66061
/kultur-og-fritid/statistikker/medie/aar
66061
Vi ser mer på TV
statistikk
2012-03-20T10:00:00.000Z
Kultur og fritid;Teknologi og innovasjon
no
medie, Norsk mediebarometer, mediebruk, medietilgang, aviser, Internett, sosiale medier, TV, radio, bøker, PC, video, musikkmedier, ukeblader, tegneserier, tidsskrifter, mobiltelefonerTids- og mediebruk, Informasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Kultur og fritid, Teknologi og innovasjon
false

Norsk mediebarometer2011

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Vi ser mer på TV

Andelen TV-seere har ikke økt i 2011, likevel bruker vi mer tid til å se på TV enn de siste to-tre årene. Det har vært ubetydelig nedgang i andelen som leser papiraviser daglig, men nedgang på lengre sikt. Andelen boklesere har ikke vært høyere på 20 år

Det har vært en nedgang i lesing av papiraviser blant personer i alderen 9-79 år i løpet av de siste årene. I 2011 leste 63 prosent av befolkningen en eller flere papiraviser, mot 64 prosent i 2010. Til tross for at denne nedgangen var ubetydelig, har nedgangen vært stor i de senere årene. I 1997 var andelen avislesere på hele 84 prosent.

Bruk av Internett øker stadig. Andelen som bruker Internett i løpet av dagen, økte fra 77 prosent i 2010 til 80 prosent i 2011. Økningen i bruken av Internett gjelder hovedsakelig personer i aldersgruppen 9-15 år og 45-66 år.

Andel som brukte ulike massemedier en gjennomsnittsdag, alder 9-79 år. 1997-2011. Prosent

Andelen som ser på TV en gjennomsnittsdag, har holdt seg nokså stabil de siste åra. Tallet for 2011 var 81 prosent, mot 82 prosent i 2010. Det har heller ikke vært store endringer i andelen TV-seere de siste 15 åra. Andelen radiolyttere i løpet av en dag har også kun gått ubetydelig ned, fra 56 prosent i 2010 til 55 prosent i 2011. Men på samme måte som for avislesingen har det på lengre sikt vært en nedgang i andelen radiolyttere per døgn. I 1994 var andelen radiolyttere 67 prosent.

Økt tid til TV-seing

I gjennomsnitt så vi 2 timer og 37 minutter på TV per døgn i 2011, dette er 4 minutter mer enn i 2010. Det har vært en økning i TV-seingen fra 2008, da brukte vi 2 timer og 25 minutter foran skjermen daglig. Økningen har altså vært på 12 minutter på disse tre åra. Vi brukte 1 time og 26 minutter per døgn på radiolytting i 2011, 5 minutter mer enn i 2010.

Økende lytting på lydfiler fra Internett

64 prosent av de som hørte på lydavspillingssystemer en gjennomsnittsdag i 2011, hørte på lydfiler fra Internett. Dette er en økning fra 59 prosent i 2010. 53 prosent av disse lytterne brukte en MP3-spiller i 2011, omtrent den samme andelen som i 2010. Andelen som bruker CD-spillere er derimot på vei nedover. Mens det var 52 prosent som brukte CD-spillere i 2010, var det kun 47 prosent i 2011. Bruken av lydavspillere totalt sett har også sunket noe, fra 42 prosent i løpet av et døgn i 2010 til 38 prosent i 2011.

Andel boklesere ikke høyere på 20 år

Andelen som leste bøker en gjennomsnittsdag var 17 prosent i 1997. De seinere åra har andelen økt. I 2010 var andelen 24 prosent, mens den var på 27 prosent i 2011. Andelen har ikke vært høyre de siste 20 åra. Andelen som leser ukeblad og tegneserieblad en gjennomsnittsdag har endret seg lite fra 2010 til 2011. Andelen som leser tidsskrift/fagblad har holdt seg på omtrent samme nivå som året før.

Det har vært en liten, men gradvis, økning av andelen som bruker bilde/filmavspillingssystemer per døgn de seinere åra. I 2005 var andelen 9 prosent, mens den var økt til 14 prosent i 2011. Det er særlig bruken av harddiskopptakere som har økt i denne perioden, mens bruk av videobåndspillere og DVD-spillere har sunket. Det har også vært en kraftig nedgang i andelen som så på kjøpe- eller leiefilm de siste åra.

Andel som hadde tilgang til ulike elektroniske tilbud i hjemmet. 1999-2011
 
 1999200020012002200320042005200620072008200920102011
 
Hjemme-PC   67      71      75      76      77      79      83      85      87      90      92      94      93
Internett36526063646674798385919392
Bredbånd..239182951637172828483
DVD-spiller......26436175808487868783
Harddiskopptaker................2426293841
DAB-radio..................18182122
 

Halve befolkningen er innom et nettsamfunn i løpet av uka

I løpet av en gjennomsnittsuke i 2011 hadde 61 prosent av befolkningen brukt Internett til banktjenester, varekjøp eller lignende. 48 prosent hadde sett på film, TV eller videoklipp. 51 prosent hadde vært innom et nettsamfunn, slik som blant annet Facebook, og 20 prosent hadde spilt spill på Internett. Blant gutter i alderen 9-15 år hadde 76 prosent spilt spill på Internett i løpet av ei uke, andelen var på 57 prosent blant jentene i samme aldersgruppe. I løpet av ei uke hadde 91 prosent av jenter i alderen 16 til 24 år vært inne på et nettsamfunn, mens andelen var 90 prosent blant guttene på samme alder.

Fire av ti har harddiskopptaker

Mens tilgangen til VHS-spillere i husholdningene går sakte nedover, har det frem til de siste årene vært en betydelig økning i tilgangen til DVD-spillere. I 2011 flatet dette derimot ut. 83 prosent hadde tilgang til DVD-spillere i fjor, mens 87 prosent hadde det samme i 2010. I tillegg hadde 41 prosent tilgang til harddiskopptaker i husholdningen i 2011, mot 38 prosent i 2010. 83 prosent hadde Internett med bredbåndtilknytning i husholdningen i fjor, mot 84 prosent året før. 22 prosent hadde DAB-radio i 2011, omtrent den samme andelen som i 2010.

I befolkningen er det 17 prosent som spiller TV-spill eller PC-spill i løpet av en gjennomsnittsdag. I aldersgruppen 9-15 år er det 75 prosent av guttene og 33 prosent av jentene som bruker tid på slike spill i løpet av døgnet.

Liten forandring i andelen med avisabonnement

68 prosent av befolkningen hadde ett eller flere avisabonnement i husholdningen i 2011, kun 1 prosentpoeng lavere enn i 2010. I alderen 67-79 år hadde 87 prosent av befolkningen avisabonnement, mens andelen var på 43 prosent blant 20-24-åringer. I de store byene er det 57 prosent som har avisabonnement, mens andelen er 74 prosent i spredtbygde strøk. I gjennomsnitt har befolkningen 1,8 TV-apparater i husholdningen, mens de har 2,3 PC-er i 2011.

Du kan lese mer om avislesing i artikkelen ” Nær 50 prosent leser aviser på nettet ”

Les også publikasjonen Norsk Mediebarometer 2011 (SA 128)

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB