Finansiering av politiske partier

Oppdatert: 17. september 2024

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Bidrag til partiene
Bidrag til partiene
2023
143 363 543
kr
 
Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2023
I altProsent
Inntekter i alt866 512 051100,0
Offentlig støtte539 509 69362,3
Statlig støtte455 404 31552,6
Kommunal/fylkeskommunal støtte72 597 9528,4
Annen offentlig støtte11 507 4261,3
Egen virksomhet i alt183 638 81521,2
Kontingent77 198 0468,9
Lotteriinntekter og lignende12 845 8801,5
Kapitalinntekter36 047 4204,2
Forretningsvirksomhet29 252 8433,4
Annet fra egen virksomhet28 294 6263,3
Bidrag i alt143 363 54316,5
Bidrag fra privatpersoner42 010 1504,8
Bidrag fra kommersielle foretak31 749 2793,7
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet28 977 5893,3
Bidrag fra andre40 626 5254,7
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner
    Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    2023
    Inntekter i alt866 512 05146 537 38640 419 48461 588 367222 854 85787 811 676189 710 15690 771 45353 882 2114 473 8214 845 05348 904 070625 2132 907 812:1 017 474
    Offentlig støtte539 509 69328 169 54425 162 69640 690 571141 204 58257 144 923109 981 26470 731 50626 625 4973 527 6623 560 89827 827 08240 9631 237 459:954 368
    Statlig støtte455 404 31520 784 79322 522 99834 970 039115 203 47850 326 30292 718 13661 402 63321 564 5552 413 4823 535 53025 293 20430 3211 097 598:954 368
    Kommunal/fylkeskommunal støtte72 597 9522 530 2402 072 8555 713 65523 031 4676 737 79715 985 2738 769 8004 351 1561 074 47725 3682 091 56110 642139 861:0
    Annen offentlig støtte11 507 4264 854 511566 8436 8772 969 63780 8241 277 855559 073709 78639 7030442 31700:0
    Egen virksomhet i alt183 638 81515 388 58810 019 7879 119 18146 222 40413 142 86845 597 29613 125 53314 264 579784 2821 098 5489 228 423409 763752 305:63 106
    Kontingent77 198 0468 011 7953 390 8664 576 29712 634 9506 276 23516 921 3207 065 9036 922 755542 8221 080 3165 012 181251 517615 989:63 097
    Lotteriinntekter og lignende12 845 8801 194 7151 279 525133 0621 373 4093 635 8501 414 208537 4912 647 15291 35210 6616 0881 160108 172:0
    Kapitalinntekter36 047 4202 121 265655 156749 95615 070 7211 845 32713 834 9161 212 454412 10822 26921273 5107 11579:9
    Forretningsvirksomhet29 252 8432 507 8901 817 6241 074 90314 699 099-9 232374 1571 616 0593 495 08070 33803 571 05516 2090:0
    Annet fra egen virksomhet28 294 6261 552 9232 876 6162 584 9632 444 2251 394 68813 052 6952 693 626787 48457 5017 359565 589133 76228 065:0
    Bidrag i alt143 363 5432 979 2545 237 00111 778 61535 427 87117 523 88534 131 5966 914 41412 992 135161 877185 60711 848 565174 487918 048:0
    Bidrag fra privatpersoner42 010 150890 2711 407 5365 904 3614 749 879198 1637 684 0751 026 38310 644 16929 877141 7767 764 390126 987284 329:0
    Bidrag fra kommersielle foretak31 749 279382 6771 670 11696 282732 2164 739 41421 769 565278 3000107 00020 000296 3520609 063:0
    Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet28 977 58916 00003 793 19120 528 5535 0001 643 5052 766 890194 45025 0000005 000:0
    Bidrag fra andre40 626 5251 690 3062 159 3491 984 7819 417 22312 581 3083 034 4512 842 8412 153 516023 8313 787 82347 50019 656:0
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent
    Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    2023
    Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0
    Offentlig støtte62,360,562,366,163,465,158,077,949,478,973,556,96,642,6:93,8
    Statlig støtte52,644,755,756,851,757,348,967,640,053,973,051,74,837,7:93,8
    Kommunal/fylkeskommunal støtte8,45,45,19,310,37,78,49,78,124,00,54,31,74,8:0,0
    Annen offentlig støtte1,310,41,40,01,30,10,70,61,30,90,00,90,00,0:0,0
    Egen virksomhet i alt21,233,124,814,820,715,024,014,526,517,522,718,965,525,9:6,2
    Kontingent8,917,28,47,45,77,18,97,812,812,122,310,240,221,2:6,2
    Lotteriinntekter og lignende1,52,63,20,20,64,10,70,64,92,00,20,00,23,7:0,0
    Kapitalinntekter4,24,61,61,26,82,17,31,30,80,50,00,21,10,0:0,0
    Forretningsvirksomhet3,45,44,51,76,60,00,21,86,51,60,07,32,60,0:0,0
    Annet fra egen virksomhet3,33,37,14,21,11,66,93,01,51,30,21,221,41,0:0,0
    Bidrag i alt16,56,413,019,115,920,018,07,624,13,63,824,227,931,6:0,0
    Bidrag fra privatpersoner4,81,93,59,62,10,24,11,119,80,72,915,920,39,8:0,0
    Bidrag fra kommersielle foretak3,70,84,10,20,35,411,50,30,02,40,40,60,020,9:0,0
    Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet3,30,00,06,29,20,00,93,00,40,60,00,00,00,2:0,0
    Bidrag fra andre4,73,65,33,24,314,41,63,24,00,00,57,77,60,7:0,0
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner
    Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
    2023
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    Inntekter i alt866 512 05146 537 38640 419 48461 588 367222 854 85787 811 676189 710 15690 771 45353 882 2114 473 8214 845 05348 904 070625 2132 907 812:1 017 474
    Offentlig støtte539 509 69328 169 54425 162 69640 690 571141 204 58257 144 923109 981 26470 731 50626 625 4973 527 6623 560 89827 827 08240 9631 237 459:954 368
    Egen virksomhet i alt183 638 81515 388 58810 019 7879 119 18146 222 40413 142 86845 597 29613 125 53314 264 579784 2821 098 5489 228 423409 763752 305:63 106
    Bidrag i alt143 363 5432 979 2545 237 00111 778 61535 427 87117 523 88534 131 5966 914 41412 992 135161 877185 60711 848 565174 487918 048:0
    Kostnader i alt973 299 86256 342 75156 380 56275 019 755254 919 15796 397 092198 560 999108 544 25745 851 3895 094 6123 716 18856 809 1651 112 3503 162 418:2 124 456
    Lønnskostnader342 262 13520 364 02319 556 25129 128 67191 518 73317 413 42774 751 50738 548 34619 117 348226 919871 14527 954 3590992 344:1 009 376
    Andre driftskostnader mv627 774 73734 828 23236 641 23645 879 791162 485 43178 793 637123 242 77769 925 17426 665 5674 850 4042 842 22228 789 1021 111 8802 165 995:1 106 401
    Finanskostnader3 262 9901 150 496183 07511 293914 993190 028566 71570 73768 47417 2892 82165 7044704 079:8 679
    Resultat-106 787 811-9 805 365-15 961 078-13 431 388-32 064 300-8 585 416-8 850 843-17 772 8048 030 822-620 7911 128 865-7 905 095-487 137-254 606:-1 106 982
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent
    Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
    2023
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0
    Offentlig støtte62,360,562,366,163,465,158,077,949,478,973,556,96,642,6:93,8
    Egen virksomhet i alt21,233,124,814,820,715,024,014,526,517,522,718,965,525,9:6,2
    Bidrag i alt16,56,413,019,115,920,018,07,624,13,63,824,227,931,6:0,0
    Kostnader i alt112,3121,1139,5121,8114,4109,8104,7119,685,1113,976,7116,2177,9108,8:208,8
    Lønnskostnader39,543,848,447,341,119,839,442,535,55,118,057,20,034,1:99,2
    Andre driftskostnader mv72,474,890,774,572,989,765,077,049,5108,458,758,9177,874,5:108,7
    Finanskostnader0,42,50,50,00,40,20,30,10,10,40,10,10,10,1:0,9
    Resultat-12,3-21,1-39,5-21,8-14,4-9,8-4,7-19,614,9-13,923,3-16,2-77,9-8,8:-108,8
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner
    Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner1 2
    2023
    Kostnader etter aktivitet, i altAdministrasjonskostnaderPartiaktivitetskostnaderValgkampkostnader
    Alle partier973 204 752372 445 363310 960 314289 799 075
    Kristelig Folkeparti56 342 75128 774 69315 613 03811 955 020
    Venstre56 380 56224 009 52311 560 20720 810 832
    Sosialistisk Venstreparti75 019 75534 845 40017 150 42023 023 935
    Arbeiderpartiet254 700 49885 732 762100 118 38268 849 354
    Fremskrittspartiet96 397 09220 193 95929 089 63247 113 501
    Høyre198 691 437101 692 42742 606 45654 392 554
    Senterpartiet108 544 25725 589 19263 768 29619 186 769
    Rødt45 850 49925 457 83111 338 5089 054 160
    Pensjonistpartiet5 094 6121 403 8941 790 3641 900 354
    Demokratene i Norge3 710 1892 665 105224 753820 331
    Miljøpartiet de Grønne56 809 16515 672 60714 325 89926 810 659
    Norges Kommunistiske Parti1 112 350486 717592 73032 903
    Partiet De Kristne3 162 4181 749 142318 4421 094 834
    Helsepartiet::::
    Folkeaksjonen Nei til mer bompenger2 124 4561 438 349226 307459 800
    1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken».
    2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner
    Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner1 2
    2023
    I altAv dette ungdomsorganisasjoner
    Alle partier455 586 34329 020 314
    Kristelig Folkeparti20 799 6021 129 751
    Venstre22 522 9981 017 004
    Sosialistisk Venstreparti34 970 0391 804 561
    Arbeiderpartiet115 203 4788 070 345
    Fremskrittspartiet50 326 3022 798 095
    Høyre92 728 4346 693 873
    Senterpartiet61 559 5544 133 310
    Rødt21 564 5551 214 967
    Demokratene i Norge3 535 530.
    Kystpartiet--
    Pensjonistpartiet2 413 482.
    Miljøpartiet de Grønne25 293 2042 134 267
    Norges Kommunistiske Parti30 321-
    Piratpartiet186 490-
    Partiet De Kristne1 097 598-
    Helsepartiet525 688-
    Folkeaksjonen Nei til mer bompenger954 368.
    1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte.
    2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir også regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker over 95 prosent av de totale inntektene.

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 16. september 2024.

Registrert politisk parti

Statistikken omfatter partiledd av politiske partier som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte

Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte

Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.

Annen offentlig støtte

All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter

Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende

Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter

Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.

Inntekter fra forretningsvirksomhet

Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet

Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet.

Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.

Bidrag fra privatpersoner

Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra kommersielle foretak

Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet

Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra andre

Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

  • Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.
  • Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

Kostnader

Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader (dvs sum kostnader = sum kostnader etter art = sum kostnader etter aktivitet).

Kostnader etter art

Er delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.

Lønnskostnader

Omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv.

Omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader

Omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.

Resultat

Sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.

Kostnader etter aktivitet

Er delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.

Administrasjonskostnader

Gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.

Partiaktivitetskostnader

Omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.

Valgkampkostnader

Kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.

Ikke relevant

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2019 fra de registrerte politiske partiene. Partiloven definerer hvilke organisatoriske ledd av de registrerte politiske partier som er pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register. Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes. Fra og med 2014 rapporteres også kostnader.

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).

Årsstatistikken for partifinansiering inkluderer all aktivitet som har skjedd i hele kalenderåret. Dvs at alle bidrag, uansett når på året de er mottatt skal være med rapporteringsgrunnlaget.

Statistikk over bidrag i valgår publiseres særskilt som egen statistikk i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp) Denne statistikken samles kun inn hvert annet år (valgårene) og omfatter kun de rapporteringspliktige bidrag som ble mottatt mellom 1. januar og siste fredag før valgdagen. De bidrag som er mottatt i siste del av kalenderåret er kun inkludert i årsstatistikken.

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21.

Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven) §10.

Ingen

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge som faller inn under Partiloven. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorganisasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp

Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn. Noen få partiledd fylte ut utskrift av Altinn-skjemaet, som ble signert og manuelt registrert. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".

Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Ikke relevant

Ikke relevant

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2023 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering av regnskap fra 991 partiledd. For 2022 var det rapportert regnskap for 757 partiledd (742 partiledd i 2021, 883 i 2019, 705 i 2018, 766 i 2017, 716 i 2016, 781 i 2015, 685 i 2014, 693 i 2013 og 634 i 2012).

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i en del partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.

Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. Dvs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter art er rapportert noe høyere enn etter aktivitet for 2018. Avviket utgjør under en prosent av det totalt rapporterte kostnader etter art.

Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi for inntekter utenom offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen. Allikevel utgjør inntektene for de som har levert erklæring maksimalt kr12000 per partiledd.

Endringer i kommune- og fylkesinndelinger vil være en mulig feilkilde og gi usikkerhet rundt sammenlignbarhet i årene før og rett etter slike endringer er gjennomført. Dette kan ha et større omfang når det på nasjonalt nivå foretas større endringer samtidig i mange kommuner/fylker. Årsaken til dette er fordi partiloven krever at partiledd i de kommuner som skal slås sammen også må slå seg sammen. Lokale enheter som eventuelt består i de nedlagte kommuner/fylker faller utenfor partilovens område og er ikke lenger berettiget statsstøtte eller rapporteringsplikt. Men det har ikke vært krav at sammenslåingen gjøres samtidig som kommunene slår seg sammen. Dette betyr at sammenslåinger kan gjøres på flere forskjellige tidspunkt, alt fra 2 år før kommunene ble slått sammen til senest ett år etter kommunesammenslåingen. Dette har nok medført en viss usikkerhet rundt hvilket (nytt og/eller gammelt) partiledd som har rapporteringsplikt, samtidig om hvordan selve sammenslåingen skal bokføres (overføringer av midler fra nedlagte til nye partiledd).

I forbindelse med kommune- og regionsreformen som blir gjennomført fra 2018-2020 er det estimert at ca. 1100 partiledd direkte eller indirekte er påvirket at de valg rundt sammenslåingen som gjøres lokalt. Noe som kan ha medført at det er gjennomført forskjellig.

Ikke relevant

Faktasider

Kontakt

SSBs informasjonstjeneste

informasjon@ssb.no

21 09 46 42