Endringer for rapporteringen i 2024 (tall per 31.12.2023)

  • Ingen endringer av betydning.

Hva skal kommunen rapportere i skjema 4?

  • Tall relatert til kommunens omsorgstjenester, først og fremst knyttet til hjemmetjenester (F254) og aktivisering- og servicetjenester (F234).
  • IKKE tall relatert til brukere og plasser i institusjon (sykehjem, aldershjem, barneboliger, avlastningsbolig/-institusjon). Dette samles inn gjennom Kommunalt pasient og brukerregister (KPR) og KOSTRA-skjema 5 Helse- og omsorgsinstitusjoner.
  • IKKE årsverkstall. SSB samler inn årsverk fra a-ordningen, der kommunen skal rapportere årsverk regelmessig. SSB henter tall fra a-ordningen den 3. uken i november.

2 System for brukerundersøkelser

I spørsmålsgruppe 2 System for brukerundersøkelser skal du svare på om kommunen har et system for brukerundersøkelser. Definisjoner og kriteriene for at noe skal bli definert som et system for brukerundersøkelser, følger nedenfor.

Brukerundersøkelse

Vi definerer en brukerundersøkelse som en kartlegging av tjenestetilbudet, som besvares av mottakeren av tjenestene eller deres pårørende. Undersøkelsen kan ha ulike former for metodikk, for eksempel intervju, samtale eller spørreskjema. Kommunen velger også selv hvilke grupper av tjenestemottakere de ønsker å gjennomføre undersøkelsen blant, for eksempel alle brukere ved en institusjon, brukere som kun får hjemmesykepleie, kun praktisk bistand eller som får begge deler. Kriterier for brukerundersøkelsen:

  • Personen som gjennomfører intervjuene, samtalene eller lignende, skal ikke være en ansatt i virksomheten som gir omsorgstjenester til brukeren. Imidlertid kan de ansatte ved virksomheten som utfører omsorgstjenestene bidra med å plukke ut hvilke brukere som er passende respondenter til undersøkelsen.
  • Undersøkelsen skal være representativ for brukerne av tilbudet som blir undersøkt, slik at resultatene faktisk reflekterer brukerens reelle funksjonsnivå. Dersom tjenestemottakeren er en person med psykisk utviklingshemming, demens eller andre alvorlige kognitive lidelser, kan det være utfordrende å gjennomføre en brukerundersøkelse med disse som respondenter. Det er allikevel viktig at også disse personene inkluderes i  brukerundersøkelser, på en måte som er tilpasset deres funksjonsnivå.
  • Hvis kommunen ikke har mulighet til å spørre alle tjenestemottakerne, skal utvalget av respondenter være innrettet slik at utvalget er representativt for brukerne som mottar tjenesten som undersøkes.
  • Deltakelsen på undersøkelsen skal være frivillig og brukerne skal være anonyme.
  • Undersøkelser blant tjenestemottakere og pårørende må gjennomføres separat.
  • Svarprosent må registreres. Det burde også registreres hvor stor andel av de potensielle respondentene som reserverte seg fra å delta, og hvor stor andel av brukerne som kommunen anså å ikke være i stand til å besvare undersøkelsen av medisinske årsaker.

System

At det er et system for brukerundersøkelser, innebærer at brukerundersøkelsen:

  • utføres systematisk, og minst én gang i løpet av siste treårsperiode.
  • utføres i virksomheter som omfatter minst halvparten av brukerne av henholdsvis kommunens helse- og omsorgsinstitusjoner eller hjemmetjenester.
  • skal ha en standardisert datainnsamling og databehandling, ved at spørsmålene og analysemetodene er konsistente over tid, for flere respondenter og eventuelt for flere kommuner.

3 Tilgang til tjenestene per 31.12

Hvis tilbudet i kommunen varierer internt i kommunen/bydelen, oppgir du opplysningene som er mest representative for tilbudet.

4 Tjenestetilbud

Dagaktivitetstilbud kan for eksempel være knyttet til et frittstående dagsenter eller en institusjon/bofellesskap/omsorgsboliger, eller uten fast lokalisering.

Du skal ikke inkludere dagplasser i institusjon som er gitt etter vedtak med hjemmel i helse- og omsorgstjenesteloven, siden dette er mer rettet mot helsebehov enn omsorgsbehov.

5 Egenandel for praktisk bistand

5.2 og 5-3 Takster per 31.12 og 1.1.

I 5.2 og 5.3 skal du angi kommunens egenandeler for praktisk bistand, henholdsvis per 31. desember i fjor og 1. januar i år.  Brukerne skal plasseres i inntektsgrupper basert på husstandens samlede skattbare inntekt.

Angi prisene som månedspris per abonnement og/eller timepris. Ta utgangspunkt i prisen for et fullt abonnement. Dersom kommunen har flere ulike abonnementer, for eksempel avhengig av ulikt timeantall, skal du rapportere inn abonnementet som flest brukere benytter.

Utgiftstaket skal du rapportere som kroner per måned. Dersom kommunen har et utgiftstak per år, skal dette deles på antall måneder brukeren ville betalt for. Eksempel på utregning av månedlig utgiftstak, for en kommune med årlig utgiftstak, men der brukerne ikke betaler for tjenestene i juli og desember:

  Utgiftstak per år = 12 000 kr.

  Utgiftstak per måned = 12 000 kr / 10 måneder = 1 200 kr

Andre betalingsordninger enn det skjemaet gir rom for

Dersom kommunen benytter en annen inndeling for egenandel for praktisk bistand enn den som er angitt i skjemaet, for eksempel en betalingsløsning med variabel timepris avhengig av antall timer, skal kommunen angi timepris basert på et vektet gjennomsnitt. For eksempel:

Innen 3-4 G er det 10 brukere som har timepris 150 kr for 1-4 timer/uke og 5 brukere som har timepris 80 kr for 5 timer eller mer/uke. Gjennomsnittlig betaling for denne brukergruppen blir da (10 * 150 + 5 * 80) / 15 = (1500 + 400) / 15 = 127

5.4 Hvor mange måneder betaler brukerne for?

Angi hvor mange måneder en bruker skal betale for praktisk bistand gjennom hele året.

Eksempel: Brukerne har fritak for betaling i desember. De betaler for 11 måneder.

6. Samlokaliserte BOLIGER/bofellesskap disponert til omsorgsformål med FAST TILKNYTTET PERSONELL HELE DØGNET

Her skal du kun rapportere beboere i boliger med fast tilknyttet personell hele døgnet som kommunen disponerer for eldre, personer med utviklingshemming, personer med psykiske lidelser og personer med funksjonsnedsettelse. (Jf. registrering av vedtak om boligtildeling i KPR Helse-omsorg, Helsedirektoratets brukerregister).

Følgende kriterier gjelder for at en bolig skal defineres som «Samlokaliserte boliger/bofellesskap med fast tilknyttet personell hele døgnet»:

  1. Beboere har inngått husleiekontrakt og betaler husleie for leiligheten. Dette gjelder også i tilfeller der virksomheten er samlokalisert med en institusjon.
  2. Enheten oppfyller kravene til å kunne skilles ut som en egen enhet i Enhetsregisteret, jf. Regler for inndeling av kommunal virksomhet i Enhetsregisteret. Del 3 i regelverket definerer hovedprinsippet om at kommunens virksomheter skal deles inn etter type virksomhet (næring) og etter beliggenhet (fysisk adresse).
  3. For at samlokaliserte boliger/bofellesskap skal defineres som å ha «fast tilknyttet personell hele døgnet», gjelder følgende kriterier:
  • Personellet skal ha tjenestested i, eller i nærhet til, den aktuelle enheten hele døgnet
  • Bygningen må ha tjenesteyter til stede hele døgnet (eventuelt med unntak av perioder det ikke er beboere til stede). Det godtas at personell i boligen tar kortvarige tilsynsrunder i nærliggende institusjon/bokompleks.
  • Det regnes ikke som virksomhet med fast tilknyttet personell dersom personellet oppholder seg i nærliggende institusjon/bokompleks og kun tar tilsynsrunder til aktuell enhet.
  1. Dersom en beboer i boligen har eget personell direkte knyttet til seg og ikke til boligen, skal ikke denne beboeren telles med i rapporteringen av beboere.

BEBOERE OG BOENHETER I INSTITUSJON (SYKEHJEM, ALDERSHJEM, BARNEBOLIGER, AVLASTNINGSINSBOLIG/-INSTITUSJON) SKAL IKKE RAPPORTERES I KOSTRA-SKJEMA 4, men i skjema 5 Helse- og omsorgsinstitusjoner.

Boliger betalt av annen kommune/bydel: Kommunen/bydelen skal rapportere inn alle beboere i boliger som er lokalisert i sin kommune/bydel, inkludert de beboerne som bor i boliger betalt for av en annen kommune/bydel. Selve vedtaket om bolig skal den betalende kommune/bydel rapportere i KOSTRA-skjema 13 og Helsedirektoratets KPR-register.

Beboere i egen privat bolig eller private anlegg: Dersom enkelte beboere blir betjent fra heldøgnsbemannet base i umiddelbar nærhet, skal disse beboerne IKKE telles med.

Eventuelt ledige boenheter og boenheter i alt: Det skal rapporteres antall boenheter (plasser) som er ledige. «Boenheter i alt» beregnes automatisk, ut fra antall beboere og eventuelt ledige boenheter.

Boenheter spesielt tilrettelagt for enkelte målgrupper: Antall boenheter totalt skal fordeles på ev. spesielt tilrettelagt boliger for henholdsvis personer med demens og personer med utviklingshemming og/eller andre typer utviklingsforstyrrelser. Med «spesielt tilrettelagt» menes at boligvirksomhetens tjenesteorganisering, fysiske utforming og personellkompetanse er tilpasset beboernes behov.

b) Fjorårets rapportering av beboere (utfylt på forhånd)

Du får en advarsel i skjemaet dersom differansen mellom tall for årets rapportering og fjorårets er større enn 10, og det ikke er gitt forklaring i merknadsfeltet tilknyttet spørsmålet.