200190 7345 986
200299 5226 976
200395 2247 117
2004101 9156 965
200595 5896 455
200698 3596 965
200793 1936 692
200898 5528 601
200987 1377 360
201090 7587 904
2011107 7879 733
2012107 37310 205
2013137 23913 666
2014130 96613 419
2015122 56613 235
2016121 48413 397
2017121 38514 818
2018121 83815 296
2019122 38616 469
2020115 88215 466

Moderat auke i gjennomsnittsalder ved vraking

Gjennomsnittsalderen på bilane ved vraking var 18,4 år for personbilar og 15,7 år for varebilar i 2020. Bilane var dermed nokre månader eldre ved vraking i 2020 samanlikna med dei fire føregåande åra. På 30 år har gjennomsnittsalderen ved vraking auka med 3,4 år for personbilar og med 2,7 år for varebilar.

Figur 2. Gjennomsnittsalder ved vraking. Personbilar og varebilar
Liggende søylediagram med 2 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Alder. Dataene varierer fra 13 til 19.2.
Highcharts.com
Figur 2. Gjennomsnittsalder ved vraking. Personbilar og varebilar
ÅrPersonbilarVarebilar
19851413
19861413
19871413
19881413
19891513
19901513
19911613
19921614
199316,513,8
19941714,2
199517,414,5
199617,414,5
199717,414,2
199817,314,2
199917,514,6
200017,615
200117,815,4
20021815,7
200318,416
200418,616
200518,916
20061915,5
200718,915,3
200818,715,5
200918,514,9
201018,414,9
201119,216,2
201218,115
201318,415,4
201418,515,6
201518,415,5
201618,315,3
201718,215,2
201818,115,1
201918,115,3
202018,415,7

I Oslo er gjennomsnittsalderen framleis lavast på vraka bilar. I 2019 var den 17,1 år for personbilar, medan i 2020 minka den til 15,4 år. I Troms og Finnmark går det lengst tid før personbilar blir vraka – 20,8 år i 2020.

Rekordstor mengde blybatteri samla inn

21 069 blybatteri blei samla inn i 2020 – 20 prosent fleire enn i 2019. Det var fleire batteri som blei samla inn enn tilført marknaden gjennom sal. Salet av blybatteri var i 2020 på 18 069 stykk. Dette er ein auke frå 2019, då det vart selt 17 485 stykk.

Blybatteri blir i fossildrivande bilar og køyretøy brukt til å starte dei. I elektriske bilar og truckere blir dei brukt til drift. Kasserte blybatteri er farleg avfall og må dermed takast hand om på ein forsvarleg måte, så dei ikkje skadar miljøet. Det er gjennom avfallsforskifta, kapittel 3 at innsamling og behandling av batteri blir regulert.

Figur 3. Selde og innsamla mengde blybatteri
Linjediagram med 2 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Tal på bilbatteri. Dataene varierer fra 11700 til 21069.
Highcharts.com
Figur 3. Selde og innsamla mengde blybatteri
ÅrTilført marknaden Innsamla mengde
199512 26011 700
199617 57012 700
199711 99012 300
199811 74013 600
199914 56014 200
200014 70014 400
200115 30014 600
200215 60014 700
200315 90015 900
200416 15915 556
200516 55816 352
200616 44815 854
200717 26516 766
200817 56517 284
200916 14315 948
201017 20316 589
201115 72815 739,74
201215 72716 125,83
201316 97617 115
201416 13617 825
201517 82818 779
201617 01019 583
201716 85617 543
201817 05918 668
201917 48517 593
202018 06921 069

Auke i tonn kasserte dekk

I 2020 vart det kassert over 67 500 tonn dekk til saman. Dette er den største mengda nokon sinne. Sidan 1995 har mengda innsamla kasserte dekk meir enn firedobla seg. Nokre av dei kasserte dekka i 2020 vart lagra, medan resten gjekk til energigjenvinning (66 prosent) og materialgjenvinning (30 prosent). Dekk blir brukt som blant anna underlag på idrettsbaner og leikeplassar, og til produksjon av skytematter.

