Indeksene for veganlegg og drift og vedlikehold av veger er såkalte «input prisindekser», og måler prisutviklingen på innsatsfaktorene knyttet til produksjon og vedlikehold av veganlegg. Prisendringene på arbeidskraft, maskiner ekskl. fører, transport inkl. fører, materialer, energikilder og andre kostnader vektes sammen til en indeks. Vektene blir revidert med ca. 15-20 års intervall, sist i 2004.
I forbindelse med oppdatering av vektene, har SSB i nært samarbeid med sentrale aktører i bransjen, bl.a. Skanska, Veidekke og Mesta, gjennomført en kostnadsundersøkelse. Arbeidet ble fulgt opp av en referansegruppe med representanter fra Statens Vegvesen (SVV), Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA), NCC, Bane NOR, Norsk Lastebileier-Forbund (NLF), Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Skanska, Veidekke og Mesta.
Kostnadsfordelingen mellom arbeidsprosessene bygger på anbud og kalkyler for en rekke veganlegg, prosjektert og bygget i perioden fra 2013 til 2018. Videre blir kostnadsfordelingen mellom innsatsfaktorene og tilhørende representantvarer basert på gjennomsnittstall fra entreprenører og underentreprenører. I tillegg benyttes regnskapstall fra både drift- og byggherresiden i SVV.
Sammenlignet med det gamle vektgrunnlaget for veganlegg, viser undersøkelsens resultater betydelig reduksjon i maskinenes kostnadsandel. Forholdet mellom vinterdrift av veger og drift unntatt vinterdrift endres betydelig, i stor grad fordi det er utelukkende vegdriftskontrakter som ligger til grunn, mens tilleggskontrakter, slik som f.eks. vegoppmerking, rekkverk- og tunnelvedlikehold, utelates.
Det er gjennomført en rekke endringer knyttet til indeksen for drift og vedlikehold av veger. Blant annet har delindeksen for vinterdrift av veger blitt plassert under en ny delindeks for drift og vedlikehold av veger unntatt asfaltering. Videre er en ny delindeks for drift av veger unntatt vinterdrift innført.
Bransjen i dag preges av et mindre innslag av utførelsesentrepriser sammenliknet med totalentrepriser, hvor entreprenør har ansvaret for både utførelsen og prosjektering, enn før. Dette medfører blant annet høyere funksjonærkostnader nå enn tidligere. Det nye vektgrunnlaget tar hensyn til endringen ved å skille ut prosjektering som en egen prosess.
Vektgrunnlaget har også blitt utvidet med en rekke nye representantvarer. Varene som ikke lenger er aktuelle, er faset ut, og nye prisdatakilder er tatt i bruk. Transportkostnadene reguleres nå både etter SSBs kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport og kostnadsindeks for innenriks sjøfart. SSBs arbeidskraftkostnadsindeks som ligger til grunn for beregning av arbeidskraftkostnadene, er nå oppdatert med nye komponenter og avgrensinger. Energikildene plasseres nå i egen innsatsfaktorgruppe, hvor aktuelle representantvarer, både eksisterende og nye, blir samlet.
Videre har elementærindeksberegningen blitt endret fra Carli til Jevons formel.