Selv om antallet læreplasser øker, er det fortsatt mange hvert år som ikke får læreplass. Hadde søkere med innvandrerbakgrunn lavere sannsynlighet for å få læreplass enn øvrige søkere? Finner vi forskjeller etter andre kjennetegn?

Vi kartlegger også betydningen av å få læreplass for gjennomføring i videregående opplæring og for sysselsetting, blant kullet som søkte læreplass i 2018 og som begynte videregående opplæring i skoleåret 2016/2017. Hadde søkere som fikk læreplass større sannsynlighet for å fullføre videregående opplæring og er det forskjeller mellom søkere i ulike innvandringskategorier?

Videre for disse søkerne i 2018 ser vi på deres sysselsetting 6 år etter påbegynt videregående opplæring i 2016, og sammenligner søkere som fikk og ikke fikk læreplass.   

Søkere i den øvrige befolkningen fikk læreplass i større grad enn søkere med innvandrerbakgrunn. Denne forskjellen var større blant gutter enn blant jenter. Dette gjør seg også gjeldene når vi tar hensyn til andre forhold, men en god del av forskjellene etter innvandringskategori kan imidlertid tilskrives forskjeller i videregåendepoeng og fravær. Videregåendepoeng og fravær viser seg å være viktige faktorer i sjansen til å få læreplass, der få videregåendepoeng og høyt fravær hang sammen med en lavere sannsynlighet for å få læreplass enn mange videregåendepoeng og lite fravær.

Innvandrere fra Europa fikk i større grad læreplass enn innvandrere fra andre verdensdeler, spesielt Afrika. Andelen som fikk læreplass var høyere blant den øvrige befolkningen enn søkere med innvandrerbakgrunn i alle utdanningsprogrammene, unntatt IT og medieproduksjon. For dette utdanningsprogrammet var andelen som fikk læreplass høyest blant innvandrere. Andelen innvandrere som fikk læreplass var høyest i Rogaland og lavest i Oslo.  

Rapporten viser også at det å få læreplass i 2018 hadde stor betydning for gjennomføring i videregående opplæring i 2022. Dette gjaldt søkere både med og uten innvandrerbakgrunn. Viktigheten av å få læreplass er fremdeles tydelig også når vi tar høyde for andre kjennetegn som videregåendepoeng og fravær. Til slutt finner vi at søkere som fikk læreplass i større grad var sysselsatt i 2022 enn søkere som ikke fikk læreplass, men denne forskjellen var ikke like stor som i gjennomføring i videregående opplæring. Disse resultatene understreker viktigheten av å få læreplass. 

Rapporten er finansiert av Kunnskapsdepartementet.