Private foretak med oppdrags- og bestillerdokument skal levere resultatregnskap (0X).
Helseforetak og regionale helseforetak skal levere følgende:
- Resultatregnskap (0X) – filuttrekk
- Balanseregnskap (0Y) – filuttrekk
- Spesifikasjoner for resultatregnskap – skjema i Excel (gjelder ikke regionale og felleseide støtteforetak)
Rapporteringen foregår via Altinn. For å rapportere må man ha nødvendige tilganger. Tilgangsstyrer eller hovedadministrator i foretaket kan gi tilgang til å rapportere. I Altinn har skjemaene følgende koder:
RA-0850 – resultatregnskap (filuttrekk)
RA-0851 – balanseregnskap (filuttrekk)
RA-0869 – spesifikasjoner for resultatregnskap (excel-skjema som er tilgjengelig i Altinn)
Filuttrekkene som skal lastes opp er en excel-fil (.xlsx) som man kan generere selv, eller man kan lime inn i malen som er tilgjengelig i Altinn-skjemaet RA-0850/ RA-0851.
RA-0850 resultatregnskap (0X):
Filuttrekket har følgende tre kolonner:
- Funksjonskonto: Kodeliste for funksjonskontoinndeling til helseforetakenes regnskapsdata
- Artskonto: Kodeliste for artskontoinndeling til helseforetakenes resultatregnskap
- Beløp i hele 1000 kr. Inntekter skal ha negativt fortegn.
RA-0851 balanseregnskap (0Y):
Filuttrekket har følgende to kolonner:
- Artskonto:Kodeliste for artskontoinndeling til helseforetakenes balanseregnskap
- Beløp i hele 1000 kr. Egenkapital og gjeld skal ha negativt fortegn.
Felleskostnader og -inntekter skal i utgangspunktet bli fordelt til alle relevante funksjoner før rapporteringen til SSB. Dette for at statistikken og analyser skal gi et riktig bilde av ressursbruken innenfor funksjonene.
Felleskostnadene/-inntektene må fordeles slik at summen av kostnadene/inntektene per funksjon stemmer med det offisielle regnskapet.
Felleskostnader og -inntekter kan fordeles på en av følgende måter:
Alternativ 1: Dersom helseforetaket direktefører felleskostnader/-inntekter på funksjonene internt i helseforetaket, skal denne fordelingen benyttes.
Alternativ 2: Egne fordelingsnøkler dersom helseforetaket har dette.
Alternativ 3: Felleskostnader/-inntekter fordeles etter følgende nøkkel:
Kostnadssted/avdeling | Tjenester | Fordelingsnøkkel |
Administrative tjenester | Direktør, sjefslege, sjefssykepleier, personal- og økonomifunksjon, IT-tjenester | Antall ansatte innen virksomheten/totalt antall ansatte |
Renhold | Renhold, husøkonom | Andel av areal som virksomheten benytter (antall kvm/totalt antall kvm) |
Teknisk avdeling | Bygningsdrift, vedlikehold mv. | Andel av areal som virksomheten benytter (antall kvm/totalt antall kvm) |
Kjøkken, vaskeri |
| Antall liggedøgn for virksomheten /totalt antall liggedøgn |
Personalkantine |
| Antall ansatte innen virksomheten/totalt antall ansatte |
Veiledning – hvordan sende inn opplysninger i Altinn?
Ved praktiske spørsmål om hvordan rapportere, kan dere kontakte datafangst@ssb.no eller 62 88 51 90.
Ved faglige spørsmål om innholdet i rapporteringen kan dere kontakte spesialisthelsetjenesten@ssb.no
SSB deler dataene med Helsedirektoratet. Regnskapstallene inngår i SSBs statistikk over spesialisthelsetjenesten, og brukes i analyser av ressurser og aktivitet i spesialisthelsetjenesten.
Statlige myndigheter har kontinuerlig behov for kunnskap om situasjonen i spesialisthelsetjenesten. Hensikten med datainnsamlingen er å fremskaffe god styringsinformasjon for sentrale helsemyndigheter, helseforetakene og de regionale helseforetakene. Dataene gir også grunnlag for informasjon til allmennheten om status og utvikling i spesialisthelsetjenesten.