KOSTRA-rapportering for 2023
KOSTRA er Statistisk sentralbyrås (SSB) informasjonsportal for kommunesektoren. For at KOSTRA skal gi god og pålitelig styringsinformasjon til kommuner og stat, trenger vi korrekte opplysninger fra dere.
Endringer for 2023-årgangen
Tjenesterapportering
- Nytt i skjema 1 for 2023-årgangen har spørsmål om organiseringsform for legevakt (2-3) fått nye kategorier, og tillegg spørres det om hvilke tidsrom de ulike legevaktordningene er i bruk. Videre er det en engangskartlegging om netto driftsutgifter til legevakt. SSB anbefaler at rapportørene i del 2 – Leger har dialog med regnskapsavdelingen vedrørende utgifter til legevakt.
I del 3 – Fysioterapeuter er det en kort engangskartlegging om praksis for føring av timer av fysioterapeuter som i utgangspunktet tilhører funksjon 254 – helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende. Kartleggingen utføres fordi matrisen i del 3-1 «Timeverk av fysioterapeuter» ikke per i dag har en egen kolonne for funksjon 254 .
- KOSTRA-skjema 4B Utgifter til hjemmetjenester blir videreført til innsamlingen for 2023-årgangen, med mindre omfang og ellers noen endringer fra skjemaet for 2022-årgangen. Tabell 3.2 for kommunenes utgifter til hjemmetjenester fordelt etter virksomhetstype og tabell 5.2 for utgiftene til samlokaliserte omsorgsboliger/bofellesskap med personellbase fordelt på målgrupper, videreføres, men med spørsmål om kun brutto driftsutgifter, ikke netto driftsutgifter. Tabell 4.2, der kommunene skulle fordele alle sine hjemmetjenesteutgifter på målgrupper, utgår.
I tillegg vil skjema 4B for 2023-årgangen ha en ny spørsmålsgruppe, der kommunene får mulighet til å gi tilbakemeldinger på de nye KOSTRA-funksjonene for hjemmetjenester (F257 og F258).
- Utformingen av KOSTRA-skjema 5 Helse- og omsorgsinstitusjon har blitt endret, noe som særlig berører spørsmålsgruppene «3 Rom og plasser» og «4 Tilrettelagte plasser i sykehjem» (tidl. «4 Spesielle tilbud»). Endringene skal ikke påvirke meningsinnholdet i forhold til fjorårets skjema. «3 Rom og plasser» har fått en mer fullstendig rapportering av virksomhetens rom og plasser. Formålet med endringene er å gjøre skjemaet enklere for kommunene å forstå og fylle ut.
- Skjema 33 Eiendomsskatt i kommunene for innsending våren 2024: Nytt i skjema 33 Eiendomsskatt i kommunene er at vi både ber om opplysninger som gjelder eiendomsskatt i 2024 og i 2023 samt at det er innført et nytt spørsmål om gjennomsnittlig eiendomsskatt på boliger. Spørsmålene i seksjon 2 gjelder år 2024 og omfatter de samme spørsmålene som tidligere år. I ny seksjon 3 er det to spørsmål som gjelder for 2023:
Vi har innført et nytt spørsmål om gjennomsnittlig utskrevet eiendomsskatt for boliger i kommunen. Dette gjelder utskrevet eiendomsskatt i 2023. Mer detaljert veiledning vil være tilgjengelig i det elektroniske skjemaet fra og med 2. januar 2024. Veiledningen vil også bli sendt ut til kommuner som har eiendomsskatt på boliger i 2023 i forbindelse med testperioden for KOSTRA-skjemaene som starter 1. november 2023.
Spørsmålet om eiendomsskatten for en enebolig på 120 kvm (BRA) vil være med i skjemaet i to år til. Spørsmålet er flyttet til ny seksjon 3 og gjelder også utskrevet eiendomsskatt i 2023. Det vil derfor i utgangspunktet være det samme beløpet som dere rapporterte på skjema 33 for 2023, våren 2023. Dette beløpet oppgitt i fjorårets skjema, kan ev. korrigeres ved innsendingen av skjema 33 våren 2024.
Det er også mindre endringer i enkelte andre skjema.
Regnskapsrapportering
For oversikt over endringer i kontoplanen fra 2022 til 2023, se kapittel 1.6 i «Oppslagshefte til hjelp ved regnskapsrapportering for 2023» under «Utdypende informasjon» på innrapporteringssiden for KOSTRA.
For rapportering av konsoliderte regnskap se kapittel 1.3 i det samme oppslagsheftet. Vær oppmerksom på at dere skal rapportere konsoliderte regnskaper uansett om dere har noen utskilte enheter (foretak eller interkommunale samarbeider) å konsolidere eller ikke. Hvis dere ikke har utskilte enheter vil konsolidert bevilgningsregnskap og balanse være det samme som for kommunekassa.
Vi ber dere spesielt om å se på kvaliteten på konsolideringen. Sjekk gjerne at alle regnskapene er med i konsolideringen og at interne transaksjoner mellom enhetene er eliminert.
Veileder til kontoplanen i KOSTRA (regjeringen.no) gir utfyllende veiledning om konsolideringen, og om regnskapsrapporteringen generelt.
Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes informasjon om rapporteringen direkte til fagsystemleverandørene, og oppfordrer derfor til at dere videreformidler informasjonen til deres systemleverandør.
Oppdeling av KOSTRA-funksjon 254 i to nye funksjoner 257 og 258. KOSTRA-funksjon 254 Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende utgår 1.1.2024. Den blir erstattet av to nye KOSTRA-funksjoner, 257 Hjemmetjenester – personellbase knyttet til bofellesskap/samlokaliserte omsorgsboliger og 258 Hjemmetjenester – ambulerende virksomhet med mer.
Rapportering
KOSTRA-skjemaene vil være tilgjengelige for rapportering via denne lenken:
https://skjema.ssb.no/Login.aspx
Pinkode
Alle kommuner og bydelene i Oslo vil få brev med pinkode fra SSB. Brevet kommer i innboksen i Altinn senest 04. desember 2023. Dersom dere ikke finner brevet med pinkode, ta kontakt med postmottaket eller arkivtjenesten i kommunen.
Logg inn i KOSTRA-portalen med kommunens organisasjonsnummer og pinkode, fyll ut skjemaene og send inn.
Oversikt over innrapporterte opplysninger finner dere på: https://skjema.ssb.no/xtra/skjema.asp.
Om dere ønsker å se innrapporterte opplysninger for 2022 finner dere disse ved å logge inn med pinkoden fra 2022 på adressen: https://skjema2022.ssb.no/. Fjorårets pinkode ble også sent i Altinn.
Interkommunale selskap (IKS) og samarbeid
IKS, interkommunale politiske råd (IPR), kommunale oppgavefellesskap (KO) og vertskommunesamarbeid etter § 27 i kommuneloven av 25.09.1992 som er egne rettssubjekter, skal logge seg på portalen med eget organisasjonsnummer og tilsendt pinkode. Tilsvarende informasjonsside for enhetene om rapporteringen for inter(fylkes)kommunale selskap og samarbeid er tilgjengelig.
Interkommunale politiske råd (IPR), kommunale oppgavefellesskap (KO) og vertskommunesamarbeid etter § 27 i kommuneloven av 25.09.1992 som ikke er egne rettssubjekt men har eget årsregnskap skal logge seg på portalen med eierkommunens organisasjonsnummer og pinkode.
Oversikt over registrerte KF, IPR, KO, §-27-samarbeid og IKS med særregnskap er tilgjengelig på innrapporteringssiden for KOSTRA, og heter «Liste over kommunale og fylkeskommunale foretak, interkommunale selskaper og -samarbeider, med eierandeler 2023». Dersom det er endringer i status for noen av disse enhetene og/eller kommunen har eierinteresser i andre tilsvarende enheter enn det som fremkommer i lista, ber vi om tilbakemelding på e-post til kostra-kommuneregnskap@ssb.no. Vi ber om at endringer i status for 2023-rapporteringen blir meldt inn innen 12. januar 2024.
Programmer til fagsystem for kommuner og leverandører
Dere skal bruke FileEncrypter 2023 i rapporteringen av data for 2023. Programmet ligger tilgjengelig for nedlastning på innrapporteringssiden for KOSTRA under «Kontrollprogram og programmer til fagsystem for kommuner og leverandører».
Fyll ut skjema 999 før rapportering av skjema 11, 11C og 15
Dere må fylle ut skjema 999 for å få tilgang til utfylling/opplastning av sensitive data på tjenesteområdene barnevern, sosialhjelp og kvalifiseringsstønad. I skjemaet registrerer dere den personen i kommunen som skal rapportere sensitive tjenestedata.
Ingen data å rapportere?
Vi minner om at kommuner som ikke har bestemte ordninger, for eksempel kvalifiseringsstønad og/eller eiendomsskatt, også skal sende inn det/de aktuelle KOSTRA-skjema(ene). I skjemaet for eiendomsskatt krysser du av for at dere ikke har noe å rapportere, og send inn skjemaet. For kvalifiseringsstønad skal det sendes inn en tom kryptert fil til SSB for kommuner uten deltakere i løpet av rapporteringsåret. Kommunene blir da registrert hos SSB og unngår purringer for manglende tilbakemelding. Link til tom kryptert fil ligger i skjemaet. Dette gir SSB en oversikt over hvilke kommuner som reelt sett ennå ikke har rapportert, og vi kan estimere korrekte summer på regions- og landsnivå.
Lovhjemmel for innhenting av data
KOSTRA-dataene blir samlet inn etter ulike lovhjemler. En oversikt over hjemlene finner dere på Dokumentasjon av KOSTRA → Bakgrunn → Lovhjemmel.
Praktiske opplysninger og kontaktinformasjon
Har dere spørsmål?
Kontakt oss på
-
e-post kostra-support@ssb.no
-
telefon 62 88 51 70
Vi ser gjerne at dere benytter e-post.
Åpningstid er kl. 9.00-14.00. Ut over åpningstiden ber vi dere sende e-post.
Kontakten mellom SSB og kommunene
Vi anbefaler kommunene å opprette en upersonlig e-postadresse til bruk for KOSTRA-rapporteringen, for eksempel KOSTRA@XXXX.kommune.no.
Vi ønsker dere lykke til med rapporteringen!
Oversikt over skjemaer for 2023-rapporteringen i KOSTRA
For Oslo skal også enkelte kommuneskjemaer leveres for bydelene.
Skjema | Skjematittel | Skjema rapporteres per | Frist |
1 | Personell og virksomhet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten | Kommune | 15/2 |
4 | Helse- og omsorgstjenester, samleskjema | Kommune | 15/1 |
4B | Utgifter til hjemmetjenester | Kommune | 15/4 |
5 | Helse- og omsorgsinstitusjon | Institusjon, også privat | 15/1 |
7 | Personell og virksomhet i sosiale tjenester i NAV, rusmiddeltiltak, introduksjonsordning og krisesenter per 31.12.2021 | Kommune | 15/2 |
7B | Kommunens krisesentertilbud og arbeid mot vold i nære relasjoner | Kommune | 15/2 |
8 | Personell og organisering av barnevernstjenesten | Kommune | 15/2 |
11 | Registreringsskjema for sosialhjelp | Bruker | 15/1 |
11C | Registreringsskjema for kvalifiseringsstønad | Bruker | 15/1 |
12 | Stønadssatser økonomisk sosialhjelp | Kommune | 15/2 |
13 | Kommunalt disponerte boliger og boligvirkemidler | Kommune | 15/2 |
15 | Barnevern | Bruker | 15/1 |
17 | Barne- og ungdomstiltak og støtte til frivillige lag og foreninger | Kommune | 15/2 |
20Byggesak | Byggesaksbehandling, deling, seksjonering, oppmåling | Kommune | 15/2 |
20Miljo | Miljøforvaltning | Kommune | 15/2 |
20Plan | Plansaksbehandling | Kommune | 15/2 |
21 | Husholdningsavfall | Kommune | 15/2 |
21C | Husholdningsavfall i interkommunal renovasjon | IKS + andre samarbeidsformer | 15/2 |
22 | Kommunale boliggebyrer | Kommune | 15/2 |
23 | Kostnadsdekning av kommunaltekniske tjenester | Kommune | 15/2 |
24 | Samferdsel | Kommune | 15/2 |
26A | Offentlige ledningsnett, tilknytning og små avløpsanlegg | Kommune | 15/2 |
32 | Forvaltning av landbruksarealer | Kommune | 15/2 |
33 | Eiendomsskatt i kommunene 2023 | Kommune | 15/2 |
34A | Areal på kommunale formålsbygg | Kommune | 15/2 |
34B | Areal på kommunale formålsbygg (KF) | Kommunalt foretak | 15/2 |
35A | Energibruk i utvalgte kommunale formålsbygg | Kommune | 15/2 |
35B | Energibruk i utvalgte kommunale formålsbygg (KF) | Kommunalt foretak | 15/2 |
60 | Lokale folkeavstemninger | Kommune | 15/2 |
71 | Fordringer og gjeld overfor utlandet | Kommune | 15/2 |
0A | Bevilgningsregnskap kommunekasse- filuttrekk | Kommune | 22/2 |
0B | Balanseregnskap kommunekasse - filuttrekk | Kommune | 22/2 |
0I | Bevilgningsregnskap - filuttrekk | KF, IPR, KO, § 27 og lånefond
| 22/2 |
0J | Balanseregnskap - filuttrekk | KF, IPR, KO, § 27 og lånefond
| 22/2 |
0M | Konsolidert bevilgningsregnskap – filuttrekk | Kommune | 22/2 |
0N | Konsolidert balanseregnskap – filuttrekk | Kommune | 22/2 |