Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

Denne undersøkelsen er en viktig del av vedlikeholdet av statistikken Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport. Statistikken har vært publisert av Statistisk sentralbyrå siden 1998, og brukes av både private og offentlige virksomheter til regulering av kontrakter. Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport revideres med jevne mellomrom for å sikre at innholdet i indeksen reflekterer de faktiske forholdene i transportbransjen. Opplysningene som samles inn i forbindelse med denne undersøkelsen skal brukes til å oppdatere vektingen mellom de ulike kostnadsgruppene i indeksen.

Rapporteringsmateriell

Dere har plikt til å svare innen fristen

Det er ikke frivillig å delta. Hvis dere ikke sender inn opplysningene innen fristen, kan foretaket bli ilagt tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

Dere skal rapportere alle kostnader foretaket hadde i forbindelse med betalte oppdrag i løpet av regnskapsåret 2024. Kostnadene skal fordeles på de oppgitte kostnadskategoriene fordelt etter kjøretøygruppe. Dere må også oppgi hvor mange kjøretøy de rapporterte kostnadene gjelder for. Det er viktig at alle kostnader tas med i rapporteringen.

Kjøretøygrupper i kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport:

  • Nærtransport, transport rundt 50 kilometer
  • Regionaltransport, transport rundt 100 kilometer
  • Langtransport, transport rundt 500 kilometer
  • Tank- og bulktransport
  • Tømmertransport
  • Anleggstransport, korte strekninger
  • Renovasjon, husholdningsavfall
  • Varebiltransport
  • Bilberging

Eksempler:

  • Et foretak som utelukkende har hatt betalte oppdrag med kjøretøy innen kjøretøygruppen «Tømmertransport» skal rapportere alle sine kostnader som tømmertransport.
  • Dersom foretaket hadde betalte oppdrag med kjøretøy innen både kjøretøygruppene nærtransport og regionaltransport, skal kostnadene fordeles mellom kjøretøyene i disse to gruppene.

For å sikre en felles forståelse av hvordan skjema skal besvares har vi inkludert en ekstra arkfane i rapporteringsmaterialet med definisjoner av de ulike kjøretøygruppene og kostnadsgruppene. Hvis det er uklart hva dere skal rapportere anbefaler vi å se på dette.

Vi har forståelse for at det kan være krevende å skille kostnader mellom ulike kjøretøygrupper. Særlig de kostnadene som ikke nødvendigvis kan knyttes direkte til hvert kjøretøy som for eksempel administrasjon- og regnskapskostnader. Vi ber derfor om at dere bruker skjønn der det er nødvendig når dere fyller ut undersøkelsen.

Dersom dere har spørsmål, kan dere ta kontakt med skjemaansvarlig på telefon eller e-post.

SSB innhenter opplysninger fra et utvalg foretak. Utvalget blir trukket fra Bedrifts- og foretaksregisteret (BoF). BoF er SSBs sentrale register over alle juridiske enheter og virksomheter i privat og offentlig sektor i Norge.

Undersøkelsen gjennomføres ved behov, med et rullerende utvalg. Dette betyr at ditt foretak er pålagt opplysningsplikt denne gangen, men ikke nødvendigvis neste gang undersøkelsen gjennomføres.

Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10

Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4

Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven

Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Disse lovene finner dere på lovdata sin nettside

Trenger dere hjelp?

Veiledning - hvordan sende inn opplysninger

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge juridisk enhet (hovedenhet) opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven og på våre sider om opplysningsplikt og tvangsmulkt fra SSB.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din bedrift hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én bedrift (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne bedrifter. Hver bedrift har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En bedrift (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.

De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.

Dere kan lese mer om opplysningsplikt og tvangsmulkt på våre sider.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig bedrift øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.