Statistikk innhold
Statistikk om
Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter
Statistikken gir informasjon om utgiftene i stats- og kommuneforvaltningen, fordelt på utgiftstyper og formål. Den viser også hvordan inntektene oppstår, gjennom skatter, avgifter, brukerbetalinger, renter og utbytte mv.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter siste fire kvartaler, milliarder kronerLast ned tabell som ...Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter siste fire kvartaler, milliarder kroner
1. kvartal 2023 1. kvartal 2024 1. kvartal 2025 Inntekter 3 638 3 124 3 294 Utgifter 2 194 2 403 2 547 Overskudd 1 444 721 746 Utgifter i prosent av BNP 38,4 47,7 47,9 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. Kvartal. Millioner kronerLast ned tabell som ...Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. Kvartal. Millioner kroner
2. kvartal 2024 3. kvartal 2024 4. kvartal 2024 1. kvartal 2025 A. Inntekter 834 716 779 614 819 399 859 964 Skatter 265 535 256 586 288 210 294 615 Avgifter 133 469 129 980 142 633 130 082 Kapitalskatter 8 11 9 35 Trygde- og pensjonspremier 130 126 121 047 129 393 123 317 Formuesinntekter 259 208 225 865 210 028 263 857 Betalinger for offentlige tjenester mv. 40 809 40 901 42 635 42 552 Løpende overføringer 5 561 5 224 6 491 5 506 B. Løpende utgifter 614 129 600 410 639 860 608 404 Lønnskostnader 177 173 169 906 172 115 171 516 Kjøp av varer og tjenester 89 948 89 202 93 620 93 608 Kapitalslit (ifm. løpende utgifter) 46 956 47 134 48 099 49 233 Formuesutgifter 20 194 20 084 23 116 21 768 Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger) 27 164 25 561 27 451 27 357 Stønader i kontanter til husholdninger 186 269 183 650 189 540 180 140 Subsidier 24 265 28 525 26 008 25 612 Løpende overføringer 37 472 31 147 49 637 34 892 Kapitaloverføringer 4 688 5 201 10 274 4 278 C. Nettoformuesendring fra drift (A-B) 220 587 179 204 179 539 251 560 D. Nettoinvestering i ikke-finansiell kapital 15 377 18 287 45 196 5 807 Bruttoinvestering i fast realkapital og FoU 63 884 71 645 93 572 55 987 Kapitalslit (-) -47 800 -47 979 -48 968 -50 125 Netto anskaffelse av ikke-finansiell ikke-produsert kapital -707 -5 379 592 -55 E. Totale utgifter 629 506 618 697 685 056 614 211 F. Overskudd (Nettofinansinvestering, A-E) 205 210 160 917 134 343 245 753 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. År. Millioner kronerLast ned tabell som ...Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. År. Millioner kroner
2020 2021 2022 2023 2024 A. Inntekter 1 874 458 2 447 425 3 615 516 3 188 374 3 203 407 Skatter 514 962 908 934 1 549 449 1 141 720 1 068 771 Avgifter 444 682 477 463 504 768 511 755 530 939 Kapitalskatter 64 48 32 46 30 Trygde- og pensjonspremier 386 761 408 692 436 091 479 006 497 915 Formuesinntekter 387 147 505 527 960 211 879 611 918 272 Betalinger for offentlige tjenester mv. 123 683 128 629 145 062 154 590 164 552 Løpende overføringer 17 158 18 132 19 903 21 647 22 929 B. Løpende utgifter 1 893 657 1 932 051 2 080 315 2 265 893 2 438 063 Lønnskostnader 538 376 566 166 598 767 639 356 682 931 Kjøp av varer og tjenester 268 306 291 643 320 766 346 987 361 841 Kapitalslit (ifm. løpende utgifter) 136 643 146 488 161 687 176 760 188 146 Formuesutgifter 23 937 18 815 30 600 56 403 80 896 Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger) 78 347 86 211 91 611 100 029 106 809 Stønader i kontanter til husholdninger 579 330 594 546 615 363 673 385 730 336 Subsidier 91 388 87 870 117 813 102 025 104 279 Løpende overføringer 123 200 128 494 127 768 154 152 158 536 Kapitaloverføringer 54 130 11 817 15 941 16 795 24 291 C. Nettoformuesendring fra drift (A-B) -19 200 515 374 1 535 200 922 481 765 343 D. Nettoinvestering i ikke-finansiell kapital 69 406 70 620 71 122 81 262 86 552 Bruttoinvestering i fast realkapital og FoU 217 404 220 455 240 023 262 561 283 505 Kapitalslit (-) -139 350 -149 366 -164 728 -180 004 -191 529 Netto anskaffelse av ikke-finansiell ikke-produsert kapital -8 648 -470 -4 173 -1 295 -5 424 E. Totale utgifter (B+D) 1 963 064 2 002 671 2 151 437 2 347 156 2 524 615 F. Nettofinansinvestering (A-E) -88 606 444 754 1 464 078 841 219 678 792 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Offentlig forvaltning. Skatter, avgifter og trygde- og pensjonspremier. Millioner kronerLast ned tabell som ...Offentlig forvaltning. Skatter, avgifter og trygde- og pensjonspremier. Millioner kroner
2020 2021 2022 2023 2024 Skatter 514 962 908 934 1 549 449 1 141 720 1 068 771 Skatt på inntekt og formue unntatt ved utvinning av petroleum 490 222 601 416 657 674 667 461 678 606 Ordinær skatt på inntekt 393 615 478 297 485 421 494 041 503 999 Trinnskatt og grunnrenteskatt 77 032 98 970 137 200 131 651 128 999 Skatt på formue 17 719 18 905 27 145 30 469 32 200 Skatt på aksjeutbytte til utenlandske aksjonærer 1 855 5 244 7 909 11 300 13 407 Skatt på inntekt og formue ved utvinning av petroleum 16 800 299 222 882 800 465 111 381 000 Ordinær skatt på inntekt og formue ved utvinning av petroleum 16 800 94 654 263 035 147 544 100 000 Særskatt på petroleumsinntekter 0 204 568 619 765 317 567 281 000 Annen skatt på inntekt og formue mv 7 941 8 296 8 975 9 147 9 165 Avgifter 444 682 477 463 504 768 511 755 530 939 Merverdiavgift 311 600 338 900 371 700 377 500 390 000 Toll og eksportavgifter 3 942 4 697 4 579 4 204 4 498 Avgifter på utvinning av petroleum 5 714 5 036 7 166 7 621 7 813 Motorvognavgifter mv. 26 721 26 261 24 257 22 175 21 994 Miljø- og energiavgifter 28 627 34 807 33 337 33 844 37 473 Avgifter på alkohol, tobakk, legemidler og lotterier 37 553 34 340 30 136 30 774 31 861 Eiendomsskatt 14 818 15 566 16 091 17 626 17 523 Andre avgifter 15 707 17 856 17 502 18 012 19 776 Kapitalskatter 64 48 32 46 30 Avgift på arv og gaver 64 48 32 46 30 Trygde- og pensjonspremier 386 761 408 692 436 091 479 006 497 915 Medlemspremier 159 974 169 637 177 255 187 099 194 361 Medlemspremier til folketrygden 154 983 164 411 171 740 181 203 188 100 Medlemspremier til andre trygdeordninger 4 991 5 225 5 515 5 896 6 261 Arbeidsgiverpremier 226 787 239 055 258 836 291 907 303 553 Arbeidsgiveravgift til folketrygden 196 440 210 601 228 014 257 197 267 884 Arbeidsgiverpremier til andre trygdeordninger 30 347 28 455 30 822 34 710 35 669 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Offentlig forvaltning. Stønader til husholdninger. Millioner kronerLast ned tabell som ...Offentlig forvaltning. Stønader til husholdninger. Millioner kroner
2020 2021 2022 2023 2024 Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger) 78 347 86 211 91 611 100 029 106 809 Tilskudd til private barnehager 21 639 23 648 23 909 26 015 27 666 Transportordninger 5 092 5 327 5 541 5 758 5 972 Helsetjenester 49 602 55 125 57 535 63 458 68 470 Andre stønader i naturalia 2 014 2 111 4 626 4 799 4 701 Stønader i kontanter til husholdninger 579 330 594 546 615 363 673 385 730 336 Pensjoner 375 521 397 562 421 016 456 346 486 164 Alderspensjoner 264 885 282 288 299 360 326 167 346 675 Uførepensjoner 104 197 108 743 114 808 122 999 130 901 Andre pensjoner 6 439 6 531 6 848 7 180 8 589 Arbeidsrelaterte stønader 150 067 142 490 135 434 146 859 165 789 Arbeidsløshetsstønader 40 411 27 544 12 425 9 940 13 281 Arbeidsavklaringspenger 30 196 33 277 36 111 40 660 46 873 Stønader til attføring 0 0 0 0 0 Sykepenger 55 268 56 057 60 533 69 223 75 600 Foreldrepenger 21 781 23 259 24 056 24 713 27 334 Andre arbeidsrelaterte stønader 2 410 2 353 2 308 2 323 2 702 Forsørgerstønader 20 133 21 020 21 507 24 629 28 844 Barnetrygd 16 269 17 351 18 154 21 364 25 629 Kontantstøtte 1 550 1 417 1 170 1 104 1 006 Andre forsørgerstønader 2 314 2 252 2 183 2 161 2 210 Utdanningsstønader 13 276 13 076 14 568 15 602 17 177 Utdanningsstipend 3 659 3 638 4 102 3 723 4 005 Konvertering av studielån 7 028 7 202 7 871 7 966 7 956 Andre utdanningsstønader 2 589 2 236 2 596 3 913 5 216 Sosiale stønader 16 068 15 893 18 649 25 050 26 723 Sosialhjelp 6 736 6 520 7 652 10 032 12 091 Bostøtte 4 171 4 143 5 332 5 636 5 249 Introduksjonsstønad for innvandrere mv. 2 973 2 602 2 857 5 326 5 806 Andre sosiale stønader 2 188 2 628 2 809 4 057 3 578 Andre stønader 4 265 4 504 4 188 4 900 5 638 Pasientskadeerstatninger 1 149 1 053 1 114 1 407 1 472 Voldsoffererstatninger 358 459 374 522 520 Andre erstatninger 413 465 457 476 727 Øvrige stønader 2 345 2 528 2 244 2 495 2 919 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Offentlig forvaltnings utgifter etter formål. Millioner kronerLast ned tabell som ...Offentlig forvaltnings utgifter etter formål. Millioner kroner
2020 2021 2022 2023 2024 Totale utgifter 1 963 064 2 002 671 2 151 437 2 347 156 2 524 615 01 Alminnelig offentlig tjenesteyting 163 599 163 752 187 378 243 892 275 470 02 Forsvar 68 993 72 164 80 443 90 733 115 096 03 Offentlig orden og trygghet 43 777 44 963 49 403 51 787 54 530 04 Næringsøkonomiske formål 273 986 240 280 272 712 276 224 280 066 05 Miljøvern 36 135 38 950 44 734 47 723 50 093 06 Bolig og nærmiljø 30 736 29 803 35 140 39 885 44 854 07 Helse 320 964 353 322 373 230 397 960 416 176 08 Fritid, kultur og religion 65 632 69 012 70 564 73 716 76 817 09 Utdanning 200 891 207 338 220 622 233 928 249 286 10 Sosial beskyttelse 758 349 783 086 817 211 891 308 962 226 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 5. mars 2025.
Se Begreper i statistikk om offentlige finanser for definisjoner av variabler og forklaring på begreper.
Nasjonalregnskapsstandarder
Statistikken er basert på retningslinjene for finansregnskap i nasjonalregnskapsstandardene System of National Accounts 2008 (SNA 2008) og European System of Accounts 2010 (ESA 2010), samt IMFs Government Finance Statistics Manual 2014 (GFSM 2014).
Sektorklassifikasjon
Institusjonelle sektorer er grupperinger av institusjonelle enheter. De institusjonelle enhetene klassifiseres i sektorer etter samfunnsøkonomisk funksjon, organisasjonsform og eierskap. En institusjonell enhet innehar beslutningsautonomi og kan avgi et fullstendig regnskap. I de fleste tilfeller vil den institusjonelle enheten være sammenfallende med juridisk enhet eller fysisk person. Den institusjonelle sektorklassifikasjonen i statistikken bygger på anbefalingene i standardene for nasjonalregnskap, SNA 2008 og ESA 2010.
Formålsklassifikasjon
Gruppering av utgifter etter formål er basert på FNs Classification of the Functions of Government (COFOG).
Navn: Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter
Emne: Offentlig sektor
Seksjon for offentlige finanser
Kun nasjonalt nivå.
Årlige og kvartalsvise tall.
Årlige tall i tabellene 10721-10724, 10727 og 10909 i statistikkbanken publiseres første gang i mars året etter måleperioden. Oppdaterte tall publiseres i juni og desember året etter måleperioden.
Årlige tall i tabellene 10725, 10726 og 10807 publiseres første gang i juni året etter måleperioden. Oppdaterte tall publiseres deretter i desember året etter måleperioden.
Kvartalsvise tall publiseres cirka 75-80 dager etter måleperioden.
EUs statistikkontor (Eurostat)
OECD
IMF
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling. SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Formålet med statistikken er å gi sammenlignbare tidsserier over en lengre periode for offentlig forvaltnings inntekter og utgifter basert på de internasjonale retningslinjene for nasjonalregnskap og statistikk om offentlige finanser. I tillegg er Norge, gjennom EØS-avtalen, forpliktet til å utarbeide og rapportere slik statistikk til EUs statistikkontor (Eurostat).
Det finnes sammenlignbare tall tilbake til 1978.
Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter er en del av nasjonalregnskapssystemet som i mange år har vært et viktig informasjonsgrunnlag for analyse av den økonomiske utviklingen. Blant annet bygger SSBs makroøkonomiske modeller i stor grad på nasjonalregnskapsstatistikk. Andre brukere er Norges Bank, Finansdepartementet, forsknings- og utredningsinstitutter, massemedia mv.
Statistikken kan bl.a. bidra til å belyse offentlig forvaltnings totale størrelse og sammensetning og dens innvirkning på samlet etterspørsel og tilbud, investeringer og skattetrykk. I tillegg kan den brukes til å sammenligne offentlig forvaltning i Norge og andre land.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.
Tallene i statistikken inngår i prinsippet uendret i nasjonalregnskapets inntekts- og kapitalregnskap. Der finnes de i tabellene for stats- og kommuneforvaltningen.
Statsregnskapets inntekter og utgifter publiseres årlig og kvartalsvis etter statsregnskapets egne definisjoner, og den avviker betydelig fra denne statistikken og fra nasjonalregnskapet.
I tillegg publiseres egne årlige regnskapsstatistikker på enhetsnivå for kommuner og fylkeskommuner, etter kommunelovens egne definisjoner, som avviker noe fra definisjonene i denne statistikken og i nasjonalregnskapet.
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Offentlige finanser.
Populasjonen omfatter alle statlige, kommunale og fylkeskommunale forvaltningsorganer avgrenset i henhold til nasjonalregnskapets regelverk for den institusjonelle sektoren offentlig forvaltning. Offentlig forretningsdrift og offentlig eide foretak er ikke med.
For bruttobudsjetterende forvaltningsorganer i staten (departementer, direktorater, tilsyn, folketrygden, m.fl.) benyttes grunnlagsdata fra statsregnskapet (Stortingsmelding nr. 3). SSB får disse fra Finansdepartementet ved Direktoratet for økonomistyring, etter egen avtale. Data fra statsregnskapet kan også lastes ned statsregnskapet.no.
Statlige helseforetak rapporterer uttrekk fra sine regnskaper til SSB gjennom en egen rapporteringsportal. Det samme gjelder Statens pensjonsfond utland, som rapporteres fra Norges Bank.
Regnskap for øvrige nettobudsjetterende forvaltningsorganer (universiteter og høyskoler, forskningsinstitutter, pensjonskasser, m.fl.) hentes fra statsregnskapet.no.
Statlige kulturinstitusjoner (Den Norske Opera og Ballett, Nationaltheatret, m.fl.) og mindre statlige fond innhentes elektronisk enkeltvis fra enhetenes nettside eller etter særskilt avtale.
Kommunene, fylkeskommunene, de kommunale og fylkeskommunale foretakene, de interkommunale samarbeidene og kirkelige fellesrådene rapporterer uttrekk fra sine regnskaper direkte til SSB gjennom KOSTRAs rapporteringsportal.
Tallene for skatteinntektene i offentlig forvaltning er basert på skattestatistikk for personer og selskaper.
Utgifter til forskning og utvikling i staten er beregnet ved hjelp av statistikk om FoU i universitets- og høgskolesektoren og FoU i instituttsektoren.
I prinsippet er statistikken en totaltelling, men i praksis kan det forekomme at vi ikke henter inn enkelte mindre regnskaper.
De innsamlede regnskapsdataene inneholder først og fremst en fordeling av inntekter og utgifter etter art – også kalt type. For eksempel om en utgift er lønnsutgift, varekjøp, overføring eller renteutgift.
I tillegg har de fleste av regnskapene en funksjons- eller kapittelinndeling som gjør det mulig å si noe om hva formålet er med den enkelte transaksjon (helse, utdanning, kultur, etc.).
Det gjøres en rekke kontroller av de innsamlede dataene. Blant annet sjekker vi at regnskapene balanserer, dvs. at utgifter er lik inntekter inkl. finansieringsbehov. Kontroll av statsregnskapet foregår hovedsakelig på makronivå og på grunnlag av de påførte kjennemerkene. Kommunenes, fylkeskommunenes og helseforetakenes regnskaper gjennomgår en rekke automatiske kontroller ved innrapportering til SSB. I tillegg er det en rekke rimelighetskontroller både ved innsamlingen av data og underveis i produksjonsprosessen.
Ved publisering av kvartalsvise tall og foreløpige årstall i mars året etter måleperioden vil en del datakilder ikke være tilgjengelig.
For statsforvaltningen vil publiseringene da være basert på en foreløpig og upublisert versjon av statsregnskapet, samt delårsrapporter for helseforetak og nettobudsjetterende virksomheter.
For kommuneforvaltningen, vil publiseringen være basert på et stort utvalg av kvartalsrapporter.
Påløpte skatteinntekter vil være basert på SSBs mikrosimuleringsmodell for skatter og på anslag i Nasjonalbudsjettet.
Ved publisering av endelige tall, vil normalt alle regnskaper for både stats- og kommuneforvaltningen være tilgjengelig.
Statistikken sesongjusteres ikke.
Ansatte i SSB har taushetsplikt.
SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.
SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Det finnes sammenlignbare tall tilbake til 1978.
Sammenliknbarhet over tid sikres ved at vi bruker samme datakilder, metoder og vurderinger hvert år når vi lager statistikken. Endringer som innebærer justeringer i klassifiseringer mv. blir innarbeidet i forbindelse med tilbakegående revisjoner. Det sikrer at tallene over tid blir mest mulig sammenlignbare.
Det forekommer imidlertid mindre brudd i tidsserien som følge av endringer som gjøres i datakildene. Spesielt gjelder dette tallene som er basert på statsregnskapets kapittel- og postinndeling, som justeres løpende ved vedtak i Stortinget. Brudd i tidsseriene forekommer relativt sjelden for kommuneregnskapene, siden kontoplanen er lovfestet i kommuneloven.
Publiseringene av kvartalsvise tall og foreløpige årstall i mars året etter regnskapsåret er i vesentlig grad basert på foreløpige regnskaper eller rene beregninger. Disse tallene må derfor tolkes med forsiktighet.
Frafallsfeil: Frafallet er lite. De enhetene vi ikke har tall for ved publisering er som oftest ganske ubetydelige.
Andre feil: For enkelte inntekts- og utgiftsposter er det for dårlige spesifikasjoner i regnskapene til å tilfredsstille kravene til detaljeringsnivå fullt ut. I tillegg er det et problem at kontoplanene ikke alltid følges godt nok. For eksempel er det vanskelig å få overføringene mellom stats- og kommuneregnskapene til å stemme overens. Det samme gjelder overføringene internt i statsforvaltningen og internt i kommuneforvaltningen.
Når det gjelder de særskilt innhentede regnskapstallene kan det være en fare for at oppgavegiver misforstår hva SSB spør om, eller at vi gjør feil under bearbeidingen.
Når SSB publiserer endelige tall, vil vi normalt ha alle regnskapene for både stats- og kommuneforvaltningen. Disse vil da erstatte de foreløpige tallene. For enkelte størrelser vil det derfor kunne være avvik mellom foreløpige og endelige tall. Skatter fra petroleumssektoren og investeringer i realkapital er blant størrelsene som kan endre seg mest seg fra foreløpig til endelig publisering.