Figur 4. Innsamla mengde dekk i Norge
Linjediagram med 26 datapunkter punkter.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Innsamla mengde, tonn. Dataene varierer fra 15605 til 67529.
Highcharts.com
Figur 4. Innsamla mengde dekk i Norge
ÅrInnsamla mengde, tonn
199516 100
199615 605
199716 278
199830 670
199948 375
200029 258
200134 367
200233 503
200338 943
200442 055
200541 642
200641 832
200747 748
200850 695
200948 275
201048 663
201150 156
201249 000
201351 621
201452 028
201555 494
201656 618
201757 462
201860 438
201965 400
202067 529

Formålet med avfallsforskrifta kapittel 5 er at dekk skal bli gjenvunne. Det vil sei at dei blir brukt til ombruk, materialgjenvinning og energiutnytting, i staden for å skape miljøproblem på deponi. Avfallsforskrifta forbyr deponering av dekk på fyllplass, samt pliktar dekkforhandlarar til å ta imot kasserte dekk utan vederlag. Produsentar/importørar er plikta til både å hente inn kasserte dekk vederlagsfritt i områda der dei blir seld, og til å passe på at desse blir gjenvunne.

Kasserte fritidsbåtar

I 2017 blei det oppretta ei nasjonal tilskotsordning for å levere inn fritidsbåtar til avfallsmottak, som båtvrak. Sidan då har det ifølge Miljødirektoratet blitt levert inn 34 800 fritidsbåtar til saman, der 13 000 av dei blei levert i 2020. Ordninga er til for å samle inn fleire fritidsbåtar slik at dei ikkje blir liggande i naturen og forureine, men heller blir brukt til materialgjenvinning.

Lite avfall frå flyplassar

I korona-året 2020 vart dei ei halvering av avfall frå flyplassar samanlikna med dei føregåande åra. Den totale mengda var på 4 936 tonn, der litt over halvparten var sortert avfall, ifølgje Avinor sin års- og berekraftsrapport. Det kjem fram av rapporten er at dette i stor grad er grunna nedgang i aktivitet som følgje av pandemien. Samanlikna med 2019 var nedgangen i talet på passasjerar heile 63 prosent. I tillegg var butikkar og serveringsstader på flyplassane stengde over lengre periodar.

I tabell 2 er tala frå før 2016 ikkje direkte samanliknbare med dei frå 2016 og etter. Ifølgje Avinor sin Miljøårsrapport for 2016 blei definisjonen av usortert avfall endra til den norske standarden for avfall, NS9431, i 2016. I tillegg blei ikkje lengre avfall frå bygg- og anleggsaktivitet i prosjekter inkludert i statistikken. Det som er inkludert er avfall generert frå publikumsareal med sikkerheitskontroll, servering, butikkar, venteareal, frå handlingselskap, flyselskap, cateringverksemd, cargo, verkstad, garasjar, kontorareal, byggeprosjekt, og reinhald av fly.

Avfall frå skip

Det var også mindre avfall frå skip i 2020, samanlikna med året før. I 2020 blei det rapportert 135 173 m3 og 346 136 kg avfall frå skip. Dette var ein nedgang på 37 prosent for rapportert mengde i m3, og 38 prosent nedgang for rapportert mengde i kg, samanlikna med 2019. Sidan forskjellige skip rapporterer i m3 og kg, viser tabell 3 begge desse måleeiningane. Total mengde avfall er både det som er rapportert i kubikkmeter, og det som er rapportert i kilogram.

Referanser

Avfallsforskriften. (2004). Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (FOR-2004-06-01-930). Henta frå https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-930

Avinor. (2017). Miljøårsrapport 2016. Henta frå https://avinor.no/globalassets/_oslo-lufthavn/om-oslo-lufthavn/om-oss/rapporter/miljoarsrapporter/miljoarsrapport-2016.pdf

Avinor. (2021). Års- og bærekraftsrapport 2020. Henta frå https://avinor.no/globalassets/_konsern/om-oss/rapporter/avinor-ars--og-barekraftrapport-2020.pdf

Miljødirektoratet. (2021). Vrakpant på fritidsbåt - levering av båtvrak. Henta frå https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/avfall/vrakpant/vrakpant-pa-bat/