370476
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
370476
statistikk
2019-05-09T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

13

millioner terminalpassasjerer i 1. kvartal 2019

Norske lufthavner, hovedtall1
1. kvartal 2019Prosentendring fra
1. kvartal 20181. kvartal 20161. kvartal 2014
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst12 954 3993,27,06,7
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang4 004 4733,96,83,8
Seter6 699 3635,35,40,1
Flybevegelser62 9671,7-4,5-11,9
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst4 944 0752,07,311,8
Seter7 511 6957,37,25,2
Flybevegelser44 9563,23,1-6,8

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
1. kvartal 2019
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen0203 552244 707265 58190 134161 662
Stavanger Sola204 041073 39914 54500
Bergen Flesland245 22170 190049 3304 16712 860
Trondheim Værnes265 67415 84548 401033 860168
Bodø90 03904 24834 499034 890
Tromsø Langnes159 499013 84045733 0490
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen01 8661 9832 2098311 160
Stavanger Sola1 87001 05423100
Bergen Flesland1 9961 008057489164
Trondheim Værnes2 20225855703734
Bodø8240883740401
Tromsø Langnes1 164016693940
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0329 168357 396393 907143 889212 265
Stavanger Sola326 2970149 20626 11600
Bergen Flesland361 079142 652088 1647 42417 718
Trondheim Værnes390 97228 92286 883055 512314
Bodø142 67307 34654 886056 701
Tromsø Langnes209 621017 75289855 3760

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
1. kvartal 2019
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt12 954 3996 515 8296 438 5701 045 803144 702
Oslo Gardermoen6 271 7213 161 2963 110 425817 1351 022
Stavanger Sola971 267486 565484 70215 035669
Bergen Flesland1 408 749711 466697 28342 80417 018
Trondheim Værnes1 017 713513 497504 21651 604932
Bodø451 474226 381225 09352 20333 864
Tromsø Langnes649 792324 833324 95950 15419 373
Kristiansand Kjevik239 312119 247120 06574435
Haugesund Karmøy136 78067 96068 820068
Ålesund Vigra258 349129 747128 6028252 266
Molde Årø96 94347 70249 241107741
Kristiansund Kvernberget71 10435 22835 8762041 846
Harstad/Narvik Evenes169 65984 81584 8449282 674
Bardufoss52 63126 63325 99850
Alta87 54243 88843 6542 4391 737
Lakselv Banak14 0787 2656 8130142
Kirkenes Høybuktmoen72 89433 69439 2005 985353
Svalbard Longyear39 95720 80719 150280
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen25 43512 80312 6321 1845 092
Florø36 36017 99018 3708851 316
Førde Bringeland21 72110 65411 06739667
Sandane Anda12 3396 1606 179192 370
Ørsta-Volda Hovden28 49914 21814 281881 370
Røros6 7023 2923 41000
Namsos13 8426 7057 137253 298
Rørvik Ryum11 0955 5475 54815692
Brønnøysund Brønnøy30 38415 01015 3741101 880
Sandnessjøen Stokka19 6129 49210 120242 004
Mo i Rana Røssvold25 63512 77612 85976428
Mosjøen Kjærstad16 6178 2408 37748728
Røst5 2012 5512 65031 556
Værøy1 79489190300
Vestvågøy Leknes31 40414 80016 60452446
Svolvær Helle23 08111 41511 66668907
Stokmarknes Skagen28 66113 85614 805561 872
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya14 6397 1687 471201 798
Sørkjosen6 5973 3233 274261 772
Hasvik10 3905 2645 126103 974
Hammerfest44 46821 95622 5127227 984
Honningsvåg Valan8 7354 2524 483602 558
Mehamn7 9604 0403 920152 314
Berlevåg5 7522 8572 895182 195
Båtsfjord10 1194 9985 121583 333
Vadsø32 76016 33416 4261 8697 030
Vardø Svartnes11 5905 8115 779304 378
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp437 278224 664212 614830
Skien Geitryggen200000
Notodden2215212300
Stord Sørstokken29 7824 7085 07400
Ørland25 7672 8182 94900

