Finansiering av politiske partier

Oppdatert: 21. august 2023

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Bidrag til partiene
Bidrag til partiene
2022
67 976 497
kr
Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2022
I altProsent
Inntekter i alt723 589 951100,0
Offentlig støtte512 320 05370,8
Statlig støtte428 334 88159,2
Kommunal/fylkeskommunal støtte68 303 6189,4
Annen offentlig støtte15 681 5542,2
Egen virksomhet i alt143 293 40119,8
Kontingent75 814 31110,5
Lotteriinntekter og lignende9 479 4201,3
Kapitalinntekter16 600 0122,3
Forretningsvirksomhet22 122 5663,1
Annet fra egen virksomhet19 277 0922,7
Bidrag i alt67 976 4979,4
Bidrag fra privatpersoner26 528 0193,7
Bidrag fra kommersielle foretak7 242 4111,0
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet18 408 4102,5
Bidrag fra andre15 797 6572,2
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner
    Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    2022
    Inntekter i alt723 589 95141 028 85033 720 25854 028 473194 917 76566 709 190147 776 27882 552 41243 116 4523 732 1655 057 07039 510 303405 6292 288 513:2 779 679
    Offentlig støtte512 320 05327 313 39324 061 27338 139 932133 364 06752 862 169102 043 38867 681 26727 415 1533 220 9563 619 78225 741 73030 3291 162 807:2 520 560
    Statlig støtte428 334 88118 982 22721 080 74732 609 393108 683 96946 875 79687 441 31457 313 64221 400 0462 498 5223 607 70722 629 79130 3291 157 033:1 223 046
    Kommunal/fylkeskommunal støtte68 303 6182 219 3681 946 3115 372 36121 300 6885 788 93312 330 5289 879 2724 865 268538 34012 0752 728 39905 774:1 297 514
    Annen offentlig støtte15 681 5546 111 7981 034 215158 1783 379 410197 4402 271 546488 3531 149 839184 0940383 54000:0
    Egen virksomhet i alt143 293 40112 483 2067 291 1657 550 36337 915 85911 473 09732 715 77911 980 4598 648 778483 6591 437 2387 669 582225 851612 420:251 389
    Kontingent75 814 3117 119 2032 969 2705 229 83014 554 4945 678 35417 264 5497 509 5737 033 493316 482804 5994 219 893164 541598 193:59 450
    Lotteriinntekter og lignende9 479 4201 552 2801 057 46587 210928 2943 097 6591 240 711676 893497 46854 82046 4049541 41812 815:0
    Kapitalinntekter16 600 012495 973311 919228 2129 259 683506 0425 083 484568 35089 3252 04326 30420 7721 70589:0
    Forretningsvirksomhet22 122 5661 325 954155 078456 06411 668 380611 1473 293 305589 175412 69133 874527 4563 007 01842 4240:0
    Annet fra egen virksomhet19 277 0921 989 7962 797 4331 549 0471 505 0081 579 8955 833 7302 636 468615 80176 44032 475420 94515 7631 323:191 939
    Bidrag i alt67 976 4971 232 2512 367 8208 338 17823 637 8392 373 92413 017 1112 890 6867 052 52127 550506 098 991149 449513 286:7 730
    Bidrag fra privatpersoner26 528 019213 872643 4905 614 4293 679 41694 8855 815 490827 1084 692 2492 550504 459 06199 449279 491:2 730
    Bidrag fra kommersielle foretak7 242 41144 411235 000010 0001 457 1994 896 471220 00000043 3750207 986:0
    Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet18 408 410001 145 00015 704 88474 041376 9381 087 8587 6890012 00000:0
    Bidrag fra andre15 797 657973 9681 489 3301 578 7494 243 539747 7991 928 212755 7202 352 58325 00001 584 55550 00025 809:5 000
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent
    Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    2022
    Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0
    Offentlig støtte70,866,671,470,668,479,269,182,063,686,371,665,27,550,8:90,7
    Statlig støtte59,246,362,560,455,870,359,269,449,666,971,357,37,550,6:44,0
    Kommunal/fylkeskommunal støtte9,45,45,89,910,98,78,312,011,314,40,26,90,00,3:46,7
    Annen offentlig støtte2,214,93,10,31,70,31,50,62,74,90,01,00,00,0:0,0
    Egen virksomhet i alt19,830,421,614,019,517,222,114,520,113,028,419,455,726,8:9,0
    Kontingent10,517,48,89,77,58,511,79,116,38,515,910,740,626,1:2,1
    Lotteriinntekter og lignende1,33,83,10,20,54,60,80,81,21,50,90,00,30,6:0,0
    Kapitalinntekter2,31,20,90,44,80,83,40,70,20,10,50,10,40,0:0,0
    Forretningsvirksomhet3,13,20,50,86,00,92,20,71,00,910,47,610,50,0:0,0
    Annet fra egen virksomhet2,74,88,32,90,82,43,93,21,42,00,61,13,90,1:6,9
    Bidrag i alt9,43,07,015,412,13,68,83,516,40,70,015,436,822,4:0,3
    Bidrag fra privatpersoner3,70,51,910,41,90,13,91,010,90,10,011,324,512,2:0,1
    Bidrag fra kommersielle foretak1,00,10,70,00,02,23,30,30,00,00,00,10,09,1:0,0
    Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet2,50,00,02,18,10,10,31,30,00,00,00,00,00,0:0,0
    Bidrag fra andre2,22,44,42,92,21,11,30,95,50,70,04,012,31,1:0,2
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner
    Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
    2022
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    Inntekter i alt723 589 95141 028 85033 720 25854 028 473194 917 76566 709 190147 776 27882 552 41243 116 4523 732 1655 057 07039 510 303405 6292 288 513:2 779 679
    Offentlig støtte512 320 05327 313 39324 061 27338 139 932133 364 06752 862 169102 043 38867 681 26727 415 1533 220 9563 619 78225 741 73030 3291 162 807:2 520 560
    Egen virksomhet i alt143 293 40112 483 2067 291 1657 550 36337 915 85911 473 09732 715 77911 980 4598 648 778483 6591 437 2387 669 582225 851612 420:251 389
    Bidrag i alt67 976 4971 232 2512 367 8208 338 17823 637 8392 373 92413 017 1112 890 6867 052 52127 550506 098 991149 449513 286:7 730
    Kostnader i alt652 356 40539 417 03530 725 96648 078 911173 250 24159 878 031130 344 96478 470 83431 348 7393 474 0264 030 54342 301 357771 4882 042 682:4 099 607
    Lønnskostnader293 820 38320 380 60913 990 49922 799 24481 699 26219 706 70858 834 63934 524 08915 927 479264 645963 99021 025 3980962 800:2 291 476
    Andre driftskostnader mv355 473 03719 022 58516 618 92825 097 75889 387 85040 092 82771 378 15643 911 79915 140 5403 207 7513 058 44321 243 746771 1551 079 484:1 797 154
    Finanskostnader3 062 98513 841116 539181 9092 163 12978 496132 16934 946280 7201 6308 11032 213333398:10 977
    Resultat71 233 5461 611 8152 994 2925 949 56221 667 5246 831 15917 431 3144 081 57811 767 713258 1391 026 527-2 791 054-365 859245 831:-1 319 928
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent
    Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
    2022
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0
    Offentlig støtte70,866,671,470,668,479,269,182,063,686,371,665,27,550,8:90,7
    Egen virksomhet i alt19,830,421,614,019,517,222,114,520,113,028,419,455,726,8:9,0
    Bidrag i alt9,43,07,015,412,13,68,83,516,40,70,015,436,822,4:0,3
    Kostnader i alt90,296,191,189,088,989,888,295,172,793,179,7107,1190,289,3:147,5
    Lønnskostnader40,649,741,542,241,929,539,841,836,97,119,153,20,042,1:82,4
    Andre driftskostnader mv49,146,449,346,545,960,148,353,235,185,960,553,8190,147,2:64,7
    Finanskostnader0,40,00,30,31,10,10,10,00,70,00,20,10,10,0:0,4
    Resultat9,83,98,911,011,110,211,84,927,36,920,3-7,1-90,210,7:-47,5
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner
    Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner1 2
    2022
    Kostnader etter aktivitet, i altAdministrasjonskostnaderPartiaktivitetskostnaderValgkampkostnader
    Alle partier651 785 547333 329 720298 347 33420 108 493
    Kristelig Folkeparti39 417 03627 865 29411 507 44744 295
    Venstre30 725 85317 457 34911 468 8401 799 664
    Sosialistisk Venstreparti48 078 91432 321 91111 554 7674 202 236
    Arbeiderpartiet173 248 96086 920 84485 186 4871 141 629
    Fremskrittspartiet59 781 25421 187 58937 410 3981 183 267
    Høyre130 193 05486 485 95340 106 1443 600 957
    Senterpartiet78 470 83224 283 73053 558 268628 834
    Rødt31 348 93811 111 45019 949 156288 332
    Pensjonistpartiet3 511 572911 1302 436 258164 184
    Demokratene i Norge4 030 543976 6562 306 255747 632
    Miljøpartiet de Grønne41 942 83516 922 00819 757 3945 263 433
    Norges Kommunistiske Parti771 488422 585342 5106 393
    Partiet De Kristne2 042 6821 495 823459 16187 698
    Helsepartiet::::
    Folkeaksjonen Nei til mer bompenger4 099 6073 076 436580 366442 805
    1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken».
    2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner
    Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner1 2
    2022
    I altAv dette ungdomsorganisasjoner
    Alle partier450 659 84829 077 797
    Kristelig Folkeparti20 320 5301 073 768
    Venstre22 157 8521 099 819
    Sosialistisk Venstreparti34 120 4411 952 973
    Arbeiderpartiet110 573 7527 483 159
    Fremskrittspartiet48 774 8292 987 703
    Høyre88 646 5506 401 899
    Senterpartiet61 757 7904 509 270
    Rødt22 827 4971 300 384
    Demokratene i Norge3 837 919.
    Kystpartiet35 281..
    Pensjonistpartiet3 422 845.
    Miljøpartiet de Grønne24 899 7202 081 249
    Norges Kommunistiske Parti57 6093 015
    Piratpartiet322 605-
    Partiet De Kristne1 605 99330 509
    Helsepartiet904 60718 951
    Folkeaksjonen Nei til mer bompenger3 805 480.
    1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte.
    2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir også regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker over 95 prosent av de totale inntektene.

Registrert politisk parti

Statistikken omfatter partiledd av politiske partier som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte

Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte

Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.

Annen offentlig støtte

All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter

Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende

Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter

Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.

Inntekter fra forretningsvirksomhet

Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet

Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet.

Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.

Bidrag fra privatpersoner

Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra kommersielle foretak

Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet

Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra andre

Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

  • Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.
  • Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

Kostnader

Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader (dvs sum kostnader = sum kostnader etter art = sum kostnader etter aktivitet).

Kostnader etter art

Er delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.

Lønnskostnader

Omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv.

Omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader

Omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.

Resultat

Sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.

Kostnader etter aktivitet

Er delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.

Administrasjonskostnader

Gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.

Partiaktivitetskostnader

Omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.

Valgkampkostnader

Kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.

Ikke relevant

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2019 fra de registrerte politiske partiene. Partiloven definerer hvilke organisatoriske ledd av de registrerte politiske partier som er pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register. Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes. Fra og med 2014 rapporteres også kostnader.

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).

Årsstatistikken for partifinansiering inkluderer all aktivitet som har skjedd i hele kalenderåret. Dvs at alle bidrag, uansett når på året de er mottatt skal være med rapporteringsgrunnlaget.

Statistikk over bidrag i valgår publiseres særskilt som egen statistikk i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp) Denne statistikken samles kun inn hvert annet år (valgårene) og omfatter kun de rapporteringspliktige bidrag som ble mottatt mellom 1. januar og siste fredag før valgdagen. De bidrag som er mottatt i siste del av kalenderåret er kun inkludert i årsstatistikken.

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21.

Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven) §10.

Ingen

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge som faller inn under Partiloven. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorganisasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp

Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn. Noen få partiledd fylte ut utskrift av Altinn-skjemaet, som ble signert og manuelt registrert. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".

Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Ikke relevant

Ikke relevant

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2020 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering av regnskap fra 742 partiledd. For 2020 var det rapportert regnskap fra 698 partiledd (883 partiledd i 2019, 705 i 2018, 766 i 2017, 716 i 2016, 781 i 2015, 685 i 2014, 693 i 2013 og 634 i 2012).

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i en del partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.

Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. Dvs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter art er rapportert noe høyere enn etter aktivitet for 2018. Avviket utgjør under en prosent av det totalt rapporterte kostnader etter art.

Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi for inntekter utenom offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen. Allikevel utgjør inntektene for de som har levert erklæring maksimalt kr12000 per partiledd.

Endringer i kommune- og fylkesinndelinger vil være en mulig feilkilde og gi usikkerhet rundt sammenlignbarhet i årene før og rett etter slike endringer er gjennomført. Dette kan ha et større omfang når det på nasjonalt nivå foretas større endringer samtidig i mange kommuner/fylker. Årsaken til dette er fordi partiloven krever at partiledd i de kommuner som skal slås sammen også må slå seg sammen. Lokale enheter som eventuelt består i de nedlagte kommuner/fylker faller utenfor partilovens område og er ikke lenger berettiget statsstøtte eller rapporteringsplikt. Men det har ikke vært krav at sammenslåingen gjøres samtidig som kommunene slår seg sammen. Dette betyr at sammenslåinger kan gjøres på flere forskjellige tidspunkt, alt fra 2 år før kommunene ble slått sammen til senest ett år etter kommunesammenslåingen. Dette har nok medført en viss usikkerhet rundt hvilket (nytt og/eller gammelt) partiledd som har rapporteringsplikt, samtidig om hvordan selve sammenslåingen skal bokføres (overføringer av midler fra nedlagte til nye partiledd).

I forbindelse med kommune- og regionsreformen som blir gjennomført fra 2018-2020 er det estimert at ca. 1100 partiledd direkte eller indirekte er påvirket at de valg rundt sammenslåingen som gjøres lokalt. Noe som kan ha medført at det er gjennomført forskjellig.

Ikke relevant

Faktasider

Kontakt

SSBs informasjonstjeneste

informasjon@ssb.no

21 09 46 42