Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Liten endring i detaljhandelen
Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk ned med 0,2 prosent fra april til mai i år, viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.
Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene for 5,9 prosent mer i mai i år enn i mai i fjor, målt i volum. Butikkhandel med andre nye varer, slik som klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer, hadde en volumvekst på 8,0 prosent. Salget av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger hadde en økning i volum på 6,4 prosent i mai i år sammenlignet med mai i fjor. Volumindeksen for butikker med salg av apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler hadde derimot en nedgang på 1,6 prosent i samme periode.
Bra salg av elektriske varer og møbler
Butikker med salg av elektriske husholdningsapparater, radio og fjernsyn og møbler økte omsetningen i verdi (ikke justert for prisendringer) med henholdsvis 13,9 og 10,6 prosent i mai 2007 sammenlignet med mai 2006. Omsetningen i verdi for butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger hadde en vekst på 9,1 prosent. Butikkhandel med skotøy og apotekvarer hadde derimot en nedgang på henholdsvis 7,1 og 0,2 prosent i samme periode. Totalt økte detaljhandelsbutikkene i Norge omsetningen i verdi med 6,6 prosent i mai år sammenlignet med mai i fjor.
Detaljomsetningsindeksen. Mai 2007. 2000=100 |
Mai 2007 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
April-mai 2007 |
Mai 2006-
mai 2007 |
Juni 2005- mai 2006-
juni 2006- mai 2007 |
Januar-mai 2006-januar-mai 2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift | 133,0 | 6,6 | 6,7 | 8,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 131,0 | 5,9 | 7,2 | 8,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 133,9 | -0,2 | 4,9 | 7,2 | 7,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ny metodeFra og med publisering av detaljomsetningsindeksen for mars 2007 ble det tatt i bruk en ny og forbedret metode for prekorrigering av påskeeffekter. I gammel metode antok vi at påsken hadde effekt i tre uker, samtidig som alle detaljhandelsnæringene ble prekorrigert likt. Ulempen med denne metoden var at effekten av påsken i noen tilfeller ble overvurdert. I den nye metoden vil antall dager det prekorrigeres for, i større grad avhenge av påskens plassering. I tillegg blir hver enkelt næring behandlet individuelt. For eksempel vil effekten av påsken være større i næringer med salg av mat og drikke, enn i næringer med salg av sko, klær og møbler. Den nye metoden prekorrigerer også for effektene av de bevegelige helligdagene som følge av Kristi himmelfartsdag og pinse. Alle sesong- og virkedagskorrigerte tall er korrigert tilbake til 1979. |
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82