Statistikkområde

Innvandring og innvandrere: Utdanning

Alt innhold for delområdet utdanning

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Enslige mindreårige flyktninger 2015-2016

    Rapporter 2018/03

    Hvem kommer som enslige mindreårige flyktninger til Norge, og hvordan går det med dem etter bosetting?

    Publikasjon
  • Flest i arbeid og utdanning blant flyktninger fra Etiopia og Eritrea

    72 prosent av innvandrerne fra Etiopia var i arbeid eller utdanning i 2016, ett år etter endt introduksjonsprogram. Det er den høyeste andelen blant de største landene, fulgt av dem med bakgrunn fra Eritrea med 70 prosent.

    Artikkel
  • Flere innvandrere i arbeid eller utdanning etter introduksjonsprogram

    61 prosent av dem som gikk ut av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere i 2015, var i arbeid eller utdanning ett år etter endt program, mot 58 prosent året før. Menn er langt oftere i jobb enn kvinner.

    Artikkel
  • Ny dobling i deltakere fra Syria

    I løpet av 2016 deltok 41 600 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere – en økning på 12 prosent fra 37 100 i 2015. Tallet på syriske deltakere ble mer enn doblet fra året før, til 9 800.

    Artikkel
  • Unge med innvandrerbakgrunn i arbeid og utdanning 2015

    Rapporter 2017/22

    Studerer vi andelen i arbeid eller utdanning i aldersgruppen 16-34 år, befinner norskfødte med innvandrerforeldre seg mye nærmere majoriteten enn det innvandrere gjør. Det er særlig unge under utdanning som påvirker aktivitetstallene blant norskfø...

    Publikasjon
  • Veien til en vellykket integrering?

    Innvandrere i Norge 2017

    Introduksjonsordningen er det viktigste integreringspolitiske tiltaket i Norge. Målet er at minst 70 % av deltakerne skal være i arbeid eller utdanning etter endt program. Menn under 30 år når målet, men blant kvinnene gjelder dette kun halvparten.

    Artikkel
  • Antall deltakere fra Syria mer enn doblet

    I løpet av 2016 deltok 24 000 personer i introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere – 34 prosent flere enn året før. Tallet på deltakere fra Syria mer enn doblet seg til 7 500.

    Artikkel
  • Hvordan går det med innvandrere og deres barn i skolen?

    SSB analyse 2017

    Siden 2000 er andelen minoritetsspråklige barn i barnehager mer enn femdoblet. Hvordan går det med dem i videre utdanning? Denne analysen undersøker hvordan innvandrere og barna deres gjør det i skolen og hvor mange som tar høyere utdanning.

    Artikkel
  • Høyest utdanningsnivå i Oslo

    I Oslo hadde halvparten av befolkningen over 16 år utdanning på universitets- og høgskolenivå i 2016. På landsbasis gjaldt dette 33 prosent.

    Artikkel
  • Barnehagedekningen fortsetter å øke

    I 2016 hadde 91 prosent av alle barn i alderen 1–5 år plass i barnehage. Barn i alderen 1–2 år var de som hadde størst økning i dekningsgrad sammenlignet med forrige år.

    Artikkel
  • Seks av ti tidligere deltakere i arbeid eller utdanning

    58 prosent av dem som gikk ut av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere, var i arbeid eller utdanning i 2015, ett år etter endt program. Dette gjaldt 66 prosent av mennene og 49 prosent av kvinnene. 

    Artikkel
  • Kvinner og menn – Please, mind the gap!

    Samfunnsspeilet 4/2016

    Halvparten av kvinnene som deltar i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger, er i arbeid eller utdanning ett år etter endt program. Politikernes målsetting er 70 prosent. Hva skyldes at menn når dette målet, men at ikke kvinnene når det?

    Artikkel
  • Med utdanning i bagasjen

    Samfunnsspeilet 4/2016

    Det er store forskjeller i utdanningsnivået avhengig av landbakgrunn: 44 prosent av irakiske flyktninger har grunnskole som høyeste utdanning, en andel over snittet for flyktninger generelt. For bosniere gjelder det 20 prosent.

    Artikkel
  • Dobling i antall deltakere fra Syria

    I løpet av 2015 deltok 37 100 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere – en økning på 2 prosent fra 2014. 4 500 av deltakerne var fra Syria. Dette var nær en dobling av antallet fra året før.

    Artikkel
  • Gratis kjernetid i barnehage i Oslo. Rapport 1

    Rapporter 2016/36

    I perioden 2011 til 2014 foretok forskningsavdelingen ved Statistisk sentralbyrå og Fafo en omfattende evaluering av tilbudet om gratis kjernetid for fire- og femåringer i bydelene Alna, Stovner, Grorud, Bjerke og Søndre Nordstrand.

    Publikasjon