340437
/utdanning/statistikker/hugjen/aar
340437
statistikk
2018-06-14T08:00:00.000Z
Utdanning
no
hugjen, Gjennomføring ved universiteter og høgskoler, uteksaminerte kandidater, fagfelt (for eksempel samfunnsfag, juridiske fag, humanistiske fag), bachelorgrad, mastergrad, laveregradsstudier, høyeregradsstudier, fullføringstidHøyere utdanning, Utdanning
true

Gjennomføring ved universiteter og høgskoler

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

66 %

fullføre en grad innen 8 år

Gjennomføring for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Kjønn. Antall og prosent1
I altMennKvinner
1Studenter som startet i høyere utdanning første gang i perioden 1.10.åååå -1 - 30.09.åååå. (Feks. for startåret 2006 blir startperioden 1.10.2005-30.09.2006)
Studieår og fullført grad
1999
I alt38 37115 93222 439
Fullført doktorgrad0,20,30,1
Fullført høyere grad, mer enn 4 år16,119,513,8
Fullført lavere grad, 2-4 år42,932,050,6
Ingen fullført grad40,848,235,5
 
2009
I alt46 45219 65826 794
Fullført doktorgrad0,50,70,3
Fullført høyere grad, mer enn 4 år24,927,522,9
Fullført lavere grad, 2-4 år40,332,845,9
Ingen fullført grad34,339,130,9

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Gjennomføring for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent

Gjennomføring for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent1
Foreldrenes utdanningsnivå
Absolutte tallProsent
I altLang høyere utdanningKort høyere utdanningVideregående utdanningGrunnskole- utdanningUoppgitt utdanningAlle utdanningsnivåLang høyere utdanningKort høyere utdanningVideregående utdanningGrunnskole- utdanningUoppgitt utdanning
1Studenter som startet i høyere utdanning første gang i perioden 1.10.åååå -1 - 30.09.åååå (Feks. for startåret 2006 blir startperiode 1.10.2005-30.09.2006)
Studieår og fullført grad
1999
I alt38 3714 60810 37617 6543 5892 144100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Fullført doktorgrad7651060550,20,10,10,00,02,6
Fullført høyere grad, mer enn 4 år6 1961 6002 1351 77617251316,134,720,610,14,823,9
Fullført lavere grad, 2-4 år16 4531 4004 4898 5231 65139042,930,443,348,346,018,2
Ingen fullført grad15 6461 6033 7427 3491 7661 18640,834,836,141,649,255,3
 
2009
I alt46 4525 99414 49917 2003 5575 202100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Fullført doktorgrad21863432020,50,10,00,00,13,9
Fullført høyere grad, mer enn 4 år11 5442 8194 2442 5713211 58924,947,029,314,99,030,5
Fullført lavere grad, 2-4 år18 7391 8826 3868 1641 42788040,331,444,047,540,116,9
Ingen fullført grad15 9511 2873 8666 4611 8062 53134,321,526,737,650,848,7

Tabell 2 
Gjennomføring for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Alder. Antall og prosent

Gjennomføring for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Alder. Antall og prosent1
Fullført grad
Fullføringsgrader i altFullført doktorgradFullført høyere grad, mer enn 4 årFullført lavere grad, 2-4 årIngen fullført gradFullføringsgrader i altFullført doktorgradFullført høyere grad, mer enn 4 årFullført lavere grad, 2-4 årIngen fullført grad
1Studenter som startet i høyere utdanning i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå. (Feks. for startåret 2006 blir startperioden 1.10.2005-30.09.2006
2Alder ved utgangen av studieåret
Studieår og alder2
1999
I alt38 371766 19616 45315 646100,00,216,142,940,8
0-20 år17 970154 3337 8045 818100,00,124,143,432,4
21-24 år10 434171 2634 4664 688100,00,212,142,844,9
25-29 år3 619173061 5691 727100,00,58,543,447,7
30-39 år4 124222341 8632 005100,00,55,745,248,6
40 år eller eldre2 2245607511 408100,00,22,733,863,3
 
2009
I alt46 45221811 54418 73915 951100,00,524,940,334,3
0-20 år22 871177 77610 0924 986100,00,134,044,121,8
21-24 år11 890482 5205 1064 216100,00,421,242,935,5
25-29 år4 0611018081 3541 798100,02,519,933,344,3
30-39 år3 734493581 3551 972100,01,39,636,352,8
40 år eller eldre3 8963828322 979100,00,12,121,476,5

Tabell 3 
Gjennomføring for nye studenter på utvalgte bachelorutdanninger, og status 5 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent

Gjennomføring for nye studenter på utvalgte bachelorutdanninger, og status 5 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent1
2012-2017
AntallProsent
I altI altFullført et av de utvalgte studieneIkke fullført noen av de utvalgte studiene
Fullført innen 3 år2Fullført innen 5 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført annet studium enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet på utvalgte 3-årige studier for første gang i perioden 1.10.åååå-1 -30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2005 blir startperioden 1.10.2004 - 30.09.2005)
2Antall år er bergnet på følgende måte: -3 år = 40 mnd., 5 år = 41-64 mnd.
Kjønn, alder og studie ved avslutning
Begge kjønn35 1001004918815712
Menn14 5971004415915817
Kvinner20 503100532071469
 
Alder
0-20 år14 8791005019916410
21-24 år12 6391005215814614
25-29 år3 33610046177121116
30-39 år2 64810042225121316
40 år eller eldre1 59810042234121515
 
Studier
Bachelor, førskole -/barnehagelærerutdanning2 336100482850189
Bachelor, fag- og yrkesfaglærer559100681331276
Bachelor, ingeniørfag3 5181005416903612
Bachelor, sykepleie4 041100552371167
Bachelor, helsefagutdanninger, ikke sykepleie2 331100532461358
Bachelor, helse-, sosial- og idrettsfag2 736100571761359
Bachelor, humanistiske og estetiske fag3 491100421311261016
Bachelor, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk, ikke allmenn-/grunnskolelærer55010049171025611
Bachelor, samfunnsfag og juridiske fag3 8621004915929611
Bachelor, økonomiske og administrative fag7 5411004314825819
Bachelor, naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag, ikke ingeniørutdanning2 77810041171119614
Bachelor, primærnæringsfag2121004915615817
Bachelor, samferdsels- og sikkerhetsfag og andre sevicefag1 044100711630134
Bachelor, uoppgitt fagfelt1011008414-----

Tabell 4 
Gjennomføring for nye studenter på 4 årige allmennlærer-/grunnskolelærerstudiet, og status 6 år etter oppstart. Kjønn, lærested og foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent

Gjennomføring for nye studenter på 4 årige allmennlærer-/grunnskolelærerstudiet, og status 6 år etter oppstart. Kjønn, lærested og foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent1
2011-2017
Absolutte tallProsent
I altI altFullført innen 4 år2Fullført innen 6 år2Fortsatt i samme studiumFullført annet studiumI gang med annet studium i høyere utdanning 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet studiet for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2004 blir startperioden 1.10.2003 - 30.9.2004)
2Antall år er beregnet på følgende måte: -4 år = -52 mnd., 6 år = 53-76 mnd
3Mer enn 4 år.
42 - 4 år.
Kjønn
Begge kjønn2 4831005213311688
Menn66510045113991212
Kvinner1 8181005514312467
 
Lærested
Høgskolen i Finnmark2410042401342513
Universitetet i Nordland/Høgskolen i Bodø7510040131891216
Høgskolen i Nesna341004724063318
Høgskolen i Nord-Trøndelag1011004719198512
Høgskolen i Sør-Trøndelag3591005512214666
Høgskulen i Volda9310039173951215
Høgskulen i Sogn og Fjordane631006024220103
Høgskolen i Bergen3381005412113757
Høgskolen Stord/Haugesund4910043204120128
Universitetet i Stavanger/Høgskolen i Stavanger15310047123124129
Universitetet i Agder/Høgskolen i Agder156100588412585
Høgskolen i Telemark1421003727545157
Høgskolen i Vestfold9210048144571210
Høgskolen i Buskerud901005393123109
Høgskolen i Hedmark14310062839746
Høgskolen i Østfold881005311315657
Høgskolen i Oslo og Akershus404100578113669
NLA Høgskolen7910046221011345
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Mor eller far har lang høyere utdanning32011005213211848
Mor eller far har kort høyere utdanning49961005612211668
Mor eller far har videregående utdanning1 1271005015211598
Mor eller far har grunnskoleutdanning13810046117104129
Uoppgitt2110033005141929

Tabell 5 
Gjennomføring for nye studenter på utvalgte femårige masterutdanninger, og status 7 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent

Gjennomføring for nye studenter på utvalgte femårige masterutdanninger, og status 7 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent1
2010-2017
AntallProsent
I altI altFullført innen 5 år2Fullført innen 7 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført lavere gradFullført annen høyere grad enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet studie for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2006 blir startperioden 1.10.2005 - 30.9.2006).
2Antall år er beregnet på følgende måte: -5 år = -64 mnd., 7 år = 65-88 mnd.
Begge kjønn4 627100,048,222,45,67,31,64,92,77,2
Menn2 222100,047,221,56,17,31,54,93,28,4
Kvinner2 405100,049,123,35,27,41,74,92,16,1
 
Alder ved start
0-20 år2 406100,047,826,76,27,71,35,01,24,2
21-24 år1 588100,050,620,04,88,02,35,22,46,9
25-29 år407100,048,915,76,45,41,02,25,215,2
30-39 år165100,037,66,74,23,01,86,715,224,8
40 år eller eldre61100,027,96,66,61,60,08,218,031,1
 
Utdanning ved slutt
Master, rettsvitenskap880100,044,928,46,75,21,13,04,06,7
Cand.psychol.-utdanning278100,061,528,45,81,10,01,40,71,1
Master, farmasi-utdanning123100,071,56,53,34,92,46,52,42,4
Cand.med.vet.-utdanning69100,023,253,67,22,90,05,80,07,2
Master, odontologi-utdanning140100,060,015,02,91,47,110,02,90,7
Siviløkonom-/Master-utdanning157100,058,010,23,815,93,80,61,36,4
Master, teknologifag1 660100,051,623,55,36,61,45,11,74,9
Master of Science50100,042,016,08,014,00,012,02,06,0
Master, humanistiske og estetiske fag72100,063,912,52,81,41,40,02,815,3
Master, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk760100,040,514,55,515,00,88,23,911,6
Master, samfunnsfag og juridiske fag106100,046,214,25,717,05,73,83,83,8
Master, naturvitenskapelige fag,309100,039,530,47,82,32,64,23,99,4
Master, primærnæringsfag14100,064,37,10,00,00,07,10,021,4

Tabell 6 
Gjennomføring for nye studenter som startet 1 1/2- og 2-årige masterutdanninger, og status 4 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent

Gjennomføring for nye studenter som startet 1 1/2- og 2-årige masterutdanninger, og status 4 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent1
2013-2017
Absolutte tallProsent
I altI altFullført innen 2 år2Fullført innen 4 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført annen høyere grad enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet studie for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2009 blir startperioden 1.10.2008 - 30.9.2009).
2Antall år er beregnet på følgende måte: -2 år = -28 mnd., 4 år = 29-52 mnd.
Kjønn, alder og utdanning
Begge kjønn12 831100,051,220,06,00,32,49,011,0
Menn5 663100,055,517,64,70,21,88,711,5
Kvinner7 168100,047,822,07,10,32,89,310,7
 
Alder ved start
Under 25 år4 505100,071,015,52,60,41,73,15,7
25-29 år3 687100,054,820,25,60,32,17,49,6
30-39 år2 376100,031,224,110,30,13,614,616,1
40 år eller eldre2 263100,026,924,79,10,12,917,518,8
 
Utdanning ved slutt
Siviløkonom-/Master-utdanning991100,079,910,71,20,20,62,44,9
Master, teknologifag760100,059,616,45,10,00,99,58,4
Master of Science1 305100,071,313,62,50,41,14,76,4
Master of Philosophy44100,070,511,44,50,02,36,84,5
Master of Arts11100,072,70,09,19,10,00,09,1
Master of Business Administration254100,017,742,95,90,02,817,313,4
Master of Management471100,081,72,80,40,00,28,36,6
Master of Technology Management11100,081,818,20,00,00,00,00,0
Andre mastergradsutdanninger144100,036,114,611,10,02,811,124,3
Master, humanistiske og estetiske fag1 525100,047,525,06,30,33,66,610,6
Master, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk1 223100,041,525,010,20,12,510,99,9
Master, samfunnsfag og juridiske fag1 517100,041,521,66,50,94,111,713,8
Master, økonomiske og administrative fag (ikke siviløkonom)1 009100,035,021,98,10,43,510,520,6
Master, naturvitenskapelige fag,1 472100,063,117,03,90,11,77,17,1
Master, helse-, sosial- og idrettsfag1 725100,034,725,710,10,23,011,714,6
Master, primærnæringsfag64100,071,915,61,60,03,14,73,1
Master, samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag305100,025,624,36,60,31,023,319,0

Tabell 7 
Gjennomføring for kvinner og menn på doktorgradsprogram, og status 5 år etter oppstart. Alder og fagfelt. Antall og prosent

Gjennomføring for kvinner og menn på doktorgradsprogram, og status 5 år etter oppstart. Alder og fagfelt. Antall og prosent1
2012-2017
I altProsent
I altFullført innen 3 årFullført innen 5 årFortsatt i samme studiumAvbrutt
1Personer som startet på doktorgradsprogram første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks.: For startår 2009 blir startperioden 1.10.2009 - 30.09.2010). Antall år er beregnet på følgende måte: 5 år = - 64 måneder
Kjønn og alder ved start
 
Begge kjønn1 625100,016,237,225,021,5
Under 30 år690100,019,645,119,116,2
30 år eller eldre935100,013,831,429,425,3
 
Menn808100,016,841,020,421,8
Under 30 år364100,019,250,315,115,4
30 år eller eldre444100,014,933,324,827,0
 
Kvinner817100,015,733,529,621,2
Under 30 år326100,019,939,323,617,2
30 år eller eldre491100,012,829,733,623,8
 
Kjønn og fagfelt
Begge kjønn
Fagfelt i alt1 625100,016,237,225,021,5
Humanistiske og estetiske fag145100,017,226,930,325,5
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk48100,0-39,622,937,5
Samfunnsfag og juridiske fag226100,08,838,527,425,2
Økonomiske og administrative fag54100,03,733,331,531,5
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag590100,018,543,920,217,5
Helse-, sosial- og idrettsfag547100,019,232,227,820,8
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag14100,014,350,014,321,4
Uoppgitt fagfelt1100,0100,0---
 
Menn
Fagfelt i alt808100,016,841,020,421,8
Humanistiske og estetiske fag74100,016,229,718,935,1
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk15100,0-53,3-46,7
Samfunnsfag og juridiske fag106100,011,339,624,524,5
Økonomiske og administrative fag23100,04,356,530,48,7
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag354100,019,246,316,717,8
Helse-, sosial- og idrettsfag229100,017,934,125,822,3
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag7100,028,657,1-14,3
Uoppgitt fagfelt------
 
Kvinner
Fagfelt i alt817100,015,733,529,621,2
Humanistiske og estetiske fag71100,018,323,942,315,5
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk33100,0-33,333,333,3
Samfunnsfag og juridiske fag120100,06,737,530,025,8
Økonomiske og administrative fag31100,03,216,132,348,4
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag236100,017,440,325,416,9
Helse-, sosial- og idrettsfag318100,020,130,829,219,8
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag7100,0-42,928,628,6
Uoppgitt fagfelt1100,0100,0---

Om statistikken

Statistikken omfatter studenter ved universiteter og høgskoler med utgangspunkt i et studentkull eller de som har fullført en utdanning på et visst nivå et gitt år som følges gjennom utdanningssystemet - og ser hvordan de har beveget seg gjennom utdanningssystemet fram til fullført utdanning.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Igangværende utdanning: Studenter som er registrert ved en norsk utdanningsinstitusjon.

Fullført utdanning: Utdanninger som er fullført med bestått karakter.

Antall år er beregnet på følgende måte:

1 år = Opp til 16 mnd.

2 år = 17-28 mnd.

