3663
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
3663
Nedgang i detaljhandelen
statistikk
2004-03-29T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Detaljomsetningsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Inntekt og forbruk, Varehandel og tjenesteyting
false

Detaljomsetningsindeksenfebruar 2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Nedgang i detaljhandelen

Omsetningen til detaljhandelsbedriftene gikk ned med 0,8 prosent fra januar til februar i 2004, viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.

Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøy og bensin.

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i volum med 4,1 prosent i februar i 2004 sammenlignet med februar i 2003. Omsetningen i volum for detaljhandel utenom butikk økte med 9,7 prosent i samme periode. Denne næringen omfatter blant annet postordre. Butikkhandel med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler og butikker med andre nye varer, økte omsetningen i volum med henholdsvis 6,1 og 5,0 prosent. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Volumveksten var lavere for butikker med næringen bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger og butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger. Her var økningen på henholdsvis 2,9 og 3,4 prosent.

Økt salg av nærings- og nytelsesmidler

Verdiindeksen for butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger gikk opp med 7,0 prosent i februar 2004 sammenlignet med februar året før. Omsetningen for detaljhandel utenom butikk gikk opp med 5,4 prosent i samme periode. Butikker med næringen bredt vareutvalg og butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte med henholdsvis 5,0 og 3,0 prosent. Lavest vekst i omsetningen har butikker med andre nye varer med en økning på 2,6 prosent. Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 4,1 prosent i februar i 2004 sammenlignet med februar i 2003.

Detaljomsetningsindeksen. Februar 2004. 2000=100
  Februar 2004 Endring i prosent
  Januar 2004-februar 2004 Februar 2003-februar 2004 Mars 2002-februar 2003-
mars 2003-februar 2004
Januar-februar 2003-
januar-februar 2004
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift 95,5   4,1 4,0 4,4
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert 93,3   4,1 4,2 4,4
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert  110,9 -0,8 2,6 4,0 3,5

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB