Strukturelle forklaringer

Oslo kommune og fylkeskommune

Tallet for skatt på inntekt og formue for Oslo inneholder både kommunale og fylkeskommunale skatteinntekter. De kommunale skatteinntektene utgjorde 22 488 mill. kr. i 2015, 25 522 mill. kr. i 2016, 27 403 mill. kr. i 2017, 28 170 mill. kr. i 2018, 29 417 mill. kr. i 2019, 29 486 mill. kr. i 2020, 34 895 mill. kr. i 2021, 41 207 mill. kr. i 2022, 38 430 mill. kr. i 2023 og 36 965 mill. kr. i 2024.

Tallet for rammetilskudd for Oslo inneholder både kommunalt og fylkeskommunalt rammetilskudd. Det kommunale rammetilskuddet utgjorde 9 248 mill. kr. i 2015, 8 649 mill. kr. i 2016, 8 647 mill. kr. i 2017, 9 053 mill. kr. i 2018, 9 477 mill. kr. i 2019, 11 278 mill. kr. i 2020, 10 490 mill. kr. i 2021, 6 555 mill. kr. i 2022, 9 773 mill. kr. i 2023 og 12 285 mill. kr. i 2024.

I 2024 skyldes økningen i andre salgs- og leieinntekter på funksjon 222 en omlegging i føring av prosjekteringsutgifter, som nå føres direkte i investering. Midlertidig bokførte beløp i drift er i 2024 inntektsført og omklassifisert. Dette er en engangseffekt uten betydning for samlet kostnadsnivå.

I 2019 er det for Oslo utgiftsført 230 mill. kr. som er knyttet til tilbakebetaling av all eiendomsskatt for 2016, og 151 mill. kr. som gjelder tilbakebetaling for bolig for 2017. 

Fra og med 2017 fører Oslo de fleste utgifter knyttet til vei på funksjon 332 Kommunale veier, og i mindre grad på funksjonen for fylkesveier.

Brudd i tidsseriene

Kommunereform 2024: Splitting av kommuner og fylker

Det er brudd i tidsserien mellom 2023 og 2024 for Ålesund kommune som fra og med 2024 er splittet i 1508 nye Ålesund kommune og 1580 Haram kommune. Dette vil også gi brudd for aggregerte kommuneregnskapstall for Møre og Romsdal. Landstall med og uten Oslo skal være sammenlignbare før og etter reformen.

Det er brudd i tidsserien mellom 2023 og 2024 for fylkeskommunene Viken, Vestfold og Telemark og Troms og Finnmark som fra og med 2024 er splittet i fylkene Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark, Troms, Finnmark. Landstall med og uten Oslo skal være sammenlignbare før og etter reformen.

Kommunereform 2020: Sammenslåing av kommuner og fylker

Det er brudd i tidsserien for regnskapstall mellom 2019 og 2020 for kommuner som har slått seg sammen i 2020. Det vil også være brudd for aggregerte tall for Kostra-grupper og fylker. Landstall med og uten Oslo skal være sammenlignbare før og etter reformen.

Det er brudd i tidsserien for regnskapstall mellom 2019 og 2020 for fylkeskommuner som har slått seg sammen i 2020. Det vil også være brudd for aggregerte tall for fylkesgrupper og landsdel. Tall for landet med og uten Oslo skal være sammenlignbare før og etter reformen.

Det er ikke laget tilbakegående tidsserier med regnskapstall for de nye kommunene. Dette først og fremst fordi en summering av hovedinntektskildene for kommunene, rammetilskudd og skatteinntekter, ikke vil gi et korrekt bilde av inntektene for den sammenslåtte kommunen. Disse størrelsene justeres hvert år gjennom inntektssystemet for kommunene (administrert av Kommunal- og moderniseringsdepartementet). Rammetilskudd og skatteinntekter vil dermed ikke være nøytrale ved en kommunesammenslåing.

Endringer i data- og tabellstruktur for tidligere årganger

Regnskapsdata for årene 2015 og 2016 publiseres både i tabeller med ny struktur og etter gammel struktur (under avslutta tidsserier). For enkelte av regnskapsbegrepene kan verdiene være ulike i de nye og gamle tabellene. De nye tabellene/tallene har et oppdatert datagrunnlag og vi anbefaler å bruke disse. Oppdateringen knytter seg til en mer riktig fordeling av eierandeler i IKSer, korrigering av definisjoner som var feil i de gamle tallene og lignende.

Rettelogg

Bevilgningsregnskapet fra Visit Eidfjord ble ved publiseringen 17. mars 2025 lagt ut i hele kroner i stedet for i hele 1 000 kroner.
Feilen ble oppdaget i etterkant, og regnskapet ble fjernet.
Alle berørte tabeller ble korrigert og republisert.

Kommuneregnskap

Samtlige tabeller under kommuneregnskap

Enheter berørt:

  • Kostra konserntall: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland
  • Konsoliderte regnskap: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

Retting: Regnskap for Visit Eidfjord er fjernet fra Kostra Konsern. Regnskap for Eidfjord kommune er fjernet fra alle tabeller med konsoliderte regnskap.

Rettet 18.03 kl 08.00

Samferdsel

11816 - Utvalgte nøkkeltall for samferdsel (K) 2015 – 2024

12183 - Økonomi innen samferdsel (K) 2015 – 2024

Enheter berørt: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

Rettet 18.03 kl 08.00

Helse og omsorg

12209 - Utvalgte nøkkeltall for helse og omsorg

  • Netto driftsutgifter til omsorgstjenester i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter (prosent)
  • Netto driftsutgifter til kommunehelsetjenesten i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter (prosent)

Enheter berørt: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

Rettet 21.03 kl 08.00

Grunnskole

12255 – Utvalgte nøkkeltall for grunnskole

  • Netto driftsutgifter grunnskolesektor (202, 215, 222, 223), i prosent av samlede netto driftsutgifter (prosent)

12283 Netto driftsutgifter i grunnskolesektoren

  • Netto driftsutgifter i prosent av totalte utgifter (prosent)

12254 Finansiering av skolefritidstilbud

  • Netto driftsutgifter til SFO, i prosent av samlede netto driftsutgifter (prosent)

Enheter berørt: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

Rettet 21.03 kl 08.00

Kulturtilbod

13135 – Utvalgte nøkkeltall for kultur

  • Netto driftsutgifter til kultursektoren i prosent av kommunens totale netto driftsutgifter (prosent)
  • Netto driftsutgifter til idrett (f380+f381) i prosent av kommunens totale netto driftsutgifter (prosent)
  • Netto driftsutgifter til barn og unge (f231+f383) i prosent av kommunens totale netto driftsutgifter (prosent)

Enheter berørt: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

Rettet 21.03 kl 08.00

Barnehager

13502 – Utvalgte nøkkeltall for barnehager

  • Netto driftsutgifter barnehager i prosent av kommunens totale netto driftsutgifter

Enheter berørt: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

Rettet 21.03 kl 08.00

Eiendomsforvaltning

12051 – Utvalgte nøkkeltall eiendomsforvaltning, etter region, statistikkvariabel og år

  • Netto driftsutgifter til eiendomsforvaltning i prosent av samlede driftsutgifter

12559 – Hovedøkonomi for kommunal eiendomsforvaltning, etter funksjon, region, statistikkvariabel, år og art

  • Utgifter til eiendomsforvaltning i prosent av totale utgifter

Enheter berørt: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

Rettet 21.03 kl 08.00

11906 - Areal for kommunale formålsbygg, etter eieform og funksjon (K) 2015 – 2024

  • Data for kommune 5425 Storfjord for 2021, 2022 og 2023 er korrigert til publiseringen 17.mars 2025. Feil i rapportering for funksjon 386 førte til for lavt eid areal.

11907: Areal fordelt per innbygger for kommunale formålsbygg, etter funksjon (K) 2015 - 2024

  • Data for kommune 5425 Storfjord for 2021, 2022 og 2023 er korrigert til publiseringen 17.mars 2025. Feil i rapportering for funksjon 386 førte til for lavt eid areal.

12050: Utvalgte nøkkeltall eiendomsforvaltning (F) 2015 – 2024

  • Fotnoten har uteblitt

12559: Hovedøkonomi for kommunal eiendomsforvaltning, etter art og funksjon (K) 2015 – 2024

  • Data for kommune 5425 Storfjord for 2021, 2022 og 2023 er korrigert til publiseringen 17.mars 2025. Feil i rapportering for funksjon 386 førte til for lavt eid areal.

12905: Utgifter til forvaltning, drift og vedlikehold av utvalgte kommunale formålsbygg, etter art og funksjon (K) 2015 – 2024

  • Data for kommune 5425 Storfjord for 2021, 2022 og 2023 er korrigert til publiseringen 17.mars 2025. Feil i rapportering for funksjon 386 førte til for lavt eid areal.

Rettet 17.03.2025 kl 08.00

Miljøforvaltning

12190 – Utvalgte nøkkeltall for klima og energi (K) 2015 – 2024

  • Energiutgifter som andel av brutto driftsutgifter

12151 – Energiutgifter i kommunal eiendomsforvaltning, etter funksjon og art (K) 2015 – 2024

  • Energiutgifter som andel av brutto driftsutgifter

Enheter berørt: 4619 Eidsfjord, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKG17 Kostra-gruppe 17, EKA46 Vestland

13267 - Årsverk brukt til ulike arbeidsoppgaver i fylkeskommunen

  • Korrigering av en avrundingsfeil for statistikkvariabelen «Midlertidige årsverk til kulturminnearbeid» for perioden 2019-2024.

Rettet 21.03.2025 kl. 08.00

Kommunale boliggebyrer

12842 - Kommunale gebyrer knyttet til bolig (K)

  • Årsgebyr for avløpstjenesten - ekskl. mva. (kr)

Enheter berørt: 4645 Askvoll, EAK Landet, EAKUO Landet uten Oslo, EKA 46 Vestland, EKG04 Kostra-gruppe 04

Rettet 18.03 kl. 08.00

For årgangen 2021 ble noen utgifter i bevilgningsregnskapet feilaktig rapportert på en finansfunksjon for Molde kommune. Disse utgiftene skulle vært fordelt til de aktuelle bygg- og tjenestefunksjonene hvor utgiftene hører hjemme. Totalt omfatter feilen drøyt 97 mill. kr. Nærmere beskrivelse av hvordan dette har slått ut i de berørte variablene og tabellene følger nedenfor. Korrigering for 2021 gir mer konsistente tidsseriedata for Molde. Feilen påvirker ikke de finansielle resultatstørrelsene for Molde kommune, kun ompostering mellom funksjoner.

Kommuneregnskap

Tabellene 12362 Utgifter til tjenesteområdene, kommunekonsern og 12367 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, kommunekonsern og kommunekasse:

  • Utgiftstallene for funksjon 121 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 121.
  • Utgiftstallene for funksjon 130 Administrasjonslokaler var 21,5 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 130.
  • Utgiftstallene for funksjon 221 Barnehagelokaler og skyss var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 221.
  • Utgiftstallene for funksjon 222 Skolelokaler var 28,3 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 222.
  • Utgiftstallene for funksjon 254 Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende var 5,8 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 254.
  • Utgiftstallene for funksjon 261 Institusjonslokaler var 16,6 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 261.
  • Utgiftstallene for funksjon 381 Kommunale idrettsbygg og idrettsanlegg var 5,8 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til funksjon 381.

Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter.

Eiendomsforvaltning

Tabell 12559 Hovedøkonomi for kommunal eiendomsforvaltning

Tilsvarende konsekvenser som for funksjonene nevnt ovenfor, med unntak av funksjon 254 som ikke er med i tabell 12559.

Tabell 12051 Eiendomsforvaltning i kommunesektoren

Utgiftstallene for funksjon 121 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til eiendomsforvaltning i prosent av totale netto driftsutgifter og for lave Netto driftsutgifter til forvaltning av eiendom per innbygger

Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.

Kultur

Tabell 13135 Utvalgte nøkkeltall for kultur

Utgiftstallene for funksjon 381 Kommunale idrettsbygg og idrettsanlegg var 5,8 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til kultursektoren i prosent av totale netto driftsutgifter og for lave Netto driftsutgifter til idrett i prosent av totale netto driftsutgifter

Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.

Grunnskole

Tabell 12255 Utvalgte nøkkeltall for grunnskole

Utgiftstallene for funksjon 222 Skolelokaler var 28,3 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til grunnskolesektoren i prosent av totale netto driftsutgifter og Netto driftsutgifter til grunnskolesektoren per innbygger 6-15 år.

Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.

Tabell 12283 Netto driftsutgifter i grunnskolesektoren

Utgiftstallene for funksjon 222 Skolelokaler var 28,3 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter for variablene Netto driftsutgifter (1000 kr), Netto driftsutgifter i prosent av totale utgifter (prosent), Netto driftsutgifter per innbygger (kr), Netto driftsutgifter per innbygger 6-15 år (kr) og Netto driftsutgifter per innbygger 6-9 år (kr).

Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.

Barnehager

Tabell 13502 Utvalgte nøkkeltall for barnehager

Utgiftstallene for funksjon 221 Barnehagelokaler og skyss var 9,7 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Netto driftsutgifter til barnehager i prosent av totale netto driftsutgifter og Netto driftsutgifter barnehager i kroner per innbygger.

Korrigeringene påvirker også i noen grad aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Netto driftsutgifter.

Helse og omsorg

Tabell 12209 Utvalgte nøkkeltall for helse og omsorg

Utgiftstallene for funksjonene 254 Helse og omsorgstjenester til hjemmeboende og 261 Institusjonslokaler var henholdsvis 5,8 mill. kr. og 16,6 mill. kr. for lave. Feilene medførte for lave Utgifter kommunale helse- og omsorgstjenester per innbygger

Utgiftstallene for funksjonene 254 Helse og omsorgstjenester til hjemmeboende og 261 Institusjonslokaler var henholdsvis 5,8 mill. kr. og 16,6 mill. kr. for lave. Feilene medførte for lave Netto driftsutgifter til omsorgstjenester i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter

Utgiftstallene for funksjon 261 Institusjonslokaler var feilaktig 16,6 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Utgifter per oppholdsdøgn i institusjon

Korrigeringene påvirker i noen grad også aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Brutto driftsutgifter og Netto driftsutgifter.

Tabell 12293 Omsorgstjenester - supplerende nøkkeltall

Utgiftstallene for funksjon 261 Institusjonslokaler var 16,6 mill. kr. for lave. Feilen medførte for lave Brutto driftsutgifter, institusjon, per plass

Korrigeringene antas å ha minimal påvirkning på aggregerte tall for Kostra-gruppe 10, Møre og Romsdal fylke og landstall med og uten Oslo for Brutto driftsutgifter.

Tabellene 12362 Utgifter til tjenesteområdene, kommunekonsern og 12367 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, kommunekonsern:

For 0301 Oslo er utgiftstallene ført på funksjon 120 «Administrasjon», art 370 «Kjøp fra andre» for høye for 2020, 2021 og 2022. Utgiftene er 399,7 mill kr. for høye for 2020, 741,6 mill kr. for høye for 2021 og 552,8 mill kr. for høye for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep som omfatter art 370.

For 0301 Oslo er utgiftstallene til funksjon 252 "Barnevernstiltak når barnet er plassert av barnevernet", art 270 «Andre tjenester», feil for 2021 og 2022. Utgiftene er 17,9 mill kr. for lave for 2021 og 40,6 mill kr for høye for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep som omfatter art 270.

Tabellene 12163 Utgifter til tjenesteområdene, fylkeskonsern og 12368 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, fylkeskonsern:

For 0300 Oslo er utgiftstallene på art 370 "Kjøp fra andre" for lave for 2020, 2021 og 2022 for de følgende funksjonene: For funksjon 730 er utgiftene henholdsvis 159,9 mill kr for lave for 2020, 279,3 mill. kr for lave for 2021 og 129,5 mill. kr for lave for 2022. For funksjon 732 er utgiftene henholdsvis 4 mil. Kr. for lave i 2020, 9,6 mill. kr. for lave i 2021 og 3,9 mill. kr. for lave i 2022. For funksjon 733 er utgiftene henholdsvis 5,2 mill. kr for lave i 2021 og 27,6 mill. kr for lave i 2022. For funksjon 734 er utgiftene henholdsvis 235,8 mill. kr for lave for 2020, 447,5 mill. kr for lave for 2021 og 361,8 mill. kr for lave for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep som omfatter art 370.

