Alt innhold for området utdanning

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Dokumentasjon - beregning av value added- indikatorer for Oslo kommune

    Notater 2015/33

    En value added- indikator kan være nyttig i arbeidet med å evaluere skolens bidrag til elevenes læring, og har etter hvert blitt tatt i bruk i flere OECD-land som tilleggsinformasjon til elevenes skoleresultater (OECD 2008).

    Publikasjon
  • Norskopplæring og sysselsetting blant innvandrere som fikk opphold i 2009

    Rapporter 2015/38

    I 2009 fikk 12 800 innvandrere oppholdstillatelse, og de hadde samtidig rett og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. 64 prosent av disse var i arbeid eller under utdanning, mens 3 prosent var mottakere av sosialhjelp i november 2...

    Publikasjon
  • Introduksjonsordningen - en resultatstudie

    Rapporter 2015/36

    For deltakere i introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere har alder, kjønn og landbakgrunn mye å si for om de kommer seg i jobb eller utdanning. Den lokale arbeidsledigheten i bokommunen er også av betydning, viser ny rapport.

    Publikasjon
  • Befolkningens utdanningsnivå, manglende opplysninger om innvandrere 2013

    Notater 2015/26

    SSB har gjennomført en større spørreundersøkelse blant innvandrere med uoppgitt utdanning. Notatet «Befolkningens utdanningsnivå, manglende opplysninger om innvandrere 2013» beskriver frafallet i spørreundersøkelsen og gir statistikk om personer s...

    Publikasjon
  • Undersøking om foreldrebetaling i barnehagar, januar 2015

    Rapporter 2015/30

    Denne rapporten er ein oppdatering per 2015. Det blir kartlagt nivå på foreldrebetaling i barnehagar og kva for betalingsreglar som er knytte til barnehagane.

    Publikasjon
  • Gratis barnehagetid – et vellykket forsøk?

    Samfunnsspeilet 2/2015

    Barnehagebruken blant barn med innvandringsbakgrunn har økt 15 prosent etter at fem Oslo-bydeler begynte å tilby fire- og femåringer gratis kjernetid i barnehagen. Barn med slik bakgrunn i bydeler med gratisordning lærer lettere å lese og regne.

    Artikkel
  • Når Norge og EU utdanningsmålene som er satt for 2020?

    EU ligger an til å nå halvparten av utdanningsmålene som er satt for 2020, men variasjonen mellom landene er stor. For Norges del ligger utfordringene særlig i skolefrafall, regning og naturfag.

    Artikkel
  • Minifakta om Norge 2015

    Minifakta ble nedlagt med 2015-utgaven.I Minifakta finner du kortfattet informasjon og statistikk om Norge på sentrale områder som blant annet geografi, miljø, styringsform, befolkning, utdanning, reiseliv, energi, utviklingssamarbeid og samfunnsø...

    Publikasjon
  • Befolkningens utdanningsnivå og arbeidsmarkedsstatus

    Rapporter 2015/11

    Denne rapporten presenterer statistikk og analyser som inkluderer opplysninger som er fremkommet i spørreundersøkelsene om utdanning fullført i utlandet.

    Publikasjon
  • Befolkning, sysselsetting og utdanning

    Økonomiske analyser 1/2015

    Vi er blitt én million flere mennesker i Norge på under 30 år. Vi blir også stadig eldre. Hvordan er befolkning- og alderssammensetningen? Hvor mange eldre er det per 100 i arbeidsfør alder i de ulike fylkene?

    Artikkel
  • Dokumentasjon for FylkesKOSTRA videregående opplæring

    Notater 2015/13

    I dette notatet beskrives hele prosessen fra datainnhenting fram til publisering av KOSTRA-tall for videregående opplæring for 2012- og 2013-årgangen.

    Publikasjon
  • Seks av ti deltakere fra introduksjonsprogrammet i arbeid eller utdanning

    I 2013 var 62 prosent av dem som gikk ut av introduksjonsprogrammet ett år tidligere, kommet i arbeid eller utdanning. Halvparten av kvinnene og syv av ti menn var enten i arbeid, utdanning eller begge deler.

    Artikkel
  • Fakta om utdanning 2015

    Hvor i landet går færrest barn i barnehage? Innenfor hvilken studieretning er fordelingen mellom kvinner og menn jevnest? Denne brosjyren presenterer hovedtabeller for utdanningsstatistikk i Norge, fra barnehage til høyere utdanning.

    Publikasjon
  • Sosial reproduksjon av utdanning?

    Samfunnsspeilet 5/2014

    Bare 40 prosent av studentene med lavt utdannede foreldre har fullført en grad etter ti år ved et universitet eller en høyskole. Sosial bakgrunn kan være med å forklare enkelte store forskjeller i hvordan det går med oss i utdanningssystemet.

    Artikkel
  • Framskrivinger av befolkning og arbeidsstyrke etter utdanning med alternative forutsetninger for innvandring

    Rapporter 2014/31

    Spriket mellom dem som utdanner seg innen lærerfag og pleie- og omsorgsfag, og behovet for arbeidskraft, øker ytterligere i denne oppdaterte rapporten over tilbud og etterspørsel etter arbeidskraft etter ulike typer utdanning.

    Publikasjon