14844_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/stsjoinne/aar
14844
Godt år for slepebåter og forsyningsskip 2005
statistikk
2007-05-09T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
stsjoinne, Sjøfart, strukturstatistikk, kysttrafikk, kystruter, innenriks sjøfart, utenriks sjøfart, elvetransport, innsjøtransport, godstransport, passasjertransport, slepebåter, bedrifter, foretak, omsetning, sysselsetting, investeringerSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Sjøfart, strukturstatistikk2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Godt år for slepebåter og forsyningsskip 2005

1 656 sjøtransportforetak omsatte i 2005 for 117,2 milliarder kroner og sysselsatte 22 994 personer. Av dette utgjorde utenriks sjøfart 83,5 prosent av omsetningen og 42,1 prosent av sysselsettingen.

Sammenlignet med 2004 økte omsetningen innen sjøtransport med 9,1 prosent. For innenlandske kystruter, som inkluderer passasjertrafikk langs kysten, var det en nedgang i omsetning på 5,5 prosent, mens utenriks sjøfart og slepebåter og forsyningsskip viste en samlet oppgang på 9,7 prosent sammenlignet med 2004. Innenriks sjøtransport økte omsetningen med 10,5 prosent.

Sjøtransport. Driftsmargin etter næringsundergruppe. Foretak 2003-2005

Slepebåter og forsyningsskip

Denne næringen, som blant annet inneholder offshore- og supplyvirksomhet, viste en oppgang i omsetning på 29,2 prosent sammenlignet med 2004. Den økte omsetningen fant sted hovedsakelig i foretak som opptrådte i næringen begge år. Tilnærmet en tredjedel av den økte omsetningen skyldes imidlertid nye foretak i næringen. Merk at deler av næringen offshore- og supplyvirksomhet tidligere lå i næringsundergruppen utenriks sjøfart. Fra og med 2004 så er alle offshoreforetak lagt til slepebåter og forsyningsskip.

Fortsatt lønnsomhet

Den økte lønnsomheten i 2004 for de to næringene utenriks sjøfart og slepebåter og forsyningsskip, fortsatte i 2005. Driftsmarginene i de to næringene var på 6,5 prosent, 9,3 prosent og 13,5 prosent i de tre årene 2003, 2004 og 2005. Mens det var utenriks sjøfart som viste størst økning i driftsmargin i 2004, hentet slepebåter og forsyningsskip den største marginen i 2005. Fra å ha en tilnærmet lik driftsmargin på 9,3 prosent i 2004, viste 2005 en margin på 11,9 prosent for utenriks sjøfart og 26,6 prosent for slepebåter og forsyningsskip. Driftsmarginene i innenriks godstransport og innenlandske kystruter gikk begge ned med rundt 3 prosentpoeng til henholdsvis 8,0 og 0,6 prosent.

Investeringer

Investeringer er størst innen slepebåter og forsyningsskip. I denne næringsundergruppen lå bruttoinvesteringen på 4,6 milliarder kroner, mens det innen utenriks sjøfart var investeringer på 2,0 milliarder kroner i 2005.

Tabeller: