Versjon 29.11.2023

Oversikt over rapportering av barnevernsdata for 2023

Fra og med statistikkåret 2013 vil all rapportering av data på barnevern (KOSTRA skjema 15) være basert på filuttrekk fra fagsystem. Her gis en skjematisk oversikt over hvilke data som skal rapporteres inn for statistikkåret 2023. For kommuner med nye fagsystemer, Flyt Barnevern (Visma) eller Modulus Barn (Netcompany) vil de samme opplysninger kontinuerlig rapporteres til det nye Barnevernsregisteret (BVR). Og SSB henter statistikkgrunnlaget fra BVR.

1. Opplysninger om kommunen

  • Kommunenummer
  • Kommunenavn
  • Bydelsnummer
  • Bydelsnavn
  • Distriktsnummer
  • Organisasjonsnummer

Presisering: I tilfeller der barnet flytter mellom kommuner som inngår i interkommunalt samarbeid, er det hensiktsmessig at hele saken telles der barnet bor på rapporteringstidspunktet.

2. Opplysninger om klienten

  • Klientnummer/Person ID
  • Fødselsnummer (11 siffer) D-nummer (midlertidig identitetsnummer) kan registreres i stedet for fødselsnummer
  • DUF-nummer (12 siffer) (Nummer som gis i Datasystemet for utlendings- og flyktningsaker)

3. Meldinger

Meldinger registreres jamfør Saksbehandlingsrundskrivet fra Bufdir: Både privatpersoner og offentlige instanser kan melde bekymring for et barns omsorgssituasjon. Det er vanlig å omtale opplysninger som gis til barneverntjenesten som bekymringsmeldinger. Dette er ikke et uttrykk som brukes i loven. Alle opplysninger barneverntjenesten mottar kan ha betydning, uavhengig av om de omtales som en bekymringsmelding eller ikke. Det har heller ingen betydning hvordan barneverntjenesten blir kjent med opplysningene, eller om de er skriftlige eller muntlige.

Alle konkluderte meldinger i fagsystemet rapporteres til SSB. Data som spesifiseres her samles inn per melding.

  • Melding mottatt dato
  • Konklusjonsdato på melding (uten konklusjonsdato løper behandlingstid på melding)
  • Resultat av melding
  1. Henlagt
  2. Ikke henlagt – konklusjonsdato melding (eventuelt 7 dager etter mottatt melding) er startdato undersøkelse
  3. Henlagt pga. aktive tiltak. Meldinger i en aktiv tiltakssak, som kan anses som opplysninger i saken og der meldingens innhold ikke gir grunnlag for å åpne en ny undersøkelse
  4. Melding i pågående undersøkelse. Meldinger der det allerede er opprettet undersøkelse på grunnlag av en tidligere melding. Behandling av denne type melding er beskrevet i saksbehandlingsrundskrivet: Hvis meldingen inneholder nye opplysninger må barneverntjenesten vurdere å utvide grunnlaget for undersøkelsen. Undersøkelsen skal gjennomføres innen lovens frister. Dersom barneverntjenesten ikke kan gjennomføre undersøkelsen på en forsvarlig måte innen fristen på tre måneder, på grunn av de nye opplysningene, må barneverntjenesten vurdere om undersøkelsen skal utvides med hjemmel i barnevernsloven § 2-2. Disse meldingene bør verken forstås som henlagt eller ikke henlagt, men som meldinger som opplyser saken og undersøkelsen

Presisering av frister 

Frister regnes fra tidspunkt for mottak av melding. Meldinger har frist på 7 dager. Undersøkelse har frist på 3 måneder. Det vil si at den totale fristen for gjennomgang av melding og gjennomføring av undersøkelse er 7 dager og 3 måneder.

