2970
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
2970
Vekst i detaljhandelen på 1,7 prosent
statistikk
2008-04-03T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Detaljomsetningsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Inntekt og forbruk, Varehandel og tjenesteyting
false

Detaljomsetningsindeksenfebruar 2008

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Vekst i detaljhandelen på 1,7 prosent

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk opp med 1,7 prosent fra januar til februar i år, viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.

Detaljomsetningsindeksen i volum, sesongjustert 2000-2008

Sesongjustert volumindeks for andre nye varer som klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer, gikk opp med 2,6 prosent fra januar til februar i år. I samme periode økte sesongjustert volumindeks for butikkhandel med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av dagligvarebutikker, med 0,6 prosent.

10 prosent økning fra i fjor

Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene for 10,1 prosent mer i februar i år enn februar i fjor, målt i volum. Detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre og internettsalg, hadde størst økning med 18,4 prosent. Butikkhandel med andre nye varer hadde en vekst i volum på 12,2 prosent i samme periode. Butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler hadde lavest vekst i omsetningsvolumet med 6,0 prosent.

Stort salg av bøker

Butikker med salg av bøker og papir økte omsetningen med 32,3 prosent (ikke justert for prisendringer) i februar i år sammenlignet med februar i fjor. Mammutsalget startet 25. februar i år og har påvirket omsetningen. Butikker med bredt utvalg av byggevarer hadde en vekst i verdi på 19,8 prosent i samme periode.

Mer mat og drikke

Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikker med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, hadde en vekst i omsetningsverdien på henholdsvis 14,4 og 11,5 prosent i samme periode. Salget av apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler hadde en vekst på 9,0 prosent. Totalt økte detaljhandelsbedriftene omsetningen i verdi med 12,0 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.

Detaljomsetningsindeksen. Februar 2008. 2000=100
  Februar 2008 Endring i prosent
  Januar 2008-
februar 2008
Februar 2007-
februar 2008
Mars 2006-februar 2007-
mars 2007-februar 2008
Januar-februar 2007-
januar-februar 2008
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift  122,5   12,0 8,2 8,6
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert  120,5   10,1 7,6 7,1
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert  140,0 1,7 5,6 7,3 4,6

Størst vekst i Danmark

Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel i Skandinavia viser at Danmark hadde størst vekst fra januar til februar i år med 2,0 prosent. Sverige og Norge hadde begge en vekst på 1,7 prosent. Fra februar i fjor til februar i år steg ujustert verdiindeks for detaljhandel med 12,0 prosent i Norge, 10,8 prosent i Sverige og 9,2 prosent i Danmark.

Internasjonale sammenligninger. 2000=100
  Verdiindeks Volumindeks, sesongjustert.
  Februar 2008 Endring i prosent.
Februar 2007-
februar 2008
Februar 2008 Endring i prosent
  Februar 2007-
februar 2008
Januar 2008-
februar 2008
Sverige  103,9 10,8  116,3 4,9 1,7
Danmark  117,6 9,2  128,6 3,7 2,0
Norge  122,5 12,0  140,0 5,6 1,7

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB