22452_not-searchable
/utdanning/statistikker/utuvh/arkiv
22452
Størst vekst ved statlige høgskoler
statistikk
2009-06-15T10:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
utuvh, Studenter i universitets- og høgskoleutdanning, lærested, fagfelt (for eksempel samfunnsfag og juridiske fag, humanistiske og estetiske fag), utenlandsstudenter, studieland, skoleslag, eieform, innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre, foreldrenes utdanningsnivåHøyere utdanning, Utdanning, Innvandring og innvandrere, Utdanning
false

Studenter i universitets- og høgskoleutdanning1. oktober 2008

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Størst vekst ved statlige høgskoler

I 2008 var det registrert 225 400 studenter ved universiteter og høgskoler i Norge samt norske studenter i utlandet. Dette var en økning på over 6 000 studenter i forhold til 2007. Flere studenter velger økonomiske og administrative fag.

Antall studenter etter kjønn. 1996-2008

Antall studenter ved statlige høgskoler økte fra 85 400 i 2007 til 88 150 i 2008. Samtidig gikk tallet på studenter ved den private vitenskaplige høgskolen BI opp fra 18 250 til over 19 700. Økningen i studenttallet ved de statlige høgskolene og BI utgjorde 70 prosent av veksten i antall studenter.

Ved universitetene var det registrert i overkant av 85 200 studenter i 2008, en økning på rundt 400 studenter sammenlignet med året før. Både Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen hadde en nedgang i antall studenter. Fra 1998 til 2008 har studentantallet ved disse lærestedene gått ned med over 18 prosent.

Andel kvinner i høyere utdanning var 61 prosent i 2008. Ved de statlige høgskolene og BI utgjorde denne andelen henholdsvis 66 og 52 prosent. Fylkesvis hadde Oslo den laveste kvinneandelen; 58 prosent av de studentene som bodde i Oslo da de var 16 var kvinner. Den tilsvarende kvinneandelen var høyest i Finnmark med 66 prosent.

Hvordan studenter blir registrert

I statistikken telles den enkelte student kun én gang selv om vedkommende er registrert på flere utdanningsaktiviteter ved lærestedet, eller er registrert som student ved mer enn ett lærested.

For mer informasjon om kontroll- og revisjonsprosessen, se lenken til om statistikken i margen på venstre side.

Antall studenter fordelt på fagfelt. 2008

Flere tar økonomiske og administrative fag

Det var vekst i antall studenter på alle fagområder unntatt lærerutdanning og utdanning i pedagogikk. Det er likevel store forskjeller i den relative veksten mellom fagområdene. De to største fagfeltene med hensyn til antall registrerte studenter (helse-, sosial- og idrettsfag samt økonomiske og administrative fag) utgjorde samlet sett over 36 prosent av det totalet studenttallet i 2008.

Innenfor økonomiske og administrative fag var det 42 500 studenter i 2008, en økning på 3 100 fra året før. I perioden 1998-2008 har antall studenter innenfor dette faget økt med 35 prosent, noe som delvis er en konsekvens av økende deltakelse av kvinner. 56 prosent av studentene innenfor økonomiske og administrative fag var kvinner i 2008, mot 49 prosent i 1998.

Det var registrert 50 400 studenter innenfor helse-, sosial- og idrettsfag i 2008, en oppgang på over 1 800 fra året før. Fagområdet sto for 30 prosent av veksten i antall studenter totalt. Helse-, sosial- og idrettsfag har den høyeste andelen kvinner med rundt 80 prosent.

Innenfor fagområdet naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag økte tallet på studenter fra 34 100 i 2007 til 35 300 i 2008.

5 prosent utenlandsstudenter

5 prosent av studentene var registrert ved utenlandske universiteter og høgskoler i 2008, noe som er omtrent samme andel som i 2007. Det var her en nedgang i antall studenter i ikke-engelsktalende studieland som Frankrike, Italia, Spania og Tyskland til fordel for de studielandene som tradisjonelt har vært mest populære blant norske studenter. Mest markant var økningen i antall studenter i Storbritannia og Danmark. Her økte antall norske studenter med 219. Polen var også vertsland for flere norske studenter enn tidligere.

Tabeller: