13244_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/bilutleie/kvartal
13244
Ny prisindeks for bilutleie
statistikk
2006-01-11T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Virksomheter, foretak og regnskap
no
bilutleie, Bilutleie, prisindeksProdusent- og engrosprisindekser, Virksomheter og foretak, Virksomheter, foretak og regnskap, Priser og prisindekser
false

Bilutleie, prisindeks3. kvartal 2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Ny prisindeks for bilutleie

For første gang publiserer Statistisk sentralbyrå en prisindeks for bilutleie. Indeksen er kvartalsvis, og førstegangspubliseringen inneholder tall fra 1. kvartal 2004 til 3. kvartal 2005.

Bilutleie, prisindeks. 2004=100

Prisene på leie av bil har endret seg relativt lite i løpet av de sju kvartalene vi har tall for. Indeksen økte noe i første del av 2004, for så å gå ned fram mot 2. kvartal 2005. Indeksen steg igjen 3. kvartal 2005 og viste da et prisnivå som var identisk med 1. kvartal 2004.

Totalindeksen er sammensatt av tre delindekser. Det er laget én delindeks for følgende tre kundegrupper: utenlandske turister, husholdninger/privatpersoner, samt privat og offentlig eide foretak. Delindeksen for husholdninger/privatpersoner viser tegn til et sesongmønster, med de høyeste prisene i 3. kvartal. Tilsvarende er prisene i kundegruppen utenlandske turister høyest i 1. kvartal.

Bilutleie, prisindeks. 1. kvartal 2004-3. kvartal 2005. 2004=100
Periode Priser Delindekser
    Totalindeks     Endring frå same kvartal
året før. Prosent
    Utenlandske
turister
    Husholdninger/
privatpersoner
    Privat og offentlig
eide foretak
2004  100,0    100,0  100,0  100,0
           
2004          
1. kvartal     99,7    106,7 96,1 99,8
2. kvartal 99,7   99,0 98,4  100,2
3. kvartal  101,8    100,2  107,6  100,7
4. kvartal 98,8   94,1 97,8 99,3
           
2005          
1. kvartal 98,4 -1,3  100,8 97,6 98,3
2. kvartal 98,0 -1,7 95,1  102,3 97,1
3. kvartal 99,7 -2,1 96,9  105,8 99,4

I den perioden det er publisert tall for, står kundegruppen privat og offentlig eide foretak i gjennomsnitt for 70 prosent av den totale omsetningen, mens husholdninger/privatpersoner og utenlandske turister står for henholdsvis 18 og 12 prosent.