Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
7,1 %
arbeider med reiseliv
2017 | 2018 | 20191 | |
---|---|---|---|
1Foreløpige tall | |||
Samlet turistkonsum i Norge. Mill. kr | 176 306 | 186 288 | 193 899 |
Utlendingers turistkonsum som andel av samlet turistkonsum i Norge. Prosent | 29,8 | 29,7 | 30,6 |
Volumvekst i samlet turistkonsum. Prosentvis endring fra året før | 2,2 | 3,8 | 0,9 |
Norske husholdningers turistkonsum i Norge som andel av husholdningenes konsum i alt. Prosent | 7,1 | 7,3 | 7,2 |
Bruttoprodukt i reiselivsnæringene som andel av BNP i Fastlands-Norge. Prosent | 4,3 | 4,1 | 4,2 |
Volumvekst i bruttoprodukt i reiselivsnæringene. Prosentvis endring fra året før | 1,4 | 1,5 | 2,8 |
Sysselsatte i reiselivsnæringene som andel av samlet sysselsetting i Fastlands-Norge. Årsverk, heltidsekvivalenter, for lønnstakere og selvstendige. Prosent | 7,1 | 7,1 | 7,1 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Samlet turistkonsum i Norge, etter produkt (mill. kr)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
1Omfatter norske husholdningers turistkonsum i Norge, utlendingers turistkonsum i Norge og norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge. | |||||
01 Reiselivsprodukter i alt | 103 202 | 109 866 | 114 247 | 120 195 | 125 763 |
01.01 Overnattingstjenester | 15 871 | 17 179 | 18 166 | 18 850 | 20 202 |
01.02 Serveringstjenester | 20 450 | 21 817 | 22 921 | 24 587 | 25 849 |
01.03 Transport med jernbane | 2 936 | 3 194 | 3 402 | 3 609 | 3 632 |
01.04 Transport med buss og drosje | 4 657 | 4 941 | 4 990 | 5 280 | 5 293 |
01.05 Transport med skip og ferger | 8 501 | 9 047 | 9 620 | 10 414 | 11 407 |
01.06 Transport med fly | 27 832 | 29 951 | 30 212 | 31 419 | 33 214 |
01.07 Utleie av transportmidler | 625 | 664 | 687 | 727 | 755 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | 18 116 | 18 585 | 19 582 | 20 201 | 20 089 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | 1 844 | 1 940 | 2 017 | 2 159 | 2 286 |
01.10 Sports- og fritidstjenester | 2 370 | 2 548 | 2 650 | 2 949 | 3 037 |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | 55 467 | 60 136 | 62 059 | 66 093 | 68 136 |
0 Turistkonsum i alt | 158 669 | 170 002 | 176 306 | 186 288 | 193 899 |
Tabell 2
Utlendingenes turistkonsum i Norge, etter produkt (mill. kr)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
01 Reiselivsprodukter i alt | 25 157 | 27 684 | 29 232 | 31 039 | 33 592 |
01.01 Overnattingstjenester | 6 858 | 7 766 | 8 229 | 8 581 | 9 361 |
01.02 Serveringstjenester | 7 153 | 7 791 | 8 391 | 8 839 | 9 505 |
01.03 Transport med jernbane | 649 | 714 | 774 | 829 | 830 |
01.04 Transport med buss og drosje | 617 | 690 | 717 | 749 | 759 |
01.05 Transport med skip og ferger | 2 557 | 2 713 | 2 930 | 3 152 | 3 501 |
01.06 Transport med fly | 5 461 | 5 957 | 6 007 | 6 484 | 6 995 |
01.07 Utleie av transportmidler | 267 | 290 | 305 | 320 | 355 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | 305 | 360 | 390 | 410 | 477 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | 554 | 597 | 636 | 710 | 746 |
01.10 Sports- og fritidstjenester | 736 | 806 | 853 | 965 | 1 062 |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | 20 250 | 22 517 | 23 332 | 24 251 | 25 785 |
0 Turistkonsum i alt | 45 407 | 50 201 | 52 564 | 55 290 | 59 377 |
Tabell 3
Norske husholdningers turistkonsum i Norge, etter produkt (mill. kr)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
01 Reiselivsprodukter i alt | 54 884 | 57 844 | 60 158 | 63 423 | 64 875 |
01.01 Overnattingstjenester | 5 548 | 5 712 | 5 826 | 6 042 | 6 358 |
01.02 Serveringstjenester | 8 262 | 8 725 | 8 943 | 9 849 | 10 085 |
01.03 Transport med jernbane | 1 521 | 1 690 | 1 800 | 1 906 | 1 924 |
01.04 Transport med buss og drosje | 2 916 | 3 090 | 3 180 | 3 410 | 3 390 |
01.05 Transport med skip og ferger | 4 467 | 4 770 | 5 130 | 5 547 | 6 097 |
01.06 Transport med fly | 12 607 | 13 727 | 14 071 | 14 656 | 15 185 |
01.07 Utleie av transportmidler | 220 | 228 | 231 | 248 | 228 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | 16 419 | 16 817 | 17 799 | 18 331 | 18 093 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | 1 290 | 1 343 | 1 381 | 1 449 | 1 540 |
01.10 Sports- og fritidstjenester | 1 634 | 1 742 | 1 797 | 1 985 | 1 975 |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | 35 217 | 37 619 | 38 727 | 41 842 | 42 351 |
0 Turistkonsum i alt | 90 101 | 95 463 | 98 885 | 105 265 | 107 226 |
Memo | |||||
Konsum i husholdninger | 1 281 716 | 1 336 311 | 1 392 635 | 1 446 535 | 1 497 604 |
Turistkonsumets andel av konsum i husholdninger i alt. Prosent | 7,0 | 7,1 | 7,1 | 7,3 | 7,2 |
Tabell 4
Norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge, etter produkt (mill. kr)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
01 Reiselivsprodukter i alt | 23 161 | 24 338 | 24 857 | 25 733 | 27 296 |
01.01 Overnattingstjenester | 3 465 | 3 701 | 4 111 | 4 227 | 4 483 |
01.02 Serveringstjenester | 5 035 | 5 301 | 5 587 | 5 899 | 6 259 |
01.03 Transport med jernbane | 766 | 790 | 828 | 874 | 878 |
01.04 Transport med buss og drosje | 1 124 | 1 161 | 1 093 | 1 120 | 1 144 |
01.05 Transport med skip og ferger | 1 477 | 1 564 | 1 560 | 1 715 | 1 809 |
01.06 Transport med fly | 9 764 | 10 267 | 10 134 | 10 279 | 11 034 |
01.07 Utleie av transportmidler | 138 | 146 | 151 | 159 | 172 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | 1 392 | 1 408 | 1 393 | 1 460 | 1 518 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | - | - | - | - | 0 |
01.10 Sports- og fritidstjenester | - | - | - | - | 0 |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | - | - | - | - | 0 |
0 Turistkonsum i alt | 23 161 | 24 338 | 24 857 | 25 733 | 27 296 |
Tabell 5
Samlet turistkonsum i Norge, etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
1Omfatter norske husholdningers turistkonsum i Norge, utlendingers turistkonsum i Norge og norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge. | ||||
01 Reiselivsprodukter i alt | 2,1 | 2,5 | 3,6 | 0,9 |
01.01 Overnattingstjenester | 5,6 | 0,6 | 3,4 | 7,8 |
01.02 Serveringstjenester | 3,2 | 2,5 | 4,3 | 2,0 |
01.03 Transport med jernbane | 6,1 | 8,2 | 2,6 | -5,1 |
01.04 Transport med buss og drosje | 1,4 | -1,9 | 3,9 | -2,6 |
01.05 Transport med skip og ferger | 1,9 | 1,4 | 2,8 | 6,7 |
01.06 Transport med fly | 2,4 | 5,4 | 6,3 | -0,8 |
01.07 Utleie av transportmidler | 1,7 | 0,5 | -1,9 | -1,0 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | -2,8 | 1,1 | -1,3 | -5,1 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | -1,6 | 1,3 | 2,5 | 1,8 |
01.10 Sports- og fritidstjenester | 3,4 | -0,5 | 8,6 | -1,0 |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | 5,5 | 1,7 | 4,3 | 0,9 |
0 Turistkonsum i alt | 3,3 | 2,2 | 3,8 | 0,9 |
Tabell 6
Utlendingenes turistkonsum i Norge, etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
01 Reiselivsprodukter i alt | 7,2 | 3,3 | 5,0 | 5,2 |
01.01 Overnattingstjenester | 10,6 | 0,8 | 3,4 | 9,7 |
01.02 Serveringstjenester | 5,3 | 4,5 | 2,5 | 4,3 |
01.03 Transport med jernbane | 6,9 | 10,0 | 3,2 | -5,5 |
01.04 Transport med buss og drosje | 6,4 | 0,8 | 2,2 | -1,5 |
01.05 Transport med skip og ferger | 1,7 | 3,1 | 2,5 | 8,2 |
01.06 Transport med fly | 9,1 | 5,2 | 12,2 | 1,2 |
01.07 Utleie av transportmidler | 3,5 | 1,8 | -4,2 | 5,9 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | 7,7 | 1,7 | -0,2 | 11,0 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | 1,4 | 3,7 | 6,8 | 1,0 |
01.10 Sports- og fritidstjenester | 5,4 | 1,3 | 10,4 | 5,8 |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | 8,2 | 2,1 | 1,8 | 4,0 |
0 Turistkonsum i alt | 7,7 | 2,8 | 3,6 | 4,7 |
Tabell 7
Norske husholdningers turistkonsum i Norge, etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
01 Reiselivsprodukter i alt | -0,1 | 2,1 | 3,2 | -1,7 |
01.01 Overnattingstjenester | 0,5 | -2,9 | 2,9 | 5,8 |
01.02 Serveringstjenester | 2,1 | -0,6 | 7,1 | -0,6 |
01.03 Transport med jernbane | 7,8 | 8,2 | 2,0 | -4,8 |
01.04 Transport med buss og drosje | 0,6 | -0,2 | 4,8 | -3,4 |
01.05 Transport med skip og ferger | 2,5 | 2,2 | 2,2 | 7,1 |
01.06 Transport med fly | -0,2 | 7,7 | 7,2 | -2,8 |
01.07 Utleie av transportmidler | -1,1 | -1,9 | -2,0 | -12,5 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | -2,9 | 1,0 | -1,9 | -5,9 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | -2,9 | 0,2 | 0,5 | 2,2 |
01.10 Sports- og fritidstjenester | 2,6 | -1,3 | 7,8 | -4,3 |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | 4,0 | 1,4 | 5,8 | -1,0 |
0 Turistkonsum i alt | 1,5 | 1,8 | 4,2 | -1,4 |
Tabell 8
Norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge, etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
01 Reiselivsprodukter i alt | 1,8 | 2,6 | 2,8 | 2,0 |
01.01 Overnattingstjenester | 4,0 | 5,7 | 3,8 | 6,6 |
01.02 Serveringstjenester | 2,0 | 4,7 | 2,6 | 2,9 |
01.03 Transport med jernbane | 1,9 | 6,4 | 3,6 | -5,3 |
01.04 Transport med buss og drosje | 0,8 | -8,1 | 2,2 | -0,7 |
01.05 Transport med skip og ferger | 0,4 | -3,8 | 5,3 | 2,7 |
01.06 Transport med fly | 1,9 | 2,5 | 1,5 | 0,7 |
01.07 Utleie av transportmidler | 2,7 | 2,0 | 2,6 | 3,1 |
01.08 Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | -3,9 | 2,0 | 6,4 | -0,8 |
01.09 Kultur- og underholdningstjenester | . | . | . | . |
01.10 Sports- og fritidstjenester | . | . | . | . |
02 Turistkonsum utenom reiselivsprodukter | . | . | . | . |
0 Turistkonsum i alt | 1,8 | 2,6 | 2,8 | 2,0 |
Tabell 9
Produksjon i reiselivsnæringene. Basisverdi (mill. kr)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
Overnattingsvirksomhet | 29 431 | 31 041 | 32 033 | 34 330 |
Serveringsvirksomhet | 58 172 | 61 193 | 62 904 | 66 650 |
Transport med jernbane | 6 784 | 7 338 | 7 732 | 8 162 |
Transport med buss, sporvei og drosje | 28 437 | 29 338 | 30 814 | 32 697 |
Transport med skip og ferger | 20 778 | 22 010 | 22 860 | 24 500 |
Transport med fly | 34 154 | 40 493 | 44 549 | 47 094 |
Utleie- og leasingvirksomhet | 43 826 | 42 474 | 45 110 | 46 824 |
Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet | 19 205 | 19 998 | 20 680 | 20 565 |
Kultur- og underholdningsvirksomhet | 25 286 | 25 959 | 26 835 | 28 692 |
Sport og annen fritidsvirksomhet | 12 676 | 13 713 | 14 293 | 15 367 |
SUM REISELIVSNÆRINGENE | 278 749 | 293 557 | 307 810 | 324 880 |
Fastlands-Norge | 4 633 850 | 4 829 519 | 5 123 821 | 5 400 764 |
Reiselivsnæringenes andel av produksjon i Fastlands-Norge i alt. Prosent | 6,0 | 6,1 | 6,0 | 6,0 |
Totalt for næringer | 5 180 090 | 5 465 373 | 5 898 745 | 6 059 526 |
Reiselivsnæringenes andel av produksjon i alt. Prosent | 5,4 | 5,4 | 5,2 | 5,4 |
Tabell 10
Produksjon i reiselivsnæringene. Basisverdi. Prosentvis volumendring fra året før
2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|
Overnattingsvirksomhet | 1,3 | 2,6 | 5,0 |
Serveringsvirksomhet | 1,8 | -0,2 | 3,8 |
Transport med jernbane | 8,9 | 3,4 | 4,3 |
Transport med buss, sporvei og drosje | 0,3 | 4,2 | 4,9 |
Transport med skip og ferger | 2,2 | 0,9 | 1,5 |
Transport med fly | 19,6 | 11,5 | -0,7 |
Utleie- og leasingvirksomhet | -2,3 | 3,6 | -0,1 |
Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet | -0,4 | -0,9 | -4,3 |
Kultur- og underholdningsvirksomhet | 0,2 | 1,2 | 4,0 |
Sport og annen fritidsvirksomhet | 4,3 | 2,2 | 3,4 |
SUM REISELIVSNÆRINGENE | 3,1 | 3,1 | 2,1 |
Fastlands-Norge | 2,1 | 2,6 | 2,6 |
Tabell 11
Bruttoprodukt i reiselivsnæringene. Basisverdi (mill. kr)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
Overnattingsvirksomhet | 12 539 | 13 168 | 13 229 | 14 230 |
Serveringsvirksomhet | 28 708 | 30 339 | 31 111 | 32 646 |
Transport med jernbane | 2 455 | 1 344 | 1 584 | 1 646 |
Transport med buss, sporvei og drosje | 17 269 | 17 592 | 18 638 | 19 461 |
Transport med skip og ferger | 6 932 | 7 317 | 6 845 | 7 449 |
Transport med fly | 8 958 | 8 549 | 3 619 | 7 030 |
Utleie- og leasingvirksomhet | 17 829 | 18 724 | 21 091 | 21 898 |
Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet | 3 287 | 3 378 | 3 308 | 3 327 |
Kultur- og underholdningsvirksomhet | 13 349 | 13 815 | 13 587 | 14 348 |
Sport og annen fritidsvirksomhet | 6 465 | 7 036 | 7 319 | 7 931 |
SUM REISELIVSNÆRINGENE | 117 792 | 121 262 | 120 331 | 129 966 |
Bruttonasjonalprodukt Fastlands-Norge, markedsverdi | 2 691 604 | 2 792 034 | 2 935 378 | 3 068 407 |
Reiselivsnæringenes andel av BNP Fastlands-Norge. Prosent | 4,4 | 4,3 | 4,1 | 4,2 |
Bruttonasjonalprodukt, markedsverdi | 3 098 148 | 3 295 382 | 3 553 900 | 3 568 488 |
Reiselivsnæringenes andel av BNP. Prosent | 3,8 | 3,7 | 3,4 | 3,6 |
Tabell 12
Bruttoprodukt i reiselivsnæringene. Basisverdi. Prosentvis volumendring fra året før
2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|
Overnattingsvirksomhet | -1,7 | 4,3 | 6,4 |
Serveringsvirksomhet | 1,2 | 0,7 | 3,8 |
Transport med jernbane | -39,8 | 25,8 | 4,4 |
Transport med buss, sporvei og drosje | 0,2 | 9,2 | 4,6 |
Transport med skip og ferger | -0,1 | -7,9 | -0,7 |
Transport med fly | 11,0 | -25,6 | -1,1 |
Utleie- og leasingvirksomhet | 9,0 | 10,1 | -0,2 |
Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet | -6,7 | 1,3 | -8,8 |
Kultur- og underholdningsvirksomhet | -0,1 | -2,5 | 2,4 |
Sport og annen fritidsvirksomhet | 2,5 | 3,3 | 3,4 |
SUM REISELIVSNÆRINGENE | 1,4 | 1,5 | 2,8 |
Bruttonasjonalprodukt Fastlands-Norge, markedsverdi | 2,0 | 2,2 | 2,3 |
Tabell 13
Bruttoinvesteringer i fast realkapital i reiselivsnæringene (mill. kr)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
Overnattingsvirksomhet | 1 276 | 1 712 | 1 987 | ... |
Serveringsvirksomhet | 1 285 | 1 528 | 1 439 | ... |
Transport med jernbane | -6 451 | -228 | 1 678 | ... |
Transport med buss, sporvei og drosje | 1 724 | 1 396 | 1 546 | ... |
Transport med skip og ferger | 1 316 | 3 539 | 3 742 | ... |
Transport med fly | 1 401 | 699 | 1 075 | ... |
Utleie- og leasingvirksomhet | 16 287 | 7 423 | 9 708 | ... |
Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet | 411 | 284 | 271 | ... |
Kultur- og underholdningsvirksomhet | 1 650 | 1 722 | 1 640 | ... |
Sport og annen fritidsvirksomhet | 70 | 1 414 | 1 694 | ... |
SUM REISELIVSNÆRINGENE | 18 969 | 19 489 | 24 780 | ... |
Fastlands-Norge | 603 186 | 658 612 | 688 909 | |
Reiselivsn. andel av bruttoinvest. i fast realkapital i Fastlands-Norge. Prosent | 3,1 | 3,0 | 3,6 | |
Totalt for næringer | 780 832 | 809 386 | 850 304 | |
Reiselivsn. andel av bruttoinvest. i fast realkapital i alt. Prosent | 2,4 | 2,4 | 2,9 |
Tabell 14
Bruttoinvesteringer i fast realkapital i reiselivsnæringene. Prosentvis volumendring fra året før
2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|
Overnattingsvirksomhet | 30,9 | 13,2 | ... |
Serveringsvirksomhet | 16,2 | -7,4 | ... |
Transport med jernbane | 96,9 | 802,1 | ... |
Transport med buss, sporvei og drosje | -19,7 | 9,2 | ... |
Transport med skip og ferger | 164,9 | 1,6 | ... |
Transport med fly | -51,9 | 52,3 | ... |
Utleie- og leasingvirksomhet | -54,2 | 27,1 | ... |
Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet | -32,7 | -6,6 | ... |
Kultur- og underholdningsvirksomhet | 284,0 | -5,3 | ... |
Sport og annen fritidsvirksomhet | 1 814,5 | 16,4 | ... |
SUM REISELIVSNÆRINGENE | 26,1 | 23,7 | ... |
Fastlands-Norge | 6,8 | 1,5 |
Tabell 15
Sysselsetting i reiselivsnæringene. 1 000 årsverk, heltidsekvivalenter, lønnstakere og selvstendige
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
Overnattingsvirksomhet | 22,2 | 22,5 | 22,7 | 23,2 |
Serveringsvirksomhet | 45,5 | 47,1 | 48,2 | 49,2 |
Transport med jernbane | 4,0 | 3,7 | 3,6 | 3,7 |
Transport med buss, sporvei og drosje | 29,3 | 29,2 | 29,4 | 29,8 |
Transport med skip og ferger | 11,1 | 11,2 | 11,2 | 11,2 |
Transport med fly | 6,0 | 5,9 | 6,2 | 6,4 |
Utleie- og leasingvirksomhet | 7,1 | 7,0 | 7,2 | 7,4 |
Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet | 5,2 | 5,2 | 5,4 | 5,6 |
Kultur- og underholdningsvirksomhet | 23,8 | 24,6 | 25,3 | 25,9 |
Sport og annen fritidsvirksomhet | 8,4 | 8,6 | 8,6 | 8,9 |
SUM REISELIVSNÆRINGENE | 162,6 | 165,1 | 167,9 | 171,2 |
Fastlands-Norge | 2 299,8 | 2 326,6 | 2 365,5 | 2 410,1 |
Reiselivsnæringenes andel av sysselsetting i Fastlands-Norge. Prosent | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,1 |
Totalt for næringer | 2 345,6 | 2 370,9 | 2 409,7 | 2 454,8 |
Reiselivsnæringenes andel av sysselsetting i alt. Prosent | 6,9 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Tabell 16
Produksjon av reiselivsprodukter. Basisverdi (mill. kr)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
Overnattingstjenester | 16 192 | 17 259 | 17 794 | ... |
Serveringstjenester | 58 513 | 62 414 | 62 732 | ... |
Transport med jernbane | 5 092 | 5 408 | 5 632 | ... |
Transport med buss og drosje | 25 357 | 26 029 | 27 213 | ... |
Transport med skip og ferger | 13 163 | 13 786 | 14 092 | ... |
Transport med fly | 26 360 | 28 198 | 29 868 | ... |
Utleie av transportmidler | 6 047 | 6 480 | 7 024 | ... |
Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | 19 059 | 19 783 | 20 498 | ... |
Kultur- og underholdningstjenester | 15 823 | 16 215 | 16 719 | ... |
Sports- og fritidstjenester | 7 138 | 7 724 | 8 105 | ... |
SUM PRODUKSJON AV REISELIVSPRODUKTER | 192 744 | 203 296 | 209 677 | ... |
Fastlands-Norge | 4 633 850 | 4 829 519 | 5 123 821 | |
Reiselivsproduktproduksjonens andel av produksjon i Fastlands-Norge. Prosent | 4,2 | 4,2 | 4,1 | ... |
Totalt for næringer | 5 180 090 | 5 465 373 | 5 898 745 | |
Reiselivsproduktproduksjonens andel av produksjon i alt. Prosent | 3,7 | 3,7 | 3,6 | ... |
Tabell 17
Produksjon av reiselivsprodukter. Basisverdi. Prosentvis volumendring fra året før
2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|
Overnattingstjenester | 1,4 | 4,1 | ... |
Serveringstjenester | 3,5 | -2,2 | ... |
Transport med jernbane | 7,8 | 2,1 | ... |
Transport med buss og drosje | -0,2 | 4,1 | ... |
Transport med skip og ferger | -0,9 | -1,4 | ... |
Transport med fly | 11,3 | 8,4 | ... |
Utleie av transportmidler | 5,9 | 11,8 | ... |
Reisebyrå- og reisearrangørtjenester | -0,7 | -0,7 | ... |
Kultur- og underholdningstjenester | -0,6 | -0,6 | ... |
Sports- og fritidstjenester | 4,0 | 3,1 | ... |
SUM PRODUKSJON AV REISELIVSPRODUKTER | 3,0 | 1,7 | ... |
Fastlands-Norge | 2,1 | 2,6 |
Om statistikken
Satellittregnskapet for turisme måler reiselivets betydning for norsk økonomi fra flere kanter. Regnskapet viser hvor mye som produseres i typiske reiselivsnæringer og av produkter som turister bruker mye. Regnskapet viser videre hvor mye norske og utenlandske turister bruker i Norge.
Definisjoner
-
Alle begrepene er definert i ‘2008 Tourism Satellite Accounts: Recommended Methodological Framework’ (OECD, EU, UNWTO og FN, 2008) og ‘International Recommendations for Tourism Statistics 2008’ (FN, 2010). Nedenfor gjengis de mest sentrale begrepene.
En turist er definert som en person som reiser til eller oppholder seg på et sted som ligger utenfor det området han eller hun normalt ferdes i, der reisen er av en ikke rutinemessig karakter og oppholdet varer under et år. Både dags- og overnattingsturister er inkludert i turismebegrepet.
Samlet turistkonsum i Norge er definert som de samlede turistrelaterte utgiftene til norske og utenlandske turister innenfor norsk område. Norsk område inkluderer i tillegg til området innenfor norske grenser transport mellom Norge og utlandet samt transport operert av norske operatører i internasjonale farvann.
Reiselivsnæringer defineres ut fra deres avhengighet og/eller betydning for turisme. Det er definert som næringer som produserer reiselivsprodukter og som trolig ikke ville eksistert uten etterspørselen fra turister. Næringene som er definert som reiselivsnæringer i Statistisk sentralbyrås satellittregnskap for turisme og deres forbindelse med næringsstandarden er gitt nedenfor.
* Standard for næringsgruppering 2007.
Næringsspesifikasjon Næringskode i SN2007* Overnattingsvirksomhet 55 Serveringsvirksomhet 56 Transport med jernbane 49.1+49.2 Transport med buss, sporvei og drosje 49.3 Transport med skip og ferger 50.1, 50.202, 50.203, 50.3, 50.4 Transport med fly 51 Utleie- og leasingvirksomhet 77 Reisebyrå- og reisearrangørvirksomhet 79 Kultur- og underholdningsvirksomhet 90 + 91 Sport og annen fritidsvirksomhet 93 Reiselivsprodukter er definert som varer og tjenester som er karakteristiske for reiselivsnæringene og er spesielt relevante i reiselivssammenheng, som f.eks. hotelltjenester og transporttjenester. Full oversikt over karakteristiske reiselivsprodukter i nasjonalregnskapet er gitt nedenfor.
Produktkode Produktspesifikasjon 491000 Passasjertransport med jernbane 493200 Drosjetjenester og bilutleie med sjåfør 493900 Rutebiltransport 493930 Landtransport med passasjerer, ikke rutetrafikk 501010 Utenriks sjøfart, passasjertransport ellers og bilferging 503010 Innenriks sjøfart, passasjerer og bilferging 511010 Flyreiser, passasjerer 551000 Overnattingsvirksomhet 553000 Drift av campingplasser og turisthytter 561010 Servering ved spisesteder 561020 Servering ved gatekjøkken etc. 563000 Servering ved skjenkesteder 771100 Utleie av personbiler 772000 Utleie av husholdningsutstyr m.m. 791100 Reisebyråtjenester 791200 Turoperatørtjenester 799000 Turistkontor og turistrelaterte tjenester INAS 900100 Utøvende kunstnere og underholdningsvirksomhet 900102 Utøvende kunstnere og underholdningsvirksomhet, statlig konsum 900103 Utøvende kunstnere og underholdningsvirksomhet, statlig gebyr 900104 Utøvende kunstnere og underholdningsvirksomhet, kommunalt konsum 900105 Utøvende kunstnere og underholdningsvirksomhet, kommunalt gebyr 900200 Tjenester tilknyttet underholdningsvirksomhet 910000 Drift av biblioteker, museer o.a. kulturvirksomhet 910202 Museumstjenester, statlig konsum 910203 Museumstjenester, statlig gebyr 910204 Museumstjenester, kommunalt konsum 910205 Museumstjenester, kommunalt gebyr 931100 Drift av idrettsanlegg 931900 Andre sportsaktiviteter 932100 Drift av fornøyelsesetablissementer 932900 Andre fritidsaktiviteter
-
De viktigste klassifikasjonene knyttet til satellittregnskapet for turisme er gjengitt i ‘2008 Tourism Satellite Accounts: Recommended Methodological Framework´ (OECD, EU, UNWTO og FN, 2008).
Den inneholder de viktigste definisjonene for avgrensing av etterspørselen som kan relateres til turisme. I tillegg definerer den hvilke produkter og næringer som skal inkluderes i turismens tilbudsside i satellittregnskapet for turisme.
Standardene for grupperinger av næringer, produkter, konsum, investering og realkapital i regnskapet generelt er for øvrig de samme som for nasjonalregnskapet ellers, se " om statistikken " for årlig nasjonalregnskap.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for nasjonalregnskap
-
Nasjonalt nivå
Deler av regnskapet er publisert på fylkesnivå for enkelte årganger. Fylkesfordelte tall for produksjon, bruttoprodukt og sysselsetting i reiselivsnæringene er publisert for årgangene hvor fylkesfordelte tall er utarbeidet. For 2007 og 1997 er det utarbeidet og publisert et mer omfattende fylkesfordelt satellittregnskap der også turistkonsumet er fordelt.
-
Årlig publisering. Vanligvis i år t med endelige tall for årgangene fram til og med t-3, og foreløpige tall for t-2.
-
Eurostat, OECD og World Tourism Organization (UNWTO).
-
Ikke relevant
Bakgrunn
-
Satellittregnskap for turisme er utarbeidet i tråd med internasjonale definisjoner og retningslinjer. Et fullstendig regnskap ble første gang publisert i 1997, med tidsserie tilbake til 1988.
Innenfor nasjonalregnskapets standardiserte kontoplan er det enkelte forhold som ikke så lett lar seg belyse, blant annet turisme. Formålet med satellittregnskapet for turisme er å beskrive den økonomiske effekten av turisme, på en måte som er sammenlignbar og konsistent med andre deler av økonomien beskrevet av nasjonalregnskapet. Den økonomiske effekten av at folk reiser kan ikke analyseres ved å se på en enkelt næring eller en enkelt gruppe varer og tjenester. Den økte etterspørselen som genereres ved at vi reiser retter seg mot en rekke ulike varer og tjenester. Det har derfor gjennom lang tid, både nasjonalt og internasjonalt, vært diskutert hva som skal inkluderes når den økonomiske effekten av turisme skal måles. Enkelte analyser av turismens effekt på økonomien har begrenset seg til kun å se på hotellnæringer, mens andre har inkludert alt fra kjøp av privatbiler til investeringer i næringer som leverer varer og tjenester til ulike reiselivsbedrifter.
Arbeid og planer innen internasjonale organisasjoner knyttet til utarbeiding av et rammeverk for satellittregnskap for turisme startet så smått opp i løpet av 1980-årene. OECD publiserte i 1991 en manual for utarbeiding av et økonomisk regnskap for turisme, basert på nasjonalregnskap (OECD, 1991). De anbefalte regnskapsoppstillingene i denne manualen ga ikke et fullt integrert satellittregnskap, men manualen var en solid byggestein for det senere arbeidet mot et satellittregnskap for turisme. I 1993 ble anbefalinger knyttet til turisme lagt frem og godkjent av internasjonale organisasjoner (FN, UNWTO, 1993). OECD og World Tourism Organization - UNWTO arbeidet etter dette parallelt med utarbeiding et internasjonalt rammeverk for et satellittregnskap for turisme, basert på et oppdatert internasjonalt rammeverk for nasjonalregnskap (SNA93). UNWTO la frem sin endelige versjon av et internasjonalt rammeverk for et satellittregnskap for turisme i 1999 (UNWTO, 1999), mens OECD publiserte sin versjon like etter (OECD, 2000). Medlemslandene i disse organisasjonene forlangte imidlertid en felles versjon, og i 2001 fremla de internasjonale organisasjonene UNWTO, OECD, EUs statistiske organ Eurostat og FN et felles rammeverk i manualen ´Tourism Satellite Accounts: Recommended Methodological Framework´ (OECD, EU, UNWTO og FN, 2001).
Utgangspunktet i denne manualen er at den økonomiske effekten av turisme må knyttes til den økte etterspørselen reiseaktiviteten skaper. Manualen definerer blant annet hvilke reisende som skal inkluderes, hvilke varer og tjenester denne etterspørselen skal omfatte og hvordan effekten av denne kan måles og presenteres.
Da arbeidet med det norske satellittregnskapet for turisme startet opp, var det kun den tidligere manualen (OECD 1991), som var tilgjengelig, i tillegg til de internasjonale definisjonene knyttet til turisme i (UNWTO og FN, 1993). Norge var imidlertid tidlig ute med implementering av SNA93 i det norske nasjonalregnskapet, og hadde også dette som grunnlag for arbeidet. I tillegg har Norge vært en aktiv bidragsyter i det internasjonale arbeidet med utvikling av et internasjonalt rammeverk. Dermed er det norske satellittregnskapet for turisme i all hovedsak konsistent med det senere publiserte internasjonale rammeverket for utarbeiding av satellittregnskapet for turisme.
-
Tall fra det norske satellittregnskapet for turisme benyttes av Nærings- og fiskeridepartementet og andre offentlige etater, reiselivsorganisasjoner og andre private institusjoner, enkeltindivider mv. som er interessert i å analysere struktur og/eller økonomisk utvikling innen reiseliv og turisme.
Satellittregnskapet for turisme er basert på internasjonale retningslinjer og prinsipper. Dette muliggjør sammenligning over tid og mellom land. Statistikken benyttes av internasjonale institusjoner som EU, World Tourism Organization og OECD.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Satellittregnskapet for turisme er den integrerte del av det årlige nasjonalregnskapet og publiserte tall for satellittregnskapet er dermed konsistente med nasjonalregnskapets publiserte tallserier.
Endelige tall er basert på endelig nasjonalregnskap . De foreløpige tallene i satellittregnskapet er basert på kvartalsvis nasjonalregnskap . De fylkesfordelte tallene er basert på fylkesfordelt nasjonalregnskap .
Ved sammenligning av tall fra satellittregnskapet for turisme (for eksempel tall for reiselivsnæringer) med tilsvarende tall for andre deler av økonomien belyst ved nasjonalregnskapet (andre næringer), er det imidlertid viktig å huske på at tall for turismerelaterte størrelser er integrert i de ordinære kontiene til nasjonalregnskapet.
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
Produksjon
-
Omfanget av nasjonalregnskapet er definert i internasjonale retningslinjer gitt i System of National Accounts (SNA 2008) og the European System of National and Regional Accounts (ESA (2010). Se også " om statistikken " for årlig nasjonalregnskap.
Begrep knyttet til turisme er avgrenset av internasjonale definisjoner gitt av FN (2010) i International Recommendations for Tourism Statistics 2008. Rammen for satellittregnskapet for turisme, herav begrep og innhold knyttet til turismens etterspørselsside og tilbudsside er videre avgrenset i internasjonale rammeverk for utarbeiding av nasjonale satellittregnskap for turisme (OECD, EU, UNWTO og FN, 2008).
Etterspørselssiden viser turistenes forbruksutgifter (turistkonsum) i Norge fordelt på ulike varer og tjenester. Samlet turistkonsum i Norge er definert som de samlede turistrelaterte utgiftene til norske og utenlandske turister innenfor norsk område. Norsk område inkluderer i tillegg til området innenfor norske grenser transport mellom Norge og utlandet samt transport internasjonalt med norske operatører.
Samlet turistkonsum er videre inndelt i utlendingers turistkonsum, norske husholdningers turistkonsum og norske næringers utgifter til forretningsreiser.
Utlendingers turistkonsum omfatter forbruksutgifter som knyttes til reisen til Norge. Utgiftene omfatter alle utgifter uavhengig av om de er forhåndsbetalte eller betales under oppholdet. I tillegg inkluderes utgifter til varer og tjenester i tilknytning til reisen som er produsert av norske produsenter, men betalt og konsumert før ankomst i Norge, dvs. varer og tjenester som regnes som eksport i nasjonalregnskapet. Det kan eksempelvis være transporttjenester som produseres av norske operatører.
Nordmenns turistkonsum er først og fremst knyttet til reiser og aktivitet i Norge, men turistkonsumet omfatter også utgifter som betales i Norge i forbindelse med reiser til utlandet, for eksempel utgifter til pakketurer og transport til og fra utlandet. Derimot er nordmenns utgifter som påløper i utlandet utelatt.
Norske næringers utgifter til forretningsreiser omfatter alle utgifter i forbindelse med en reise som er betalt av arbeidsgiver. Private utgifter under reisen inkluderes i norske husholdningers turistkonsum.
I tråd med internasjonale anbefalinger er en rekke næringer definert som reiselivsnæringer og en gruppe varer og tjenester er definert som reiselivsprodukter. Dette definerer tilbudssiden i satellittregnskapet. For reiselivsnæringene er tall for produksjon, bruttoprodukt, sysselsetting og investeringer presentert og for reiselivsproduktene er produksjonen beregnet.
-
Satellittregnskapet for turisme er bygget opp som en såkalt satellitt til nasjonalregnskapet. Det innebærer at tallene i regnskapet er konsistente med nasjonalregnskapet. Det betyr videre at vi i beregningene kan nyttiggjøre oss av en unik datamengde og et system som sikrer at vi har balanse mellom tilbud og etterspørsel av alle varer og tjenester som inngår i satellittregnskapet.
Eksempelvis finnes alle tallene for produksjon av reiselivstjenester i nasjonalregnskapet, men tallene er ikke publisert på en form som egner seg for å belyse turisme. For enkelte størrelser må det foretas en finere fordeling enn det som ellers ville være gitt i nasjonalregnskapet, og da benyttes alle relevante tilgjengelige datakilder. Eksempelvis er forbruksundersøkelser blant turister brukt for å beregne turistkonsumet.
For de delene av nasjonalregnskapet som er relevant i turismesammenheng er strukturstatistikk for næringer definert som reiselivsnæringer og forbruksundersøkelsen fra SSB hovedkildene. I tillegg benyttes overnattingsstatistikk, statistikk over antall reisende med blant annet fly og båt og forbruksundersøkelsen blant turister foretatt av SSB, Innovasjon Norge, Avinor og Transportøkonomisk institutt.
-
Satellittregnskapet for turisme bygger på statistikk innsamlet for andre statistikkformål i SSB og har ingen egen datainnsamling. I tillegg benyttes annen relevant informasjon som for eksempel forbruksundersøkelser av turister, se punkt om datakilder.
Tallene til satellittregnskapet for turisme blir kvalitetsvurdert og avstemt i utarbeidelsen nasjonalregnskapet og satellittregnskapet for turisme.
Hoveddelen av arbeidet med satellittregnskapet er å knytte data til kildene i nasjonalregnskapet. I enkelte tilfeller må man anvende andre kilder for å skille ut de delene som skal identifiseres i satellittregnskapet for turisme. Det gjelder i de tilfeller der nasjonalregnskapet ikke har tilgjengelige data på tilstrekkelig detaljert nivå. For eksempel brukes data fra forbruksundersøkelser blant turister, overnattingsstatistikk og annen relevant informasjon for å kunne gjøre de nødvendige beregningene.
Tallene i satellittregnskapet for turisme lages både i løpende og faste priser. Fastpristallene (deflatorene) hentes fra nasjonalregnskapet der tallene beregnes i fjorårets priser ved å deflatere utgiftstallene på et detaljert nivå.
-
Ikke relevant
-
Etter Statistikklovens §2-6 skal ikke tall offentliggjøres på en slik måte de kan føres tilbake til den enkelte oppgavegiver. Etter Statistisk sentralbyrås regler for konfidensialitet, må det derfor være minst 3 foretak innen det området det leveres statistikk for.
I de tilfeller der dette er relevant for satellittregnskapet for turisme, vil tallene aggregeres i publiseringen.
-
Et av hovedformålene med satellittregnskapet for turisme er sammenlignbarhet over tid og mellom land. Regnskapet er derfor i stor grad sammenlignbart med andre land som har etablert tilsvarende regnskap.
Det har vært flere revisjoner av nasjonalregnskapet siden de første tidsseriene for satellittregnskapet for turisme ble publisert for perioden 1988 til 2001. Dette har medført brudd i tidsseriene til satellittregnskapet.
De internasjonale retningslinjene for satellittregnskap for turisme ble endret i 2008. Disse ble innarbeidet i hovedrevisjonen 2011 sammen med de endrede standardene for nasjonalregnskapet.
Etter hovedrevisjonen i 2011 ble det utarbeidet en overlappende årgang for 2007 og etter hovedrevisjon 2014 ble det utarbeidet en overlappende overgang for 2011. Dette kan hjelpe brukerne med å sammenligne tidsseriene over de respektive bruddene.
Etter hovedrevisjonen 2019, som innebar endringer i tall for sysselsetting, produksjon og bruttoprodukt, ble 2011 beholdt som overlappende år og tidsseriene 2011-2017 ble oppdatert.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Kvaliteten på nasjonalregnskapstall er avhengig av et godt og dekkende statistikkgrunnlag. Dette gjelder også tallene i satellittregnskapet for turisme. På områder der statistikkgrunnlaget regnes som usikkert, vil også usikkerheten i tallene fra satellittregnskapet for turisme være stor.
Nasjonalregnskapet og satellittregnskapet for turisme bygger på mange forskjellige statistiske kilder. Dette er kilder som enten inneholder data basert på innsamlede opplysninger fra bedrifter, foretak eller husholdninger, eller på data fra ulike registre. Nasjonalregnskapstallene vil avspeile den usikkerheten som ligger i det statistiske kildegrunnlaget og de beregningsmetoder som benyttes. Feilkilder og usikkerhet knyttet til de enkelte kildene er vanligvis beskrevet som en del av kildedokumentasjonen i nasjonalregnskapet. Flere av de statistiske kildene som ligger til grunn for nasjonalregnskapet har relativt lang bearbeidingstid. Dette medfører at de foreløpige nasjonalregnskapstallene er mer usikre enn de endelige tallene.
Siden nasjonalregnskapet er et integrert system som inneholder mange rutiner for avstemming og konsistenskontroll av data, er det imidlertid grunn til å anta at nasjonalregnskapet på enkelte områder kan bidra til å redusere noe av den usikkerheten som ligger i kildegrunnlaget. På den annen side krever nasjonalregnskapet at det skal beregnes tall på områder hvor grunnlagsstatistikken er mangelfull, og man må i dette tilfelle avlede tallene ved residualberegninger.
-
Tallene i satellittregnskapet hentes fra detaljer i nasjonalregnskapet og vil dermed endres ved løpende revisjoner av de aktuelle delene av nasjonalregnskapet.
Nasjonalregnskapet er i tillegg til løpende revisjoner av foreløpige tall frem til endelige tall gjenstand for revisjon av også tilbakegående tallserier med jevne mellomrom. Det foreligger internasjonale anbefalinger om å gjennomføre "hovedrevisjoner" om lag hvert femte år. Nasjonalregnskapet gjennomgår også større revisjoner når de internasjonale retningslinjene endres vesentlig.
Det foretas også endringer i de internasjonale retningslinjene for satellittregnskap for turisme. Vanligvis revideres ikke allerede publiserte endelige tall som følge av slike endringer. Dette ble unntaksvis gjort for referanseåret 2007 i forbindelse med hovedrevisjonen 2011, hvor FNs Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework 2008 også ble innarbeidet.
Relevant dokumentasjon
- Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework 2008
- International Recommendations for Tourism Statistics 2008
- Norsk reiselivs økonomiske rolle - en analyse basert på satellittregnskapet for turisme. Notater (2009/32)
- Fylkesfordelt satellittregnskap for turisme 2007 - TOURIMPACT rapport nr 3. Notater (2011/37)
- Fylkesfordelt satellittregnskap for turisme. Notater (2002/09)
- Turismens betydning for norsk økonomi - satellittregnskap for turisme 1988-1995. Notater (1999/21)
- Turismens økonomiske betydning for Norge - belyst ved nasjonalregnskapets satel[l]ittregnskap for turisme. Notater (1997/22)
Analyser, artikler og publikasjoner
Norsk reiselivs økonomiske rolle
Publisert 9. september 2009Les publikasjonenFylkesfordelt satellittregnskap for turisme 2007
Publisert 11. november 2011Formålet med fylkesfordelt satellittregnskap for turisme er å lage et styringsverktøy som måler omfanget og betydningen av turismen på regionalt nivå og som er konsistent med nasjonalregnskapet og de nasjonale tallene for turismesatellitten.
Les publikasjonenNorsk turisme
Publisert 17. januar 2012Publikasjonens tittel Norsk turisme henspiller på nordmenns turismeaktivitet, både deres reiser i Norge og i/til utlandet, og om utlendingers opphold på overnattingssteder i Norge.
Les publikasjonenFaktasider
Kontakt
-
Anne Mari Auno