9949_not-searchable
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
9949
Salg av matvarer økte 7,1 prosent
statistikk
2002-04-09T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Varehandelsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Varehandel og tjenesteyting, Inntekt og forbruk
false

Varehandelsindeksenfebruar 2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Salg av matvarer økte 7,1 prosent

Bedrifter med næringen butikkhandel med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, økte omsetningen i verdi med 7,1 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.

Verdiindeksen for butikkhandel med andre nye varer steg med 5,5 prosent fra februar i fjor til februar i år. Denne næringsgruppen består av blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte omsetningen med 2,2 prosent i samme periode. Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte omsetningen i verdi med 1,3 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.

Totalt steg detaljhandelen med 5,3 prosent

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen med 5,3 prosent fra februar i fjor til februar i år. Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøyer og bensin.

Volumindeksen for detaljhandel i alt steg med 3,5 prosent i samme periode. Størst volumvekst har næringsgruppen andre nye varer, med 5,9 prosent.

Sesongjustert volumindeks

Sesongjustert volumindeks gikk ned med 0,1 prosent fra januar til februar i år. Sammenlignet med februar i fjor viser sesongjustert volumindeks en vekst på 3,4 prosent. I forhold til gjennomsnittet av de tre siste månedene, gikk sesongjustert volumindeks opp med 2,8 prosent.

Endring fra foreløpige tall

Endelig verdiindeks for detaljhandel for februar er 0,1 prosent lavere enn foreløpige tall som ble publisert 22. mars.

Detaljomsetningsindeksen. Februar 2002. Endelige tall. 1995=100
  Februar 2002 Endring i prosent
  Januar 2002-februar 2002 Februar 2001-februar 2002 Mars 2000-februar 2001 - mars 2001-februar 2002 Januar-februar 2001 - januar-februar 2002
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift 113,0   5,3 3,4 5,7
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert 100,4   3,5 1,6 3,9
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert 120,5 -0,1 3,4 1,5 3,0