Søk
- Trafikkulykker alvorligst i lengden
Samfunnsspeilet, 1997/2 Trafikkulykker alvorligst i lengden Publisert: 2. juni 1997 7 prosent av den norske befolkning har
- Flere omkomne i trafikken i 2022
. I 2022 mistet 116 personer livet. Det var 36 flere omkomne enn i 2021. Publisert : 31. mai 2023 I 2022 omkom 116 personer, viser nye tall fra statistikken Trafikkulykker med personskade
- Rekordfå omkom i trafikken
. mai 2022 I 2021 omkom 80 personer, viser nye tall fra statistikken Trafikkulykker med personskade. Det er 13
- Historisk få omkom i trafikken i 2020
kalenderår, viser nye tall fra statistikken Trafikkulykker med personskade. Mens det er en positiv trend på
- Færre barn dør i ulykker
økte antall trafikkulykker kraftig og tok over som viktigste dødsårsak. Etter hvert er også trafikkulykkene med barn involvert blitt redusert
- Trafikken tar flest liv i Hordaland
utviklingen i trafikkulykker for hele landet med et noe lengre tidsperspektiv. Datagrunnlaget Statistikk over veitrafikkulykker omfatter ulykker med personskade som er meldt til politiet
- Flere små barn bor i trafikkfarlige strøk
. Samtidig har antallet barn og ungdom i alderen 0-20 år, som har omkommet eller blitt hardt skadd i trafikkulykker, blitt mer enn halvert i perioden 2001 til 2010
- Unge menn skader seg oftest på jobb
ha skadet seg som følge av en trafikkulykke på vei til eller fra jobb. Dette tilsvarer snaut 20 000 personer på landsbasis
- Færre unge omkommer i trafikken
omkomme i en trafikkulykke for de under 18 år. Ved å splitte opp aldersgruppen ytterligere ser vi at nedgangen i tallet på omkomne er
- Japanske kvinner lever lengst
). Blant menn var det spesielt voldsomme dødsfall som trafikkulykker og selvmord som økte
- Samferdsel gir store miljøutfordringer
. Avfall Trafikkulykker Naturpåvirkninger Samferdsel og miljø i storbyområder Den siste rapporten fra EUs TERM-prosjekt Transport at a crossroads finnes på denne nettadressen: http
- Hva dør man av i EU - og i Norge?
. En stor del av ulykkene er transportulykker, og da særlig trafikkulykker. Av dem som var involvert i trafikkulykker, var tre av fire menn. Spesielt i
- Tryggere, men kanskje kjedeligere
. Fram til slutten av 1960-årene økte trafikkulykkene kraftig, og tok over som viktigste dødsårsak. Dette skjedde på
- Er helse og livslengde avhengig av yrke
-66 år), og viktigere enn trafikkulykker, se figur 5, (Borgan 1997b). Spørsmålene er ikke gjentatt i senere tilsvarende undersøkelser, men funnet
- En utfordring å minske miljøpåvirkningene fra transport
økonomi Reisevaner, reiselengder og reisetid Energibruk til transport Luftforurensning Støy Oljeforurensning og utslipp til vann, mm. Avfall Trafikkulykker