Statistikkområde

Utdanning: Videregående utdanning

Alt innhold for delområdet videregående utdanning

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Store forskjeller i lærerkompetanse

    Lærere på studieforberedende utdanningsprogram har høyere utdanningsnivå, mer pedagogisk utdanning og flest studiepoeng relevant for faget de underviser i, sammenlignet med lærere på yrkesfaglige utdanningsprogram.

    Artikkel
  • Kompetanseprofil for lærere i videregående skole

    Rapporter 2018/19

    Basert på en kombinasjon av registerdata fra nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) og spørreskjemadata, kartlegges lærernes fagspesifikke og formelle kompetanse i denne rapporten.

    Publikasjon
  • Flere gjennomfører videregående

    Tre av fire elever fra 2012-kullet gjennomførte videregående i løpet av fem år. Siden Kunnskapsløftet ble innført i 2006 har andelen som fullfører, økt med nærmere 5 prosentpoeng.

    Artikkel
  • Karakterer og grunnskolefravær kan påvirke fraværet i videregående

    Ikke uventet er det en klar sammenheng mellom dårlige karakterer og stort fravær i grunnskolen og fraværet elevene senere har på videregående.

    Artikkel
  • Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall

    Rapporter 2018/08

    Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013.

    Publikasjon
  • Dette er kvinner og menn i Norge 2018

    "Dette er kvinner og menn i Norge" gir enkelte smakebiter på Statistisk sentralbyrås statistikk som på en eller annen måte belyser kvinners og menns situasjon i samfunnet.

    Publikasjon
  • Flere begynner på helse- og oppvekstfag

    Siden 2010 har antall elever som begynte med helse- og oppvekstfag på første trinn i videregående skole, økt med over 2 000. 14,5 prosent av elevene som begynte på vg1 høsten 2017, er i dette utdanningsprogrammet.

    Artikkel
  • Fakta om utdanning 2018

    Hvor i landet går flest barn i barnehagen og hvilken utdanning er mest populær for tiden? I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.

    Publikasjon
  • Læreres kompetanse i videregående skole

    Rapporter 2017/25

    De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå.

    Publikasjon
  • Gjennomføring i videregående øker, særlig i Finnmark

    Andelen elever som har fullført videregående med oppnådd studie- eller yrkeskompetanse innen fem år, har på landsbasis økt til 73 prosent i løpet av de siste årene. I Finnmark er andelen mindre, men økningen mer markant.

    Artikkel
  • Menn dominerer de fleste yrkesfag

    I videregående opplæring er kvinner i flertall på studieforberedende, og menn på yrkesfag. På noen utdanningsprogram er så mye som 9 av 10 elever og lærlinger menn. Det store flertallet av elever går på en offentlig skole, men elevtallet ved priva...

    Artikkel
  • Fakta om utdanning 2017

    Hvor i landet går flest barn i barnehagen og hvilken utdanning er mest populær for tiden? I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.

    Publikasjon
  • Norge bedre enn EU-snittet på fem av åtte utdanningsmål

    Samfunnsspeilet 2/2016

    EU har satt 8 mål for utdanning frem mot 2020. Variasjonen mellom EU-landene er stor. Norge skårer bedre enn EU-snittet når det gjelder blant annet barnehage, lesing og utdanningsnivå. Norske ungdommer har derimot problemer i regning og naturfag.

    Artikkel
  • Effektevaluering av intensivopplæringen i Overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport

    Rapporter 2016/08

    Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2.

    Publikasjon
  • Fakta om utdanning 2016

    I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.

    Publikasjon