Private foretak med oppdrags- og bestillerdokument skal levere resultatregnskap (0X).

Helseforetak og regionale helseforetak skal levere følgende:

  • Resultatregnskap (0X) – filuttrekk
  • Balanseregnskap (0Y) – filuttrekk
  • Spesifikasjoner for resultatregnskap – skjema i Excel (gjelder ikke regionale og felleseide støtteforetak)

Rapporteringen foregår via Altinn. For å rapportere må man ha nødvendige tilganger. Tilgangsstyrer eller hovedadministrator i foretaket kan gi tilgang til å rapportere. I Altinn har skjemaene følgende koder:

RA-0850 – resultatregnskap (filuttrekk)

RA-0851 – balanseregnskap (filuttrekk)

RA-0869 – spesifikasjoner for resultatregnskap (excel-skjema som er tilgjengelig i Altinn)

Filuttrekkene som skal lastes opp er en excel-fil (.xlsx) som man kan generere selv, eller man kan lime inn i malen som er tilgjengelig i Altinn-skjemaet RA-0850/ RA-0851.

RA-0850 resultatregnskap (0X):

Filuttrekket har følgende tre kolonner:

Bildet viser hvordan excel-malen ser ut.

RA-0851 balanseregnskap (0Y):

Filuttrekket har følgende to kolonner:

Bildet viser hvordan excel-malen ser ut.

Felleskostnader og -inntekter skal i utgangspunktet bli fordelt til alle relevante funksjoner før rapporteringen til SSB. Dette for at statistikken og analyser skal gi et riktig bilde av ressursbruken innenfor funksjonene.

Felleskostnadene/-inntektene må fordeles slik at summen av kostnadene/inntektene per funksjon stemmer med det offisielle regnskapet.

Felleskostnader og -inntekter kan fordeles på en av følgende måter:

Alternativ 1: Dersom helseforetaket direktefører felleskostnader/-inntekter på funksjonene internt i helseforetaket, skal denne fordelingen benyttes.

Alternativ 2: Egne fordelingsnøkler dersom helseforetaket har dette.

Alternativ 3: Felleskostnader/-inntekter fordeles etter følgende nøkkel:

Kostnadssted/avdeling

Tjenester

Fordelingsnøkkel

Administrative tjenester

Direktør, sjefslege, sjefssykepleier, personal- og økonomifunksjon, IT-tjenester

Antall ansatte innen virksomheten/totalt antall ansatte

Renhold

Renhold, husøkonom

Andel av areal som virksomheten benytter (antall kvm/totalt antall kvm)

Teknisk avdeling

Bygningsdrift, vedlikehold mv.

Andel av areal som virksomheten benytter (antall kvm/totalt antall kvm)

Kjøkken, vaskeri

Antall liggedøgn for virksomheten /totalt antall liggedøgn

Personalkantine

Antall ansatte innen virksomheten/totalt antall ansatte

Veiledning – hvordan sende inn opplysninger i Altinn?

Ved praktiske spørsmål om hvordan rapportere, kan dere kontakte datafangst@ssb.no eller 62 88 51 90.

Ved faglige spørsmål om innholdet i rapporteringen kan dere kontakte spesialisthelsetjenesten@ssb.no

SSB deler dataene med Helsedirektoratet. Regnskapstallene inngår i SSBs statistikk over spesialisthelsetjenesten, og brukes i analyser av ressurser og aktivitet i spesialisthelsetjenesten.

Statlige myndigheter har kontinuerlig behov for kunnskap om situasjonen i spesialisthelsetjenesten. Hensikten med datainnsamlingen er å fremskaffe god styringsinformasjon for sentrale helsemyndigheter, helseforetakene og de regionale helseforetakene. Dataene gir også grunnlag for informasjon til allmennheten om status og utvikling i spesialisthelsetjenesten.