3 år = 29-40 mnd.

4 år = 41-52 mnd.

5 år = 53-64 mnd.

6 år = 65-76 mnd.

7 år = 77-88 mnd.

8 år = 89-100 mnd.

9 år = 101-112 mnd..

10 år = 113-124 mnd.

11 år = 125-136 mnd.

12 år = 137-148 mnd.

13 år = 149 mnd. og over

Foreldrenes utdanningsnivå: Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier: (1) Utdanning på grunnskolenivå, (2) Videregående utdanning, (3) Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år) og (4) Lang høyere utdanning (mer enn 4 år). Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er 'kort høyere utdanning' betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Tilfeller hvor det ikke foreligger informasjon om utdanningsnivået til noen av foreldrene havner i gruppen Uoppgitt. Se også definisjoner av utdanningsnivået

Standard klassifikasjoner

Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000).

Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - the International Standard Classification of Education.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Regionalt nivå

Statistikken er presentert på nasjonalt nivå og på lærested. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger. 

 

Hyppighet og aktualitet

Statistikken publiseres årlig i juni.

Internasjonal rapportering

Data rapporteres til OECD, UNESCO og Eurostat.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er langtidslagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Spesialtabeller I tillegg til de tabellene som er publisert er det mulig å få ved å henvende seg til Statistisk sentralbyrå, tlf. 62 88 55 00, seksjon for utdanningsstatistikk. Prisen vil avhenge av omfanget av bestillingen.

Bakgrunn

Formål og historie

Det er et stort behov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk, og formålet med statistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter fra og med avsluttet grunnskole til og med avlagte doktorgrader. Statistikken er individbasert og bygger på data om den enkelte elev og student. Den delen av voksenopplæringen som er individbasert inngår også.

De årlige filene over igangværende studenter og avsluttet utdanning ligger til grunn for statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler . Disse filene inngår i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). NUDB er bygget opp på grunnlag av eksisterende individdata innenfor utdanningsstatistikken: data om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger. Tidligere ble opplysninger om utdanningsnivå innhentet kun ved folketellingene. Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken på begynnelsen av 1970-tallet individbasert, det vil si at det ble knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet.

Formålet med denne statistikken er å lage enkle analyser av gjennomføring ved universiteter og høgskoler . Første år for publisering av gjennomstrømningsanalyser i høyere utdanning var 2004.

Statistikken finansieres via SSBs statsoppdrag.

 

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (EU, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.

I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Forskningsinstitusjonen NIFU justerer en del statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler . Instituttet baserer seg på data fra SSB.

Det publiseres ikke foreløpige tall fra SSBs side når det gjelder gjennomføringsanalyser.

Lovhjemmel

Statistikkloven §§ 2-1, 2-2, 3-2 (Skjema/registre).

EØS-referanse

Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer.

Produksjon

Omfang

Statistikken omfatter studenter ved utdanningsinstitusjoner som etter Standard for næringsgruppering er gruppert som universitet eller høgskole. I gjennomstrømningsanalyser tar man gjerne utgangspunkt i et studentkull som så følges gjennom utdanningssystemet, eller utgangspunkt i de som har fullført en utdanning på et visst nivå et gitt år - og ser hvordan de har beveget seg gjennom utdanningssystemet fram til fullført utdanning.

Datakilder og utvalg

Innen høyere utdanning er universitetene og høgskolenes administrative systemer M-STAS (Mikromaskinbasert Studie Administrativt System) og FS (Felles Studentsystem) de mest sentrale datakildene. Enkelte læresteder benytter egne datasystemer. Opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift er med på å danne grunnlaget for statistikken. For utenlandsstudentene er Lånekassen den sentrale datakilden.

Statistikken er basert på fulltelling. Det benyttes ikke utvalg i denne statistikken.

Datainnsamling, editering og beregninger

Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsdata fra de ulike utdanningsinstitusjonene. SSB henter inn opplysninger direkte fra universitetene og høgskolene som benytter M-STAS (Mikromaskinbasert Studie Administrativt System) og FS (Felles Studentsystem). Enkelte læresteder benytter egne datasystemer. Data om igangværende og fullførte utdanninger i utlandet hentes inn direkte fra Lånekassen. Fullførte utdanninger i utlandet er dessuten også hentet inn i spesialundersøkelser.

Editering: Med editering menes kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført maskinell mottakskontroll av utdanningsdataene. Ugyldige dubletter fjernes. Mottakskontrollen sjekker om observasjonene har gyldige verdier på de ulike variablene, og sammenlikner med fjorårets data. Data gjennomgår også en omkoding og tilrettelegging slik at variablene får gyldige verdier. I grovkontrollen sjekkes de prosentvise variasjonene i antallet fullførte utdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets data. Alle fødselsnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot BEBAS-navnebasen for å finne de korrekte fødselsnummer. Gyldighetskontrollen sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidelsen av data. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre som for eksempel bostedsopplysninger og innvandringsopplysninger. I tillegg omkodes enkelte variabler, som for eksempel alder ved utgangen av året.

Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av fullførte utdanninger og antallet registrerte studenter.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Hovedregelen er at en ikke kan offentliggjøre tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Startåret for innhenting av individbasert utdanningsstatistikk er 1974. De fleste variablene er sammenliknbare over tid mens andre har endret seg. Alle utdanninger i Nasjonal utdanningsdatabase er kodet i tråd med Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS 2000). Dette gjelder uansett årgang. Derfor benyttes hovedsaklig utdanningskodene når man foretar studier og analyser av gjennomstrømningen i utdanningssystemet. Andre koder som f.eks. næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke benyttes i samme grad.

Statistikk over gjennomføring  ved universiteter og høgskoler  var publisert for første gang i 2004. På grunn av Kvalitetsreformen i 2003, er dette en overgangsperiode fra gamle 4- og 6-årige utdanninger til henholdsvis 3-årige bachelorgrader og 5-årige mastergrader. En del studenter ville for eksempel ha, begynt på en 4-årig utdanning og byttet underveis til en 3-årig bachelorgrad. Gjennomføringsstatistikk blir derfor ikke helt sammenlignbar mellom årganger i perioden med overgang fra gammel til ny studieordning.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av data ved utdanningsinstitusjoner eller ved kontroll- og revisjonsprosessen gjennomført av SSB. De fleste feil i utdanningsstatistikken kan føres tilbake til grunnlagsmaterialet for statistikken. Mulighetene for feil er særlig aktuell når datamaterialet bygger på opplysninger gitt av den enkelte student. For studenter ved enkelte læresteder omfatter statistikken studenter som har betalt semesteravgift. Tallet på registrerte studenter vil dermed avvike noe fra det reelle studenttallet, fordi en del av de personene som har betalt semesteravgift ikke er aktive studenter. Det foreligger ikke materiale som kan gi grunnlag for å anslå hvor stort avvik dette medfører. Generelt kan vi nok fastslå at problemet har vært størst de siste årene.

Når det gjelder registrering av fullførte utdanninger i studieårene 2004/05 og 2005/06, var det problemer med registrering av oppnådde cand.mag. grader. Dels skyldtes dette underrapportering fra flere læresteder, og dels galt tidspunkt for registrering av oppnådde grader. Årsaken til det er at i store deler av perioden har dette tidspunktet vært identisk med tidspunktet for utsteding av vitnemål som i tid kan ha vært lenge etter at cand.mag. graden faktisk var oppnådd.

Både feil registrering av igangværende studenter og forsinket registrering av fullførte utdanninger har betydning for gjennomstrømningsstatistikken. Begge feil kan føre til at det virker som om studenten har brukt lengre tid enn hva vedkommende faktisk brukte for å fullføre utdanningen. Dermed blir gjennomføring ved universiteter og høgskoler rapportert som dårligere enn hva den faktisk er.

Gjennomføring ved universiteter og høgskoler er definert som det antall år det er siden studenten første gang ble registrert i høyere utdanning. Det er ikke tatt hensyn til opphold underveis, bytte av studium eller deltidsstudier, i beregningen av statistikken. Statistikken sier med andre ord ingenting om det studiet studenten var registrert på først, var det samme som ble fullført.

 

Revisjon

Se SSBs prinsipper for revisjon

Kontakt

Faktaside

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB