I 2026 (tall per 31.12.2025) skal private foretak med helse- og omsorgsinstitusjoner rapportere inn KOSTRA-skjema 5 Helse- og omsorgsinstitusjon.
Denne gangen skal dere ikke rapportere inn KOSTRA-skjema 6 Hjemmetjenestevirksomhet, i motsetning til fjorårets rapportering.
Bakgrunn
Vi viser til vedtak om opplysningsplikt av 2024 med tilhørende kost-nytte-vurdering, om at private foretak med helse- og omsorgsinstitusjoner er pliktig til å rapportere årlig gjennom KOSTRA. Vi gjør oppmerksom på at også skjema for bedrifter som er opphørt eller ikke er helse- og omsorgsinstitusjon, skal sendes inn, slik at SSB kan rette eventuelle feil i Enhetsregisteret eller følge opp mot andre datakilder på en mest mulig effektiv måte.
Altinn-melding med PIN-kode
I begynnelsen av desember 2025 har SSB sendt melding via Altinn til private foretak registrert med én eller flere helse- og omsorgsinstitusjon i henhold til bedriftens næringskode mv. Meldingen inneholdt pinkode til KOSTRA-rapporteringen for rapporteringsåret 2025 samt informasjon om opplysningsplikt.
Institusjoner rettet mot både kommuner og helseforetak i spesialisthelsetjenesten
Institusjoner som både har avtale med kommuner og med helseforetak i spesialisthelsetjenesten, skal i skjemaets del 3 angi at bedriften er «sykehjem kombinert med statlig virksomhet». Institusjonens rom og plasser til kommunen skal rapporteres inn i 3.2 Sykehjem, mens rom og plasser til spesialisthelsetjenesten skal rapporteres i 3.4 Statlig virksomhet. Øvrige deler av skjema gjelder kun for plassene som er avtalt med kommune og eventuelt salg til privatmarked.
Bedrifter som både har tjenester som helse- og omsorgsinstitusjon og tjenester innen spesialisthelsetjenesten, skal dermed rapportere inn både skjema 5 og skjema for spesialisthelsetjenesten (skjema 38, 44, 45, 46 og/eller 47). Rapporteringsinformasjon (passord og rapporteringsfrist) for rapportering av spesialisthelsedata blir sendt tidlig i januar.
Slik rapporteres SKJEMA 5 HELSE- OG OMSORGSINSTITUSJON
Du finner KOSTRA-skjema 5 i KOSTRAs innloggingsside. Gå frem slik:
- Logg inn med foretakets organisasjonsnummer og 8-siffret PIN-kode som ble sendt via Altinn i begynnelsen av desember.
- Etter å ha logget inn trykker du på fanen «Mine skjema», «Nytt skjema» og velger «5 Helse- og omsorgsinstitusjon».
- Her finner du skjema 5 for alle foretakets helse- og omsorgsinstitusjoner som er registrert i Enhetsregisteret.
- For å få en oversikt over navn på foretakets institusjoner, velg «skjema 5» under «Mine skjema», Velg skjema for å se detaljer: 5. Helse- og omsorgsinstitusjon.
KOSTRA-skjema 5 er tilgjengelig for utfylling fra desember 2025, men det er først mulig å sende inn skjema fra og med fredag 2. januar 2026. Da blir send-inn-knappen tilgjengelig nederst på hver skjemaside.
Vær oppmerksom på at du må trykke på «send inn»-knappen for at skjema faktisk skal bli sendt til SSB. Under KOSTRA-portalens fane «Mine skjema», «Vis meg mine innsendte skjema», «Velg skjema for å se detaljer:» 5 Helse- og omsorgsinstitusjon finnes oversikt over foretakets innrapporterte skjemaer.
Veiledning til utfylling av skjemaet finnes her:
- Veiledning til skjema 5 på bokmål (til rapportering i 2026)
- Rettleiing til skjema 5 på nynorsk (til rapportering i 2026)
Utfyllingen tar i gjennomsnitt 10-15 minutter per skjema.
Du får tilgang til opplysningene foretaket rapporterte i fjorårets skjema 5, ved å logge inn med 2024-pinkoden i Fjorårets rapportering.
Frist for å rapportere skjema: 15. januar 2026
Grunnlag for utvelgelse til rapportering
Bedriftene i undersøkelsen er valgt ut på bakgrunn av en eller flere av følgende kriterier som indikerer at bedriften er helse- og omsorgsinstitusjon:
- Bedriften har næringskode registrert i Enhetsregisteret innen næring 87 Pleie- og omsorgstjenester i institusjon (SN2007) eller 87 Helse- og omsorgstjenester i institusjoner og andre botilbud (SN2025)
- Bedriften ble rapportert inn som institusjon i KOSTRA-skjema 5 eller KOSTRA-skjema 6 Hjemmetjenestevirksomhet for årgang 2024.
- Bedriften har registrert KPR-vedtak innen institusjonstjenesten i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).
Formålet med opplysningsplikten og undersøkelsene
Formålet med å gjennomføre spørreundersøkelsene med datainnsamling direkte fra de private foretakene er tredelt:
- Kvalitetssikre bedrifters oppføringer i Enhetsregisteret
- Kartlegge helse- og omsorgstjenester utført av private aktører på vegne av kommuner og privatmarkedet
- Kvalitetssikre kommunenes registeringer i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) av helse- og omsorgstjenester utført av privat aktører.
I skjemaene ber vi dere derfor å samtykke at vi kan dele relevante opplysninger med eventuelle kommuner som foretaket utfører tjenester på vegne av.
Hva innebærer opplysningsplikt?
Vi gjør oppmerksom på at foretaket er pliktig til å rapportere inn alle skjema det har blitt tildelt i KOSTRA-portalen, og at SSB kan ilegge foretaket tvangsmulkt dersom dette ikke blir gjort, jf vedtak om opplysningsplikt som foretaket har fått.
Aktuelt regelverk for opplysningsplikt og tvangsmulkt:
På SSBs nettsider kan dere lese mer om opplysningsplikt og tvangsmulkt fra SSB, samt lese om deres muligheter til og fremgangsmåte for å klage på vedtaket.
Har dere spørsmål?
Kontakt oss på kostra-support@ssb.no eller 62 88 51 70.
Svartjenesten er åpen kl. 09 -14 alle hverdager.