118469
118469
forskning
2013-06-07T11:44:00.000Z
no

Lars Johannessen Kirkebøen

Akademisk grad
PhD
Stilling
Forsker
Telefon
21094213
Mobil
99003157
E-post
lars.johannessen.kirkeboen@ssb.no
Last ned cv (281 KB)

Om Lars Johannessen Kirkebøen

Jeg har forsket blant annet på sammenhengene mellom utdanningsvalg og inntekt, effekter av fedrekvote, og effekter forskjellige tiltak i skolen har hatt på skoleresultater og gjennomføring av grunnopplæring. Jeg har ledet eller bidratt til en rekke forskningsprosjekter, og har publisert artikler i ledende internasjonale tidsskrifter.

For tiden forsker jeg på valg av høyere utdanning, forskjeller mellom skoler i bidrag til elevers læring og effekter av tiltak i skolen.

Jeg sitter i EVU-utvalget: https://www.kompetansenorge.no/evu

Utvalgte publikasjoner listet under, fullstendig publikasjonsliste finnes i CV.

Google scholar: https://scholar.google.no/citations?user=dIVp9KEAAAAJ&hl=no&oi=ao

Utvalgte publikasjoner

  1. Kirkebøen L.J., Leuven E. og Mogstad M.(2016): Field of Study, Earnings, and Self-Selection, Quarterly Journal of Economics
    Forfattere
    Lars Johannessen Kirkebøen
    Edwin Leuven
    Magne Mogstad
  2. S. Cools, J. Fiva og Kirkebøen L.J. (2015): The Effects of Paternity Leave on Parents and Children, Scandinavian Journal of Economics, 117 3, 801-828
    Forfattere
    S. Cools
    J. Fiva
    Lars Johannessen Kirkebøen
  3. Gunnes T., Kirkebøen L.J. og Rønning M.(2013): Financial Incentives and Study Duration in Higher Education, Labour Economics, 25, 1-11
    Forfattere
    Trude Gunnes
    Lars Johannessen Kirkebøen
    Marte Rønning
  4. J.H. Fiva og Kirkebøen L.J. (2011): Information Shocks and the Dynamics of the Housing Market, Scandinavian Journal of Economics, 113 3, 525-552
    Forfattere
    J.H. Fiva
    Lars Johannessen Kirkebøen
  5. Preferences for lifetime earnings, earnings risk and nonpecuniary attributes in choice of higher education, Discussion Papers 725
    Forfattere
    Lars Johannessen Kirkebøen
  6. Causal effects of paternity leave on children and parents, Discussion paper 657
    Forfattere
    Sara Cools, Jon H. Fiva, Lars Johannessen Kirkebøen
  7. Why children of college graduates outperform their schoolmates. A study of cousins and adoptees, Discussion paper 628
    Forfattere
    Torbjørn Hægeland, Lars Johannessen Kirkebøen, Oddbjørn Raaum, Kjell G. Salvanes
  8. Marks across lower secondary schools in Norway: What can be explained by the composition of pupils and school resources?, Reports 2004/11
    Forfattere
    Torbjørn Hægeland, Lars J. Kirkebøen, Oddbjørn Raaum, Kjell G. Salvanes
  9. Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall
    Forfattere
    Ingrid Huitfeldt, Lars J. Kirkebøen, Susann Strømsvåg, Gaute Eielsen og Marte Rønning
  10. Effekter av satsing på økt lærertetthet
    Forfattere
    Lars J. Kirkebøen, Andreas Kotsadam, Oddbjørn Raaum, Silje Andresen og Jon Rogstad
  11. Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen?
    Forfattere
    Kjartan Steffensen, Rachel Ekren, Oda O. Zachrisen og Lars J. Kirkebøen
  12. Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny GIV : Første delrapport
    Forfattere
    Gaute Eielsen, Lars J. Kirkebøen, Edwin Leuven, Marte Rønning og Oddbjørn Raaum
  13. Realfagkompetanse fra videregående opplæring og søkning til høyere utdanning, Rapport 2007/30
    Forfattere
    Torbjørn Hægeland, Lars J. Kirkebøen, Jens Fredrik Baumgarten Skogstrøm
  14. Karakterpraksis i grunnskoler. Sammenheng mellom standpunkt- og eksamenskarakterer, Rapport 2011/04
    Forfattere
    Taryn Ann Galloway, Lars J. Kirkebøen, Marte Rønning
  15. Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering av skoler?
    Forfattere
    Torbjørn Hægeland, Lars Kirkebøen, Bernt Bratsberg, Oddbjørn Raaum
  16. Forskjeller i livsløpsinntekt mellom utdanningsgrupper, Rapport 2010/43
    Forfattere
    Lars J. Kirkebøen
  17. Høyt utdannede tjener mer over livsløpet, Økonomiske analyser 5/2010
    Forfattere
    Lars J. Kirkebøen

Forskningsfelt