281731
/utdanning/statistikker/nasjprov/aar
281731
Forskjellene består i nasjonale prøver
statistikk
2017-01-31T08:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
nasjprov, Nasjonale prøver, elever, grunnskoler, resultater, elevprestasjoner, mestringsnivåUtdanning, Grunnskoler, Utdanning, Innvandring og innvandrere
true
Resultater fra nasjonale prøver i engelsk, lesing og regning på 5., 8. og 9. trinn, fordelt på kjønn, fylke, innvandringskategori og foreldrenes utdanningsbakgrunn.

Nasjonale prøver

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

23,0 %

av elever på 5. trinn skårer på laveste mestringsnivå i regning 

Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, innvandringsbakgrunn og foreldres utdanningsnivå.
2016
Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Engelsk 5 trinn.Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Lesing 5 trinn.Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Regning 5 trinn.
Alle elever24,425,423,0
 
Kjønn
Gutter23,327,621,3
Jenter25,523,124,9
 
Innvandringsbakgrunn
Innvandrere27,842,936,1
Norskfødte med innvandrerforeldre22,535,533,4
Den øvrige befolkningen24,323,321,2
 
Foreldres utdanningsnivå
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning31,935,533,6
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning19,618,516,0

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5.trinn, etter foreldres utdanningsnivå, sentralitet og år. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5.trinn, etter foreldres utdanningsnivå, sentralitet og år. Prosent
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
2016
Alle elever
Sentrale kommuner22,851,325,924,150,425,621,851,526,7
Noe sentrale kommuner27,052,120,927,651,720,725,652,821,6
Mindre sentrale kommuner28,751,020,328,651,120,325,552,522,0
Minst sentrale kommuner29,750,819,429,751,918,426,953,519,6
 
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner30,650,618,934,851,613,633,151,815,0
Noe sentrale kommuner33,750,016,437,350,212,535,351,113,6
Mindre sentrale kommuner35,149,215,736,749,713,632,652,714,7
Minst sentrale kommuner35,647,916,436,651,212,234,851,813,4
 
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner18,352,029,717,549,832,714,951,433,7
Noe sentrale kommuner22,153,923,920,253,026,818,354,327,4
Mindre sentrale kommuner23,852,623,522,152,325,619,352,827,9
Minst sentrale kommuner24,753,421,922,852,924,319,355,325,3
 
Foreldrenes utdanning er ukjent
Sentrale kommuner24,842,432,842,545,212,337,547,415,1
Noe sentrale kommuner31,841,227,150,040,69,437,748,114,2
Mindre sentrale kommuner39,741,419,053,742,63,754,338,67,1
Minst sentrale kommuner26,750,522,848,943,57,643,346,210,6

Tabell 2 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter sentralitet og foreldres utdanningsnivå. År. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter sentralitet og foreldres utdanningsnivå. År. Prosent
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
2016
Alle elever
Sentrale kommuner8,216,842,420,811,89,316,740,820,213,07,021,338,221,512,1
Noe sentrale kommuner10,419,542,918,38,910,219,942,418,19,48,025,140,319,17,5
Mindre sentrale kommuner11,019,344,417,28,011,319,042,817,99,08,123,941,818,18,1
Minst sentrale kommuner11,020,342,817,48,510,418,943,318,09,57,924,939,718,88,7
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner13,022,543,015,36,214,823,543,113,55,211,630,738,713,95,1
Noe sentrale kommuner14,923,841,814,25,314,825,343,212,54,212,733,438,412,33,3
Mindre sentrale kommuner14,822,442,314,85,716,123,442,312,95,211,629,341,414,13,7
Minst sentrale kommuner15,223,341,214,36,113,623,443,613,85,511,231,537,715,14,5
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner4,712,842,324,615,65,011,939,725,018,33,514,938,126,716,9
Noe sentrale kommuner6,415,743,922,012,05,815,242,322,913,83,617,942,325,011,2
Mindre sentrale kommuner7,216,546,819,410,16,414,943,922,312,54,319,242,821,911,9
Minst sentrale kommuner6,717,244,420,710,96,514,243,022,613,64,417,941,823,012,9
Foreldrenes utdanning er ukjent
Sentrale kommuner18,023,436,713,28,731,929,727,97,33,220,730,432,313,53,1
Noe sentrale kommuner21,028,736,510,53,332,933,526,66,30,623,438,329,17,41,7
Mindre sentrale kommuner34,428,125,09,43,139,037,318,65,10,032,432,426,85,62,8
Minst sentrale kommuner14,124,741,212,97,128,821,343,82,53,814,331,938,56,68,8

Tabell 3 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
2016
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
Begge kjønn
Alle utdanningsnivåer24,451,424,225,450,723,923,051,925,0
Grunnskole eller ingen fullført utdanning36,146,717,243,247,49,444,645,99,5
Videregåendeskole-nivå30,951,018,233,752,114,231,053,215,9
Universitets- og høgskoleutdanning19,652,427,918,550,630,816,052,231,8
Uoppgitt26,942,930,244,944,210,939,146,914,0
Gutter
Alle utdanningsnivåer23,349,027,727,649,822,521,350,428,3
Grunnskole eller ingen fullført utdanning34,646,319,046,744,68,641,747,311,0
Videregåendeskole-nivå29,649,121,336,950,113,028,753,018,2
Universitets- og høgskoleutdanning18,749,531,820,250,529,314,649,635,8
Uoppgitt28,040,231,848,843,87,537,947,514,6
Jenter
Alle utdanningsnivåer25,553,820,723,151,625,324,953,521,6
Grunnskole eller ingen fullført utdanning37,547,215,439,850,010,247,544,68,0
Videregåendeskole-nivå32,252,815,030,454,215,533,353,313,5
Universitets- og høgskoleutdanning20,655,424,016,850,832,417,354,927,7
Uoppgitt25,845,728,641,244,614,240,246,313,5

Tabell 4 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
2016
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
Begge kjønn
Alle utdanningsnivåer9,017,742,719,810,89,717,641,419,511,87,322,438,920,610,8
Grunnskole eller ingen fullført utdanning19,225,839,111,93,923,029,336,78,52,520,835,732,68,52,4
Videregåendeskole-nivå12,422,143,415,66,512,822,544,614,45,79,630,140,115,05,1
Universitets- og høgskoleutdanning5,313,843,023,614,35,412,840,624,316,93,615,839,325,915,4
Uoppgitt19,224,636,312,57,432,230,128,46,72,721,431,932,011,53,3
Gutter
Alle utdanningsnivåer9,617,441,121,110,812,120,340,217,010,36,920,538,621,512,5
Grunnskole eller ingen fullført utdanning20,225,338,013,03,527,530,933,16,42,119,632,635,09,92,8
Videregåendeskole-nivå13,321,941,616,86,516,225,641,611,94,79,028,140,915,96,2
Universitets- og høgskoleutdanning5,813,641,224,914,47,015,540,921,715,03,614,137,926,717,7
Uoppgitt19,424,338,411,66,236,332,623,06,91,220,830,232,312,83,8
Jenter
Alle utdanningsnivåer8,317,944,318,610,87,214,842,722,013,37,724,439,319,79,0
Grunnskole eller ingen fullført utdanning18,326,340,310,84,418,527,840,210,52,922,138,730,27,02,0
Videregåendeskole-nivå11,622,245,214,56,69,419,347,617,06,710,332,239,414,14,1
Universitets- og høgskoleutdanning4,814,144,722,214,23,710,140,427,018,93,717,640,725,013,0
Uoppgitt18,925,034,113,48,628,127,633,76,54,222,033,631,510,12,8

Tabell 5 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent
2016
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
Begge kjønn
Innvandrere27,844,128,142,945,112,036,147,716,2
Norskfødte med innvandrerforeldre22,549,528,035,549,814,733,449,217,3
Den øvrige befolkningen24,352,123,623,351,225,521,252,526,3
Gutter
Innvandrere28,142,929,047,242,210,633,848,717,5
Norskfødte med innvandrerforeldre22,549,228,339,946,913,230,749,819,5
Den øvrige befolkningen23,049,427,625,350,624,119,650,629,8
Jenter
Innvandrere27,545,327,338,947,813,338,446,714,9
Norskfødte med innvandrerforeldre22,549,727,831,152,716,236,148,715,2
Den øvrige befolkningen25,654,819,621,351,826,922,954,422,7

