330091
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
330091
statistikk
2018-11-15T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

16

millioner terminalpassasjerer i 3. kvartal 2018

Norske lufthavner, hovedtall1
3. kvartal 2018Prosentendring fra
3. kvartal 20173. kvartal 20153. kvartal 2013
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst16 045 0873,26,06,8
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang4 263 5163,06,05,4
Seter6 345 3650,3-3,90,9
Flybevegelser64 200-2,9-10,1-10,1
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst7 517 3793,56,08,4
Seter9 234 3040,9-0,2-5,8
Flybevegelser60 0925,53,3-5,0

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
3. kvartal 2018
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt16 045 0878 080 1087 964 9791 321 336145 798
Oslo Gardermoen8 069 4824 070 7593 998 7231 039 473200
Stavanger Sola1 154 366586 114568 25219 536472
Bergen Flesland1 807 179906 915900 26456 87215 137
Trondheim Værnes1 165 484591 337574 14757 6558 211
Bodø538 549271 008267 54158 76125 295
Tromsø Langnes612 563310 525302 03868 81415 992
Kristiansand Kjevik282 231139 717142 5141 1960
Haugesund Karmøy162 45781 82280 63516389
Ålesund Vigra313 052157 532155 5206052 122
Molde Årø115 18458 25656 928116602
Kristiansund Kvernberget77 28438 86938 415214981
Harstad/Narvik Evenes236 858117 990118 8685662 682
Bardufoss68 05633 67434 38200
Alta114 49756 68057 8172 2611 494
Lakselv Banak18 2359 0749 1611502
Kirkenes Høybuktmoen90 74343 84546 8987 530299
Svalbard Longyear61 43029 97431 456470
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen28 47414 24314 2311 6196 571
Florø37 19018 55618 6341 0551 465
Førde Bringeland22 46111 20611 2552901 215
Sandane Anda12 9606 5306 430521 916
Ørsta-Volda Hovden29 81314 79215 0211851 868
Røros4 9452 5142 43100
Namsos14 1196 9047 215163 578
Rørvik Ryum11 1585 5465 61213750
Brønnøysund Brønnøy38 05918 89619 1632462 841
Sandnessjøen Stokka20 67810 05110 6271381 862
Mo i Rana Røssvold28 68114 21714 4641241 013
Mosjøen Kjærstad19 5269 7729 754711 526
Røst6 2013 0033 19822 025
Værøy2 4631 1571 30600
Vestvågøy Leknes39 19218 50420 6881301 607
Svolvær Helle30 20414 64115 563901 190
Stokmarknes Skagen30 21114 77615 4351213 337
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya21 22610 50410 7221343 734
Sørkjosen7 0143 5263 488101 919
Hasvik11 4185 7415 67773 947
Hammerfest57 92228 72529 1971 2838 773
Honningsvåg Valan9 6734 7714 902352 852
Mehamn7 4773 7353 74221 829
Berlevåg4 8082 3752 433121 686
Båtsfjord10 4525 2305 222603 226
Vadsø31 13915 49415 6451 7616 408
Vardø Svartnes12 1486 0516 097704 582
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp594 408297 964296 44400
Skien Geitryggen200000
Notodden2136136000
Stord Sørstokken28 3584 1284 23000
Ørland24 9232 3292 59400

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
3. kvartal 2018
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt16 045 08715 031 240871 888123141 36341459
Oslo Gardermoen8 069 4827 634 474434 99700011
Stavanger Sola1 154 3661 006 73087 5534659 988463
Bergen Flesland1 807 1791 652 039109 210045 93000
Trondheim Værnes1 165 4841 064 086101 3980000
Bodø538 549513 29125 2580000
Tromsø Langnes612 563595 83016 70700260
Kristiansand Kjevik282 231266 91915 3120000
Haugesund Karmøy162 457150 93911 5180000
Ålesund Vigra313 052294 54718 5050000
Molde Årø115 184106 0499 1350000
Kristiansund Kvernberget77 28462 2803 367011 63430
Harstad/Narvik Evenes236 858221 06115 7970000
Bardufoss68 05668 038180000
Alta114 497114 32115301760
Lakselv Banak18 23518 22960000
Kirkenes Høybuktmoen90 74390 6031400000
Svalbard Longyear61 43054 5526 4987703030
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen28 47428 47400000
Florø37 19029 2041007 97240
Førde Bringeland22 46122 46100000
Sandane Anda12 96012 96000000
Ørsta-Volda Hovden29 81329 81300000
Røros4 9454 925200000
Namsos14 11914 11450000
Rørvik Ryum11 15811 15800000
Brønnøysund Brønnøy38 05931 1072806 91950
Sandnessjøen Stokka20 67820 67600020
Mo i Rana Røssvold28 68128 3673140000
Mosjøen Kjærstad19 52618 9026240000
Røst6 2016 20100000
Værøy2 4632 443200000
Vestvågøy Leknes39 19239 18750000
Svolvær Helle30 20430 158460000
Stokmarknes Skagen30 21130 21100000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya21 22621 22600000
Sørkjosen7 0147 01310000
Hasvik11 41811 41800000
Hammerfest57 92248 9821808 903190
Honningsvåg Valan9 6739 67300000
Mehamn7 4777 47700000
Berlevåg4 8084 80800000
Båtsfjord10 45210 45200000
Vadsø31 13931 13900000
Vardø Svartnes12 14812 14800000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp594 408579 14015 22300045
Skien Geitryggen10000000
Notodden113613600000
Stord Sørstokken18 3588 35620000
Ørland14 9234 92300000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
3. kvartal 2018
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt4 264 1924 263 5163 815 9163 701 463
Oslo Gardermoen1 535 2971 535 8342 535 4622 462 889
Stavanger Sola327 415322 122258 699246 130
Bergen Flesland483 362483 465423 553416 799
Trondheim Værnes427 926421 674163 411152 473
Bodø254 458252 05116 55015 490
Tromsø Langnes286 807280 47423 71821 564
Kristiansand Kjevik95 60997 69844 10844 816
Haugesund Karmøy55 06055 00026 76225 635
Ålesund Vigra106 710107 25250 82248 268
Molde Årø53 33252 7954 9244 133
Kristiansund Kvernberget36 96037 0741 9091 341
Harstad/Narvik Evenes108 732110 8319 2588 037
Bardufoss33 67434 37309
Alta56 68057 6690148
Lakselv Banak9 0749 16100
Kirkenes Høybuktmoen43 70546 8981400
Svalbard Longyear28 31829 5241 6561 932
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen14 24314 23100
Florø18 55618 63400
Førde Bringeland11 20611 25500
Sandane Anda6 5306 43000
Ørsta-Volda Hovden14 79215 02100
Røros2 5092 42655
Namsos6 9047 21500
Rørvik Ryum5 5465 61200
Brønnøysund Brønnøy18 89619 16300
Sandnessjøen Stokka10 05110 62700
Mo i Rana Røssvold14 21714 46400
Mosjøen Kjærstad9 7729 75400
Røst3 0033 19800
Værøy1 1571 30600
Vestvågøy Leknes18 50420 68800
Svolvær Helle14 64115 56300
Stokmarknes Skagen14 77615 43500
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya10 50410 72200
Sørkjosen3 5263 48800
Hasvik5 7415 67700
Hammerfest28 72429 19710
Honningsvåg Valan4 7714 90200
Mehamn3 7353 74200
Berlevåg2 3752 43300
Båtsfjord5 2305 22200
Vadsø15 49415 64500
Vardø Svartnes6 0516 09700
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp43 02644 650254 938251 794
Skien Geitryggen20000
Notodden2136000
Stord Sørstokken24 1284 23000
Ørland22 3292 59400

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
3. kvartal 2018
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt53 3215 3725 34812 62529 976
Oslo Gardermoen44 9011 4422 09611 85029 513
Stavanger Sola1 632456460462254
Bergen Flesland1 17361836113757
Trondheim Værnes53235117362
Bodø1 16168147208
Tromsø Langnes1 30767562813
Kristiansand Kjevik214252110266
Haugesund Karmøy38251012
Ålesund Vigra22543516368
Molde Årø52312100
Kristiansund Kvernberget2116500
Harstad/Narvik Evenes98851300
Bardufoss1817100
Alta1755811700
Lakselv Banak5874154600
Kirkenes Høybuktmoen119526700
Svalbard Longyear4573678433
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen2271500
Florø25151000
Førde Bringeland2015500
Sandane Anda55000
Ørsta-Volda Hovden85300
Røros1311200
Namsos43100
Rørvik Ryum44000
Brønnøysund Brønnøy1971200
Sandnessjøen Stokka1912700
Mo i Rana Røssvold5344900
Mosjøen Kjærstad2016400
Røst54100
Værøy33000
Vestvågøy Leknes1811700
Svolvær Helle1710700
Stokmarknes Skagen2519600
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya63300
Sørkjosen74300
Hasvik64200
Hammerfest98475100
Honningsvåg Valan1661000
Mehamn35251000
Berlevåg27111600
Båtsfjord38241400
Vadsø44331100
Vardø Svartnes3029100
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp2191200
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken233000
Ørland200000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
3. kvartal 2018
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt95 99894 17010 979 19610 954 153
Oslo Gardermoen33 18832 8225 145 3875 145 013
Stavanger Sola8 4448 009884 590878 586
Bergen Flesland11 21311 1151 339 3221 337 137
Trondheim Værnes6 8286 755780 385776 524
Bodø4 5744 524384 605382 985
Tromsø Langnes4 6614 579437 909437 489
Kristiansand Kjevik1 9871 993215 426216 065
Haugesund Karmøy817794111 203108 247
Ålesund Vigra1 8601 818210 189208 898
Molde Årø73972987 73586 494
Kristiansund Kvernberget1 0731 06681 30280 738
Harstad/Narvik Evenes1 1921 182146 579145 751
Bardufoss27226846 62446 290
Alta1 17196579 76979 171
Lakselv Banak30029313 95613 800
Kirkenes Høybuktmoen77878065 98466 178
Svalbard Longyear63048246 08544 672
Fagernes Leirin0205
Sogndal Haukåsen67868125 73125 755
Florø1 0661 01556 34155 174
Førde Bringeland75173920 16620 098
Sandane Anda28227810 67810 599
Ørsta-Volda Hovden55354921 28221 362
Røros1701425 5005 423
Namsos35335413 45213 420
Rørvik Ryum30630311 64011 637
Brønnøysund Brønnøy79979848 10647 947
Sandnessjøen Stokka43944016 56816 568
Mo i Rana Røssvold64863922 82022 757
Mosjøen Kjærstad43943416 71916 747
Røst1501505 8835 883
Værøy1571582 3552 370
Vestvågøy Leknes70170327 14827 163
Svolvær Helle60659922 85022 827
Stokmarknes Skagen62762624 12624 076
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya46345419 52019 477
Sørkjosen2042067 6857 685
Hasvik2152148 3778 337
Hammerfest1 4901 40163 98263 661
Honningsvåg Valan34829710 1629 959
Mehamn26926110 31810 204
Berlevåg1831837 1917 191
Båtsfjord26526310 42610 349
Vadsø76576730 02530 099
Vardø Svartnes25625510 05410 014
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp2 7192 723358 532358 865
Skien Geitryggen12203
Notodden15354669681
Stord Sørstokken11771677 8547 793
Ørland11371395 9865 986

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
3. kvartal 2018
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen0209 972243 896249 670125 723161 822
Stavanger Sola203 069065 28014 23700
Bergen Flesland246 58461 310050 08010 50011 371
Trondheim Værnes248 73915 53648 019030 8599 310
Bodø125 93509 76232 526025 699
Tromsø Langnes158 320011 7939 37725 9840
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen01 6391 8891 9229351 223
Stavanger Sola1 644087120110
Bergen Flesland1 9028350551145161
Trondheim Værnes1 9292115450355117
Bodø93801443470295
Tromsø Langnes1 22901611153000
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0282 135322 426322 580158 651216 073
Stavanger Sola279 6430118 21320 31800
Bergen Flesland325 861112 637075 08513 81917 693
Trondheim Værnes320 76822 21074 093047 15312 537
Bodø158 775013 65646 224040 840
Tromsø Langnes214 257017 49612 52441 1290

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norskelufthavner.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjoner

Ingen

Administrative opplysninger

Navn og emne

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovhjemmel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakilder og utvalg

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikke relevant

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB