Korrigeringer
Endringer for 1506 Molde kommune for 2021
For årgangen 2021 ble noen utgifter i bevilgningsregnskapet feilaktig rapportert på en finansfunksjon for Molde kommune. Disse utgiftene skulle vært fordelt til de aktuelle bygg- og tjenestefunksjonene hvor utgiftene hører hjemme. Totalt omfatter feilen drøyt 97 mill. kr. Nærmere beskrivelse av hvordan dette har slått ut i de berørte variablene og tabellene følger nedenfor. Korrigering for 2021 gir mer konsistente tidsseriedata for Molde. Feilen påvirker ikke de finansielle resultatstørrelsene for Molde kommune, kun ompostering mellom funksjoner.
Kommuneregnskap
Tabellene 12362 Utgifter til tjenesteområdene, kommunekonsern og 12367 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, kommunekonsern og kommunekasse:
- Utgiftstallene for funksjon 121 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 121.
- Utgiftstallene for funksjon 130 Administrasjonslokaler var 21,5 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 130.
- Utgiftstallene for funksjon 221 Barnehagelokaler og skyss var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 221.
- Utgiftstallene for funksjon 222 Skolelokaler var 28,3 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 222.
- Utgiftstallene for funksjon 254 Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende var 5,8 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 254.
- Utgiftstallene for funksjon 261 Institusjonslokaler var 16,6 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 261.
- Utgiftstallene for funksjon 381 Kommunale idrettsbygg og idrettsanlegg var 5,8 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 381.
Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter.
Eiendomsforvaltning
Tabell 12559 Hovedøkonomi for kommunal eiendomsforvaltning
Tilsvarende konsekvenser som for funksjonene nevnt ovenfor, med unntak av funksjon 254 som ikke er med i tabell 12559.
Tabell 12051 Eiendomsforvaltning i kommunesektoren
Utgiftstallene for funksjon 121 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til eiendomsforvaltning i prosent av totale netto driftsutgifter og for lave Netto driftsutgifter til forvaltning av eiendom per innbygger
Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.
Kultur
Tabell 13135 Utvalgte nøkkeltall for kultur
Utgiftstallene for funksjon 381 Kommunale idrettsbygg og idrettsanlegg var 5,8 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til kultursektoren i prosent av totale netto driftsutgifter og for lave Netto driftsutgifter til idrett i prosent av totale netto driftsutgifter
Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.
Grunnskole
Tabell 12255 Utvalgte nøkkeltall for grunnskole
Utgiftstallene for funksjon 222 Skolelokaler var 28,3 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til grunnskolesektoren i prosent av totale netto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til grunnskolesektoren per innbygger 6-15 år.
Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.
Tabell 12283 Netto driftsutgifter i grunnskolesektoren
Utgiftstallene for funksjon 222 Skolelokaler var 28,3 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter for variablene Netto driftsutgifter (1000 kr), Netto driftsutgifter i prosent av totale utgifter (prosent), Netto driftsutgifter per innbygger (kr), Netto driftsutgifter per innbygger 6-15 år (kr) og Netto driftsutgifter per innbygger 6-9 år (kr).
Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.
Barnehager
Tabell 13502 Utvalgte nøkkeltall for barnehager
Utgiftstallene for funksjon 221 Barnehagelokaler og skyss var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til barnehager i prosent av totale netto driftsutgifter og Netto driftsutgifter barnehager i kroner per innbygger.
Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.
Helse og omsorg
Tabell 12209 Utvalgte nøkkeltall for helse og omsorg
Utgiftstallene for funksjonene 254 Helse og omsorgstjenester til hjemmeboende og 261 Institusjonslokaler var henholdsvis 5,8 mill. kr. og 16,6 mill. kr. for lave. Feilene medførte for lave Utgifter kommunale helse- og omsorgstjenester per innbygger
Utgiftstallene for funksjonene 254 Helse og omsorgstjenester til hjemmeboende og 261 Institusjonslokaler var henholdsvis 5,8 mill. kr. og 16,6 mill. kr. for lave. Feilene medførte for lave Netto driftsutgifter til omsorgstjenester i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter
Utgiftstallene for funksjon 261 Institusjonslokaler var feilaktig 16,6 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Utgifter per oppholdsdøgn i institusjon
Korrigeringene påvirker i noen grad også aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter.
Tabell 12293 Omsorgstjenester - supplerende nøkkeltall
Utgiftstallene for funksjon 261 Institusjonslokaler var 16,6 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter, institusjon, per plass
Korrigeringene antas å ha minimal påvirkning på aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Brutto driftsutgifter.
Korrigeringer gjort ved publiseringen 15. mars 2024
Endringer for 0301 Oslo som kommune og 0300 Oslo som fylkeskommune for årene 2020-2022
Tabellene 12362 Utgifter til tjenesteområdene, kommunekonsern og 12367 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, kommunekonsern:
For 0301 Oslo er utgiftstallene ført på funksjon 120 «Administrasjon», art 370 «Kjøp fra andre» for høye for 2020, 2021 og 2022. Utgiftene er 399,7 mill kr. for høye for 2020, 741,6 mill kr. for høye for 2021 og 552,8 mill kr. for høye for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep som omfatter art 370.
