Alt innhold for området natur og miljø

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Milliardverdier i søppel

    Foreløpige tall viser at foretak innenfor vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet hadde en omsetning på 23,7 milliarder i 2016. Dette er omtrent uendret sammenlignet med endelige tall 2015.

    Artikkel
  • Avgifter på klimagassutslipp dominerer miljøavgiftene

    I 2016 utgjorde avgifter på klimagassutslipp 48,1 prosent av miljøavgiftene. Dette er første gang at inntektene fra avgifter på klimagassutslipp er større enn inntektene fra veibruksavgiftene.

    Artikkel
  • Vi betaler mindre i bensin- og dieselavgifter

    Inntektene fra veibruksavgiftene på bensin og autodiesel falt med 5,8 prosent i 2016 og utgjør nå 15 milliarder kroner. Vi må helt tilbake til 2007 for å finne et lavere nivå.

    Artikkel
  • Industrien leverer over halvparten til materialgjenvinning

    I industrien oppsto det 0,9 millioner tonn vanlig avfall i 2015. 58 prosent av dette ble sendt til gjenvinning.

    Artikkel
  • Mapping attractive urban areas

    Notater 2017/31

    Publikasjon
  • Tettleiken aukar med tettstadstorleiken

    Jo større tettstaden er, jo tettare bur folk i sentrumssonene. Like fullt er det fleire gonger så mange tilsette som busette per kvadratkilometer i både by- og bygdesentera.

    Artikkel
  • Klimagassutslipp fra samferdsel

    En vesentlig del av luftforurensningene skyldes forbrenningsutslipp fra transportmidler. Transport er derfor en betydelig kilde til utslipp av klimagasser, som gir økt drivhuseffekt. Dette gjelder særlig veitrafikk. I 2016 kom 37 prosent av utslip...

    Artikkel
  • Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?

    Utslippene til luft fra samferdsel varierer med blant annet type kjøretøy og type drivstoff. I denne artikkelen gis en oversikt over utslippsfaktorer for ulike typer kjøretøyer og trafikksituasjoner.

    Artikkel
  • Luftforurensning fra samferdsel

    Utslippene fra veitransport er betydelig redusert i Norge og Europa siden 1990. Svevestøvutslippene fra veitransport i Norge er redusert med over 40 prosent siden 1990. Blyutslippene fra veitrafikk er redusert med hele 99 prosent siden 1990.

    Artikkel
  • Snart i mål med transportmålet for 2020

    I 2015 hadde Norge en fornybarandel i transport på nesten 9 prosent og vi har dermed nesten nådd målet for 2020. Dette til tross for en svært lav fornybarandel i transport opprinnelig.

    Artikkel
  • Bruk av biodrivstoff i transport

    Forbruket av biodrivstoff i Norge mer enn doblet seg fra 2015 til 2016. I EU28 var det en jevn vekst i forbruket av biodrivstoff frem til 2012. Etter dette svinger forbruket en del fra år til år.

    Artikkel
  • Avgifter knyttet til transport

    De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner ble redusert med 3,5 prosent fra 2014-2015.

    Artikkel
  • Skog, fjell og vidde dominerer

    Skog, fjell og vidde dominerer Norges landareal. Omlag 2 prosent av Norges landareal er bebygd, og av dette utgjør veg den største andelen.

    Artikkel
  • Samferdsel og naturpåvirkninger

    Transportårer kan føre til fragmentering av dyrs leveområder og danne barrierer for dyrelivet. I Norge har vi 200 mil veg med så høy trafikkbelastning at de regnes som tilnærmet umulige å krysse for de fleste dyrearter.

    Artikkel
  • Avfall fra samferdsel

    I 2016 ble nesten 135 000 biler vraket. Personbilene som ble vraket var i snitt 18,3 år gamle. Det ble samlet inn 18 779 blybatterier i 2015, og årlig samles det inn flere blybatterier enn det som tilføres markedet. Årlig samles det inn ca. 57 000...

    Artikkel