Tabell 6 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent
2016
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
Begge kjønn
Innvandrere16,222,437,714,98,824,826,934,19,84,317,728,934,713,55,3
Norskfødte med innvandrerforeldre10,119,943,417,98,716,325,241,212,15,212,127,736,116,37,8
Den øvrige befolkningen8,317,143,020,411,18,016,342,020,812,96,121,539,521,611,4
Gutter
Innvandrere16,923,038,114,47,628,629,129,79,23,515,926,436,315,16,2
Norskfødte med innvandrerforeldre11,021,241,717,68,419,927,638,39,84,310,926,036,817,48,9
Den øvrige befolkningen8,916,741,221,911,210,219,141,218,211,35,919,638,922,413,3
Jenter
Innvandrere15,421,937,415,49,921,124,838,510,55,119,431,333,111,94,3
Norskfødte med innvandrerforeldre9,118,545,318,19,112,422,744,314,56,213,329,535,315,16,7
Den øvrige befolkningen7,717,644,818,911,05,713,442,923,514,56,323,440,120,79,5

Tabell 7 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter foreldrenes utdanningsnivå og elevenes mestringsnivå ved tilsvarende prøve på 5.trinn tre år tidligere. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter foreldrenes utdanningsnivå og elevenes mestringsnivå ved tilsvarende prøve på 5.trinn tre år tidligere. Prosent1
2016
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
1Nasjonale prøver i engelsk på 5. trinn ble avlyst i 2011, det finnes derfor ikke resultat dette året.
Elevenes mestringsnivå på 5.trinn
Alle elever
122,938,535,82,60,223,838,035,82,30,117,850,829,81,50,1
22,914,459,519,43,73,313,954,522,16,21,816,756,022,23,4
30,31,220,941,136,50,31,621,635,740,70,21,719,840,637,6
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn33,324,826,68,66,838,027,424,36,83,533,931,622,78,03,8
 
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
127,139,831,01,90,227,438,632,51,40,120,953,025,01,00,0
24,417,859,615,62,54,818,456,716,63,62,722,156,916,42,0
30,52,027,142,028,30,63,030,138,627,70,63,326,843,026,3
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn42,327,622,55,32,344,729,121,43,81,043,532,917,84,41,4
 
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
118,136,941,43,30,318,736,940,63,70,213,347,736,62,30,1
21,912,259,422,04,52,310,853,125,97,91,213,255,526,04,3
30,20,818,340,739,90,21,319,234,844,60,11,217,739,941,1
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn24,019,529,213,314,026,423,830,112,07,722,428,828,012,58,3
 
Foreldres utdanning er ukjent
125,838,631,13,80,823,345,930,20,60,021,245,531,81,50,0
22,520,355,816,84,67,318,753,416,64,12,621,051,821,53,1
30,01,027,840,230,90,00,034,834,830,40,04,725,639,530,2
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn25,426,532,99,06,142,930,320,34,42,028,232,726,79,72,7

Tabell 8 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn og 9.trinn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn og 9.trinn. Prosent
2016
Mestringsnivå lesingMestringsnivå regning
1234512345
Trinn
8.trinn9,717,641,419,511,87,322,438,920,610,8
9.trinn5,411,135,824,623,24,315,534,225,220,9

Tabell 9 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2016
SkalapoengAntall elever
EngelskLesingRegningEngelskLesingRegning
 
Begge kjønn50505058 23458 29358 843
Gutter51495129 32129 33129 795
Jenter49504928 91328 96229 048
 
Fylke
Østfold4948483 2843 2903 308
Akershus5151517 7197 7177 764
Oslo5353536 0676 0456 117
Hedmark5050501 9972 0012 017
Oppland4849491 9832 0002 011
Buskerud5050503 1593 1623 200
Vestfold5049502 7642 7772 784
Telemark5050501 8071 8281 848
Aust-Agder4949491 3981 4101 417
Vest-Agder5050502 2592 2692 292
Rogaland5049505 8995 8945 935
Hordaland4949505 7705 8055 860
Sogn og Fjordane5050511 2161 2271 234
Møre og Romsdal4949492 9492 9432 976
Sør-Trøndelag5050503 4093 4383 449
Nord-Trøndelag4848481 5851 5881 598
Nordland4849482 3782 3932 421
Troms - Romsa4849491 7921 7841 799
Finnmark - Finnmárku484748799722813
Uoppgitt fylke000000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå48474721 83021 92622 121
Universitets- og høgskoleutdanning51525235 33735 37835 602
Uoppgitt5145461 0679891 120
 
Innvandringskategori
Innvandrere5046473 5123 4443 616
Norskfødte med innvandrerforeldre5147474 3094 2694 313
Den øvrige befolkning50505050 41350 58050 914

Tabell 10 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2016
SkalapoengAntall elever
EngelskLesingRegningEngelskLesingRegning
 
Begge kjønn50505058 05558 06258 201
Gutter50495129 36729 32829 470
Jenter50514928 68828 73428 731
 
Fylke
Østfold4949493 1953 2133 212
Akershus5151517 7147 7127 730
Oslo5353535 7745 7335 747
Hedmark4949492 1312 1442 142
Oppland4849492 1112 1122 098
Buskerud4949503 1163 1283 127
Vestfold4950502 7502 7632 772
Telemark4849481 9341 9251 960
Aust-Agder4950501 2741 2851 282
Vest-Agder4949502 0762 0872 094
Rogaland5049505 6735 6735 679
Hordaland5049505 8045 8335 831
Sogn og Fjordane5050521 3761 3821 381
Møre og Romsdal5049493 1283 0963 131
Sør-Trøndelag5050503 2983 3103 316
Nord-Trøndelag4849481 6131 6231 619
Nordland4949492 6142 6172 621
Troms - Romsa5151501 6671 6661 657
Finnmark - Finnmárku484847807760802
Uoppgitt fylke000000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå47474723 69423 74323 770
Universitets- og høgskoleutdanning52535333 24933 27233 317
Uoppgitt4642441 1121 0471 114
 
Innvandringskategori
Innvandrere4744464 0423 9804 095
Norskfødte med innvandrerforeldre4946483 8993 8873 887
Den øvrige befolkning50515150 11450 19550 219

Tabell 11 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 9. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 9. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2016
SkalapoengAntall elever
LesingRegningLesingRegning
 
Begge kjønn545456 50756 536
Gutter535428 50128 564
Jenter565328 00627 972
 
Fylke
Østfold53523 3483 321
Akershus55557 4067 407
Oslo56565 3815 377
Hedmark54532 0302 016
Oppland54532 0732 071
Buskerud54533 0132 997
Vestfold54532 6462 670
Telemark53521 8181 820
Aust-Agder53531 2641 269
Vest-Agder53532 1102 132
Rogaland53545 4295 403
Hordaland54535 7665 744
Sogn og Fjordane54551 3191 327
Møre og Romsdal53532 9683 020
Sør-Trøndelag54533 2593 206
Nord-Trøndelag53521 5891 596
Nordland53532 5342 570
Troms - Romsa54531 7421 734
Finnmark - Finnmárku5352812856
Uoppgitt fylke0000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå515023 59423 591
Universitets- og høgskoleutdanning575631 96331 928
Uoppgitt45489501 017
 
Innvandringsbakgrunn
Innvandrere47493 7823 903
Norskfødte med innvandrerforeldre50513 5993 597
Den øvrige befolkning555449 12649 036

Om statistikken

Formålet med nasjonale prøver er å kartlegge elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Prøvene er en del av underveisvurderingen og danner grunnlag for kvalitetsutvikling i skolen. Prøvene gjennomføres om høsten på 5., 8. og 9. trinn (9. trinn har bare prøver i lesing og regning).

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Mestringsnivå -- Skalaen med ulike mestringsnivå har tre nivåer for 5.trinn og fem nivåer for 8.trinn og 9. trinn. Elevene blir fordelt på de ulike mestringsnivåene etter beregnet poengsum (skalapoeng) på prøvene.

