Rapporter 2005/36

Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004

Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler

I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Vi har to hovedmålsetninger: Den ene er å se om indikatorer som beregnes på bakgrunn av Oslo-skolene avviker fra tilsvarende indikatorer for de samme skolene, men beregnet fra et datasett basert på hele landet, den andre målsetningen er å studere forskjellene mellom Oslo-skolene.

Skolebidragsindikatorer er et hjelpemiddel til å sammenligne resultatene til skoler med forskjellig elevsammensetning, og kan tolkes som det karaktergjennomsnittet vi forventer at en skole ville hatt, om dens elevmasse var gjennomsnittlig langs alle observerte variable. I tillegg innebærer de et forsøk på å begrense betydningen av tilfeldig variasjon. Skolebakgrunnsindikatorene estimeres på grunnlag av karakter- og familiebakgrunnsdata på elevnivå, og baserer seg i stor grad på forslagene fra Hægeland mfl. (2004). Indikatorene beregnet på bakgrunn av hele landet, som vi i utstrakt grad bruker som et sammenligningsgrunnlag i denne rapporten, er dokumentert nærmere i Hægeland mfl. (2005a).

Vi finner at det har liten betydning om vi ser på skolebidragsindikatorer basert på hele landet eller basert bare på Oslo-skolene, da disse er svært like. Vi finner noen forskjeller i hvordan familiebakgrunn og skoleresultater samvarierer, men disse er ikke veldig store, og har svært liten betydning på skolenivå. Dette tilsier at skolebidragsindikatorene har en viss robusthet: De endres ikke veldig av å estimeres på to forskjellige utvalg, om begge disse utvalgene er av en viss størrelse og noenlunde representative.

Videre finner vi at Oslo-skolene har svært forskjellige gjennomsnittsresultater, variasjonen mellom skolene er mye større innad i Oslo enn i landet som helhet. Dette forsvinner imidlertid når vi ser på skolebidragsindikatorer heller enn gjennomsnittsresultater. Årsaken til dette er at det er store forskjeller i elevgrunnslaget Oslo-skolene imellom. Dermed er det enda mer relevant å benytte seg av skolebidragsindikatorer når vi ønsker å sammenligne innad i Oslo, enn når vi ønsker å gjøre sammenligninger for hele landet.

Prosjektstøtte: Arbeidet med denne rapporten er finansiert av Oslo kommune, Utdanningsetaten. Den bygger i stor grad på arbeid finansiert av Utdanningsdirektoratet.

Om publikasjonen

Tittel

Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004

Ansvarlig

Torbjørn Hægeland

Serie og -nummer

Rapporter 2005/36

Utgiver

Statistisk sentralbyrå

Emne

Grunnskoler

ISBN (elektronisk)

82-537-6898-2

ISSN

0806-2056

Antall sider

46

Målform

Bokmål

Om Rapporter

I serien Rapporter publiseres analyser og kommenterte statistiske resultater fra ulike undersøkelser. Undersøkelser inkluderer både utvalgsundersøkelser, tellinger og registerbaserte undersøkelser.

Kontakt