  • Hvem meldte saken (en eller flere):
  1. Barnet selv
  2. Mor/ far/ foresatte
  3. Familie for øvrig
  4. Andre privatpersoner
  5. Barnevernstjeneste
  6. NAV (kommune og stat)
  7. Barnevernsvakt
  8. Politi
  9. Barnehage
  10. Helsestasjon/skolehelsetjenesten
  11. Skole
  12. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  13. Psykisk helsevern for barn og unge (kommune og stat)
  14. Psykisk helsevern for voksne (kommune og stat)
  15. Lege/ sykehus/ tannlege
  16. Familievernkontor
  17. Tjenester og instanser med ansvar for oppfølging av personers rusproblemer (kommune og stat)
  18. Krisesenter
  19. Asylmottak/ UDI/ innvandringsmyndighet
  20. Utekontakt/ fritidsklubb
  21. Frivillige organisasjoner/ idrettslag
  22. Andre offentlige instanser (presisering)
  23. Anonym
  • Innhold i melding (en eller flere):

1. Foreldres somatiske sykdom

2. Foreldres psykiske problem/ lidelse

3. Foreldres rusmisbruk

5. Foreldres kriminalitet

6 Høy grad av konflikt hjemme

7. Vold i hjemmet/ barnet vitne til vold i nære relasjoner

8. Foreldres manglende ivaretakelse av grunnleggende og hverdagslig omsorg for barnet 

9. Barnet utsatt for fysisk vold

10. Barnet utsatt for psykisk vold

11. Barnet utsatt for seksuelle overgrep

12. Barnet mangler omsorgsperson

14. Barnets psykiske problem/lidelse

15. Barnets rusmisbruk

17. Barnets relasjonsvansker (mistanke om eller diagnostiserte tilknytningsvansker, problematikk knyttet til samspillet mellom barn og omsorgspersoner)

18. Andre forhold ved foreldre/ familien (presisering)

19. Andre forhold ved barnet og barnets situasjon (presisering)

20. Foreldres manglende beskyttelse av barnet

21. Foreldres manglende stimulering og regulering av barnet

22. Foreldres manglende sensitivitet og følelsesmessige tilgjengelighet for barnet

23. Foreldres manglende oppfølging av barnets behov for barnehage, skole og pedagogiske tjenester

24. Konflikt mellom foreldre som ikke bor sammen

25. Barnets atferd

26. Barnets kriminelle handlinger

27. Barnet utsatt for menneskehandel

28. Foreldres manglende oppfølging av barnets behov for helsetjenester

29. Foreldres kognitive vansker

30. Barnets kognitive vansker

31. Foreldre har vedvarende økonomiske problemer/vedvarende lavinntekt

4. Undersøkelser

Alle undersøkelser rapporteres inn.

  • Undersøkelse startdato (konklusjonsdato for melding som er senest 7 dager fra mottak av melding)
  • Undersøkelse avsluttet dato (Resultat av undersøkelse er vedtak om tiltak, begjæring om tiltak for fylkesnemnda eller henleggelse)

Presisering av frister, se presisering av frister under 3. Melding. Hvis sluttdato ikke settes løper undersøkelsen.

  • Resultat av undersøkelse:
  1. Barnevernstjenesten fatter vedtak om tiltak
  2. Begjæring om tiltak for fylkesnemnda
  3. Undersøkelsen henlagt etter barnevernstjenestens vurdering (Kategorien gjelder når barnevernstjenesten vurderer at vilkår for å sette inn tiltak ikke er oppfylt. Gjelder også når barnevernstjenesten gir avslag på søknader.)
  4. Undersøkelsen henlagt etter partens ønske (Kategorien gjelder når barnevernstjenesten vurderer at vilkår for å sette inn tiltak etter § 4-4 er tilstede, men saken henlegges fordi foreldre/barnet ikke samtykker til tiltak. Gjelder bare når det er snakk om hjelpetiltak som foreldre/barn kan takke nei til.) 
  5. Undersøkelsen henlagt som følge av flytting (Kategorien gjelder når undersøkelsessak henlegges fordi barnet flytter til en ny kommune.)
  6. Undersøkelsen henlagt etter henvisning til annen instans

Dersom resultatet av undersøkelsen er 1 eller 2 skal neste punkt rapporteres inn.

  • Grunnlag for vedtak om tiltak/ begjæring om tiltak for fylkesnemnda (knyttes til undersøkelse). Her brukes samme kodeliste som for "Innhold i melding" under 3. Melding.

5. Tiltak

Alle tiltak etter barnevernsloven rapporteres inn. For hvert tiltak skal følgende rapporteres:

  • Startdato for tiltak (Iverksattdato)
  • Sluttdato for tiltak
  • Paragraf og jamfør paragraf for tiltak
  • Grunnlag for opphevelse av omsorgstiltak
  1. Barnet tilbakeført til foreldre/ familien jamfør § 4-21
  2. Barnet har fylt 18 år
  3. Adopsjon § 4-20
  4. Annet (spesifiser)
  • Tiltaksgrunnlag registreres ved start av nye tiltak (samme kodeliste som for  "innhold i melding" og "grunnlag for vedtak om tiltak")

Bruk av tiltakskategoriene

Kategoriene 1.99 og 2.99 skal kun inneholde andre tiltak som er institusjon eller fosterhjem, det vil si andre plasseringstiltak. De skal ikke inneholde tiltak som økonomisk hjelp, besøkshjem o.l. Dersom tiltaket er en del av fosterhjemsavtalen skal ikke tiltaket føres som eget tiltak i innrapportering til SSB med unntak av tiltak for å styrke barnets utvikling. Er det ikke en del av fosterhjemsavtalen skal det føres som eget tiltak i riktig tiltakskategori. For eksempel kategori 4.4 for økonomisk hjelp, kategori 4.5 for besøkshjem, osv.

Plasseringstiltak er f.o.m. 2015 tiltakskategoriene 1, 2 og 8.2 og disse får funksjon 252 hos SSB. Se Veileder for kontoplanen i KOSTRA, regnskapsåret 2023.

Tiltak defineres av SSB som et omsorgstiltak dersom det enten er hjemlet i gjeldende barnevernslov (BVL) § 5-1 eller i den gamle barnevernloven § 4-8, 2. eller 3. ledd eller starter med § 4-12, ELLER hjemlet i §§ 4-8., 4-8.0, 4-8.1 OG jamfør paragraf starter med 4-12. Tiltak hjemlet i andre paragrafer i barnevernsloven blir definert som hjelpetiltak, inkludert akutt- og atferdstiltak.

Tiltakskategoriene

1. Institusjon

1.1  Barnevernsinstitusjoner (Gjelder alle typer barnevernsinstitusjoner.)

1.2  Plassering i institusjon etter annen lov

1.99  Andre institusjonstiltak (spesifiser) (For eksempel TFCO.)

2. Fosterhjem

(Tilsynsfører og utgifter som følger av fosterhjemsavtalen skal ikke registreres som egne tiltak, med unntak av tiltak for å styrke barnets utvikling, som skal registreres.)

2.1  Fosterhjem i familie og nære nettverk

2.2  Fosterhjem utenom familie og nære nettverk

2.3  Spesialiserte fosterhjem

2.4  Fosterhjem etter bvl § 6-3

2.5  Beredskapshjem utenom familie og nære nettverk

2.6  Midlertidig hjem i familie og nære nettverk

2.99  Andre fosterhjemstiltak (spesifiser)

3. Tiltak for å styrke foreldreferdigheter

(Gjelder tiltak rettet mot familien/ foreldre og foreldre-barn- samspill.)

3.1  MST (Multisystemisk terapi)

3.2  PMTO (Parent Management Training Oregon)

3.3  FFT (Funksjonell familieterapi)

3.4  Webster-Stratton - De utrolige årene (Forebygge og redusere atferdsproblemer.)

3.5  ICDP (International Child Development Program)

3.6  Marte Meo (Metoden brukes for å styrke og utvikle samspillet mellom foreldre og barn.)

3.7  Andre hjemmebaserte tiltak (spesifiser) (Gjelder andre tiltak i hjemmet som følger en spesiell metodikk og som gjennomføres på en systematisk måte.)