For 0301 Oslo er utgiftstallene til funksjon 252 "Barnevernstiltak når barnet er plassert av barnevernet", art 270 «Andre tjenester», feil for 2021 og 2022. Utgiftene er 17,9 mill kr. for lave for 2021 og 40,6 mill kr for høye for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep som omfatter art 270.
Tabellene 12163 Utgifter til tjenesteområdene, fylkeskonsern og 12368 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, fylkeskonsern:
For 0300 Oslo er utgiftstallene på art 370 "Kjøp fra andre" for lave for 2020, 2021 og 2022 for de følgende funksjonene: For funksjon 730 er utgiftene henholdsvis 159,9 mill kr for lave for 2020, 279,3 mill. kr for lave for 2021 og 129,5 mill. kr for lave for 2022. For funksjon 732 er utgiftene henholdsvis 4 mil. Kr. for lave i 2020, 9,6 mill. kr. for lave i 2021 og 3,9 mill. kr. for lave i 2022. For funksjon 733 er utgiftene henholdsvis 5,2 mill. kr for lave i 2021 og 27,6 mill. kr for lave i 2022. For funksjon 734 er utgiftene henholdsvis 235,8 mill. kr for lave for 2020, 447,5 mill. kr for lave for 2021 og 361,8 mill. kr for lave for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep som omfatter art 370.
Tabellene 13551 og 13547 Økonomiske oversikter drift, kommunekonsern og fylkeskonsern
Tabellene 13543 og 13567 Økonomiske oversikter drift, kasse og konsolidert, kommune og fylkeskommune
For 0301/0300 Oslo er utgiftene til art 270 "Andre tjenester" 17,9 millioner kr for lave for 2021 og 40,5 millioner kr for høye for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep hvor art 270 inngår. Blant annet medfører det at «Netto driftsresultat» og «Sum disponering» ikke er like.
Endringer for 5061 Rindal kommune for årene 2020-2022
Utgifter og inntekter vedrørende konsesjonskraft var feilaktig ført på funksjon 320 Næringsvirksomhet for 2020, 2021 og 2022. Posteringene er flyttet til funksjon 321 Konsesjonskraft, kraftrettigheter og annen kraft for videresalg.
Endringen berører tabellene:
- 12137 og 13540 Finansielle nøkkeltall i kroner per innbygger, henholdsvis kommunekonsern og kommunekasse- og konsolidert
- 12364 og 13544 Finansielle grunnlagstall, henholdsvis kommunekonsern og kommunekasse- og konsolidert
- 13553 Finansiering av driften, kommunekonsern
- 12362 Utgifter til tjenesteområdene, kommunekonsern
- 12367 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, kommunekonsern og kommunekasse
Endringer for alle kommuner og regions-aggregat for årene 2015-2019 samt for 1108 Sandnes kommune og regions-aggregat for årene 2021-2022
Tabellene 12364 og 12361 Finansielle grunnlagstall, henholdsvis kommunekonsern og fylkeskommunekonsern samt tabellene 12143 og 12133 Finansielle nøkkeltall i prosent av brutto driftsinntekter, henholdsvis kommunekonsern og fylkeskommunekonsern
- Variabelen Merforbruk i driftsregnskapet (kapittel 5900) er endret fra å presenteres som et positivt tall til å presenteres som et negativt tall for årene 2015-2017 slik at det samsvarer med presentasjonen fra og med 2018 og framover.
- For årene 2018 og 2019 er kapittel 5900 Merforbruk i driftsregnskapet trukket fra, mot tidligere å ha vært lagt til, i beregningen av variablene Fri egenkapital drift og Akkumulert regnskapsmessig resultat.
- De oppførte beløpene for merforbruk i driftsregnskapet for 1108 Sandnes kommunekonsern i 2021 og 2022 var egentlig et mindreforbruk. Dette er korrigert og flyttet til disposisjonsfond.
Tabellene 12134 og 12133 Utvalgte nøkkeltall, henholdsvis kommunekonsern og fylkeskommunekonsern
- For årene 2018 og 2019 er kapittel 5900 Merforbruk i driftsregnskapet trukket fra, mot tidligere å ha vært lagt til, i beregningen av variablene Fri egenkapital drift.
Tabell 13202 Økonomisk oversikt balanse, kommunekonsern
- De oppførte beløpene for merforbruk i driftsregnskapet for 1108 Sandnes kommunekonsern i 2021 og 2022 var egentlig et mindreforbruk. Dette er korrigert og flyttet til disposisjonsfond.
Avsluttede tabeller 12177 og 12179 Økonomisk oversikt balanse, henholdsvis kommunekonsern og kommunekasse og avsluttede tabeller 12176 og 12180 Økonomisk oversikt balanse, henholdsvis fylkeskommunekonsern og fylkeskommunekasse
- Variablene KG4 Egenkapital, 5900 Merforbruk i driftsregnskapet (K) og KG27 Egenkapital og gjeld for årene 2015-2019 er korrigert ved at kapittel 5900 er trukket fra mot tidligere lagt til, i KG4 Egenkapital og KG27 Egenkapital og gjeld.