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
1. kvartal 2019
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt12 954 39912 517 213300 3198136 40739953
Oslo Gardermoen6 271 7216 143 715127 9908008
Stavanger Sola971 267890 51425 007055 730160
Bergen Flesland1 408 7491 309 36047 465051 881430
Trondheim Værnes1 017 713986 65331 0600000
Bodø451 474446 0925 3820000
Tromsø Langnes649 792636 99012 8020000
Kristiansand Kjevik239 312228 40610 80709900
Haugesund Karmøy136 780132 0524 7280000
Ålesund Vigra258 349249 7268 6230000
Molde Årø96 94393 4103 5330000
Kristiansund Kvernberget71 10459 1495011 95000
Harstad/Narvik Evenes169 659163 5636 0960000
Bardufoss52 63152 0415900000
Alta87 54286 78071205000
Lakselv Banak14 07814 047310000
Kirkenes Høybuktmoen72 89471 829640042320
Svalbard Longyear39 95737 4942 181002820
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen25 43525 43500000
Florø36 36028 285008 025500
Førde Bringeland21 72121 72100000
Sandane Anda12 33912 33900000
Ørsta-Volda Hovden28 49928 49900000
Røros6 7026 659430000
Namsos13 84213 832100000
Rørvik Ryum11 09510 9731220000
Brønnøysund Brønnøy30 38425 666004 71800
Sandnessjøen Stokka19 61219 61200000
Mo i Rana Røssvold25 63525 63500000
Mosjøen Kjærstad16 61716 61700000
Røst5 2015 20100000
Værøy1 7941 79400000
Vestvågøy Leknes31 40431 40040000
Svolvær Helle23 08123 07740000
Stokmarknes Skagen28 66128 66100000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya14 63914 63900000
Sørkjosen6 5976 59700000
Hasvik10 39010 39000000
Hammerfest44 46840 933003 53140
Honningsvåg Valan8 7358 701340000
Mehamn7 9607 96000000
Berlevåg5 7525 75200000
Båtsfjord10 11910 11900000
Vadsø32 76032 699610000
Vardø Svartnes11 59011 58800020
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp437 278424 84412 38900045
Skien Geitryggen10000000
Notodden121521500000
Stord Sørstokken19 7829 78200000
Ørland15 7675 76700000

Tabell 4 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
1. kvartal 2019
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt4 005 8514 004 4732 509 9782 434 097
Oslo Gardermoen1 427 1671 417 8231 734 1291 692 602
Stavanger Sola328 341331 345158 224153 357
Bergen Flesland486 287482 367225 179214 916
Trondheim Værnes429 328425 40484 16978 812
Bodø221 049219 5205 3325 573
Tromsø Langnes282 392282 24342 44142 716
Kristiansand Kjevik86 82488 32632 42331 739
Haugesund Karmøy58 15359 2619 8079 559
Ålesund Vigra103 302104 47426 44524 128
Molde Årø45 24946 5472 4532 694
Kristiansund Kvernberget35 20935 871195
Harstad/Narvik Evenes80 21579 9554 6004 889
Bardufoss26 42925 92720471
Alta43 88843 5490105
Lakselv Banak7 2656 81300
Kirkenes Høybuktmoen33 68639 19486
Svalbard Longyear20 70219 07810572
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen12 80312 63200
Florø17 99018 356014
Førde Bringeland10 65411 06700
Sandane Anda6 1606 17900
Ørsta-Volda Hovden14 21814 28100
Røros3 2713 3982112
Namsos6 7057 13700
Rørvik Ryum5 5475 54800
Brønnøysund Brønnøy15 01015 37400
Sandnessjøen Stokka9 49210 12000
Mo i Rana Røssvold12 77612 85900
Mosjøen Kjærstad8 2408 37700
Røst2 5512 65000
Værøy89190300
Vestvågøy Leknes14 80016 60400
Svolvær Helle11 41511 66600
Stokmarknes Skagen13 85614 80500
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya7 1687 47100
Sørkjosen3 3233 27400
Hasvik5 2645 12600
Hammerfest21 95622 497015
Honningsvåg Valan4 2524 48300
Mehamn4 0403 92000
Berlevåg2 8572 89500
Båtsfjord4 9985 12100
Vadsø16 33416 42600
Vardø Svartnes5 8115 77900
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp40 24539 802184 419172 812
Skien Geitryggen20000
Notodden2212300
Stord Sørstokken24 7085 07400
Ørland22 8182 94900

