3667_not-searchable
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
3667
Svak vekst i detaljhandelen
statistikk
2004-01-29T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Varehandelsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Varehandel og tjenesteyting, Inntekt og forbruk
false

Varehandelsindeksendesember 2003

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Svak vekst i detaljhandelen

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbutikkene gikk opp med 0,2 prosent fra november til desember i fjor. Gjennomsnittet for tremånedersperioden oktober-desember 2003 er 0,4 prosent høyere enn perioden juli-september 2003. Dette viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.

Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøy og bensin.

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i volum med 6,3 prosent i desember 2003 sammenlignet med desember 2002. Omsetningen i volum for detaljhandel utenom butikk økte med 15,4 prosent i samme periode. Denne næringen omfatter blant annet postordre. Butikkhandel med næringen andre nye varer økte omsetningen i volum med 7,7 prosent i desember i fjor sammenlignet med desember 2002. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Lavest volumvekst har butikker med næringen bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, som økte med 4,7 prosent i samme periode.

Verdiindeksen opp 5,8 prosent

Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 5,8 prosent i desember 2003 sammenlignet med desember 2002. Butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikker med næringen bredt vareutvalg økte omsetningen i verdi med henholdsvis 6,8 og 6,6 prosent i samme periode. For butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler var omsetningsveksten 3,2 prosent.

Høy omsetning av elektriske varer

Ser vi på utviklingen på mer detaljert nivå økte verdiindeksen for elektriske husholdningsapparater, radio og fjernsyn med 17,7 prosent i desember 2003 sammenlignet med desember 2002. Stor vekst i omsetningsverdien har også postordrehandel og butikker med salg av møbler, med henholdsvis 16,9 og 14,5 prosent. For butikker med salg av klær, tekstiler og utstyrsvarer var derimot omsetningen i desember 2003 lav. Fra desember 2002 var det en vekst på 1,5 prosent for klær og en nedgang på 1,7 prosent for tekstiler og utstyrsvarer.

Detaljomsetningindeksen. Desember 2003. 2000=100
  Desember 2003 Endring i prosent
  November- desember 2003 Desember 2002-desember 2003 Januar-desember 2002-januar-desember 2003
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift  153,9   5,8 3,9
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert  151,5   6,3 4,0
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert  111,4 0,2 4,4 3,9

Internasjonale sammenligninger

Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel viser at Sverige har en vekst fra november til desember i 2003 på 1,2 prosent. I Norge var veksten på 0,2 prosent i denne perioden.