2980
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
2980
Fremdeles vekst i detaljhandelen
statistikk
2008-01-09T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Detaljomsetningsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Inntekt og forbruk, Varehandel og tjenesteyting
false

Detaljomsetningsindeksennovember 2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Fremdeles vekst i detaljhandelen

Fra oktober til november i fjor steg sesongjustert volumindeks for detaljhandel med 1,0 prosent. Salg av klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer bidro mest til veksten.

Detaljomsetningsindeksen i volum, sesongjustert. 2000-2007

Butikkhandel med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av dagligvarebutikker, var omtrent uendret ifølge sesongjusterte tall.

Størst vekst for postordre- og internettsalg

Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene for 8,1 prosent mer i november 2007 enn november 2006, målt i volum. Detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre- og internettsalg, hadde størst økning med 12,2 prosent. Butikkhandel med andre nye varer hadde en vekst på 8,9 prosent i samme periode. Butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler hadde lavest vekst i omsetningsvolumet med 3,2 prosent.

Verdivekst på 8,7 prosent

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i verdi (ikke justert for prisendringer) med 8,7 prosent i november 2007 sammenlignet med november 2006. Detaljhandel utenom butikk hadde en vekst på 14,4 prosent i samme periode. Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger hadde en vekst på 10,5 prosent i november 2007 sammenlignet med november 2006. Butikker med næringen andre nye varer hadde en verdivekst på 8,8 prosent.

Detaljomsetningsindeksen. November 2007. 2000=100
  November 2007 Endring i prosent
  Oktober- november 2007 November 2006-november 2007 Desember 2005-november 2006-desember 2006-november 2007 Januar-november 2006-januar-november 2007
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift  144,9   8,7 8,1 8,5
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert  143,9   8,1 7,9 8,2
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert  139,8 1,0 7,5 7,9 7,9

Nedgang i Sverige

Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel i Skandinavia viser at Sverige hadde en nedgang på 0,7 prosent fra oktober til november i fjor. Norge og Danmark hadde derimot en vekst på henholdsvis 1,0 og 0,5 prosent. Fra november 2006 til november 2007 steg ujustert verdiindeks for detaljhandel med 8,7 prosent i Norge, 6,6 prosent i Sverige og 2,4 prosent i Danmark.

Internasjonale sammenligninger. 2000=100
  Verdiindeks Volumindeks, sesongjustert
  November 2007 Endring i prosent.
November 2006-
november 2007
November 2007 Endring i prosent
  November 2006-
november 2007
Oktober 2007-
november 2007
Sverige  146,2 6,6  150,0 5,7 -0,7
Danmark  132,8 2,4  125,8 0,2 0,5
Norge  144,9 8,7  139,8 7,5 1,0

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB