Innrapportering skjer ved innsendelse av kryptert filuttrekk fra kommunens fagsystem. For kryptering se link under. Hvis kommunen ikke har hatt sosialhjelpsmottakere i løpet av rapporteringsåret skal det sendes inn en tom kryptert fil som kan lastes ned fra SSB sin side: https://www.ssb.no/innrapportering/kostra-innrapportering Kommunen vil da bli registrert med innsendelse hos SSB og unngår purring for manglende innrapportering.

Dersom kommunen derimot velger å dekke enkelttjenester for innbyggerne uten at dette er vedtatt etter §§ 18 og 19, skal dette IKKE registreres på skjema 11. Dette gjelder for eksempel bruk av etableringstilskudd til flyktninger når dette ikke skjer etter §§ 18 og 19.  

Dersom kommunen sender inn to separate filer med sosialhjelpsdata, en fra NAV-kontor og en fra flyktningkontor, ber vi om at SSB varsles om dette i forkant av rapporteringen, på e-post mhs@ssb.no. 

Innrapporteringen omfatter ikke:
-stønad som utbetales etter Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) til personer bosatt fra og med 2022 eller Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven) til personer bosatt i 2021 eller tidligere. 
-stønad som utbetales etter Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 35. Det skal rapporteres på eget filuttrekk.

Dersom en mottaker av introduksjonsstønad eller kvalifiseringsstønad samtidig mottar økonomisk sosialhjelp, skal sosialhjelpen føres på skjema 11 innrapporterings-fil for sosialhjelp.

Innrapporteringen omfatter utgifter kommunen regnskapsmessig fører under KOSTRA- funksjon 281. Innrapporteringen er underlagt taushetsplikt. 

Utlendinger med flere års botid kan delta i forsøk med individuelt tilrettelagt kvalifisering (Jobbsjansen). Bare den ev. støtten disse mottar etter lovens §§ 18 og 19, skal rapporteres i skjema 11 for sosialhjelp.

Opplysninger om kommunen

Det er viktig at NAV-kontoret sjekker at kommunenummer og eventuelt bydelsnummer/distriktsnummer er korrekt utfylt og plassert på filen som sendes til Statistisk sentralbyrå. Opplysningene brukes som identifikasjon ved behandling av filene hos Statistisk sentralbyrå, samt ved tilbakemelding til sosial­kontorene under revisjonsarbeidet.

Det er viktig å gi fullt navn på saksansvarlig for innholdet skjemaet, og som skal kontaktes dersom Statistisk sentralbyrå har spørsmål eller anmerkninger til registreringen av skjemaet.

Opplysninger om mottaker av sosialhjelp

Når det gjelder opplysninger om mottakere av sosialhjelp er det opplysningen ved siste kontakt i løpet av rapporteringsåret som skal registreres, altså de sist tilgjengelige opplysningene kontoret har på den enkelte mottaker. Det er viktig at opplysningene kontrolleres slik at de ikke er motstridende med hverandre. For mer informasjon se under det enkelte felt.

  • Journalnummer 
    Her skal journalnummeret den enkelte mottaker av sosialhjelp har får tildelt rapporteres. Dette nummeret vil bli brukt i dialog med kommunen. 
  • Fødselsnummer
    Feltet er obligatorisk, med mindre det er utenlandske statsborgere som ikke er tildelt personnummer. Her skal mottakerens fødselsnummer/d-nummer (11 siffer) registreres. En mottaker født 14. mars 1956, registreres slik 140356 + personnummer (fem siffer). Dersom mottakeren ikke har fått tildelt norsk fødselsnummer, d-nummer eller DUF-nummer skal bare fødselsdato (dd.mm.åå) registreres i de seks første posisjonene i feltet, og 00100 for menn eller 00200 for kvinner i de fem siste posisjonene. For personer som bare har DUF-nummer, registreres dette i eget felt.
  • Kjønn
    Her skal det krysses av for hvilket kjønn mottakeren av sosialhjelp har. Følgende koder er gyldige for feltet mottakerens kjønn:
    1 = Mann 2 = Kvinne.
  • Sivilstand/sivilstatus
    Det er mottakerens sivilstand/sivilstatus ved siste kontakt i løpet av rapporteringsåret (siste tilgjengelige opplysning) som skal registreres. Mottakeren registreres som samboende hvis mottakeren lever sammen med forlovede eller annen person uten å ha inngått formelt ekteskap eller partnerskap med vedkommende. Mottakeren registreres som gift ved inngått partnerskap med homofil/lesbisk partner. Følgende koder er gyldige for feltet mottakerens sivilstand/sivilstatus:
    1 = Ugift, 2 = Gift, 3 = Samboer, 4 = Skilt/separert, 5 = Enke/enkemann
  • Har mottakeren barn under 18 år
    Her skal det registreres om mottakeren (eventuelt ektefelle/samboer) har barn under 18 år som mottakeren har forsørgerplikt for og som bor i husholdningen. Dersom det krysses av for Ja, er det obligatorisk å fylle ut hvor mange barn under 18 år mottakeren har forsørgerplikt for. Følgende koder er gyldige for feltet om mottaker har forsørgerplikt for barn under 18 år: 1 = Ja, 2 = Nei
  • Mottakerens viktigste kilde til livsopphold (VKLO)
    Her skal det rapporteres hva som er mottakerens viktigste kilde til livsopphold (VKLO) ved siste kontakt i løpet av rapporteringsåret (den viktigste inntektskilden). Følgende koder er gyldige for feltet om mottakerens viktigste kilde til livsopphold:
    1 = Arbeidsinntekt
    2 = Kursstønad/lønn i arbeidsmarkedstiltak
    3 = Trygd/pensjon
    4 = Stipend/lån
    5 = Sosialhjelp
    6 = Introduksjonsstøtte
    7 = Ektefelles/samboers arbeidsinntekt
    8 = Kvalifiseringsstønad eller
    9 = Annen inntekt.

Dersom mottakeren har flere inntektskilder skal den inntektskilden som utgjør det høyeste kronebeløpet registreres. For par med felles økonomi er VKLO for personen som er registrert som mottaker som skal registreres. 

Kursstønad/lønn: En person som er deltaker i en statlig tiltaksplass, skal registreres under Kursstønad/lønn i arbeidsmarkedstiltak. Dette gjelder også for personer som deltar på arbeidsmarkedstiltak hjemlet i forskrift om arbeidsrettede tiltak og som mottar stønad ved tiltak (individstønad). Jamfør forskrift om arbeidsmarkedstiltak, kap. 10. Det gjelder også personer som deltar i andre arbeidsrettede tiltak forankret i kommunen.

Trygd/pensjon: En person som mottar en form for statlig stønadsordning i henhold til folketrygdloven eller barnetrygdloven, som gir økonomisk tilskudd ved oppnådd alder, sykdom, arbeidsledighet eller lignede skal registreres under Trygd/pensjon. Støtten kan eksempelvis være sykepenger, alderspensjon, dagpenger, overgangsstønad etc. Dersom det er krysset av for trygd/pensjon under viktigste kilde til livsopphold, er det obligatorisk å krysse av for hvilken form for trygd/pensjon som utgjør den største økonomiske verdien for mottakeren under feltet Trygd/pensjon. (se under regler)

Kvalifiseringsstønad: Dersom mottakeren mottar kvalifiseringsstønad for personer med vesentlige nedsatt arbeids- og inntektsevne og med ingen eller svært begrensede ytelser til livsopphold i folketrygden og kvalifiseringsstønaden utgjør det høyeste kronebeløpet, så skal det krysses av for kvalifiseringsstønad (se sosialtjenesteloven § 35).

Annen inntekt: Dersom mottakeren lever på oppsparte midler, skal det krysses av for Annen inntekt.

Følgende regler gjelder for utfyllingen:

-Dersom mottakerens VKLO krysset av for koden 1 = Arbeidsinntekt, skal feltet for arbeidssituasjonen ha en av de følgende kodene: 1 = Arbeid heltid  eller 2 = Arbeid deltid

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for koden 2 = Kursstønad/lønn i arbeidsmarkedstiltak, skal feltet for arbeidssituasjonen ha en av de følgende kodene:
3 = Under utdanning, 5 = På arbeidsmarkedstiltak (statlig) ,6 = Kommunal tiltaksplass.

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for koden 4 = Stipend/lån, skal feltet for arbeidssituasjonen ha følgende kode 3 = Under utdanning.

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for koden 3 = Trygd/pensjon, skal feltet for Trygd/pensjon ha en av de gyldige kodene under trygd. Se lista under trygd/pensjon.

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for koden 6 = Introduksjonsstøtte, skal feltet for arbeidssituasjonen ha følgende kode: 09 = Kurs gjennom Introduksjonsordning

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for kode 7=ektefelles eller samboers arbeidsinntekt skal det krysses av for Ektefelles/samboers inntekt.

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for koden 8 = Kvalifiseringsstønad, skal feltet for arbeidssituasjonen ha følgende kode: 10 = Kvalifiseringsprogram.

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for koden 5 = Sosialhjelp, bør feltet for arbeidssituasjonen ha følgende kode: 02 = Arbeid deltid, 03 = Under utdanning, 04 = Ikke arbeidssøker, 05 = Arbeids­markedstiltak (statlig), 06 = Kommunalt tiltak, 07 = Registrert arbeidsledig, 08 = Arbeidsledig, men ikke registrert hos NAV

-Dersom mottakerens VKLO er krysset av for koden 3 = Trygd/pensjon, skal feltet for Trygd/pensjon ha en av de gyldige kodene under trygd. Se lista under trygd/pensjon.

  • Trygd/pensjon
    Feltet skal besvares for samtlige mottakere, enten de hadde trygd/ pensjon ved siste kontakt eller ikke. Dette gjelder uansett om den aktuelle trygd/ pensjon er vedkommende sin hovedinntekt eller bare biinntekt. Dersom mottakeren har flere trygder eller pensjoner, skal den trygd eller pensjon som utgjør den største kroneverdien krysses av. For personer som ikke mottok noen trygd/ pensjon, velges svaralternativet «har ingen trygd/ pensjon». Følgende koder er gyldige for feltet om mottakerens trygd/pensjon:

01 = Sykepenger
02 = Dagpenger
04 = Uføretrygd
05 = Overgangsstønad
06 = Etterlattepensjon
07 = Alderspensjon
09 = Supplerende stønad (kort botid)
10 = Annen trygd
11 = Arbeidsavklaringspenger
12= Ingen trygd

Det finnes ikke svaralternativer 03 og 08!

Sykepenger: Stønad fra folketrygden som gis som kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive som er arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade. Folketrygdlovens kapittel 8, og eventuelt tilhørende forskrifter.

Dagpenger: Stønad fra folketrygden som gis for delvis å dekke bortfall av arbeidsinntekt ved arbeidsløshet. Folketrygdlovens kapittel 4, og eventuelt tilhørende forskrifter.

Uføretrygd: Stønad fra folketrygden som gis for å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne eller arbeidsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte. Folketrygd­lovens kapittel 12, og eventuelt tilhørende forskrifter. Her skal alle former for uføretrygd registreres (midlertidig uføretrygd og varig uføretrygd).

Overgangsstønad: Stønad fra folketrygden som gis for å sikre inntekt for personer som har aleneomsorg for barn. Folketrygdloven kapittel 15, og eventuelt tilhørende forskrifter. Husk å oppgi antall barn under 18 år.

Etterlattepensjon: Stønad fra folketrygden som gis for å sikre inntekt for gjenlevende ektefeller under 67 år. Folketrygdlovens kapittel 17, og eventuelt tilhørende forskrifter. Alderspensjon: Stønad fra folketrygden som gis for å sikre inntekt for personer som har fylt 67 år. Folketrygdlovens kapittel 19, og eventuelt tilhørende forskrifter.

Supplerende stønad fra Folketrygden: For personer med kort botid i Norge og ved fylte 67 år gis supplerende stønad. Supplerende stønad skal sikre en inntekt som svarer til folketrygdens minstepensjon.

Annen trygd: Trygd som ikke inngår i ovennevnte alternativer.

Arbeidsavklaringspenger: Ny midlertidig livsoppholdsytelse i Folketrygden, som erstatter tidligere rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad.

Ingen trygd: Har ingen trygd/ pensjon: Krysses av for alle sosialhjelpsmottakere som ikke hadde noen trygd/ pensjon ved siste kontakt.

  • Arbeidssituasjon
    Her skal det registreres hva som er mottakeren arbeidssituasjon ved siste kontakt i løpet av rapporteringsåret. For personer som deltar i flere gjøremål samtidig, registreres det viktigste gjøremålet med henhold til tidsbruk.
    Følgende koder er gyldige for feltet om mottakerens arbeidssituasjon:

01 = Arbeid heltid
02 = Arbeid deltid
03 = Under utdanning
04 = Ikke arbeidssøker
05 = Arbeids­markedstiltak (statlig)
06 = Kommunalt tiltak
07 = Registrert arbeidsledig
08 = Arbeidsledig, men ikke registrert hos NAV
09 = Introduksjonsordning
10 = Kvalifiseringsprogram

Arbeid, heltid: Omfatter en samlet faktisk ukentlig arbeidstid på 35 timer eller mer.

Arbeid, deltid: Omfatter en samlet faktisk ukentlig arbeidstid på under 35 timer.

Under utdanning: Omfatter målrettet utdanning.

Ikke arbeidssøker: Omfatter person som står utenfor arbeidsmarkedet og som ikke kan defineres som reell arbeidssøker.

Arbeidsmarkedstiltak (statlig): Omfatter kurs, opplæring og tiltak i NAVs regi, hjemlet i forskrift om arbeidsrettede tiltak.

Kommunalt tiltak: Omfatter tiltaksplasser helt eller hovedsakelig finansiert av kommunen.

Registrert arbeidsledig (arbeidssøker): Omfatter personer uten inntektsgivende arbeid og som ikke er på arbeidsmarkedstiltak, men er registrert som arbeidssøker ved arbeidsformidlingen.

Arbeidsledig, men ikke registrert hos NAV: Omfatter person uten inntektsgivende arbeid som søker arbeid på egen hånd uten å ta kontakt med offentlig arbeidsformidling.

Introduksjonsordningen: Omfatter kurs, opplæring og tiltak for personer som deltar i kommunens introduksjonsprogram.

Kvalifiseringsprogram: Deltakelse på kvalifiseringsprogram for personer med vesentlige nedsatt arbeids- og inntektsevne og med ingen eller svært begrensede ytelser til livsopphold i folketrygden.

 

  • Måneder med økonomisk stønad
    Feltet kan inneholde flere kryss. Det skal registreres for hvilke måneder i løpet av rapporteringsåret deltakeren har fått sosialhjelp. Det skal settes kryss for de måneder utbetalingen gjaldt for. Med andre ord: For utbetalinger som er skjedd i én måned, men som gjelder for flere måneder, skal det krysses av for hver av de aktuelle månedene. 

En påbegynt måned regnes som en hel måned. Dersom en person har mottatt støtte for perioden 20. januar til 20. februar, skal det eksempelvis krysses for at mottakeren har fått støtte både i januar og februar.

Dersom det er usikkerhet knyttet til hvor lang periode en stønadsutbetaling gjelder, skal en registrere beløpet som utbetalt i én måned. Engangsytelser, som for eksempel periode billett for buss, skal også registreres som én måned, selv om selve beløpet gjelder for en lengre periode.

I filbeskrivelsens felt 16 «Hva fikk mottakeren utbetalt i den enkelte måned» skal man på samme måte som ved årsskifte (se nedenfor) så langt som mulig følge anvisningsperiode, dvs. den måned utbetalingen har skjedd. Det kan derfor godt bli et avvik i data mellom hvor mange måneder stønaden gjaldt for (filbeskrivelsens felt 14), og hvilke måneder den ble utbetalt.

Anvisningsperiode gjelder ved årsskifte
Ved et årsskifte kan i en del tilfeller anvisningsperiode og utgiftsperiode for sosialhjelp falle i hvert sitt år. I slike tilfeller skal utbetalt sosialhjelp i skjema 11 så langt som mulig følge anvisningsperiode. Eksempel på dette: Utbetalinger som foretas i januar 2023, men som gjelder for desember 2022, føres på skjema for 2022. Ved avkryssing av hvilke måneder stønaden er utbetalt for, krysses av for januar 2023. Hvis utbetalingen også gjaldt for noen måneder i 2023 (f.eks. februar og mars), krysses av for disse månedene også.

 

  • Samlet stønadssum mottatt i rapporteringsåret
    Her skal det registreres hvor mye mottakeren brutto har fått utbetalt i løpet av rapporteringsåret. Det er brutto utbetalt bidrag og lån som skal registreres.

Økonomisk stønad defineres som stønad utbetalt fra sosialtjenesten til en person som ikke kan sørge for sitt eget livsopphold gjennom arbeid eller ved hjelp av andre økonomiske rettigheter. Økonomisk stønad gis som bidrag, lån, garanti for lån, varer og tjenester. Det skilles regnskapsmessig mellom brutto og netto stønadssum. Tilbakebetaling av lån og refusjon av underholdsbidrag, ytelser fra folketrygden m.m., krav på tilbakebetaling av skatt, etc. utgjør forskjellen mellom brutto og netto stønadssum.

Støtte som skal registreres som bidrag eller lån:

  • Sosialhjelp som trygdeforskudd registreres enten som bidrag eller lån.
  • Lønn til personer i arbeidsmarkedstiltak som utbetales etter Lov om sosiale tjenester, skal registreres som utbetalt bidrag.
  • Naturalytelse regnes som kontantstønad.
  • Noen sosialhjelpsavhengige utlendinger deltar i forsøk med individuelt tilrettelagt kvalifisering. Bare den stønad disse mottar etter lovens §§ 18 og 19, skal registreres her for sosialhjelp.

Støtte som ikke skal registreres som bidrag eller lån:

  • Refusjon av trygdeforskudd, tilbakebetaling av lån, omgjøring av lån til bidrag, avskriving av lån m.m. skal ikke registreres som utbetalt økonomisk støtte.
  • Utgifter til institusjonsopphold, støttekontakt, avlastning, omsorgslønn etc., skal ikke registreres som utbetalt økonomisk støtte.
  • Bidrag til livsopphold som ytes etter kommunalt reglement (og ikke etter lovens §§ 18 og 19), skal ikke inkluderes.

 

  • Utbetalt stønad per måned
    På samme måte som ved årsskifte (se over) skal man så langt som mulig følge anvisningsperiode, dvs. den måned utbetalingen har skjedd.
  • Økonomisk rådgivning
    Er det gitt økonomisk rådgivning på nivå II (midlertidig betalingsudyktighet) eller III (varig betalingsudyktighet) i forbindelse med utbetaling? For veiledning, se: https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld
  • Bosituasjon
    Her skal det rapporteres hva som er mottakerens bosituasjon ved siste kontakt i løpet av rapporteringsåret. Svaralternativene er:

1 = Bor i leid privat bolig
2 = Bor i leid kommunal bolig
3 = Bor i eid bolig
4 = Er uten bolig
5 = Annet 
6 = Bor i institusjon

Situasjon 1, 2, og 3: Bor fast i en egen leid eller eid bolig, eller som et husstandsmedlem. Som husstandsmedlem regnes her også personer som bor fast sammen med foreldre eller venner.  Med kommunal bolig forstås kommunalt disponerte boliger (jamfør definisjonene i KOSTRA-skjema 13). Boliger i borettslags- og aksjeleiligheter regnes her som eid bolig (alternativ 3).

Situasjon 4 gjelder bostedsløse som helt mangler bolig, oppholder seg midlertidig hos venner/familie, i akutt eller i midlertidige botilbud etter § 27 (hospits, campingplass o.l.), oppholder seg i institusjon og som mangler bolig ved nær forestående utskriving (innen 2 måneder).

Situasjon 5. Andre situasjoner som ikke dekkes av de øvrige. Dette vil kunne være fengsel, visse typer ettervernboliger. Dessuten hytter, atelier og lignende hvor personer oppholder seg fast, men som ikke er godkjent som helårsbolig.

Situasjon 6: Bor i institusjoner.

  • Vilkår etter sosialtjenesteloven § 20 eller § 20a
    Rapporteringen gjelder individuelle vilkår etter sosialtjenesteloven. I tillegg til individuelle vilkår kan NAV-kontoret også praktiserer generelle vilkår (som f.eks. å levere strømregning og husleiekontrakt). Slike generelle vilkår skal ikke registreres.

Det er det første vedtaket om vilkår i kalenderåret som skal registreres, enten dette vilkåret er stilt ved første utbetaling av sosialhjelp i året, eller ved en senere utbetaling. Følgende koder er gyldige for feltet om vilkår:

16 = Delta på arbeidstrening/ arbeidspraksis
17 = Delta på arbeidsrettede kurs, opplæring eller jobbsøkingskurs
04 = Benytte rett til skole
06 = Registrere seg som arbeidssøker/ føre jobblogg
07 = Ta imot et konkret jobbtilbud
08 = Møte til veiledningssamtaler
10 = Gjøre gjeldende andre økonomiske rettigheter
18 = Realisere formuesgoder/ redusere boutgifter
14 = Oppsøke helsetjenester/ lege
15 = Annet 
19 = Bruke og følge opp digital aktivitetsplan

Dersom dette første vedtaket om vilkår inneholder flere vilkår (f.eks. et vilkår om aktivitet og et annet vilkår), skal det krysses av for alle de aktuelle vilkårene på listen over vilkår. Også avkryssing for «annet» gjelder individuelle vilkår, og ikke generelle vilkår.

For vilkår som er stilt til samboer/ektefelle, skal det bare krysses ja eller nei, og ikke opplyses hvilke særskilte vilkår som er stilt til samboer/ektefelle.

Unntak for mottakere under 30 år:

Her skal det krysses av på ett av alternativene for hvorfor mottaker har fått unntak fra sosialtjenesteloven § 20a.

Det er det første unntaket i året som skal krysses av, og det skal ikke krysses av dersom mottaker er i en nødssituasjon. Rundskrivet til sosialtjenesteloven sier under «4.20a.1 Om bestemmelsen»: «… Det skal ikke settes vilkår for tildeling av økonomisk stønad i en nødssituasjon».

Begrunnelse for første unntak fra sosialtjenestelovens § 20 a:
01= Mottaker er i arbeid
02 = Mottaker er allerede i aktivitet knyttet til mottak av statlig eller annen kommunal ytelse
03 = Mottakers helsemessige eller sosiale situasjon hindrer deltakelse i aktivitet
04 = Andre tungtveiende grunner taler mot at det stilles vilkår om aktivitet

Sanksjonering av mottaker:

Dersom mottaker i løpet av året har fått vedtak om sanksjon som følge av brudd på vilkår etter sosialtjenesteloven § 20 eller § 20a, så skal man krysse av på type sanksjon. Flere kryss er mulig.

Redusert stønad. Gjelder mottakere som har fått vedtak om reduksjon av stønad. Hvis konsekvensen er at stønaden skal reduseres, så er det en betingelse at stønaden ikke reduseres til et uforsvarlig lavt nivå.

Andre konsekvenser. Andre konsekvenser kan ifølge rundskrivet til sosialtjenesteloven § 20 og § 20a (under 4.20.2.8 og 4.20a.2.8) være «… kortere utbetalingsperioder, utbetaling av stønad til andre eller å gi stønad i form av varer og tjenester. Det kan for eksempel være aktuelt å utbetale stønaden til andre familiemedlemmer som ektefelle eller samboer, utbetale stønad direkte til utleier eller å dekke utgifter til barns livsopphold ved å betale barnehage, medlemskontingent eller andre utgifter til fritidsaktiviteter direkte.».