3728_not-searchable
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
3728
Salg av matvarer økte med 529 millioner
statistikk
2002-05-08T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Varehandelsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Varehandel og tjenesteyting, Inntekt og forbruk
false

Varehandelsindeksenmars 2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Salg av matvarer økte med 529 millioner

Butikker med bredt vareutvalg med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler økte omsetningen med 529 millioner kroner i mars i år sammenlignet med mars i fjor. Dette tilsvarer en vekst på 6,8 prosent. Totalt omsatte næringen for 8,3 milliarder kroner i mars i år.

Detaljhandelen totalt omsatte for 17,8 milliarder kroner i mars i år. Veksten fra mars i fjor er 263 millioner kroner eller 1,5 prosent. Detaljhandel er her eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. All omsetning i denne sammenheng er eksklusiv merverdiavgift.

Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte omsetningen med 55 millioner kroner eller 6,2 prosent i mars i år sammenlignet med mars i fjor. Omsetningen for næringen butikkhandel med andre nye varer gikk ned med 4,1 prosent i samme periode. I kroner tilsvarer det en nedgang på 272 millioner. Denne næringen består av blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler omsatte for 38 millioner kroner mindre i mars i år sammenlignet med mars i fjor. Dette tilsvarer en nedgang 3,8 prosent.

Volumindeksen gikk ned med 1,2 prosent

Ujustert volumindeks for detaljhandel totalt gikk ned med 1,2 prosent fra mars i fjor til mars i år. Omsetningen i volum for butikkhandel med bredt vareutvalg gikk opp med 3,6 prosent i samme periode. Volumindeksen for næringen butikkhandel med andre nye varer gikk ned med 4,4 prosent.

Sesongjustert volumindeks

Sesongjustert volumindeks for detaljhandel gikk opp med 1,2 prosent fra februar til mars i år. Den sesongjusterte volumindeksen tar hensyn til påskens plassering. Det er vanskelig å korrigere for påske, og den sesongjusterte indeksen for mars er derfor mer usikker enn indeksene for de andre månedene.

Liten endring fra foreløpige tall

Endelig verdiindeks for mars er 0,1 prosent lavere enn foreløpige tall som ble publisert 23. april.

Detaljomsetningsindeksen. Mars 2002. 1995=100
  Mars 2002 Endring i prosent
  Februar-mars 2002 Mars 2001-mars 2002 April 2000-mars 2001 - april 2001-mars 2002 Januar-mars 2001 - januar-mars 2002
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift 125,9   1,5 3,2 4,2
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert 110,9   -1,2 1,4 2,1
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert 122,1 1,2 3,3 1,7 3,1