3673_not-searchable
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
3673
Vekst i detaljhandelen
statistikk
2003-10-29T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Varehandelsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Varehandel og tjenesteyting, Inntekt og forbruk
false

Varehandelsindeksenseptember 2003

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Vekst i detaljhandelen

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbutikkene gikk opp med 0,5 prosent fra august til september i år. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner. Gjennomsnittet av sesongjustert volumindeks for tremånedersperioden juli-september 2003 er 1,1 prosent høyere enn perioden april-juni 2003.

Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøyer og bensin.

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i volum med 7,3 prosent i september i år sammenlignet med september i fjor. Størst var veksten for butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger med 10,4 prosent og butikkhandel med andre nye varer med 8,8 prosent. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.

Verdiindeksen opp 7,2 prosent

Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 7,2 prosent i september i år sammenlignet med september i fjor. Butikkhandel med andre nye varer økte omsetningen med 5,9 prosent i samme periode. Butikker med næringen bredt vareutvalg og butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte omsetningen med henholdsvis 7,7 og 8,3 prosent i september i år sammenlignet med september i fjor. Omsetningen for butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler gikk ned med 4,9 prosent i samme periode.

Reviderte tall for byggevarer

For næringen butikkhandel med bredt utvalg av jern-, farge- og andre byggevarer er indeksen revidert for perioden mai-august 2003. Revisjonen er gjort på bakgrunn av tall basert på innbetaling av merverdiavgift. Statistisk sentralbyrå har rettet opp data for en del oppgavegivere som har rapportert gale tall, og justert for skjevheter i utvalget. Dette har medført at verdiindeksen totalt for perioden mai-august i gjennomsnitt har blitt justert ned med 0,5 prosent. Indeksen for næringshovedgruppen andre nye varer har blitt justert ned med 1,5 prosent i samme periode.

Detaljhandelen øker mest i Sverige

Sammenligning av detaljhandel for Danmark, Norge og Sverige viser at Sverige har størst vekst de åtte første månedene i år. Se tabeller

Detaljomsetningsindeksen. September 2003. 2000=100
 
 September 2003Endring i prosent
 August-september 2003September 2002-september 2003Oktober 2001-september 2002 - oktober 2002-september 2003Januar-september 2002 - januar-september 2003
 
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift 110,7 7,24,24,1
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert 108,3 7,34,04,1
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert 111,60,55,34,04,0