Skalapoeng -- I tillegg til mestringsnivåene, vil elevenes resultater fra og med 2014 publiseres på en ny skala med et gjennomsnitt på 50 skalapoeng og et standardavvik på 10. Elevenes poengsum er aldri like fra en prøve til en annen, og det vil alltid være forskjeller i vanskelighetsgrad på prøvene fra et år til et annet. Det er derfor utviklet en felles skala som beskriver ferdighetene til elevene med samme tall, til tross for at elevenes resultater er fra ulike prøver. For å få elevenes resultater på en slik felles skala, er det blitt brukt en IRT-modell (Item Response Theory). Deretter har elevenes resultater blitt regnet om til skalapoeng, der gjennomsnittet ble satt til 50.

For utdypende informasjon om skalapoeng og hva som er nytt med gjennomføring av nasjonale prøver fom. 2014, se Utdanningsdirektoratets hjemmeside.

Tabellen under viser skalapoenggrensene for hvert mestringsnivå i engelsk, lesing og regning på 5., 8. og 9. trinn (NB: poenggrensene for prøvene i lesing er ikke endelig fastsatt):

Engelsk 5. trinn

Mestringsnivå

Skalapoeng (min-max)

1

19-42

2

43-56

3

57-78

Lesing 5. trinn

1

19-42

2

43-56

3

57-74

Regning 5. trinn

1

19-42

2

43-56

3

57-78

Engelsk 8. trinn

1

19-36

2

37-44

3

45-56

4

57-62

5

63-78

Lesing 8. trinn

1

18-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-75

Regning 8. trinn

1

20-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-80

Lesing 9. trinn

1

18-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-75

Regning 9. trinn

1

10-37

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-90

Standard klassifikasjoner

Foreldres høyeste fullførte utdanning er hentet fra registerinformasjon i nasjonal utdanningsdatabase NUDB. Det er de nye nivådefinisjonene av befolkningens utdanningsnivå som benyttes.

Sosial bakgrunn henviser til foreldrenes høyeste fullførte utdanning. Den av foreldrene som har høyest utdanningsnivå definerer elevens sosiale bakgrunn/foreldrenes høyeste fullførte utdanning.

Innvandringskategori er kodet etter Standard for innvandringskategori 2008 . Kategoriene A, D, E, F og G inngår i den øvrige befolkningen .

Sentraliteten i elevens skolekommune er kodet etter Standard for sentralitet 2008 .

Administrative opplysninger

Navn og emne

Navn: Nasjonale prøver
Emne: Utdanning

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdanningsstatistikk

Regionalt nivå

Tall for fylkesnivå og nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Årlig.

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er lagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen har klart å utvikle ferdighetene til elevene i lesing og regning og i deler av faget engelsk. Resultatene skal brukes av skoler og skoleeiere som grunnlag for en kvalitetsutvikling i opplæringen. Prøvene er en del av underveisvurderingen og skal gjennomføres om høsten på 5., 8. og 9. trinn (9.trinn har bare prøver i lesing og regning).

Nasjonale prøver på 5. og 8. årstrinn har blitt gjennomført årlig siden 2007. Høsten 2010 ble det også gjennomført nasjonale prøver i lesing og regning på 9. årstrinn.

Prøvene avholdes på begynnelsen av 5. og 8. årstrinn, men tar utgangspunkt i kompetansemål i læreplaner for 4. og 7. årstrinn. Elevene på 9. årstrinn gjennomfører de samme prøvene som elevene på 8. trinn.

Det gjennomføres tre prøver på 5. og 8. trinn, i lesing på norsk, regning og lesing på engelsk. Som nevnt avholdes det kun prøver i lesing og regning på 9. årstrinn. Fra og med høsten 2010 er prøvene i regning og lesing på engelsk blitt avholdt elektronisk.

Prøvene i lesing og regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med mål for de grunnleggende ferdighetene lesing på norsk og regning, slik de er integrert i kompetansemål i læreplaner for fag i læreplanen Kunnskapsløftet (LK06). Engelsk er ikke en del av de grunnleggende ferdighetene i LK06. Derfor skiller prøvene i engelsk seg fra de andre nasjonale prøvene ved at den tar utgangspunkt i kompetansemål i ett fag – engelsk.

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er offentlig forvaltning, interesseorganisasjoner, media, forskere og næringsliv. Sentrale brukere blant departementer og direktorater er spesielt Kunnskapsdepartementet (KD) og Utdanningsdirektoratet.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Denne statistikken kan sees i sammenheng med statistikk over elever i grunnskole.

Lovhjemmel

Statistikkloven § 2-2.

EØS-referanse

Ikke relevant.

Produksjon

Omfang

Nasjonale prøver gjennomføres på 5., 8. og fra 2010 9. trinn i grunnskolen. Prøvene er obligatoriske for alle elever på disse trinnene, jf. forskriften til opplæringsloven av 23. juni 2006, § 2-4, og forskriften til privatskoleloven av 14. juli 2006, § 2-4. Skolen kan etter gitte vilkår fatte vedtak om fritak fra plikten til å delta i nasjonale prøver.

Statistikken omfatter elever i grunnskolen som har gjennomført nasjonale prøver i engelsk, lesing og/eller regning. Elever på disse trinnene som er fritatt fra deltagelse, eller av annen grunn ikke har gjennomført de nasjonale prøvene er ikke inkludert.

Utdanningsdirektoratet har publisert tall for elever som er fritatt fra deltagelse eller av annen grunn ikke har gjennomført nasjonale prøver på deres nettsider Skoleporten.

I statistikken for Nasjonale prøver 2011 er det publisert tall for prøvedeltagelse på regning 5. trinn som viser andelen elever som har tatt prøven i forhold til det tilsvarende elevtallet i GSI per 1. oktober.

I statistikken for Nasjonale prøver 2013 er det publisert tall for andel elever med fritak etter prøve.

I statistikken for Nasjonale prøver 2014 er det publisert andel deltatt, fritatt og ikke deltatt på 5. trinn, etter innvandringskategori.

 

Datakilder og utvalg

Resultatene fra nasjonale prøver rapporteres inn gjennom prøveadministrasjonssystemet PAS som er eid av Utdanningsdirektoratet.

SSB mottar årlig et spesifisert uttrekk av data for de nasjonale prøvene fra Utdanningsdirektoratet, med hjemmel i statistikkloven.

Statistikken for nasjonale prøver er ikke basert på utvalgstrekking.

Datainnsamling, editering og beregninger

Den enkelte skole er ansvarlig for at resultatene for nasjonale prøver registreres i prøveadministrasjonssystemet PAS. Data for nasjonale prøver oppbevares i PAS i en tidsbegrenset periode. Før data for nasjonale prøver pseudonymiseres mottar SSB årlig et spesifisert uttrekk av dataene, med hjemmel i statistikkloven. Disse dataene gjennomgår deretter kontroll og editering, før de langtidslagres hos SSB til bruk i offisiell statistikk.

Det gjennomføres maskinelle kontroller av data etter mottak i Statistisk sentralbyrå. Disse omfatter dublettkontroll, sjekk av variasjoner mellom årets og fjorårets datamateriale, og tester av hvorvidt observasjoner har gyldige verdier på variablene i forhold til kravspesifikasjonen. Fødsels- og personnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige/manglende nummer kontrolleres mot BEREG (befolkningsregisteret) for å finne korrekte opplysninger.

Rapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre som for eksempel opplysninger om innvandringsbakgrunn og foreldres utdanningsnivå. Det gjennomføres også kontroller under og etter editering og påføring av nye variable for å sikre at tilførte variable blir korrekt plassert, og at det ikke oppstår feil i statistikkgrunnlaget som følge av selve bearbeidingen.

Statistikken er basert på opptellinger (innenfor hvert mestringsnivå for hver av de nasjonale prøvene) av antall elever med de angitte egenskapene, f.eks. kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Andeler på de ulike mestringsnivåene beregnes ved å dividere antall elever på mestringsnivået med antallet elever på alle mestringsnivåer.

Sesongjustering

Ikke relevant.

Konfidensialitet

Hovedregelen er at en ikke offentliggjør tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person. Dette følger statikkloven § 2.6.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Fram til 2013 har poenggrensene for hvert mestringsnivå blitt satt på nytt hvert år. Fra og med 2014 er grensene for hvert av nivåene satt fast for de prøvene som gjennomføres elektronisk, altså engelsk og regning. Dette gjør det meningsfullt å se endringer i prosentandelen elever på hvert nivå fra ett år til et annet.

