3601_not-searchable
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
3601
Lavere detaljhandel i februar
statistikk
2006-03-29T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Varehandelsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Varehandel og tjenesteyting, Inntekt og forbruk
false

Varehandelsindeksenfebruar 2006

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Lavere detaljhandel i februar

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk ned med 1,8 prosent fra januar til februar i år, viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.

Detaljomsetningen i volum, sesongjustert. 2000-2006

Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 2,8 prosent mer i februar 2006 enn i februar 2005. Omsetning av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte med 6,3 prosent i samme periode. Butikker med næringen bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger og butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler, hadde en økning i omsetningsvolumet på henholdsvis 3,4 og 2,3 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor. Butikkhandel med andre nye varer hadde en volumvekst på 1,3 prosent. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.

God måned for sportsbutikkene

Butikkhandel med bredt vareutvalg ellers, som blant annet omfatter sportsbutikker, omsatte i verdi (ikke justert for prisendringer) for 16,8 prosent mer i februar i år enn i februar i fjor. Stor omsetningsvekst hadde også butikker med salg av elektriske husholdningsapparater, radio og fjernsyn. Veksten var på 16,6 prosent sammenlignet med februar i fjor. Butikkhandel med tekstiler og utstyrsvarer og klær hadde derimot en nedgang på henholdsvis 5,1 og 1,3 prosent fra februar 2005 til februar 2006.

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i verdi med 2,1 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.

Detaljomsetningsindeksen. Februar 2006. 2000=100
  Februar 2006 Endring i prosent
  Januar 2006-
februar 2006
Februar 2005-
februar 2006
Mars 2004-februar 2005-
mars 2005-februar 2006
Januar-februar 2005-
januar-februar 2006
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift  100,7   2,1 3,5 3,8
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert  100,4   2,8 4,3 4,6
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert  121,6 -1,8 2,8 4,3 4,6