Denne rapporten er den fjerde rapporten om kvaliteten i all offisiell statistikk i Norge.
Hovedfunn
Den viktigste informasjonskilden for denne rapporten er den årlige kvalitetsevalueringen som gjennomføres hos alle produsenter av offisiell statistikk. For andre gang er kvalitetsevalueringen gjort på statistikknivå. En selvvurdering for alle statistikker i nasjonalt program for offisiell statistikk 2024–2027 (SSB, 2024b), og informasjon fra oppfølgingsmøter med de ansvarlige for statistikkene, utgjør faktagrunnlaget fra evalueringen. Selvvurderingen har blitt utført i form av et spørreskjema om etterlevelse av kvalitetskrav.
Resultatene fra kvalitetsevalueringen viser en god etterlevelse av mange av kvalitetskravene i den norske statistikkloven og Retningslinjer for europeisk statistikk (SSB, 2017). Resultatene er på de fleste områder omtrent på samme nivå som i fjor. Det er betydelig variasjon mellom produsentene i etterlevelsen av enkelte krav. En forbedring fra i fjor, er at flere statistikker har skriftlig, intern dokumentasjon for hvordan statistikken er produsert. For noen av kvalitetskravene er det fortsatt behov for styrket bevissthet og etterlevelse. Dette gjelder særlig kvalitetskravet om statistisk konfidensialitet. For mange statistikker er det behov for å erstatte manuelle prosesser og egenprodusert kode for å sikre statistisk konfidensialitet, med bruk av anerkjente metoder og programvare.
En annen kilde som er benyttet i årets rapport, er en kartlegging som SSB har gjort av produsentenes statistikkformidling. Kartleggingen viser at det er stor variasjon i formidlingen av offisiell statistikk blant statistikkprodusentene. Hos noen produsenter er det vanskelig å finne den offisielle statistikken via søkemotorer eller via hjemmesiden. Det er også mangler knyttet til metadata og brukerrettet dokumentasjon av statistikkene, og i rutiner for forhåndskunngjøring av publiseringstidspunkt.
Løsningene som brukes til produksjon og formidling av offisiell statistikk er fragmenterte. Hver enkelt av de 16 produsentene benytter i all hovedsak egne løsninger i hele produksjonsløpet, fra innsamling av data til formidling av statistikken. På noen områder, slik som formidling, dokumentasjon og metadata, er det et betydelig potensial for effektivisering og styrket brukerorientering ved å etablere fellesløsninger på tvers av produsentene.
Overordnede anbefalinger
Et av hovedfunnene, omtalt over, er at det er en betydelig variasjon i statistikkformidlingen, og mangel på bruk av felles løsninger på tvers av statistikkprodusentene. Tidligere initiativ på dette området har ennå ikke materialisert seg i konkrete løsninger som brukes på tvers av produsentene. For å få fart på arbeidet med å etablere og ta i bruk fellesløsninger, er det behov for å jobbe mer målrettet og forpliktende. Det anbefales å utrede behovet og mulighetene for utvikling, finansiering og forvaltning av fellesløsninger på tvers av produsenter av offisiell statistikk, innen områdene formidling, metadata og dokumentasjon. Flere produsenter bør gjøre det enklere for brukerne å finne den offisielle statistikken via søkemotorer og fra hjemmesiden.
Flere av anbefalingene fra tidligere års rapporter er fortsatt gjeldende for flere av produsentene. All bruk av egenprodusert programvare og manuelle prosesser for å håndtere statistisk konfidensialitet bør over tid fases ut. Dette kan være et ressurskrevende arbeid, som innebærer kompetansebygging på metoder og programvare for konfidensialitet. Det er viktig at statistikkprodusentene legger konkrete planer for dette arbeidet. Blant øvrige anbefalinger som fortsatt gjelder, kan nevnes forbedret brukerkontakt, formidling av usikkerhet, forbedret og standardisert dokumentasjon, og økt bruk av kvalitetsindikatorer.
Forbedringstiltak
En viktig del av kvalitetssystemet er gjennomføring av forbedringstiltak basert på anbefalingene i den årlige rapporten om kvalitet i offisiell statistikk. Gjennomføring av forbedringstiltak bidrar til styrket etterlevelse av kvalitetskravene. I etterkant av publisering av den årlige kvalitetsrapporten, vurderer statistikkprodusentene behov for nye tiltak basert på anbefalingene i rapporten, og de rapporterer årlig om status på innmeldte tiltak. Statusrapporteringen i februar 2025 omfattet 228 tiltak, og 52 prosent av tiltakene siden 2022 er gjennomført.
Selv om mange tiltak er planlagt og gjennomført, gjenstår det anbefalinger – særlig innen kvalitetsindikatorer, usikkerhet og konfidensialitet – hvor flere tiltak bør identifiseres og iverksettes for å oppnå forbedringer i etterlevelsen av kvalitetskravene. Disse kan kreve mer ressurser, og det må vurderes opp mot mulighetene for kvalitetsgevinst. Både anbefalingene og tiltakene varierer i kompleksitet, omfang og effekt. Noen er enkle med begrenset virkning, mens andre – som fellesløsninger – kan gi stor gevinst for mange. Å telle tiltak sier noe om aktivitet, men gir ikke et fullgodt bilde av kvalitetsforbedring. For å vurdere effekt, må kvantitative tellinger suppleres med kvalitative vurderinger av for eksempel dokumentasjon, etterlevelse av standarder eller brukertilfredshet.
Utvikling av kvalitetssystemet
Systemet for kvalitet i offisiell statistikk utvikles gradvis over tid for å tilpasse seg teknologiutvikling og andre samfunnsforhold.
SSB er i gang med et omfattende moderniseringsarbeid, der det viktigste utviklingsinitiativet er overgangen til en ny, skybasert dataplattform (Dapla). Omleggingen medfører at dagens statistikkproduksjonsløsninger må skrives om til nye kodespråk og tilpasses den skybaserte plattformen. Plattformen vil styrke SSBs evne til å møte økende brukerforventninger og dra nytte av teknologisk utvikling. Samtidig innebærer overgangen flere utfordringer. I perioden med omlegging må SSB håndtere både eksisterende infrastruktur og produksjonssystemer, samt den nye skybaserte løsningen og integrasjonene mellom disse. Denne kompleksiteten øker risikoen for sikkerhetsavvik og kvalitetsproblemer. I årene fremover må arbeidet med omleggingen til skybasert plattform og de utfordringene det bringer med seg, også reflekteres i kvalitetsarbeidet. Det må undersøkes hvordan moderniseringsarbeidet påvirker kvaliteten i SSBs statistikkprodukter. De etablerte verktøyene kvalitetsgjennomganger og kvalitetsevalueringer vil være godt egnet til å følge omleggingsarbeidet.
I mars 2025 vedtok FNs statistikkommisjon en modenhetsmodell for kvalitetskultur. Det må vurderes nærmere om og eventuelt hvordan modellen kan tas i bruk i SSB og det norske statistikksystemet.
SSB vurderte i 2024 organiseringen av Utvalget for offisiell statistikk på oppdrag fra Finansdepartementet. I 2025 vil det bli opprettet et arbeidsutvalg bestående av seks utvalgsmedlemmer som skal bistå i koordineringen og planleggingen av utvalgsarbeidet. Formålet er å styrke samordningen, kvaliteten og utviklingen av offisiell statistikk i Norge.