Tabellene 13551 og 13547 Økonomiske oversikter drift, kommunekonsern og fylkeskonsern

Tabellene 13543 og 13567 Økonomiske oversikter drift, kasse og konsolidert, kommune og fylkeskommune

For 0301/0300 Oslo er utgiftene til art 270 "Andre tjenester" 17,9 millioner kr for lave for 2021 og 40,5 millioner kr for høye for 2022. Feilene påvirker alle regnskapsbegrep hvor art 270 inngår. Blant annet medfører det at «Netto driftsresultat» og «Sum disponering» ikke er like.

Utgifter og inntekter vedrørende konsesjonskraft var feilaktig ført på funksjon 320 Næringsvirksomhet for 2020, 2021 og 2022. Posteringene er flyttet til funksjon 321 Konsesjonskraft, kraftrettigheter og annen kraft for videresalg.

Endringen berører tabellene:

  • 12137 og 13540 Finansielle nøkkeltall i kroner per innbygger, henholdsvis kommunekonsern og kommunekasse- og konsolidert
  • 12364 og 13544 Finansielle grunnlagstall, henholdsvis kommunekonsern og kommunekasse- og konsolidert
  • 13553 Finansiering av driften, kommunekonsern
  • 12362 Utgifter til tjenesteområdene, kommunekonsern
  • 12367 Detaljerte regnskapstall driftsregnskapet, kommunekonsern og kommunekasse

Tabellene 12364 og 12361 Finansielle grunnlagstall, henholdsvis kommunekonsern og fylkeskommunekonsern samt tabellene 12143 og 12133 Finansielle nøkkeltall i prosent av brutto driftsinntekter, henholdsvis kommunekonsern og fylkeskommunekonsern

  • Variabelen Merforbruk i driftsregnskapet (kapittel 5900) er endret fra å presenteres som et positivt tall til å presenteres som et negativt tall for årene 2015-2017 slik at det samsvarer med presentasjonen fra og med 2018 og framover.
  • For årene 2018 og 2019 er kapittel 5900 Merforbruk i driftsregnskapet trukket fra, mot tidligere å ha vært lagt til, i beregningen av variablene Fri egenkapital drift og Akkumulert regnskapsmessig resultat.
  • De oppførte beløpene for merforbruk i driftsregnskapet for 1108 Sandnes kommunekonsern i 2021 og 2022 var egentlig et mindreforbruk. Dette er korrigert og flyttet til disposisjonsfond.

Tabellene 12134 og 12133 Utvalgte nøkkeltall, henholdsvis kommunekonsern og fylkeskommunekonsern

  • For årene 2018 og 2019 er kapittel 5900 Merforbruk i driftsregnskapet trukket fra, mot tidligere å ha vært lagt til, i beregningen av variablene Fri egenkapital drift.

Tabell 13202 Økonomisk oversikt balanse, kommunekonsern

  • De oppførte beløpene for merforbruk i driftsregnskapet for 1108 Sandnes kommunekonsern i 2021 og 2022 var egentlig et mindreforbruk. Dette er korrigert og flyttet til disposisjonsfond.

Avsluttede tabeller 12177 og 12179 Økonomisk oversikt balanse, henholdsvis kommunekonsern og kommunekasse og avsluttede tabeller 12176 og 12180 Økonomisk oversikt balanse, henholdsvis fylkeskommunekonsern og fylkeskommunekasse

  • Variablene KG4 Egenkapital, 5900 Merforbruk i driftsregnskapet (K) og KG27 Egenkapital og gjeld for årene 2015-2019 er korrigert ved at kapittel 5900 er trukket fra mot tidligere lagt til, i KG4 Egenkapital og KG27 Egenkapital og gjeld.