Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
51 %
bruker videomedier en gjennomsnittsdag
Prosent | ||||
---|---|---|---|---|
1991 | 2000 | 2019 | 2020 | |
1Inkluderer også strømmetjenester via internett | ||||
Papiravis | 84 | 77 | 27 | 24 |
Fjernsyn | 81 | 82 | 48 | 48 |
Radio | 71 | 57 | 48 | 49 |
Lydmedier | 43 | 50 | 55 | 57 |
Ukeblad | 21 | 17 | 4 | 4 |
Bøker | 24 | 20 | 25 | 23 |
Tidsskrift | 18 | 14 | 7 | 5 |
Tegneserieblad | 11 | 9 | 3 | 3 |
Serier/film/video1 | 10 | 10 | 43 | 51 |
Internett | .. | 27 | 90 | 92 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Se alle tall fra denne statistikken
Om statistikken
Statistikken kartlegger bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill, bøker, ulike blader og tilgangen til disse.
Analyser, artikler og publikasjoner

Flere fulgte med på nyheter i 2020
Publisert 27. april 2021Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio holdt seg stabil i 2020, etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.
Les artikkelen
Mer tid til strømming og spill i koronaåret
Publisert 27. april 2021De økende trendene for bruken av lydmedier, videomedier og internett forsterket seg i 2020. Vi brukte mer tid på alle digitale medier som måles i Norsk mediebarometer i det første koronaåret.
Les artikkelen
Norsk mediebarometer 2020
Publisert 27. april 2021Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
Les publikasjonen
Kulturstatistikk 2019
Publisert 11. desember 2020Denne publikasjonen presenterer oppdaterte tal og statistikk for ulike område relatert til kultur. Føremålet med publikasjonen er å skildre og gje ei samla oversikt over den tilgjengelege statistikken for ulike kulturområde i Noreg.
Les publikasjonenMediebruksundersøkelsen 2020
Publisert 27. april 2021SSB har siden 1967 gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av massemedier. Fra og med 1991 har SSB hvert år gjennomført kvartalsvise undersøkelser om mediebruk.
Les publikasjonen
Kulturbruk ute og hjemme
Publisert 13. mars 2018Gjennomsnittsalderen på dem som benytter seg av kulturtilbud har de siste 25 årene økt fra 39,1 til 41,7 år. Det er dem med høy utdanning som bruker kulturtilbudene mest.
Les publikasjonen
Kulturvaner 1991-2015
Publisert 13. juni 2016Kvinner er mer interessert i kultur og bruker kulturtilbud mer enn det menn gjør. Det er flest barn og menn blant de 15 prosentene av befolkningen som bruker kulturtilbud svært lite.
Les publikasjonenFaktasider
Kontakt
-
Emma Schiro
-
Emmie Stolpe Foss
-
Elisabeth Haraldsrud