Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

Statistikken om investeringer i olje og gass, industri, bergverk og kraftforsyning er en viktig indikator for å forstå den økonomiske utviklingen i Norge, og for å skaffe informasjon om innenlandsk etterspørsel etter kapitalvarer.

Nasjonalregnskapet, forsknings- og utredningsinstitutter, bransjeforeninger, departementer, offentlige etater, banker og politiske organisasjoner bruker statistikken for å forstå konjunkturutviklingen og planlegge for framtiden.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

Dere skal svare på undersøkelsen selv om det ikke har vært aktivitet i foretaket i rapporteringsperioden.

I foretakets innboks i Altinn.no finner dere skjemaet (RA-nummer) dere skal fylle ut.

For å kunne lage god statistikk trenger vi opplysninger om utførte investeringer i foregående kvartal og et anslag for kommende perioder.

Dere skal fordele utførte og antatte/planlagte investeringer på

  • undersøkelsesboring
  • generelle undersøkelser
  • feltevaulering/feltutvikling
  • administrasjon og andre kostnader
  • konseptstudier

For å kunne lage god statistikk trenger vi opplysninger om utførte investeringer i foregående kvartal og et anslag for kommende perioder.

Dere skal fordele utførte og antatte/planlagte investeringer på

  • maskiner
  • biler og andre transportmidler
  • bygg og andre anlegg

Nedenfor finner dere informasjon om hvem som skal rapportere på de to skjemene.

Alle rettighetshavere (inklusive operatører) som har deltakerandeler i utvinningstillatelser og/eller avtalebaserte områder på norsk sokkel skal rapportere relevante kostnader som ikke belastes til eller fra utvinningstillatelser eller avtalebaserte områder (ett skjema per foretak).

Opplysningsplikten knyttet til utvinningstillatelser opphører når en utvinningstillatelse er tilbakelevert, og alle kostnader i utvinningstillatelsens varighet er rapportert.

Alle operatører av utvinningstillatelser og/eller avtalebaserte områder på norsk sokkel skal rapportere relevante kostnader som ikke belastes til eller fra utvinningstillatelser eller avtalebaserte områder (ett skjema per foretak).

Opplysningsplikten knyttet til utvinningstillatelser opphører når en utvinningstillatelse er tilbakelevert, og alle kostnader i utvinningstillatelsens varighet er rapportert.

Undersøkelsen har et fast panelutvalg innenfor næringene utvinning av råolje (06.100) og utvinning av naturgass (06.200). Undersøkelsen er en totaltelling, det vil si at foretaket har opplysningsplikt så lenge det faller inn under disse næringene. Årsaken er at vi ønsker å måle fremtidige anslag og påløpte investeringer over et langt tidsløp.

Endringer i næringskode og andre forhold kan ha betydning for hvor lenge foretaket har opplysningsplikt.

Du finner veiledning for de to skjemaene i fanene nedenfor.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. Dere skal gi opplysninger for det enkelte foretaket.

Dere skal rapportere letekostnader/konseptstudier som ikke er knyttet til felles virksomhet i en utvinningstillatelse.

Ta ikke med

  • lisenskostnader
  • kostnadsanslag knyttet til hypotetisk tildelte nye utvinningstillatelser
  • kjøp av rettigheter i utvinningstillatelser

Aktuelle kostnader i rapporteringen er

  • kostnader knyttet til oppfølging av utvinningstillatelser der andre er operatør
  • egne studier
  • virksomhet på egen risiko (”sole risk”)
  • forberedelser og arbeid knyttet til utarbeiding av søknader om nye utvinningstillatelser, herunder rettighetshavers andel av kostnader knyttet til Areas of Mutual Interest (AMI)

Oppgi alle beløp i hele tusen kroner.

Fordel investeringene på kategoriene

  • undersøkelsesboring
  • generelle undersøkelser
  • feltevaulering/feltutvikling
  • administrasjon og andre kostnader
  • konseptstudier

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. Dere skal gi opplysninger for det enkelte foretaket.

Undersøkelsen gjelder nyinvesteringer i driftsmidler som har en levetid på ett år eller mer. Oppgi alle beløp i priser, eller antatte priser, på investeringstidspunktet.

Oppgi investeringen i det kvartalet (året) dere mottar leveransen, selv om denne ikke er betalt eller aktivert i regnskapet.

Ta ikke med leasingfinansierte investeringer.

Oppgi alle beløp i hele tusen kroner.

Fordel investeringene på disse kategoriene:

Maskiner

Ta med

  • maskiner (gjelder også industriovner)
  • transformatorer o.l.
  • apparater og deler
  • redskap og verktøy som blir brukt gjennom flere år
  • maskiner o.l. som bedriften fremstiller til eget bruk
  • kostnader knyttet til montasje

Biler og andre transportmidler

Ta med

  • biler
  • bedriftsjernbaner
  • taubaner
  • transportkraner
  • andre transportmidler

Bygg og anlegg (ikke medregnet tomteverdi)

Ta med

  • fabrikk-, lager- og kontorbygg
  • sosiale velferdsanlegg (ikke boliger)
  • kaier og siloer
  • andre industrielle anlegg (ikke medregnet tomteverdi)
  • større ombyggingsarbeider

To- trinns hjemmel. Opplysningene blir samlet inn av SSB på vegne av Oljedirektoratet (NPD). NPDs hjemmel for innsamling av opplysningene er lov av 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet § 10-4. SSB vil i medhold av Statistikkloven av 21. juni 2019 nr. 32 samtidig benytte opplysningene til utarbeiding av offisiell statistikk.

Disse lovene finner dere på Lovdata sine nettsider.

Trenger dere hjelp?

Veiledning - hvordan sende inn opplysninger

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge foretak og virksomheter opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din virksomhet hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én virksomhet (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne virksomheter. Hver virksomhet har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En virksomhet (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig virksomhet øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.