Statistikk innhold
Statistikk om
Finansiering av politiske partier
Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir også regnet med. Rundt 1/4 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker over 95 prosent av de totale inntektene.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosentLast ned tabell som ...Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2024 I alt Prosent Inntekter i alt 951 059 180 100,0 Offentlig støtte 599 097 238 63,0 Statlig støtte 506 491 659 53,3 Kommunal/fylkeskommunal støtte 79 185 291 8,3 Annen offentlig støtte 13 420 288 1,4 Egen virksomhet i alt 225 113 355 23,7 Kontingent 70 088 784 7,4 Lotteriinntekter og lignende 8 500 241 0,9 Kapitalinntekter 98 629 787 10,4 Forretningsvirksomhet 17 170 864 1,8 Annet fra egen virksomhet 30 723 679 3,2 Bidrag i alt 126 848 587 13,3 Bidrag fra privatpersoner 35 562 045 3,7 Bidrag fra kommersielle foretak 38 788 873 4,1 Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet 16 665 127 1,8 Bidrag fra andre 35 832 542 3,8 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Partifinansiering etter kilde og parti. KronerLast ned tabell som ...Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
Alle partier Kristelig Folkeparti Venstre Sosialistisk Venstreparti Arbeiderpartiet Fremskrittspartiet Høyre Senterpartiet Rødt Pensjonistpartiet Demokratene i Norge Miljøpartiet de Grønne Norges Kommunistiske Parti Partiet De Kristne Velferd og innovasjonspartiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger 2024 Inntekter i alt 951 059 180 50 346 007 46 313 312 67 631 492 271 164 793 108 197 189 206 340 773 86 868 393 53 113 015 4 328 537 5 424 777 40 021 152 603 144 2 647 157 .. : Offentlig støtte 599 097 238 32 144 866 30 012 554 46 234 228 150 024 256 67 439 400 133 967 067 66 705 671 30 923 928 3 206 120 4 458 265 26 815 939 65 578 1 325 238 .. : Statlig støtte 506 491 659 23 007 238 26 436 261 39 581 192 124 514 921 58 432 324 111 596 688 59 644 108 26 091 088 2 581 557 4 341 810 23 802 007 40 748 1 298 475 .. : Kommunal/fylkeskommunal støtte 79 185 291 2 154 924 2 785 937 6 349 749 25 143 699 8 895 282 20 530 638 6 190 516 3 547 715 624 563 116 455 2 143 334 24 830 26 763 .. : Annen offentlig støtte 13 420 288 6 982 704 790 356 303 287 365 636 111 794 1 839 741 871 047 1 285 125 0 0 870 598 0 0 .. : Egen virksomhet i alt 225 113 355 13 980 718 8 599 028 11 716 960 99 268 974 16 416 751 36 835 923 16 245 358 9 538 624 1 113 858 950 475 7 209 175 429 991 778 706 .. : Kontingent 70 088 784 7 257 205 3 320 485 4 627 667 11 973 319 6 304 133 15 309 466 6 727 821 6 536 611 396 535 532 758 4 408 422 220 750 724 160 .. : Lotteriinntekter og lignende 8 500 241 960 309 995 070 142 739 1 504 719 2 824 392 590 536 527 059 771 656 52 955 0 1 079 296 26 733 .. : Kapitalinntekter 98 629 787 2 393 290 1 384 151 2 978 859 74 622 986 3 160 147 11 946 427 1 169 031 697 150 48 175 1 749 91 816 129 623 33 .. : Forretningsvirksomhet 17 170 864 2 776 737 190 217 707 141 8 362 842 3 334 1 298 387 853 381 72 881 121 898 412 080 2 356 363 10 683 0 .. : Annet fra egen virksomhet 30 723 679 593 177 2 709 105 3 260 554 2 805 108 4 124 745 7 691 107 6 968 066 1 460 326 494 295 3 888 351 495 68 639 27 780 .. : Bidrag i alt 126 848 587 4 220 423 7 701 730 9 680 304 21 871 563 24 341 038 35 537 783 3 917 364 12 650 463 8 559 16 037 5 996 038 107 575 543 213 .. : Bidrag fra privatpersoner 35 562 045 523 514 2 628 083 5 814 545 3 344 495 1 367 807 5 714 583 719 009 10 521 974 3 559 13 420 4 332 404 87 575 442 464 .. : Bidrag fra kommersielle foretak 38 788 873 69 444 1 330 736 63 107 54 899 18 081 242 18 728 872 250 000 0 0 0 146 073 0 35 000 .. : Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet 16 665 127 0 0 1 730 995 13 815 328 2 000 95 210 1 005 000 11 500 0 0 5 094 0 0 .. : Bidrag fra andre 35 832 542 3 627 465 3 742 911 2 071 657 4 656 841 4 889 989 10 999 118 1 943 355 2 116 989 5 000 2 617 1 512 467 20 000 65 749 .. : 1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Partifinansiering etter inntektskilde og parti. ProsentLast ned tabell som ...Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
Alle partier Kristelig Folkeparti Venstre Sosialistisk Venstreparti Arbeiderpartiet Fremskrittspartiet Høyre Senterpartiet Rødt Pensjonistpartiet Demokratene i Norge Miljøpartiet de Grønne Norges Kommunistiske Parti Partiet De Kristne Velferd og innovasjonspartiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger 2024 Inntekter i alt 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 .. : Offentlig støtte 63,0 63,8 64,8 68,4 55,3 62,3 64,9 76,8 58,2 74,1 82,2 67,0 10,9 50,1 .. : Statlig støtte 53,3 45,7 57,1 58,5 45,9 54,0 54,1 68,7 49,1 59,6 80,0 59,5 6,8 49,1 .. : Kommunal/fylkeskommunal støtte 8,3 4,3 6,0 9,4 9,3 8,2 9,9 7,1 6,7 14,4 2,1 5,4 4,1 1,0 .. : Annen offentlig støtte 1,4 13,9 1,7 0,4 0,1 0,1 0,9 1,0 2,4 0,0 0,0 2,2 0,0 0,0 .. : Egen virksomhet i alt 23,7 27,8 18,6 17,3 36,6 15,2 17,9 18,7 18,0 25,7 17,5 18,0 71,3 29,4 .. : Kontingent 7,4 14,4 7,2 6,8 4,4 5,8 7,4 7,7 12,3 9,2 9,8 11,0 36,6 27,4 .. : Lotteriinntekter og lignende 0,9 1,9 2,1 0,2 0,6 2,6 0,3 0,6 1,5 1,2 0,0 0,0 0,0 1,0 .. : Kapitalinntekter 10,4 4,8 3,0 4,4 27,5 2,9 5,8 1,3 1,3 1,1 0,0 0,2 21,5 0,0 .. : Forretningsvirksomhet 1,8 5,5 0,4 1,0 3,1 0,0 0,6 1,0 0,1 2,8 7,6 5,9 1,8 0,0 .. : Annet fra egen virksomhet 3,2 1,2 5,8 4,8 1,0 3,8 3,7 8,0 2,7 11,4 0,1 0,9 11,4 1,0 .. : Bidrag i alt 13,3 8,4 16,6 14,3 8,1 22,5 17,2 4,5 23,8 0,2 0,3 15,0 17,8 20,5 .. : Bidrag fra privatpersoner 3,7 1,0 5,7 8,6 1,2 1,3 2,8 0,8 19,8 0,1 0,2 10,8 14,5 16,7 .. : Bidrag fra kommersielle foretak 4,1 0,1 2,9 0,1 0,0 16,7 9,1 0,3 0,0 0,0 0,0 0,4 0,0 1,3 .. : Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet 1,8 0,0 0,0 2,6 5,1 0,0 0,0 1,2 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 .. : Bidrag fra andre 3,7 7,2 8,1 3,1 1,8 4,5 5,3 2,2 4,0 0,1 0,0 3,8 3,3 2,5 .. : 1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. KronerLast ned tabell som ...Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
2024 Alle partier Kristelig Folkeparti Venstre Sosialistisk Venstreparti Arbeiderpartiet Fremskrittspartiet Høyre Senterpartiet Rødt Pensjonistpartiet Demokratene i Norge Miljøpartiet de Grønne Norges Kommunistiske Parti Partiet De Kristne Velferd og innovasjonspartiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger Inntekter i alt 951 059 180 50 346 007 46 313 312 67 631 492 271 164 793 108 197 189 206 340 773 86 868 393 53 113 015 4 328 537 5 424 777 40 021 152 603 144 2 647 157 .. : Offentlig støtte 599 097 238 32 144 866 30 012 554 46 234 228 150 024 256 67 439 400 133 967 067 66 705 671 30 923 928 3 206 120 4 458 265 26 815 939 65 578 1 325 238 .. : Egen virksomhet i alt 225 113 355 13 980 718 8 599 028 11 716 960 99 268 974 16 416 751 36 835 923 16 245 358 9 538 624 1 113 858 950 475 7 209 175 429 991 778 706 .. : Bidrag i alt 126 848 587 4 220 423 7 701 730 9 680 304 21 871 563 24 341 038 35 537 783 3 917 364 12 650 463 8 559 16 037 5 996 038 107 575 543 213 .. : Kostnader i alt 677 548 874 46 370 693 35 582 951 55 036 599 179 292 624 66 211 648 127 526 365 81 537 308 33 952 561 3 434 783 4 042 500 34 606 279 486 756 2 432 405 .. : Lønnskostnader 308 696 258 23 904 498 18 302 932 27 377 607 83 029 489 16 802 897 64 527 058 34 973 829 17 796 209 383 487 786 736 18 988 606 0 1 018 435 .. : Andre driftskostnader mv 366 072 134 21 864 391 17 060 822 27 629 555 95 395 886 49 320 858 62 351 711 46 473 451 16 003 741 3 025 183 3 243 704 15 595 936 473 154 1 412 673 .. : Finanskostnader 2 780 482 601 804 219 197 29 437 867 249 87 893 647 596 90 028 152 611 26 113 12 060 21 737 13 602 1 297 .. : Resultat 273 510 306 3 975 314 10 730 361 12 594 893 91 872 169 41 985 541 78 814 408 5 331 085 19 160 454 893 754 1 382 277 5 414 873 116 388 214 752 .. : 1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. ProsentLast ned tabell som ...Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
2024 Alle partier Kristelig Folkeparti Venstre Sosialistisk Venstreparti Arbeiderpartiet Fremskrittspartiet Høyre Senterpartiet Rødt Pensjonistpartiet Demokratene i Norge Miljøpartiet de Grønne Norges Kommunistiske Parti Partiet De Kristne Velferd og innovasjonspartiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger Inntekter i alt 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 .. : Offentlig støtte 63,0 63,8 64,8 68,4 55,3 62,3 64,9 76,8 58,2 74,1 82,2 67,0 10,9 50,1 .. : Egen virksomhet i alt 23,7 27,8 18,6 17,3 36,6 15,2 17,9 18,7 18,0 25,7 17,5 18,0 71,3 29,4 .. : Bidrag i alt 13,3 8,4 16,6 14,3 8,1 22,5 17,2 4,5 23,8 0,2 0,3 15,0 17,8 20,5 .. : Kostnader i alt 71,2 92,1 76,8 81,4 66,1 61,2 61,8 93,9 63,9 79,4 74,5 86,5 80,7 91,9 .. : Lønnskostnader 32,5 47,5 39,5 40,5 30,6 15,5 31,3 40,3 33,5 8,9 14,5 47,4 0,0 38,5 .. : Andre driftskostnader mv 38,5 43,4 36,8 40,9 35,2 45,6 30,2 53,5 30,1 69,9 59,8 39,0 78,4 53,4 .. : Finanskostnader 0,3 1,2 0,5 0,0 0,3 0,1 0,3 0,1 0,3 0,6 0,2 0,1 2,3 0,0 .. : Resultat 28,8 7,9 23,2 18,6 33,9 38,8 38,2 6,1 36,1 20,6 25,5 13,5 19,3 8,1 .. : 1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. KronerLast ned tabell som ...Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner1 2
2024 Kostnader etter aktivitet, i alt Administrasjonskostnader Partiaktivitetskostnader Valgkampkostnader Alle partier 677 767 566 332 778 148 323 329 860 21 659 558 Kristelig Folkeparti 46 370 693 10 661 746 35 619 526 89 421 Venstre 35 582 950 23 299 512 11 026 185 1 257 253 Sosialistisk Venstreparti 55 036 599 36 285 749 15 489 662 3 261 188 Arbeiderpartiet 179 294 487 84 196 776 92 413 460 2 684 251 Fremskrittspartiet 66 216 333 21 677 790 42 944 674 1 593 869 Høyre 127 559 409 89 634 507 32 335 283 5 589 619 Senterpartiet 81 537 308 23 633 353 57 639 830 264 125 Rødt 34 131 661 20 318 583 13 186 778 626 300 Pensjonistpartiet 3 434 783 918 981 2 380 689 135 113 Demokratene i Norge 4 042 500 1 561 617 1 493 957 986 926 Miljøpartiet de Grønne 34 606 280 15 276 879 14 855 935 4 473 466 Norges Kommunistiske Parti 486 756 184 160 275 283 27 313 Partiet De Kristne 2 432 405 1 730 787 529 527 172 091 Velferd og innovasjonspartiet .. .. .. .. Folkeaksjonen Nei til mer bompenger : : : : 1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken». 2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. KronerLast ned tabell som ...Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner1 2
2024 I alt Av dette ungdomsorganisasjoner Alle partier 528 151 819 40 779 000 Kristelig Folkeparti 23 857 785 1 597 448 Venstre 27 644 516 1 928 102 Sosialistisk Venstreparti 41 099 148 3 126 793 Arbeiderpartiet 126 205 705 10 090 208 Fremskrittspartiet 61 412 384 5 033 848 Høyre 113 304 782 11 027 173 Senterpartiet 62 404 681 3 915 079 Rødt 26 234 274 1 414 136 Demokratene i Norge 4 487 890 142 147 Kystpartiet 2 250 - Pensjonistpartiet 4 453 111 79 301 Miljøpartiet de Grønne 24 998 737 1 912 734 Norges Kommunistiske Parti 61 957 1 256 Piratpartiet 253 852 - Partiet De Kristne 1 868 310 43 594 Velferd og innovasjonspartiet 749 651 27 079 Folkeaksjonen Nei til mer bompenger 602 388 . 1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte. 2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 12. august 2025.
Registrert politisk parti
Statistikken omfatter partiledd av politiske partier som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).
Statlig støtte
Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte. Støtten utbetales basert på antall stemmer og innvalgte representanter ved sist valg.
Kommunal/fylkeskommunal støtte
Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.
Annen offentlig støtte
All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.
Kontingentinntekter
Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.
Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende
Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.
Kapitalinntekter
Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.
Inntekter fra forretningsvirksomhet
Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.
Andre inntekter fra egen virksomhet
Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet.
Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.
Bidrag fra privatpersoner
Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.
Bidrag fra kommersielle foretak
Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet
Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.
Bidrag fra andre
Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:
- Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.
- Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.
Kostnader
Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader (dvs sum kostnader = sum kostnader etter art = sum kostnader etter aktivitet).
Kostnader etter art
Er delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.
Lønnskostnader
Omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.
Andre driftskostnader mv.
Omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.
Finanskostnader
Omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.
Resultat
Sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.
Kostnader etter aktivitet
Er delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.
Administrasjonskostnader
Gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.
Partiaktivitetskostnader
Omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.
Valgkampkostnader
Kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.
Kroner
Navn: Partifinansiering
Emne: Valg
Seksjon for befolkningsstatistikk
Landet i alt
Årlig
Ikke relevant
Innberettede data lagres hos Statistisk sentralbyrå. Rapporterte blir også offentliggjort her.
Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse fra de enkelte partileddene for regnskapsåret 2024. Partiloven definerer hvilke organisatoriske ledd av de registrerte politiske partier som er pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register. Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes. Fra og med 2014 rapporteres også kostnader.
Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).
Årsstatistikken for partifinansiering inkluderer all aktivitet som har skjedd i hele kalenderåret. Dvs at alle bidrag, uansett når på året de er mottatt skal være inkludert i rapporteringsgrunnlaget.
Statistikk over bidrag i valgår publiseres særskilt som egen statistikk i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp) Denne statistikken samles kun inn hvert annet år (valgårene) og omfatter kun de rapporteringspliktige bidrag som ble mottatt mellom 1. januar og siste fredag før valgdagen. De bidrag som er mottatt i siste del av kalenderåret er kun inkludert i årsstatistikken.
Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21.
Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven) §10.
Ingen
Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge som faller inn under Partiloven. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.
Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, mens den fra 2013 er 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)
Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorganisasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).
Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp
Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.
Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema tilrettelagt i Partiregnskap. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.
Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.
Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".
Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.
Ikke relevant
Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.
Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.
Statistikken for 2024 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering av regnskap fra 919 partiledd. For 2023 var det rapportert regnskap for 991 partiledd, 757 i 2022, 742 partiledd i 2021, 883 i 2019, 705 i 2018, 766 i 2017, 716 i 2016, 781 i 2015, 685 i 2014, 693 i 2013 og 634 i 2012).
Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.
Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.
Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i en del partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.
Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. Dvs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter art er rapportert noe høyere enn etter aktivitet for 2018. Avviket utgjør under en prosent av det totalt rapporterte kostnader etter art.
Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv.
Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.
Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi for inntekter utenom offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen. Allikevel utgjør inntektene for de som har levert erklæring maksimalt kr12000 per partiledd.
Endringer i kommune- og fylkesinndelingen medførte en mulig feilkilde og usikkerhet rundt sammenlignbarhet i årene før og rett etter slike endringer er gjennomført. Dette kan ha et større omfang når det på nasjonalt nivå foretas større endringer samtidig i mange kommuner/fylker. Årsaken til dette er fordi partiloven krever at partiledd i de kommuner som skal slås sammen også måtte slå seg sammen organisatorisk i henhold til partiloven. Lokale enheter i de nedlagte kommuner/fylker kan allikvel bestå som økonomiske organisasjoner og faller da utenfor partilovens område. De er ikke lenger berettiget statsstøtte eller rapporteringsplikt. Det var heller ikke krav at sammenslåingen ble gjort samtidig som kommunene slår seg sammen. Dette betyr at sammenslåinger kan gjøres på flere forskjellige tidspunkt, alt fra 2 år før kommunene ble slått sammen til senest ett år etter kommunesammenslåingen. Dette har nok medført en viss usikkerhet rundt hvilket (nytt og/eller gammelt) partiledd som har rapporteringsplikt, samtidig om hvordan selve sammenslåingen skal bokføres (overføringer av midler fra nedlagte til nye partiledd).
I forbindelse med kommune- og regionsreformen som blir gjennomført fra 2018-2020 er det estimert at ca. 1100 partiledd direkte eller indirekte er påvirket at de valg rundt sammenslåingen som gjøres lokalt. Noe som kan ha medført at det er gjennomført forskjellig.