Statistikkområde

Innvandring og innvandrere: Utdanning

Alt innhold for delområdet utdanning

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Unge med innvandrerbakgrunn i arbeid og utdanning 2015

    Rapporter 2017/22

    Studerer vi andelen i arbeid eller utdanning i aldersgruppen 16-34 år, befinner norskfødte med innvandrerforeldre seg mye nærmere majoriteten enn det innvandrere gjør. Det er særlig unge under utdanning som påvirker aktivitetstallene blant norskfø...

    Publikasjon
  • Veien til en vellykket integrering?

    Innvandrere i Norge 2017

    Introduksjonsordningen er det viktigste integreringspolitiske tiltaket i Norge. Målet er at minst 70 % av deltakerne skal være i arbeid eller utdanning etter endt program. Menn under 30 år når målet, men blant kvinnene gjelder dette kun halvparten.

    Artikkel
  • Antall deltakere fra Syria mer enn doblet

    I løpet av 2016 deltok 24 000 personer i introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere – 34 prosent flere enn året før. Tallet på deltakere fra Syria mer enn doblet seg til 7 500.

    Artikkel
  • Hvordan går det med innvandrere og deres barn i skolen?

    SSB analyse 2017

    Siden 2000 er andelen minoritetsspråklige barn i barnehager mer enn femdoblet. Hvordan går det med dem i videre utdanning? Denne analysen undersøker hvordan innvandrere og barna deres gjør det i skolen og hvor mange som tar høyere utdanning.

    Artikkel
  • Høyest utdanningsnivå i Oslo

    I Oslo hadde halvparten av befolkningen over 16 år utdanning på universitets- og høgskolenivå i 2016. På landsbasis gjaldt dette 33 prosent.

    Artikkel
  • Barnehagedekningen fortsetter å øke

    I 2016 hadde 91 prosent av alle barn i alderen 1–5 år plass i barnehage. Barn i alderen 1–2 år var de som hadde størst økning i dekningsgrad sammenlignet med forrige år.

    Artikkel
  • Seks av ti tidligere deltakere i arbeid eller utdanning

    58 prosent av dem som gikk ut av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere, var i arbeid eller utdanning i 2015, ett år etter endt program. Dette gjaldt 66 prosent av mennene og 49 prosent av kvinnene. 

    Artikkel
  • Kvinner og menn – Please, mind the gap!

    Samfunnsspeilet 4/2016

    Halvparten av kvinnene som deltar i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger, er i arbeid eller utdanning ett år etter endt program. Politikernes målsetting er 70 prosent. Hva skyldes at menn når dette målet, men at ikke kvinnene når det?

    Artikkel
  • Med utdanning i bagasjen

    Samfunnsspeilet 4/2016

    Det er store forskjeller i utdanningsnivået avhengig av landbakgrunn: 44 prosent av irakiske flyktninger har grunnskole som høyeste utdanning, en andel over snittet for flyktninger generelt. For bosniere gjelder det 20 prosent.

    Artikkel
  • Dobling i antall deltakere fra Syria

    I løpet av 2015 deltok 37 100 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere – en økning på 2 prosent fra 2014. 4 500 av deltakerne var fra Syria. Dette var nær en dobling av antallet fra året før.

    Artikkel
  • Gratis kjernetid i barnehage i Oslo. Rapport 1

    Rapporter 2016/36

    I perioden 2011 til 2014 foretok forskningsavdelingen ved Statistisk sentralbyrå og Fafo en omfattende evaluering av tilbudet om gratis kjernetid for fire- og femåringer i bydelene Alna, Stovner, Grorud, Bjerke og Søndre Nordstrand.

    Publikasjon
  • Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2009-2013

    Rapporter 2016/24

    I 2014 var 62 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet året før, i arbeid eller utdanning. Det er imidlertid betydelig forskjell mellom kvinner og menn.

    Publikasjon
  • 90 prosent fra Afghanistan i arbeid og utdanning etter fire år

    Blant enslige mindreårige flyktninger i alderen 18–29 år var tre av fire i arbeid eller utdanning i 2014. Andelen er større blant unge fra Afghanistan som ble bosatt i 2009 og 2010. Etter fire år ligger disse på nivå med den jevnaldrende befolknin...

    Artikkel
  • Norskfødte med innvandrerforeldre er mye mer likestilte enn innvandrere

    Norskfødte med innvandrerforeldre befinner seg mye nærmere majoriteten enn det innvandrerne gjør mht. andel i arbeid eller utdanning (dvs. andel aktive). Blant de norskfødte ser vi dessuten at den lille kjønnsforskjellen i andel aktive går i kvinn...

    Artikkel
  • Unge med innvandrerbakgrunn i arbeid og utdanning 2014

    Rapporter 2016/09

    Funnene i rapporten viser at begge gruppene med innvandrerbakgrunn er i arbeid eller utdanning i mindre grad enn majoritetsbefolkningen, men at denne forskjellen er mye mindre for norske med innvandrerbakgrunn enn for innvandrere.

    Publikasjon