3.8  Sentre for foreldre og barn

3.9  Vedtak om råd og veiledning

3.10  Hjemmekonsulent/miljøarbeider

3.99  Andre tiltak for å styrke foreldreferdigheter (spesifiser) (For eksempel COS.)

4. Tiltak for å styrke barnets utvikling

(Gjelder tiltak rettet mot barnet)

4.1  Barnehage

4.2  SFO/ Aktivitetsskole

4.3  Fritidsaktiviteter

4.4  Økonomisk hjelp for øvrig (Gjelder økonomisk hjelp som ikke gis vha.                     tiltakskategoriene  4.1, 4.2 og 4.3.)

4.5  Besøkshjem/ avlastningstiltak

4.6  Støttekontakt

4.7  Samtalegrupper/ barnegrupper (Gjelder strukturerte samtale- og aktivitetstilbud for    aldersbestemte grupper.) 

4.8  Utdanning og arbeid (Gjelder oppfølging og støtte for å styrke barn og ungdoms tilknytning til skole eller arbeid.)

4.9  ART (Aggression Replacement Training)

4.99  Andre tiltak for å styrke barnets utvikling (spesifiser)

5. Tilsyn og kontroll

(Tilsynsfører jf. bvl § 4-22 skal ikke registreres som eget tiltak.)

5.1  Frivillig tilsyn i hjemmet (Gjelder der foreldre har samtykket til tilsyn.)

5.2  Pålagt tilsyn i hjemmet (Gjelder der tilsyn skjer etter vedtak i barneverns- og helsenemnda.)

5.3  Tilsyn under samvær (Gjelder ved omsorgsovertakelse etter vedtak i barneverns- og helsenemnda.)

5.4  Ruskontroll

5.99  Andre tiltak av tilsyn og kontroll (spesifiser)

6. Nettverksarbeid/samarbeid med andre tjenester

(Tiltak knyttet til tverrfaglig samarbeid og styrking av barnets nettverk.)

6.1  Familieråd

6.2  Nettverksmøter (Strukturerte dialogmøter som består av barnevernstjenesten, foreldre og ungdom, og andre personer som er viktige i ungdommens liv. Invitasjon av deltakere skjer i samråd mellom barnevernstjenesten, ungdom og foreldre.)

6.3  Individuell plan

6.4  Deltakelse i ansvarsgruppe/ samarbeidsteam

6.99  Andre tiltak av nettverksarbeid/samarbeid med andre tjenester (spesifiser)

7. Undersøkelse og behandling fra andre tjenester

7.1  BVL § 3-7 medisinsk undersøkelse og behandling

7.2  BVL § 3-8 behandling av barn med særlige opplæringsbehov

7.3  Psykisk helsehjelp for barn og unge (Gjelder ikke ved henvisninger, men når barn får behandling av psykolog eller innen psykisk helsevern/BUP).

7.99  Andre tiltak av undersøkelse og behandling fra andre tjenester (spesifiser)

8. Bolig

8.1  Økonomisk hjelp til egen bolig/ hybel

8.2  Bolig med oppfølging inkluderer også bofellesskap. Her skal alle tiltak der barn og unge får oppfølging i bolig (hjemlet i barnevernsloven), uavhengig om oppfølgingen skjer ved bemanning på stedet eller som ambulant oppfølging i egen bolig, og uavhengig av om boligutgiftene dekkes helt eller delvis av barnevernet, eller på annen måte for eksempel NAV.

8.3  Botreningskurs

8.99        Andre tiltak, ikke plasseringstiltak (spesifiser)

6. Plantyper

Det skal kun rapporteres på tiltaks- eller omsorgsplan når det foreligger en omforent skriftlig plan. (Det vil si at barnet og barnets foresatte er kjent med konsekvensene av planen, og barnevernstjenesten har oppfattet at partene har gitt samtykke.) (Er det registrert startdato er planen aktiv.)

1. Tiltaksplan etter BVL § 8-1, startdato og sluttdato, eventuelt siste dato evaluert

2. Tiltaksplan etter BVL § 8-4, startdato og sluttdato, eventuelt siste dato evaluert

4. Omsorgsplan etter BVL § 8-3, 4. ledd, startdato og sluttdato, eventuelt siste dato evaluert

5. Tiltaksplan – ettervern etter BVL § 8-5, 2. ledd

6. Samværsplan etter BVL § 7-6

7. Undersøkelsesplan etter BVL § 2-2, 3. ledd

8. Undersøkelsesplan etter akuttvedtak etter BVL § 8-2, 3. ledd

7. Er barnet klient ved utgangen av rapporteringsåret?

Hentes fra et annet sted i fagprogrammet enn vedtak og tiltak og brukes for å kunne kontrollere at tiltak er avsluttet til rett tid og at barnet skal være med i barnevernsstatistikken i rapporteringsåret.

8. Flytting

Fra statistikkår 2022 skal flytting rapporteres. Ved endring av bostedsadresse for barn som bor i Institusjon eller Fosterhjem skal dato for flytting samt årsak til flytting og hvor barnet flytter til registreres.

Dato for flytting (Sluttdato flytting)

Årsak til flytting

1. fra tiltakskode 2. Fosterhjem inkl. beredskapshjem (dvs. alle tiltakskoder som starter med 2)

1.1 Barnevernstjenesten avslutter kontrakt med fosterhjem (sum av koder som starter med 1.1)

1.1.1 Omsorgsplasseringen opphører

1.1.2 Barnet blir myndig

1.1.3 Fosterforeldre klarer ikke å dekke barnets behov (forhold ved fosterhjemmet)

1.1.4 Barnet har behov for annet plasseringssted (institusjon, TFCO-fosterhjem, forsterket fosterhjem, osv.)

1.1.5 Andre grunner; (f.eks. uenighet om oppdragets omfang, økonomi, forsterkningstiltak mv.) (krever presisering)

1.2 Fosterforeldre avslutter kontrakten med barnevernet (sum av koder som starter med 1.2)

1.2.1 Barnet har behov fosterforeldre ikke kan dekke

1.2.2 Endring i fosterforeldres livssituasjon (skilsmisse, død, osv.)

1.2.3 Andre grunner; (f.eks. uenighet om oppdragets omfang, økonomi, forsterkningstiltak, manglende eller lite effektiv veiledning, mv.) (krever presisering)

1.3 Barnet flytter sammen med fosterforeldre til nytt bosted

2. fra tiltakskode 1. Institusjon

2.1 Avsluttet i henhold til plan ved oppstart av institusjonsoppholdet

2.2 Institusjonen barnet bor i klarer ikke å dekke barnets behov (manglende kompetanse hos ansatte,  beboersammensetning, fysiske forhold ved institusjonen osv)

2.3 Barnet har behov for annen type plasseringstiltak (annen type institusjon, TFCO-fosterhjem, forsterket  fosterhjem, osv.

2.4 Barnet blir myndig og velger selv å flytte ut

2.5 Barnet trekker samtykke

2.6 Foreldre trekker samtykke

2.7 Ikke medhold i fylkesnemnda

2.8 Uenighet mellom barnevernstjenesten og Bufetat om oppdragets omfang og/eller økonomi.

2.9 Andre grunner (krever presisering)

Flytting til:

  1. Fosterhjem i familie og nære nettverk
  2. Fosterhjem utenfor familie og nære nettverk
  3. Beredskapshjem
  4. Barnevernsinstitusjon
  5. Bolig med oppfølging
  6. Foreldre
  7. Egen bolig uten oppfølging
  8. Annet bosted (spesifiser)
  9. Adresseendring