Samfunnsspeilet, 4/2009

På Europa-toppen i transportutgifter

Publisert:

Norge er blant de ti landene med høyest forbruk i Europa, og ingen bruker større andel på bil og transport. Samtidig er Norge blant de landene der forskjellen mellom dem med lavest og høyest inntekt er minst.

Det viser en sammenlikning av forbruksnivået i Europa, analysert av rådgiver i Statistisk sentralbyrå, Eiliv Mørk. Analysen viser at det har skjedd store endringer siden forbruksnivået i de europeiske landene sist ble sammenliknet i 1988. Mens det i det ”gamle EU” var et skille mellom nord og sør, går skillet i det ”nye EU” mellom øst og vest.

Luxembourg på topp

For å kunne sammenlikne forbruksutgiftene i landet er forbruksutgiftene regnet om til en måleenhet for verdi som eliminerer forskjeller i prisnivå mellom landene (Purchasing power standard, PPS). Luxembourg troner på toppen, med et forbruk på rundt 50 000 PPS. En stor del av de vesteuropeiske landene har en forbruksutgift på rundt 30 000 PPS, Norge har 29 100. En større gruppe av de ”nye” EU-landene som Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og Polen har forbruksutgifter rundt 10 000, mens Bulgaria og Romania ligger helt på ”bånn” med henholdsvis 7 100 og 5 300 PPS.

Halvparten går til bolig og mat

I EU sett under ett gikk en tredel av forbruket for en gjennomsnittshusholdning til bolig og en snau femdel til mat og alkoholfri drikke i 2005. Til sammen utgjorde disse to varegruppene rundt halvparten av forbruket. Av den andre halvparten gikk mest til transport (11,9 prosent), kultur og fritid (8,4 prosent), klær og sko (5,7 prosent), restaurant- og hotelltjenester (5,3 prosent) samt helseutgifter (3,4 Prosent).

Økt velstand endrer forbruksmønsteret

Forbrukets fordeling på varer og tjenester er imidlertid ganske forskjellig mellom de enkelte landene i EU. Økende inntekt og materiell velstand fører til at en mindre andel av forbruket går til mat, og en større andel går til kultur og fritid. Mens gjennomsnittshusholdningen i Romania brukte 44 prosent av forbruket sitt på mat, var tilsvarende andel i Luxembourg og Storbritannia på under 10 prosent. I Norge var andelen 11,7 prosent. Ingen andre land bruker så stor andel på transport som Norge. Dette kan blant annet forklares med høyt avgiftsnivå på biler, lange avstander, spredt bosetning og klimatiske forhold.

Størst forskjeller i Luxembourg, minst i Tsjekkia

I tillegg til at landene skiller seg fra hverandre i forbruksnivå og forbruksmønster, er det betydelige variasjoner i hvordan forbruket er fordelt mellom husholdningene. Størst forskjell i forbruksnivå mellom høy- og lavinntekstshusholdninger finner vi i Luxembourg. I dette landet brukte de med lavest inntekt bare 41 prosent av det nasjonale gjennomsnittet, mens den rikeste femdelen brukte nesten dobbelt så mye som gjennomsnittshusholdningen.

Ulikheten var minst i Tsjekkia, der gruppen med lavest inntekt brukte 92 prosent av det nasjonale gjennomsnittet, mens den rikeste femdelen brukte 127 prosent.

I Norge er situasjonen ganske lik situasjonen i de andre nordiske landene. Gruppen med lavest inntekt brukte 60 prosent av det nasjonale gjennomsnittet, mens den rikeste femdelen brukte drøyt en tredel mer enn (138 prosent).

Les hele artikkelen ” Forbruk i Norge og Europa - På Europa-toppen i bilutgifter ”.

Les Samfunnsspeilet 4/2009

Kontakt