Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Offentlige virksomheter, næringsliv, forskere og politikere bruker statistikken for å forstå utfordringene i bransjen og planlegge for framtiden. Statistikken er også et krav ifølge EØS-avtalen.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket få tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

For å kunne beskrive all kommersiell lufttransport med passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet ved norske lufthavner trenger vi en del informasjon om flygninger.

Vi ønsker informasjon om flygningenes:

  • rutetid, dato og retning
  • flytype, selskap og registreringsmerke
  • rapporterende lufthavn og korresponderende lufthavn
  • på- og avstigende passasjerer
  • passasjerer i transfer og transitt
  • passasjerer til og fra utlandet
  • frakt og post

Mer informasjon og veiledning til utfylling og innsending finner dere under "Rapporteringsmateriell"

SSB sender undersøkelsen til lufthavner med regelmessige flyvninger.

Dere skal besvare undersøkelsen selv om det ikke har vært aktivitet i foretaket i rapporteringsperioden.

Foretaket har opplysningsplikt så lenge det produserer et transporttilbud som er relevant for statistikken eller at det er forventet (igjen) i nær framtid.

Observasjon og variabler

Dataleveransen består av en flat fil. Ønsket format er ".csv" med 1 observasjon per linje. En observasjon (linje) består av 10 alfanumeriske variabler og 6 numeriske variabler. Variablene skilles med semikolon. Variablenes rekkefølge og innhold er som følger:

IdVariabel Format Beskrivelse / Kilde Kodeliste
ARuteid Alfanum (10 pos) ICAO/IATA
BDato Alfanum (6 pos)DDMMYY
CRapporterende havnAlfanum (4 pos)ICAO
DRetningAlfanum (1 pos) Ankomst/Avgang1
EKorresponderende havnAlfanum (4 pos) ICAO
FFly – Selskap Alfanum (3 pos) ICAO
GFly – Registreringsmerke Alfanum (10 pos) Luftfartsmyndigheter
HFly – Type Alfanum (4 pos) Produsent
IType flygning Alfanum (2 pos) Avinor2
JInternasjonal flygning Alfanum (1 pos) Avinor3
KPå-/avstigende passasjerer Numerisk (12 pos)Innhold ihht. retning
LPassasjerer i transfer Numerisk (12 pos)
MPassasjerer i transitt Numerisk (12 pos)
NPassasjerer til/fra utlandNumerisk (12 pos)
OFrakt Numerisk (12 pos)
PPost Numerisk (12 pos)

Eksempel observasjon:

SAS481;020909;ENGM;1;ESSA;SAS;LNRMT;MD82;1;N;144;0;0;0;183;420;

Beskriver SAS rute 481 som 2. september 2009, på Gardermoen, ankom fra Arlanda (ESSA). Flyselskapet SAS brukte et norskregistrert (LN…) fly av typen MD82 på en ruteflygning (1) som ikke har behov for anmerkning som innenlandsk flygning som del av utenlandsk flygning (N). Det var 144 avstigende passasjerer, ingen i transitt eller transfer og ingen behov for å angi passasjerer på innenlandsflygning som starter/slutter en utenlandsreise. Det ble losset 183 kg med gods og 420 kg med post.

Navn på fil

Navnet på filen kan gjerne gjenspeile oppgavegiver og hvilken periode opplysningene gjelder (år og måned for siste periode i data). For eksempel: FF_YYYY_MM.CSV

FF for oppgavegiver ( for eksempel TO=Torp, RY=Rygge, GL=Gardermoen, XX=Avinor unntatt Gardermoen), YYYY for år og MM for måned (eller siste måned i kvartalsfil). Her vil "TO_2009_09.CSV" inneholde data fra Torp for september eller hele tredje kvartal av 2009.

Om variablene

For de variablene der det i ”Beskrivelse / Kilde” er henvist til ICAO så vil gyldige verdier være helt eller delvis bestem av kodene fra ICAO.

  • A - ruteid består av en 3-bokstavskode for flyselskap ifølge ICAO, etterfulgt av 2 - 5 tall satt av flyselskapet. Alternativ kan det brukes 2-bokstavskoden fra IATA.
  • C - rapporterende havn og E - korresponderende havn har samme format og er kun en 4bokstavs kode på lufthavn fra ICAO.
  • F – flyselskap etter ICAO er viktig dersom ruteid er gitt etter IATA.
  • B - dato og G – registreringsmerke gir seg selv.
  • De numerisk variablene K-P viser alle til data som hører til flybevegelsen beskrevet i variablene A-J. Merk at innhold og tolkning er avhengig av retning.

Kodeliste 1 for D Retning

  1. Ankomst
  2. Avgang

Kodeliste 2 for I Type Flygning

  • 01 Transport: Passasjer - Ruteflyging
  • 02 Transport: Passasjer - Ikke regelbunden trafikk
  • 03 Transport: Fraktflyging
  • 04 Transport: Helikopter - Kontinentalsokkelflyging
  • 05 Transport: Helikopter - Annen kommersiell helikopterflyging
  • 06 Transport: Annen kommersiell transportflyging
  • 11 Ikke transport: Ettersøkings- og redningstjeneste
  • 12 Ikke transport: Ambulanseflyging
  • 13 Ikke transport: Skole- og instruksjonsflyging
  • 14 Ikke transport: Posisjonsflyging
  • 15 Ikke transport: Teknisk retur flyging
  • 16 Ikke transport: Kontrollflyginger
  • 17 Ikke transport: Allmenn flyging
  • 21 Ikke transport: Militær flyging
  • 99 Ikke transport: Annen statsflygning

Kodeliste 3 for J Internasjonal flygning

  • I: Internasjonal flygning (ved avgang)
  • D: Innenlandsflygning (ved avgang)
  • L: Leg mellom to norske lufthavner ved internasjonal flygning (ved ankomst)
  • N: Alle andre flygninger (ved ankomst)

Opplysninger ellers

Med unntak av 21 - Militær flyging og 99 Annen statsflygning så må samtlige flybevegelser på lufthavnen inkluderes.

Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10

Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4

Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven

Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Disse lovene finner dere på Lovdata sine sider.

Trenger dere hjelp?

Veiledning - hvordan sende inn opplysninger

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge foretak og virksomheter opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din virksomhet hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én virksomhet (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne virksomheter. Hver virksomhet har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En virksomhet (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.

De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig virksomhet øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.