9953_not-searchable
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
9953
Salg av møbler økte 15,1 prosent
statistikk
2002-03-08T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Varehandelsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Varehandel og tjenesteyting, Inntekt og forbruk
false

Varehandelsindeksenjanuar 2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Salg av møbler økte 15,1 prosent

Bedrifter med næringen butikkhandel med møbler økte omsetningen i verdi med 15,1 prosent i januar i år sammenlignet med januar i fjor. Omsetningen til bedrifter i næringsgruppen andre nye varer steg med 7,2 prosent i denne perioden.

Næringsgruppen andre nye varer består av blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Verdiindeksen for butikkhandel med klær steg 7,8 prosent mens verdiindeksen for tekstiler og utstyrsvarer gikk ned 5,7 prosent i januar i år sammenlignet med januar i fjor. Omsetningen av skotøy gikk ned med 1,6 prosent i samme perioden.

Butikker med næringen bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, økte omsetningen i verdi med 7,3 prosent fra januar i fjor til januar i år. Butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte omsetningen med 3,1 prosent i samme perioden.

Totalt steg detaljhandelen med 6,0 prosent

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen med 6,0 prosent fra januar i fjor til januar i år. Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøyer og bensin.

Volumindeksen for detaljhandel i alt steg med 4,2 prosent i januar i år sammenlignet med januar i fjor. Størst volumvekst har næringsgruppen andre nye varer med 7,6 prosent i denne perioden.

Sesongjustert volumindeks

Sesongjustert volumindeks gikk opp med 0,7 prosent fra desember 2001 til januar 2002. Sammenlignet med januar i fjor viser sesongjustert volumindeks en vekst på 2,5 prosent. I forhold til gjennomsnittet av de tre siste månedene, gikk sesongjustert volumindeks opp med 0,1 prosent.

Endring fra foreløpige tall

Endelig verdiindeks for detaljhandel for januar 2002 er 0,1 prosent lavere enn foreløpige tall som ble publisert 22. februar.

Detaljomsetningsindeksen. Januar 2002. Endelige tall. 1995=100
  Januar 2002 Endring i prosent
  Desember 2001-januar 2002 Januar 2001-januar 2002 Februar 2000-januar 2001 - februar 2001-januar 2002 November 2000-januar 2001 - november 2001-januar 2002
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift 124,5   6,0 2,9 5,1
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert 111,6   4,2 1,0 3,5
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert 120,5 0,7 2,5 1,1 3,4