Fra og med 2014 blir i tillegg ett sett med hemmeligholdte oppgaver, kalt ankeroppgaver, besvart av et representativt utvalg på 6 prosent av elevene hvert år. Prøvene som avlegges ett år blir deretter lenket sammen med prøvene året etter ved hjelp av disse ankeroppgavene. Dette gjør det mulig å måle utviklingen til elevenes resultater i engelsk og regning over tid fra og med 2015. For lesing ble dette mulig fra 2017, fordi denne prøven ble elektronisk først i 2016.

For mer informasjon om hva som er nytt ved gjennomføringen av nasjonale prøver fra og med 2014, se Utdanningsdirektoratets hjemmeside.

I 2007 ble prosentfordelingen mellom de ulike mestringsnivåene fastsatt på bakgrunn av innholdet i mestringsbeskrivelsene og statistiske analyser. Hvert år, til og med 2013, ble poenggrensene fastsatt med utgangspunkt i at de på nasjonalt nivå skulle gi tilnærmet samme gjennomsnitt og fordeling på nivåer som tidligere år. Bakgrunnen for dette var å gi best mulig sammenligningsgrunnlag for lokalt nivå.

Når det gjelder nasjonale prøver fra 2007-2013 er det viktig å understreke at endringer over tid for en gruppe elever ikke bør sees på som en absolutt endring. Mindre andel elever på nivå 1 og flere på nivå 3 i et gitt fylke er ikke nødvendigvis et uttrykk for at elevenes ferdigheter har bedret seg i absolutt forstand. Det kan antas at det underliggende ferdighetsnivået på landsplan endrer seg lite på ett år, men særlig hvis man gjør sammenligninger over flere år er det viktig å ha i tankene at forbedring relativt til det nasjonale nivået også kan skyldes at det underliggende ferdighetsnivået i landet som helhet har gått ned. Man bør med andre ord være varsom med å tolke framgang i resultater som annet enn framgang i forhold til andre grupper eller i forhold til den fastsatte fordelingen på nasjonalt nivå.

Fra og med de nasjonale prøvene høsten 2010 er det mulig å sammenligne resultatene til elevene på 8.trinn med de samme elevenes resultater på 5.trinn tre år tidligere. For en del elever har vi ikke resultater fra 5.trinn tre år tidligere. Dette kan skyldes at det hadde fritak/ikke møtte til prøvene på 5.trinn, har kommet til landet etter 5.trinn eller har feil i fødselsnummer som gjør at vi ikke får koblet de to årgangene. Ved sammenligninger mellom 5. og 8.trinn er det også viktig å huske at mestringsnivåskalaen har tre nivåer på 5.trinn og fem nivåer på åttende trinn.

Nasjonale prøver i engelsk på 5. trinn ble avlyst i 2011, det finnes derfor ikke resultat fra denne prøven dette året.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Når datagrunnlaget er uttak av data fra administrative registre forekommer ikke måle- og bearbeidingsfeil, frafallsfeil og uttaksfeil i samme forstand som ved skjemainnhenting av opplysninger. Den sentrale kilde til usikkerhet og feil ved slike uttak er hvorvidt data er korrekt registrert inn eller om registrene er av den karakter som er forutsatt gjennom spesifikasjonen for uttaket. Dersom det er uoverensstemmelser eller manglende forståelse av definisjonene av de opplysninger som ligger i kildesystemet, vil skjevheter som skyldes definisjoner forplante seg i datagrunnlaget for statistikken.

For den sentrale delen av datagrunnlaget er det grunn til å anta lite problemer med utilstrekkelig registrering, og en god overensstemmelse mellom kravspesifikasjonene for uttrekk, og karakteristika ved data som ligger i registrene.

Selv om statistikken for nasjonale prøver ikke er basert på utvalgstrekking, må vi være forsiktige når vi sammenligner gjennomsnitt basert på få elever. Resultater for grupper med få elever i vil være sårbare for enkeltprestasjoner, der én elevs svært gode eller dårlige resultat vil kunne påvirke gjennomsnittet i stor grad.

Revisjon

Ikke relevant.

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB