449699_not-searchable
/kultur-og-fritid/statistikker/medie/aar
449699
statistikk
2021-04-27T08:00:00.000Z
Kultur og fritid;Teknologi og innovasjon
no
medie, Norsk mediebarometer, mediebruk, medietilgang, aviser, Internett, sosiale medier, TV, radio, bøker, PC, video, musikkmedier, ukeblader, tegneserier, tidsskrifter, mobiltelefonerTids- og mediebruk, Informasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Kultur og fritid, Teknologi og innovasjon
true

Norsk mediebarometer

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

51 %

bruker videomedier en gjennomsnittsdag

Andel som har brukt ulike medier en gjennomsnittsdag (9-79 år)
Prosent
1991200020192020
1Inkluderer også strømmetjenester via internett
Papiravis84772724
Fjernsyn81824848
Radio71574849
Lydmedier43505557
Ukeblad211744
Bøker24202523
Tidsskrift181475
Tegneserieblad11933
Serier/film/video110104351
Internett..279092

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Andel som har brukt tradisjonelle og nettbaserte medier en gjennomsnittsdag (9-79 år)

Om statistikken

Statistikken kartlegger bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill, bøker, ulike blader og tilgangen til disse.

Definisjoner

Administrative opplysninger

Bakgrunn

Produksjon

Nøyaktighet og pålitelighet

Analyser, artikler og publikasjoner

Flere fulgte med på nyheter i 2020

Flere fulgte med på nyheter i 2020

Publisert 27. april 2021

Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio holdt seg stabil i 2020, etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.

Les artikkelen
Mer tid til strømming og spill i koronaåret

Mer tid til strømming og spill i koronaåret

Publisert 27. april 2021

De økende trendene for bruken av lydmedier, videomedier og internett forsterket seg i 2020. Vi brukte mer tid på alle digitale medier som måles i Norsk mediebarometer i det første koronaåret.

Les artikkelen
Norsk mediebarometer 2020

Norsk mediebarometer 2020

Publisert 27. april 2021

Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

Les publikasjonen
Kulturstatistikk 2019

Kulturstatistikk 2019

Publisert 11. desember 2020

Denne publikasjonen presenterer oppdaterte tal og statistikk for ulike område relatert til kultur. Føremålet med publikasjonen er å skildre og gje ei samla oversikt over den tilgjengelege statistikken for ulike kulturområde i Noreg.

Les publikasjonen

Mediebruksundersøkelsen 2020

Publisert 27. april 2021

SSB har siden 1967 gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av massemedier. Fra og med 1991 har SSB hvert år gjennomført kvartalsvise undersøkelser om mediebruk.

Les publikasjonen
Kulturbruk ute og hjemme

Kulturbruk ute og hjemme

Publisert 13. mars 2018

Gjennomsnittsalderen på dem som benytter seg av kulturtilbud har de siste 25 årene økt fra 39,1 til 41,7 år. Det er dem med høy utdanning som bruker kulturtilbudene mest.

Les publikasjonen
Kulturvaner

Kulturvaner 1991-2015

Publisert 13. juni 2016

Kvinner er mer interessert i kultur og bruker kulturtilbud mer enn det menn gjør. Det er flest barn og menn blant de 15 prosentene av befolkningen som bruker kulturtilbud svært lite.

Les publikasjonen