Alt innhold for området utdanning

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Ny dobling i deltakere fra Syria

    I løpet av 2016 deltok 41 600 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere – en økning på 12 prosent fra 37 100 i 2015. Tallet på syriske deltakere ble mer enn doblet fra året før, til 9 800.

    Artikkel
  • 55 prosent har gått på kurs og seminar

    Over halvparten av den voksne befolkningen deltar i ikke-formell opplæring. Fire av fem deltagere er med på slik opplæring i betalt arbeidstid.

    Artikkel
  • Guttene havner bakpå

    På slutten av ungdomsskolen er forskjellen mellom gutter og jenters skoleprestasjoner langt større enn tidligere i skoleløpet. Guttene går ut av ungdomsskolen med dårligere karakterer i nær alle fag, mens forskjellene er langt mindre på de nasjona...

    Artikkel
  • Barnehagedekning før og nå

    Med en dekningsrad på 91 prosent er barnehageplass i dag nærmest en selvfølge. Slik har det ikke alltid vært – på 1980-tallet gikk bare 20 prosent av barna i barnehagen.

    Artikkel
  • Gjennomføringen av yrkesfag i bunnsjiktet i OECD

    Norge er blant de svakeste landene når det gjelder gjennomføring av yrkesfaglig videregående opplæring i løpet av normert tid, ifølge en fersk rapport fra OECD.

    Artikkel
  • Høyere prisvekst for SFO enn for barnehage

    De siste åtte årene har prisene foreldre betaler for skolefritidsordning (SFO) hatt langt høyere vekst enn prisene i både private og kommunale barnehager.

    Artikkel
  • Færre studerer i utlandet

    Vi er Skandinavias ivrigste til å studere i utlandet, men de siste to årene har færre studenter dratt ut. Størst nedgang har det vært blant dem som vil til Storbritannia og Danmark.

    Artikkel
  • For mye betalt arbeid går på bekostning av studietiden

    Heltidsstudenter som jobber mer enn 10 timer i uken bruker i snitt mindre tid på studier enn studenter som ikke jobber.

    Artikkel
  • Læreres kompetanse i videregående skole

    Rapporter 2017/25

    De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå.

    Publikasjon
  • Livslang læring 2008-2017

    Rapporter 2017/23

    40 prosent av befolkningen i alderen 22-66 år oppgir å ha deltatt i ikke-formell opplæring i løpet av de siste 12 månedene. Deltakelsen er omtrent like stor blant menn som blant kvinner.

    Publikasjon
  • Veien til en vellykket integrering?

    Innvandrere i Norge 2017

    Introduksjonsordningen er det viktigste integreringspolitiske tiltaket i Norge. Målet er at minst 70 % av deltakerne skal være i arbeid eller utdanning etter endt program. Menn under 30 år når målet, men blant kvinnene gjelder dette kun halvparten.

    Artikkel
  • Foreldrenes utdanningsnivå har mye å si

    Av de nye studentene som startet i høyere utdanning i 2008, hadde 66 prosent fullført en grad i løpet av åtte år. Det er studentene som selv har høyt utdannede foreldre som oftest fullfører utdanningen.

    Artikkel
  • Hvordan går det med innvandrere og deres barn i skolen?

    SSB analyse 2017

    Siden 2000 er andelen minoritetsspråklige barn i barnehager mer enn femdoblet. Hvordan går det med dem i videre utdanning? Denne analysen undersøker hvordan innvandrere og barna deres gjør det i skolen og hvor mange som tar høyere utdanning.

    Artikkel
  • Færre tar ikke-formell opplæring

    47 prosent av de sysselsatte har ved 1. kvartal i år deltatt i ikke-formell opplæring de siste 12 månedene. Dette er en nedgang på 2 prosentpoeng fra fjoråret.

    Artikkel
  • Høyest utdanningsnivå i Oslo

    I Oslo hadde halvparten av befolkningen over 16 år utdanning på universitets- og høgskolenivå i 2016. På landsbasis gjaldt dette 33 prosent.

    Artikkel