Tabell 5 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
1. kvartal 2019
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt54 7354 8534 88912 37732 617
Oslo Gardermoen45 2121 0592 03110 71731 405
Stavanger Sola3 3984975061 3811 014
Bergen Flesland1 1476474075439
Trondheim Værnes54935418942
Bodø1 07565142202
Tromsø Langnes1 28364163822
Kristiansand Kjevik255382712070
Haugesund Karmøy41281003
Ålesund Vigra24731399978
Molde Årø62342800
Kristiansund Kvernberget1914500
Harstad/Narvik Evenes92771302
Bardufoss3328500
Alta2046314100
Lakselv Banak1531513800
Kirkenes Høybuktmoen106495700
Svalbard Longyear3342805400
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen168800
Florø1311200
Førde Bringeland2720700
Sandane Anda65100
Ørsta-Volda Hovden95400
Røros1713400
Namsos53200
Rørvik Ryum43100
Brønnøysund Brønnøy22101200
Sandnessjøen Stokka2016400
Mo i Rana Røssvold56461000
Mosjøen Kjærstad1814400
Røst54100
Værøy44000
Vestvågøy Leknes34241000
Svolvær Helle1510500
Stokmarknes Skagen4034600
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya53200
Sørkjosen64200
Hasvik54100
Hammerfest61303100
Honningsvåg Valan1771000
Mehamn2081200
Berlevåg106400
Båtsfjord136700
Vadsø44321200
Vardø Svartnes105500
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp2091100
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken232100
Ørland211000

Tabell 6 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
1. kvartal 2019
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt86 46285 39610 462 96510 454 362
Oslo Gardermoen29 14728 8724 860 4324 867 749
Stavanger Sola7 7387 619882 448880 475
Bergen Flesland10 19410 0821 248 0291 245 153
Trondheim Værnes6 3036 247783 186781 554
Bodø4 3674 343371 466371 147
Tromsø Langnes4 5124 492472 719471 799
Kristiansand Kjevik1 9231 903213 930212 615
Haugesund Karmøy733717110 753109 986
Ålesund Vigra1 6311 591212 461211 377
Molde Årø67567890 60391 201
Kristiansund Kvernberget1 0791 07384 95884 453
Harstad/Narvik Evenes1 1011 086127 041125 935
Bardufoss23222943 41643 007
Alta92882474 33473 697
Lakselv Banak24023412 35211 905
Kirkenes Høybuktmoen71771855 14055 654
Svalbard Longyear40733032 03930 959
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen60660223 63423 504
Florø1 01997254 33053 222
Førde Bringeland60160019 67019 595
Sandane Anda27627110 90510 708
Ørsta-Volda Hovden55955121 68921 501
Røros1591576 2126 168
Namsos32532012 26612 139
Rørvik Ryum27727310 82410 667
Brønnøysund Brønnøy68768234 04034 112
Sandnessjøen Stokka42742517 61417 536
Mo i Rana Røssvold58857720 70920 704
Mosjøen Kjærstad37937314 39314 233
Røst1471455 6835 675
Værøy1401402 1002 100
Vestvågøy Leknes62061023 46923 320
Svolvær Helle49548918 22618 268
Stokmarknes Skagen56956921 93221 932
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya36736315 65315 496
Sørkjosen2092077 7967 799
Hasvik1951957 5577 557
Hammerfest1 0631 01342 34042 129
Honningsvåg Valan2412429 3499 389
Mehamn26426410 22410 224
Berlevåg1981987 6747 674
Båtsfjord26426410 24810 248
Vadsø77276629 96129 678
Vardø Svartnes26726710 42910 429
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp2 4362 437304 475305 301
Skien Geitryggen10000
Notodden15454733732
Stord Sørstokken11641627 5847 680
Ørland11671705 9395 976

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB